Gistvoeding Brouwmarkt

Gestart door Jukkie, 15-01-2016 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Wellicht een vreemde vraag:
Weet iemand welke gistvoeding ik kan gebruiken van de Brouwmarkt site? Het is bedoeld om te gebruiken voor mijn giststarter. Ik zie alleen spullen voor wijnvergistingen of om aan het wort toe te voegen..

ZwartGoud

De Wyeast nutrient blend.
Deze vind je bij ´Biergist kweken en voeding´.

 :brouwen:

Brouwers

Het beste kan je de Wyeast yeast nutrient gebruiken, hoewel ik nu zie dat er ook andere varianten zijn.
Kijk hier eens:
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding.html

Jukkie

Ok, bedankt...  En de hoeveelheid voeding die ik toevoeg aan de starter, bereken ik die op het volume starter of het volume wort?

Brouwers

Volume wort, zo staat het ook op de verpakking van Wyeast.

Brambo

Oud topic even boven halen met een vraag:

Ik ga de Chimay gist opkweken uit een fles met eerst 100 ml appelsap en dan enkele dagen opschalen met wort tot ik 2 lier heb (dit voor 18 liter met sg 1090)
Wanneer dien ik de Wyeast nutriënt blend toe te voegen? Reeds in het flesje? zo ja hoeveel dien ik toe te voegen?
Moet ik dan tijdens de opschaling ook nog toevoegen?

Bedankt Bram

abroeders

Citaat van: Brambo op 14-04-2016  20:36 uOud topic even boven halen met een vraag:

Ik ga de Chimay gist opkweken uit een fles met eerst 100ml appelsap en dan enkele dagen opschalen met wort tot ik 2l heb (dit voor 18l met sg 1090)
Wanneer dien ik de Wyeast nutriënt blend toe te voegen? Reeds in het flesje? zo ja hoeveel dien ik toe te voegen?
Moet ik dan tijdens de opschaling ook nog toevoegen?

Bedankt Bram
Ik zou sowieso alleen maar voeding toevoegen als je de starterwort, met de voeding ook kookt. Gistvoeding is erg hygroscopisch en er gaan gemakkelijk micro-organismen in groeien. Dus in de eerste appelsap in fles zou ik de gistvoeding achterwege laten.
Bij het opschalen met echte mout-wort een klein mespuntje in een liter toevoegen en meekoken. Chris White heeft het in zijn boek 'Yeast' over 1/8 theelepel in een liter starterwort.

Jacques

Citaat van: Brambo op 14-04-2016  20:36 uOud topic even boven halen met een vraag:

Ik ga de Chimay gist opkweken uit een fles met eerst 100 ml appelsap en dan enkele dagen opschalen met wort tot ik 2 lier heb (dit voor 18 liter met sg 1090)
Wanneer dien ik de Wyeast nutriënt blend toe te voegen? Reeds in het flesje? zo ja hoeveel dien ik toe te voegen?
Moet ik dan tijdens de opschaling ook nog toevoegen?

Bedankt Bram

Ik voeg het toe bij het opschalen van de starter. Daarbij hanteer ik 1 g voeding per 10 liter te vergisten wort (in dit geval dus 2 gram). Aan het te vergisten wort voeg ik niets toe en de starter giet ik af.

snowdog2006

Ik had ook een vraag over welke gistvoeding te kopen.

Ik wilde de Yeast Nutriton 100 g kopen alleen is deze niet op voorraad bij Brouwmarkt.

Wel de Wyeast Yeast Nutrient Blend 1.02 Oz. Ik neem aan dat deze ook prima is?
 https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/Wyeast-yeast-nutrient-1-02-oz.html

De beschrijving op de website voor beide producten laat precies het zelfde zien nl:
Mengsel van vitaminen, mineralen, aminozuren, stikstofcomponenten, fosfaten en zink. Aanvullende voedingsstoffen zijn altijd gunstig, maar vooral van belang voor het in gang zetten en het ondersteunen van de gisting, b.v. bij hoge dichtheid van het wort.

Alleen is er blijkbaar toch een verschil gezien het 2 producten zijn dus dacht vraag het even.

dirk

Citaat van: snowdog2006 op 15-01-2018  11:19 uIk had ook een vraag over welke gistvoeding te kopen.

Ik wilde de Yeast Nutriton 100 g kopen alleen is deze niet op voorraad bij Brouwmarkt.

Wel de Wyeast Yeast Nutrient Blend 1.02 Oz. Ik neem aan dat deze ook prima is?
 https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/Wyeast-yeast-nutrient-1-02-oz.html

De beschrijving op de website voor beide producten laat precies het zelfde zien nl:
Mengsel van vitaminen, mineralen, aminozuren, stikstofcomponenten, fosfaten en zink. Aanvullende voedingsstoffen zijn altijd gunstig, maar vooral van belang voor het in gang zetten en het ondersteunen van de gisting, b.v. bij hoge dichtheid van het wort.

Alleen is er blijkbaar toch een verschil gezien het 2 producten zijn dus dacht vraag het even.


Wyeast maakt premium producten, hun gistzouten zijn dat ook. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor de producten van Wyeast dan van "Yeast Nutriton", is dat het huismerk van Brouwmarkt?

Serge VL

Citaat van: abroeders op 14-04-2016  23:03 uIk zou sowieso alleen maar voeding toevoegen als je de starterwort, met de voeding ook kookt. Gistvoeding is erg hygroscopisch en er gaan gemakkelijk micro-organismen in groeien. Dus in de eerste appelsap in fles zou ik de gistvoeding achterwege laten.
Bij het opschalen met echte mout-wort een klein mespuntje in een liter toevoegen en meekoken. Chris White heeft het in zijn boek 'Yeast' over 1/8 theelepel in een liter starterwort.
Opletten met de veralgemening niet alle gistvoeding mag mee gekookt worden (ik denk dan aan de thermische stabiliteit van de DAP en vooral de toegevoegde vitaminen).
Sommige gistvoeding mag je deze zelfs gewoon zo aan je wort toevoegen daar deze steriel is. (bijvoorbeeld de Vitamon® Cerevisiae van Erbslöh die o.a. bij BMS verkocht wordt)
En hygroscopisch is ook alle gistvoeding niet.
Volg voor gistvoeding gewoon de adviezen van de fabrikant.


Serge VL

Citaat van: snowdog2006 op 15-01-2018  11:19 uIk had ook een vraag over welke gistvoeding te kopen.

Ik wilde de Yeast Nutriton 100 gr kopen alleen is deze niet op voorraad bij Brouwmarkt.

Wel de Wyeast Yeast Nutrient Blend 1.02 Oz. Ik neem aan dat deze ook prima is?
 https://www.brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/Wyeast-yeast-nutrient-1-02-oz.html

De beschrijving op de website voor beide producten laat precies het zelfde zien nl:
Mengsel van vitaminen, mineralen, aminozuren, stikstofcomponenten, fosfaten en zink. Aanvullende voedingsstoffen zijn altijd gunstig, maar vooral van belang voor het in gang zetten en het ondersteunen van de gisting, b.v. bij hoge dichtheid van het wort.

Alleen is er blijkbaar toch een verschil gezien het 2 producten zijn dus dacht vraag het even.

Als je dan toch voor een van de beter gistvoedingen wil gaan kies dan de Gistvoedingscomplex Servomyces van Lallemand. Die hebben ze ook bij Brouwmarkt en die is zeker evenwaardig zo niet beter aan die van Wyeast? Wie zal het zeggen maar beide zijn gistproducenten en weten wel wat hun gist aan voeding nodig heeft . (Dit zonder uitspraken te doen over het huismerk van Brouwmarkt dat ik trouwens al enkele jaren gebruik zonder enigen problemen  ;) )
Zo selectief is gist niet als het aan komt op zijn stikstof bron, als de mineralen en vitaminen er maar in de juiste verhoudingen inzitten!
https://www.Brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/5009099.html
http://www.lallemandbrewing.com/product-details/servomyces-d50/

dirk

Citaat van: Serge VL op 15-01-2018  11:44 uAls je dan toch voor een van de beter gistvoedingen wil gaan kies dan de Gistvoedingscomplex Servomyces van Lallemand. Die hebben ze ook bij Brouwmarkt en die is zeker evenwaardig zo niet beter aan die van Wyeast?? wie zal het zeggen maar beide zijn gist producenten en weten wel wat hun gist aan voeding nodig heeft .

Dat lijkt me ook een goed product, alleen wel fors duurder. In een Lallemand verpakkinig zit 10 g en Wyeast ca. 100 30 g. Daarnaast zit Wyeast in een handige hersluitbare 'vial', en Servomyces (volgens mij) in een niet hersluitbaar zakje.


snowdog2006

Die Lallemand gist zag ik ook staan. Alleen ik had meer gelezen over de Wyeast gist. Wat je zegt als er in beide producten hetzelfde voedingscomplex zit lijkt me dat het niet veel uitmaakt. Los van de prijs.

Even nog 1 vraag die mij te binnen schiet en ik denk ook wel heel voor de hand ligt, maar toch.
Hoe de gistvoeding af te wegen voor de starter. Ik heb een weegschaal die tot 1 gram nauwkeurig weegt. Gooien jullie de gistvoeding in een (uiteraard gereinigd en ontsmet) bakje op de weegschaal tot de juiste hoeveelheid?


dirk

Citaat van: snowdog2006 op 15-01-2018  12:15 uIk heb een weegschaal die tot 1 gram nauwkeurig weegt.
Ik heb zelf een weegschaaltje dat tot een honderste gram afleest, en daar doe ik ca. 1 gram in de giststarter. De uiteindelijke te enten wort voorzie ik niet van gistzouten.

Citaat van: snowdog2006 op 15-01-2018  12:15 uGooien jullie de gistvoeding in een (uiteraard gereinigd en ontsmet) bakje op de weegschaal tot de juiste hoeveelheid?

Wyeast moet met het wort meegekookt worden, dus bakje ontsmetten is niet zinvol, afwegen doe ik op een (niet steriel) papiertje of alufolie.



snowdog2006


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.