Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Microscoop  (gelezen 7529 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Microscoop
« Gepost op: 29-09-2005 16:31 u »
Voor diegenen die (nog) op zoek zijn naar een microscoop:

http://www.lidl.nl/nl/index.nsf/pages/c.o.oow.20051006.p.Microscoop

Incl. USB-kabel en software voor directe bewerking op het beeldscherm
Vergroting van 40 tot 1024 keer
Oogglazen: 10x en 16x vergroting
Objectieven: 4x, 10x en 40x vergroting
6 Volt verlichting
Materiaal: metaal
Glazen lenzen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Microscoop
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2005 16:45 u »
Leuke aanbieding. Zeker voor die prijs (Ä 70,-). Mooi dat je de microscoopbeelden op je PC kunt opslaan!

Offline Pallieter

• Vol lid
  • Land: be
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2005 19:37 u »
Hallo brouwers,

Even de grens oversteken (belgie) en je hebt hem voor 10 euro beterkoop.
http://www.lidl.be/be/index.nsf/pages/c.o.oow.20051006.p.Schoolmicroscoop_Biolux
                                                        Groeten,
                                                               Jan

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #3 Gepost op: 30-09-2005 00:54 u »
Pallieter, in BelgiŽ hebben ze het altijd beter! Vooral met de bieren... ;)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #4 Gepost op: 30-09-2005 13:27 u »
Ik zie nu dat deze ook in Lidl Noorwegen komt, over een week. Ook voor precies € 70 (en dan te bedenken dat je hier nog extra importbelasting en 25% BTW hebt). Weer een mooie gelegenheid om 40 km naar DrÝbak te fietsen en een paar potten Nederlandse appelmoes in te slaan :D :D

Offline Bruyn

• Junior lid
  • **
  • 24 uren = 1 dag. 24 flesjes = 1 bak bier. Toeval ?
« Reactie #5 Gepost op: 03-10-2005 13:18 u »
Hoi Brouwers,

Binnenkort een nieuwe rubriek( "gist-fotogalerij") op het forum  ?  ::)  ::)  ::)

Greetz,

Bruyn :pan:

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2005 06:30 u »
Heeft iemand deze microscoop toevallig gekocht? Ik was van plan om deze gisteren aan te schaffen maar het schoot erbij in (is 40 km fietsen naar Lidl...).

Offline Job

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #7 Gepost op: 07-10-2005 09:34 u »
Ik was gisteren ( 06-10 ) even voor 3 uur 's middags bij de Lidl vestiging Amsterdamsehoek in Arnhem, en toen waren ze "al een tijdje uitverkocht"..... :(

vr. gr.

Job

Offline Jack

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 07-10-2005 11:56 u »
Ik heb gisteren er een gekocht bij de Lidl in Helmond.
Ziet er goed uit. Duits fabrikaat. De pc uitgang heb ik nog niet geprobeerd.

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2005 15:39 u »
Je kunt eens mazzel hebben....

Toevallig kwam ik op de weg terug van een afspraak vandaag langs een ŗndere Lidl, en daar hadden ze er nog een !
Tot mijn stomme verwondering was het nog geen onbekend verre Oosten merk ook, maar een Bresser ( Biolux NG ) . Waarschijnlijk wordt het ding wel in dat zelfde verre Oosten gefabriceerd ( dat kan ook bijna niet anders voor dat geld ), maar Bresser is tenminste een merk met een redelijk goede reputatie op het gebied van optiek, en geen ramsj-merk. Toch een prettig idee.

't Is in ieder geval een heel behoorlijk ding, met regelbare verlichting ( zo'n nieuwe generatie superheldere witte LED ) en nog een extra matte condensorlens. 2 Oculairs ( 10 x WF en 16x ) 3 objectieven ( 4x, 10x en 40x ) en een met de hand uittrekbare Barlowlens, die nog eens tot 1,6x voor z'n rekening neemt.
Er is een draaiwiel onder de objecttafel, met een aantal kleurfilters. Helaas gťťn kruistafel , maar dat mag je voor dit geld natuurlijk ook absoluut niet verwachten.

Qua optiek en qua mechanika, kun je je hier geen buil aan vallen voor dit soort bedragen - zeker beter dan ik eigenlijk verwacht had. :) Dat je 't niet direct kan vergelijken met een binoculaire Zeiss labaratoriummicroscoop die meer dan 5 kg op de schaal zet en zonder serieuze uitbreiding op de hypotheek voor de meeste mensen niet te betalen valt, moge natuurlijk ook duidelijk zijn.
Maar het is allemaal netjes gietwerk, en gťťn plaatwerk, en ook de objecttafel is van lichtmetaal. Om een idee te geven : het apparaat weegt compleet met gemonteerd oculair 1.120 gram. Het ziet eruit of 't lang mee kan gaan als je er een beetje normaal mee omgaat.

Het PC-oculair heb ik ook nog niet gebruikt, maar ik dacht ergens te hebben gezien dat het hier om een ding met 320x240 resolutie gaat, dus dat lijkt me meer een gimmick dan een serieus accessoire. Maar natuurlijk altijd leuk om eens mee te spelen, en wie weet - met een beetje geknutsel en een oude XGA Webcam..... leuk hobbyprojectje.

Als je het leuk vindt† om een studie- hobbymicroscoop in huis te hebben en je hebt bovendien schoolgaande kinderen waar je die interesse mee wilt delen, dan heb je hier volgens mij een hele goede koop aan. Ik ben er in ieder geval in eerste instantie erg tevreden mee.

vr. gr.

Job

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 08-10-2005 09:16 u »
Ik was gisteren ( 06-10 ) even voor 3 uur 's middags bij de Lidl vestiging Amsterdamsehoek in Arnhem, en toen waren ze "al een tijdje uitverkocht"..... :(

Zou Adrie zijn slag hebben geslaan voor de Vier Broeders?  8)

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 08-10-2005 11:19 u »
 ;D Hij woont daar als ik het goed heb niet ver vanaf, dus dat zou best eens kunnen† 8)

Overigens is het PC-oculair toch best bruikbaar. De resolutie is standaard toch Ūets groter ( 355 x 288 ) en je kunt 'm zelfs laten extrapoleren naar 640 x 480, en dat gaat nog niet eens beroerd.
Met de driversoftware kun je heel eenvoudig een video capturen, ( Standaard alleen maar in bijna ongecomprimeerd AVI formaat dus je krijgt enorme bestanden, maar daar is later eenvoudig wat aan te doen ) en het cameraatje is ook nog in kleur.†

In combinatie met het 40x objectief, zijn de individuele gistcellen zo prima in beeld te brengen.
Ik heb even snel een paar korreltjes gewone bakkersgist van fermipan in een druppeltje lauw water gehydrateerd, en op een objectglaasje gekwakt. Puur voor het voorbeeld.

Vervolgens een screenshotje genomen en als JPG bijgevoegd. Helaas is gist niet zo kleurig, en dit is zonder kleurfilter. Op de hoogste vergroting is het licht natuurlijk ook niet meer helemaal optimaal, maar ik vind dat het er toch aardig mee doorkan.

vr. gr.

Job

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2005 16:21 u »
Dit ziet er toch heel leuk uit! Volgens mij is het wel zo dat je met een microscoop met deze vergroting geen infecties kunt waarnemen? (Om de reden dat bacterieen veel kleiner zijn dan gistcellen) Dat zou namelijk een hele praktische toepassing zijn bij het brouwen. Ga je dit nu ook gebruiken om het aantal gistcellen te tellen?

Johannes

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 10-10-2005 19:27 u »
Volgens mij is het wel zo dat je met een microscoop met deze vergroting geen infecties kunt waarnemen? (Om de reden dat bacterieen veel kleiner zijn dan gistcellen) Dat zou namelijk een hele praktische toepassing zijn bij het brouwen. Ga je dit nu ook gebruiken om het aantal gistcellen te tellen?
Met 600x kunnen staafjes bacteriŽn nog wel gezien worden. Alleen coccen zal lastig zijn. Maar als in een monstertje geen bacteriŽn te zien zijn, wil dat nog niet zeggen dat het bier bacterie vrij is. Andersom, als in een klein monstertje (druppel) al bacteriŽn te zien zijn, betekent dat een flinke infectie.

Voor het tellen van gistcellen is een (dure) telkamer nodig. Als iemand mij aan een goedkope telkamer kan helpen, houd ik me aanbevolen.

Hans

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 10-10-2005 19:44 u »
De gistcellen tellen ? Nee, dat lijkt me toch een beetje complex.
Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen, zonder minimaal een micropipet† en een meetoculair en zo, en dan lijkt het me nog een heel gedoe.
Hoe dat zit met de afmetingen van verschillende bacteriŽn t.o.v. gistcellen weet ik eigenlijk niet, maar sommige melkzuurbacteriŽn zijn staafjes in de ordegrootte van 10 um,† dus die zou je moeten kunnen onderscheiden.
Het lijkt me vooral leuk om eens de deling van gistcellen te kunnen zien, geen idee hoe lang dat bij een individuele cel duurt. Je moet dan wel voldoende vocht onder je dekglaasje hebben, met voldoende zuurstof en voeding, en het waar zien te nemen voordat het "preparaat" indroogt. En als je voldoende ruimte hebt onder je dekglaasje, is de scherptediepte weer een probleem en zo.....
Maar toch lijkt me dat leuk om te proberen. Ook het verschil tussen een afgestorven gistcel t.o.v. een actieve gistcel is misschien wel goed waar te nemen, dat weet ik eigenlijk niet. Maar dat kan ik eens proberen met gist die na het hydrateren even gekookt is of zo.....
Misschien kun je dan bij het gebruik van bepaalde kleurfilters de verschillen wel goed zien ?
Of als je de suspensie eerst aankleurt ? In ieder geval leuk om dit soort dingen eens te proberen.

EDIT:  Ik zie dat er inmiddels al iemand met meer verstand van zaken heeft gereageerd....:) Een telkamer ??? Wat moet ik me daarbij voorstellen ?

vr. gr.

Job

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #15 Gepost op: 10-10-2005 22:33 u »
zo ziet een telkamer eruit:

de exacte werking weet ik niet maar dit is een soort objektglaasje waar je (een gegeven hoeveelheid) vloeistof in kunt doen. Het aantal gistcellen in ťťn kamer (vierkantje) komt overeen met aantal gistcellen/gegeven hoeveelheid vloeistof dit kun je vervolgens omrekenen naar het aantal gistcellen in je starter.

Hier komen nog heel wat regeltjes bij kijken die ik zo niet meer uit mijn hoofd weet, maar ik gok dat er forumleden zijn die deze info zo uit hun mouw schudden.

:degroeten:

Johannes

Offline Job

• Junior lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 11-10-2005 10:23 u »
Ah..... ja dat ziet er logisch uit.

Ik had het idee dat je het zou kunnen doen door een bepaalde kleine hoeveelheid ( 5 uL o.i.d ) af te meten met een micropipet, dit onder een dekglaasje te leggen, de oppervlakte van de uitgedrukte druppel te bepalen, en dan bijvoorbeeld op een paar plaatsen de hoeveelheid cellen te tellen op een oppervlakte van 1 vierkante mm, m.b.v. een meetoculair bijvoorbeeld. Dat zou zich dan weer eenvoudig terug laten rekenen naar de hoeveelheid cellen per liter.
Maar dit lijkt me wel een heel stuk nauwkeuriger, omdat de inhoud beter bepaald is.

Dank je wel voor het antwoord en het heldere tekeningetje, erg interessant !

vr. gr.

Job

Offline Eduard

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 11-10-2005 11:50 u »
Zo, ik heb het erop gewaagd en ben op de fiets gestapt om 38 km verderop het dichtstbijzijnde Lidl-filiaal te bezoeken. Helaas was de microscoop uitverkocht, 5 dagen nadat de aanbieding inging. Ik vras er al voor maar kon eenvoudigweg niet eerder daar heen.

In elk geval heb ik een hele partij appelmoes (in Noorwegen exclusief daar te verkrijgen), hagelslag en Nederlandse kaas mee naar huis kunnen slepen ;)

Met groet uit een bewolkt Oslo

Eduard samenvol

ps: wel jammer, want die foto belooft veel goeds!

Tags: