Eigen hop bewaren

Gestart door Ger, 12-09-2003 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ger

Vandaag heb ik met eigen hop gebrouwen, vers geplukt uit eigen tuin en meteen in de kookpan gekiept.
Aanvankelijk zag ik dit experiment niet zo zitten omdat ik er geen weet van had wat ik in de tuin heb groeien, maar na het koken heb ik er toch wat vertrouwen in gekregen dat het wel goed komt.
Ik heb nu nog hop genoeg voor een volgend brouwsel, maar vraag me af hoe ik dit kan bewaren.Heeft iemand een idee?

Groeten  :proost2: Ger

Herman

Hoi Ger,

Invriezen wellicht? Als je vooraf weegt, kun je de ingevroren hop volgens mij zo toevoegen. Ik heb er overigens geen ervaring mee  :weetbeter:

Drogen is voor amateurs denk ik moeilijk, ik hoorde op de clubavond dat je dan ook risico loopt om voor het bier ongewenste stoffen te krijgen in de hop tijdens (foutief) drogen. Weet iemand hier meer van?

Herman

Henk oet Paiz

Hoi Grunningers  ;D,

Vandaag werd ik gebeld door iemand uit Noord-Holland die mij zijn eigen geteelde hop aanbood omdat hij graag wilde dat daarmee gebrouwen werd. Ik heb hem hetzelfde verhaal verteld over bewaren en mogelijke problemen hiermee, dat ik ook afgelopen woensdag op de gildeavond hoorde. Hij zei connecties te hebben in België en wilde voor mij gaan informeren hoe de hop gedroogd moet worden. Als ik iets van hem hoor, geef ik dat door op het forum.

Groeten,

Henk  :proost2:

Henk oet Paiz

Ik lees zojuist op http://home.netcom.com/~dluzanp/backyard.htm, een link die mij is doorgegeven in de thread over brouwen met eigen hop, dat het drogen en bewaren van hop toch niet zo'n toer is als ik had gedacht. Het is eigenlijk vrij simpel. Drogen, elke dag keren, beschermen tegen wind en licht (ivm oxidatie) en vocht ivm schimmels zoals meeldauw etc. Daarna bewaren in de vriezer. Moet te doen zijn.

Groeten,

Henk  :proost2:

Ep

Hoi Ger,