Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Stroop  (gelezen 1656 keer)

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
Stroop
« Gepost op: 10-01-2018 19:19 u »
Kameraden,

Wat ik me afvroeg: heeft er ooit al ns iemand met stroop gebrouwen? Of heeft iemand al eens een bier geproefd waar er veel stroop aan was toegevoegd.

Ik ben momenteel een beetje "gebeten" door die Morning Delight van Toppling Goliath. Daar zit er maple syrup in. Esdoornsiroop. Ik zou dat binnenkort ns willen klonen, maar een kameraad van me vertelde vorige week: gebruik toch dadelstroop. Ik ging daarop naar de natuurwinkel en daar bleek dat ze een hele hoop siropen/stropen hadden. Zelfs gerststroop. Heeft iemand daar ervaring mee? Tot nu toe heb ik alleen nog maar honing in mijn bier gebruikt.

Alvast bedankt,

jan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Stroop
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2018 19:23 u »
Bij bewezen recepten heb ik een recept gezien voor appelstroopbier. Zelf geen ervaring ermee, maar misschien is het wat?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2018 19:46 u »
Ahornsiroop heb ik me eens op ingelezen. Je moet kijken naar welke klasse het is, A is volgens mij de lichtste, C de meest donkere, die voegt ook de meeste kleur toe. De meningen zijn verdeeld, de een zegt het terug te proeven, de ander niet. Ik kan het niet uit eigen hand zeggen. Mij lijkt Luikse stroop ook nog wel een optie!

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2018 20:34 u »
Alle stropen en siropen zijn eigenlijk invertsuikers, met allerlei andere stoffen die de smaak en de kleur bepalen. Ik vermoed dat je waarschijnlijk heel wat zal moeten proeven en brouwen om na te gaan welke je het beste vindt.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2018 22:07 u »
Ik heb de maple scotch ale van sierra nevada met dus maple syrup nagebrouwen.
Maar kan nou niet zeggen dat ik die terugproef.
Vrij aardig biertje geworden maar niet wat ik er van verwachtte maar had helaas ook nooit het origineel geproefd.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #5 Gepost op: 10-01-2018 22:15 u »
Ja stroop is lekker in donker bier.
Ik maak voor eigen gebruik appel/perenstroop en op het einde als de ketel leeg is dan blijft er nog best veel stroop aan de bodem en wand zitten. Ik doe enkele liters water in de ketel en maak de ketel schoon. Dat bruine stroopwater ging vroeger weg maar nu kook in dat in litersflessen en is heel lang houdbaar. Als ik ga brouwen dat gaat omgerekend ca 500 gr stroop op 20 liter. Ik voeg dit stroopwater de laatste 10 min van t maischen toe. Suikers en smaakstoffen gaan dan mee de kookketel in. Ook heb ik t wel eens tijdens koken toegevoegd maar dan wordt t bier niet helder. Ik vind t lekker.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2018 07:10 u »
Ik vind hem ook lekker, beermenke! Ik heb 'm recent aan mijn quadrupel (met een iets lager start SG dan gepland) toegevoegd. Smaakt goed! Maar je moet er met ruim 10% wel even voor gaan zitten. Ik had 'm pas geprobeerd na een avondje doorhalen, maar dan is ie moeilijk weg te krijgen... Hoe dat ook zij. De toevoeging van stroop bevalt prima!

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2018 07:36 u »
Gerstestroop is gewoon ingekookte wort. Verder kun je alle stropen gebruiken en ook alle fruitmolasses, gewone biet/riesuikermolasse moet je heel voorzichtig mee zijn, het bevat heel veel mineralen en kan onaangenaam smaken. Zelf vind ik Johannesbrood/Carob siroop wel een aardige in een dubbel of moerbeisiroop. Heel veel smaak geven ze geen van allen, het is voornamelijk water en suiker.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2018 00:15 u »
VVerder kun je alle stropen gebruiken en ook alle fruitmolasses, gewone biet/riesuikermolasse moet je heel voorzichtig mee zijn, het bevat heel veel mineralen en kan onaangenaam smaken.

Klopt. Ik heb in het verleden gebrouwen met Candico stroop. Was geen succes vond ik.
Ook was niet tevreden over het effect van Van Gilse schenkstroop.

Overigens zijn er speciale brouwsiropen. Dat geeft wel een interessant effect. Zoek met Google naar 'candi syrup'. Onder andere te bestellen bij een winkel in Almere.

Offline naero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2018 09:31 u »
De Amerikanen houden zich daar uiteraard ook mee bezig: https://www.homebrewtalk.com/maple-syrup-flavor-bacon.html

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2018 11:10 u »
De Amerikanen houden zich daar uiteraard ook mee bezig: https://www.homebrewtalk.com/maple-syrup-flavor-bacon.html

Een keer brouwen met Ahornsiroop lijkt me leuk om een keer te proberen, maar met spek :weetniet:

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2018 11:33 u »
Een keer brouwen met Ahornsiroop lijkt me leuk om een keer te proberen, maar met spek :weetniet:

Over een week of twee een Red Ale brouwen met donkere Ahornsiroop in de navergisting. Zonder spek! Ik ben benieuwd wat het wordt.

Tags: