Eigen hop bewaren

Gestart door Ger, 12-09-2003 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ger

Vandaag heb ik met eigen hop gebrouwen, vers geplukt uit eigen tuin en meteen in de kookpan gekiept.
Aanvankelijk zag ik dit experiment niet zo zitten omdat ik er geen weet van had wat ik in de tuin heb groeien, maar na het koken heb ik er toch wat vertrouwen in gekregen dat het wel goed komt.
Ik heb nu nog hop genoeg voor een volgend brouwsel, maar vraag me af hoe ik dit kan bewaren.Heeft iemand een idee?

Groeten  :proost2: Ger

Herman

Hoi Ger,

Invriezen wellicht? Als je vooraf weegt, kun je de ingevroren hop volgens mij zo toevoegen. Ik heb er overigens geen ervaring mee  :weetbeter:

Drogen is voor amateurs denk ik moeilijk, ik hoorde op de clubavond dat je dan ook risico loopt om voor het bier ongewenste stoffen te krijgen in de hop tijdens (foutief) drogen. Weet iemand hier meer van?

Herman

Henk oet Paiz

Hoi Grunningers  ;D,

Vandaag werd ik gebeld door iemand uit Noord-Holland die mij zijn eigen geteelde hop aanbood omdat hij graag wilde dat daarmee gebrouwen werd. Ik heb hem hetzelfde verhaal verteld over bewaren en mogelijke problemen hiermee, dat ik ook afgelopen woensdag op de gildeavond hoorde. Hij zei connecties te hebben in België en wilde voor mij gaan informeren hoe de hop gedroogd moet worden. Als ik iets van hem hoor, geef ik dat door op het forum.

Groeten,

Henk  :proost2:

Henk oet Paiz

Ik lees zojuist op http://home.netcom.com/~dluzanp/backyard.htm, een link die mij is doorgegeven in de thread over brouwen met eigen hop, dat het drogen en bewaren van hop toch niet zo'n toer is als ik had gedacht. Het is eigenlijk vrij simpel. Drogen, elke dag keren, beschermen tegen wind en licht (ivm oxidatie) en vocht ivm schimmels zoals meeldauw etc. Daarna bewaren in de vriezer. Moet te doen zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:

Ep

Hoi Ger,

Ik heb sinds dit jaar ook een aantal hopplanten en ben nu bezig met oogsten. Ik droog de hop door de bellen in papieren zakjes te doen (een paar handjes per zakje) en dit op een warme zolder te zetten. Iedere paar dagen de zakjes schudden/keren. Na een week of zo zijn ze droog. (Het schijnt dat ze goed droog zijn als je alle bladjes van de bel afhaalt en dat dan het overgebleven stokje snel breekt als je het probeerd te buigen.)
Dan doe je ze in een plastik zak, zoveel mogelijk lucht eruit persen en goed dichtmaken en dan bewaren in de vriezer.

Ik weet trouwens niet of er veel mis kan gaan bij het drogen, het moet alleen natuurlijk niet gaan schimmelen en zo. Volgens mij zijn ongewenste stoffen meer het gevolg van foutief bewaren (te warm en te veel zuurstof)
Groeten,

Ep

Ger

Dag brouwers,
Bedankt voor jullie reakties.
Morgen ga ik slangen en jongbier proeven, ik ben benieuwd.

 :proost:Ger

Ep

Hallo allemaal  :degroeten:

Toen ik mijn reactie schreef wist ik dat ik recentelijk iets gelezen had over hoe het precies zit met het slechter worden van hop door verkeerd en te lang bewaren, ik wist alleen niet meer waar ik het gelezen had en ik kon het zo snel niet vinden. Inmiddels heb ik het weer gevonden waardoor ik nu een aanvulling kan geven op mijn vorige stukje.

In het september nummer van het clubblad van de Roerstok schrijft Martin Hofhuis hierover.
Onder invloed van zuurstof verwelken de hopbloemen, hierbij wordt een deel van het alfazuur omgezet in betazuur en komt er meer looizuur in de bloemen. Deze twee factoren zorgen voor een negatieve bittere smaak. :lessmile:
Het verwelken kan dus vertraagd worden door zoveel mogelijk zuurstof weg te nemen, dit kan ook door de lucht te vervangen door b.v. koolzuur. :weetbeter:
Hoe het komt dat ook het in de vriezer bewaren van hop de houdbaarheid verlengt weet ik echter niet. :weetniet:

Groeten,

Ep

pk-jordy

En in de koelkast voor een weekje? Zou dat kwaad kunnen? Gedroogde hop natuurlijk.

HuygenMeester

Citaat van: Ep op 13-09-2003  20:51 uIk droog de hop door de bellen in papieren zakjes te doen (een paar handjes per zakje) en dit op een warme zolder te zetten. Iedere paar dagen de zakjes schudden/keren. Na een week of zo zijn ze droog. (Het schijnt dat ze goed droog zijn als je alle bladjes van de bel afhaalt en dat dan het overgebleven stokje snel breekt als je het probeert te buigen.)
Dan doe je ze in een plastik zak, zoveel mogelijk lucht eruit persen en goed dichtmaken en dan bewaren in de vriezer.

Ep
Doe ik al jaren ook zo, in de vriezer geen probleem qua geur houdbaarheid. Na een jaar oude hop weggooien en de versgeoogste weer invriezen

 :degroeten:
Auke

RobinB

Jullie reageren op een topic uit 2003 terwijl er ook veel nieuwe topics over zijn.
Ik droog op een Stockli kruidendroger en vacumeer mijn hop voor het ingevroren wordt. :)

Jacques

Citaat van: pk-jordy op 20-04-2012  16:26 uEn in de koelkast voor een weekje? Zou dat kwaad kunnen? Gedroogde hop natuurlijk.

Bewaren in een koelkast is altijd beter dan bij kamertemperatuur. Verder is het goed om zuurstof zo veel mogelijk te vermijden. Een vacumeerapparaat is ideaal maar niet iedereen beschikt daar over. Als alternatief kun je de hop in een zak bewaren waarbij je de lucht zo veel mogelijk er uit pers voordat je die deugdelijk afsluit.

aldo

Citaat van: RobinB op 20-04-2012  19:37 uJullie reageren op een topic uit 2003 terwijl er ook veel nieuwe topics over zijn.
Ik droog op een Stockli kruidendroger en vacumeer mijn hop voor het ingevroren wordt. :)
Misschien een oude topic, wel een actueel probleem ;)
Heb naast de bejubelde stockli (joepie wat een topding, naast hop droogt het ook pepers en tomaten als een gekke ;) ) zo'n huis tuin en keuken vacumeer apparaat heb ik ook maar ben daar niet tevreden over.
Echte vacumeermachines zijn niet te betalen, dus als iemand een tussenvorm (betaalbaar en redelijk werkende) alternatief kent zou ik dat graag horen!

William

Citaat van: aldo op 20-04-2012  23:56 uEchte vacumeer machines zijn niet te betalen, dus als iemand een tussenvorm (betaalbaar en redelijk werkende) alternatief kent zou ik dat graag horen!

Ik zou toch maar eenmalig goed investeren, ook voor jou niet-hop kweeksels. Ik ben nog steeds erg blij met mijn Alpax.

Jacques

Ook ik ben heel tevreden over mijn Allpax  http://www.allpax.de/

Hier in huis wordt hij voor tal van zaken gebruikt. Werkt perfect. Heel wat beter dan die goedkope apparaten. Kost zo'n € 250 maar dan heb ik ook wat.

LRFokken

Citaat van: William op 20-04-2012  23:59 uIk zou toch maar eenmalig goed investeren, ook voor jou niet-hop kweeksels. Ik ben nog steeds erg blij met mijn Alpax.

In wat voor soort winkels wordt dat professioneel gedaan? Wellicht een idee om een investering van 250 euro te vermijden en met een eigen brouwsel langs zo'n winkel te gaan om dat 1x per jaar te laten doen? Geef er een paar biertjes voor terug en bij de meeste zelfstandige winkels heb je wel een deal lijkt mij?

Herman

Citaat van: aldo op 20-04-2012  23:56 uEchte vacumeermachines zijn niet te betalen, dus als iemand een tussenvorm (betaalbaar en redelijk werkende) alternatief kent zou ik dat graag horen!
Ik heb er eentje van de Aldi, werkt toch goed. Al help ik in het begin wel even door de hop alvast wat plat te drukken. Dan krijg ik een mooi resultaat. Doe je dat niet, dan heeft het pompje wat meer moeite. Zo'n Allpax zal ongetwijfeld meer vermogen hebben.

William

Citaat van: LRFokken op 21-04-2012  08:05 uIn wat voor soort winkels wordt dat professioneel gedaan? Wellicht een idee om een investering van 250 euro te vermijden en met een eigen brouwsel langs zo'n winkel te gaan om dat 1x per jaar te laten doen? Geef er een paar biertjes voor terug en bij de meeste zelfstandige winkels heb je wel een deal lijkt mij?

Als je eenmaal zo'n ding hebt gebruik je het heel vaak. Ook elke keer nadat ik wat hop heb afgewogen knip ik een stukje van de zak af en seal ik diezelfde zak opnieuw.

Citaat van: Jacques op 21-04-2012  00:07 uOok ik ben heel tevreden over mijn Allpax  http://www.allpax.de/

Ik had de F100 voor €155.


EBC

Aanbiedingen op de Allpax website. Nieuwe typen. EUR 49,- ex.

Herman

Da's een mooie prijs, die F110 is me dunkt de opvolger van de F100?


Leuk filmpje van mijn sealer (seal a meal):

Henielma

Citaat van: EBC op 21-04-2012  08:59 uAanbiedingen op de Allpax website. Nieuwe typen. EUR 49,- ex.

Bedankt voor de tip. Zojuist gekocht. Het aantal dat voor deze prijs verkocht wordt lijkt beperkt.

Maar samen met 100 zakjes en verzenden en BTW kom ik toch op EUR 81. Nog altijd mooi.

RobinB

Citaat van: Herman op 21-04-2012  09:11 uDa's een mooie prijs, die F110 is me dunkt de opvolger van de F100?


Leuk filmpje van mijn sealer (seal a meal):


Das wel netjes!
:)

Oscar

Citaat van: Herman op 21-04-2012  09:11 uLeuk filmpje van mijn sealer (seal a meal):

Is dat de F100/F110 ? Bij de specs staat dat deze 80% vacuüm zuigt... Maar dat zal genoeg zijn?

Herman

Nee, da's de seal a meal van de Aldi ;)

12345

Mooi! Ik heb ooit een Princess gekocht, toch ook iets van 70 - 90 Euro (weet ik me vaag te herinneren) en met zakken erbij nog wel meer. In het begin deed hij het goed maar nu moet ik vaak 3 - 4 pogingen doen voordat hij de lucht eruit haalt. Vooral het hergebruik van zakken vindt hij niet leuk. Edit: de markering op de zakken moet rechts, ontdekte ik laatst
Het is deze:
http://www.fonq.nl/product/princess-vacumeermachine/81908/

Mij lijkt de Allpax P250 wel wat.
http://www.allpax.de/product_info.php/info/p9555-Vakuumiergeraet-P-250.html
De F110 zuigt 80% vacuüm en de P250 93% en je hoeft geen zakken te kopen maar kunt ze zelf maken met een rol.

Er is ook een Nederlandstalige site van Allpax:
www.allpax.nl
met prijzen INCL BTW

ciesvandekwis

Oude hop niet weggooien, ooit wil je toch eens met lambic beginnen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.