Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Deksel plastic gistvat past niet  (gelezen 3371 keer)

Offline Klepper

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Brouwen is monnikenwerk
Deksel plastic gistvat past niet
« Gepost op: 15-01-2016 18:59 u »
Ik heb via internet een gistvat besteld. Het deksel paste helaas niet.  De rand was ruim 6 mm breed. Het deksel was er met geen mogelijkheid op te krijgen. Ik heb het opgelost door met een stanleymes de rand van het vat bij te werken. Het bleek noodzakelijk 3 mm van de rand weg te snijden om het deksel passend te maken (zie foto´s). Misschien betreft het het alleen dit exemplaar of zijn er forumleden met hetzelfde probleem?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Deksel plastic gistvat past niet
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2016 19:01 u »
Ik heb exact hetzelfde vat en bij mij past hij wel. Ik moet wel goed duwen om hem te sluiten

Offline HoppyBrewBoy

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2016 19:50 u »
Zelfde vat en met een beetje duwen past hij prima. Krijg je nou door dit wegsnijden niet last van een lek? Ik zou hem even testen of hij nog goed luchtdicht is.

Offline stuart19

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 15-01-2016 20:05 u »
Heb dit vat ook. Bij mij sluit het wel goed. Moet er wel hard op duwen. En blijven drukken voordat hij stevig vast zit.
Voor mijn gevoel was het eerst ook zeer moeilijk (tot niet) mogelijk om het te sluiten. Totdat ik er met al mijn gewicht op duwde.

Hopelijk nu geen last van lucht lek...

Denk dat het verstandig is om de leverancier even te contacten

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2016 20:05 u »
Het is hier elke keer een gevecht om de deksel erin te krijgen, tot nu toe altijd wel gelukt maar makkelijk is het inderdaad niet.

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2016 23:06 u »
Ook hier de ervaring dat hij eerst moeilijk paste, later ging dit wat beter. Het voelde op het begin in ieder geval niet onmogelijk, dus wellicht was die van jou echt te smal en heb je nu geen last van een lek.

Offline Klepper

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 16-01-2016 12:40 u »
Dank voor jullie reacties.
Misschien was het stanleymes achteraf niet nodig geweest. Maar aan de ander kant heb ik zo hard op het deksel geduwd als ik kon. Nou ja. Ik heb het vat met water en oxi gevuld en omgekeerd op een krant gezet. Gelukkig geen lekkerij zo te zien.
Fijn dat er een forum is waar je terecht kunt met vragen. Dank ook aan allen die dit mogelijk maken.
Mijn leermomentje voor vandaag is: eerst het forum vragen en dan pas handelen.  ;)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 16-01-2016 13:19 u »
Dank voor jullie reacties.
Misschien was het stanleymes achteraf niet nodig geweest. Maar aan de ander kant heb ik zo hard op het deksel geduwd als ik kon. Nou ja. Ik heb het vat met water en oxi gevuld en omgekeerd op een krant gezet. Gelukkig geen lekkerij zo te zien.

Eerdere reacties suggereren een mogelijk gaslek Dat betekent dat geproduceerde koolzuur via de rand verdwijnt in plaats van via het waterslot. Op zich niet zo erg maar het lijkt dan alsof je geen gistactiviteit hebt. Maar misschien valt het wel mee.

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 16-01-2016 17:24 u »
En volgens mij zit er in de dop een gleuf waar een soort rubber in zit. Ik denk dat als je m gewoon erin legt en dan vervolgens hard aandraait, je nergens last van hebt. De deksel wordt dan goed naar beneden gedrukt waardoor het vat als het ware in die rubberen ring wordt gedrukt.

Gewoon testen door te kijken of er activiteit is in je waterslot :)

Offline Klepper

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2016 12:36 u »
Gisteren een Kolsch gebrouwen. Het waterslot kleppert lustig op en neer. Mijn vat is dicht.  ;D

Offline stuart19

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2016 17:05 u »
Gisteren een Kolsch gebrouwen. Het waterslot kleppert lustig op en neer. Mijn vat is dicht.  ;D

:biersmile: Gelukkig!

Offline Houten Hoofd

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2016 19:45 u »
Fijn om te horen!

Offline Ivok

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 20-02-2017 10:31 u »
Het maakt ook niet welk bier gerelateerd probleem je in Google intikt. Het komt altijd op dit forum uit.

Toevallig zelfde probleem met een zelfde type vat echter andere makelij.

Erop duwen zo vast mogelijk aandraaien.
Geen activiteit in waterslot overnacht. Dat was Ff schrikken.
Voorzichtig met het vat bewogen en toen vloog het waterslot zowat in een keer leeg.
Meteen daarna zakt het niveau weer naar gelijk.

Onderstaand topic is me nu niet helemaal duidelijk hoe probleem zich opgelost heeft.
Is dit gewoon een tijdseffect en heeft zo'n vat 1 of 2 runs nodig voor het rubber zich goed gezet heeft?

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #13 Gepost op: 20-02-2017 12:38 u »
Het maakt ook niet welk bier gerelateerd probleem je in Google intikt. Het komt altijd op dit forum uit.
Dat valt me ook weleens op... We zitten hier dus goed blijkbaar :groots:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #14 Gepost op: 20-02-2017 16:38 u »
Minimale vaseline?

Offline Rich

• Super lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #15 Gepost op: 20-02-2017 20:39 u »
De deksel gaat er moeilijk op maar hij moet met de hand aan te drukken zijn zodat de rand van het vat goed in de gleuf van het deksel valt. Kan ook zijn dat je een vat te pakken had met een niet goed afgewerkte rand. Deze vaten zijn doorgaans niet echt pareltjes van afwerking.

Tags: gistvat