Uitrekenen % vergistbare suiker kandijsiroop

Gestart door Martijn0172, 16-01-2018 07:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik heb donkere kandijsiroop. De specs die ik op internet heb gevonden kloppen volgens mij niet. Als ik bijvoorbeeld 1/3 (gewicht) kandijsiroop op laat lossen in 2/3 (gewicht) water en dit meet met behulp van mijn hydrometer. Dan het SG boven de duizend maal 3? Zo zou ik dan toch het % vergistbare suiker moeten kunnen meten?

EBC

Kandijsiroop is suiker met water.

In de specs staat hoeveel % vaste stof (suiker) er in zit.

Als dat 80 % is, dan is 20 % water. 1 kg bevat dan 800 gram suiker.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 16-01-2018  07:58 uIk heb donkere kandijsiroop. De specs die ik op internet heb gevonden kloppen volgens mij niet. Als ik bijvoorbeeld 1/3 (gewicht) kandijsiroop op laat lossen in 2/3 (gewicht) water en dit meet met behulp van mijn hydrometer. Dan het SG boven de duizend maal 3? Zo zou ik dan toch het % vergistbare suiker moeten kunnen meten?

Voor dit soort zaken is een refractometer handig. De Brix-waarde is het gewichtspercentage aan suiker. Een Brix-waarde van 20 betekent dat er 20 g suiker zit in 100 g oplossing.

Martijn0172

Mijn probleem is dat ik tegenstrijdige informatie tegen komt van zowel 10% als 20% vaste stof. De vergisbaarheid is 99% van de vaste stof.

Terug naar de vraag wellicht, het moet toch uit te rekenen zijn met behulp van het af meten van een verdunde oplossing?

seed7

Citaat van: Martijn0172 op 18-01-2018  07:45 uTerug naar de vraag wellicht, het moet toch uit te rekenen zijn met behulp van het af meten van een verdunde oplossing?

Ja, 10 gew% stroop oplossing maken en Brix meten.

Ingo

Martijn0172

Citaat van: seed7 op 18-01-2018  07:58 uJa, 10 gew% stroop oplossing maken en Brix meten.

Ingo

SG meten dan in mijn geval?

seed7


hansHalberstadt


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.