Water

Gestart door jan le mercier, 14-01-2016 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

foz

Jan, volgens mij is deze brouwer inspererend voor je. Weliswaar in de VS, maar toch. Hij recycled zelfs de CO2 uit zijn vergisters voor de verticale boerderij waar in hij gehuisvest is.

jan le mercier

Dankjewel, Foz! Heb je een idee of oplossing voor het waterprobleem waar ik het over had? Jan.

foz

Van koelwater tot bevloeing van kasplanten. Zolang je geen chemsche reinigingsstoffen gebruikt denk ik dat de verontreiniging eerder positief als negtief werkt voor planten. Zuivering van het water zelf is ook wel op een ecologische verantwoorde manier mogelijk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Bridge_%28filtration_system%29

Johannesdeloper

Citaat van: mbroek op 17-01-2016  11:59 uPWN voor Texel: http://www.pwn.nl/zakelijk/waterkwaliteit/Paginas/Samenstelling.aspx
En je kunt meteen de samenstelling zien en als je verder kijkt zie je dat het IJsselmeerwater is wat gefilterd wordt in de duinen.

Leuk te weten, dat ik met hetzelfde mooie water brouw als de Texelse Brouwerij - toch eens een mooie Skuumkoppe kloon gaan brouwen!

mbroek

Citaat van: Johannesdeloper op 18-01-2016  12:31 uLeuk te weten, dat ik met hetzelfde mooie water brouw als de Texelse Brouwerij - toch eens een mooie Skuumkoppe kloon gaan brouwen!
In de skuumkoppe proef je iets ziltigs, dat is denk ik gewoon toegevoegd tijdens het brouwen. Vroeger hadden we hier in IJmuiden lokaal opgepompt duinwater, daar proefde je echt geen zout in ondanks dat de putten vlak bij zee lagen. Zand is een prima filter.  Houdt het maar op een leuk stukje marketing verhaal.



Blokkie


Citaat van: jan le mercier op 16-01-2016  20:45 uWat er te winnen valt? Wel: ik ga proberen om te zeggen wat ik daarvan vind. Dat gaat wel moeilijk zijn omdat ik schrik heb dat ik dan te veel "grote" of "naïeve" of "wollige" woorden zal gebruiken.

Toch efkens proberen.

Zoals heel velen droom ik ervan om ooit de stap te zetten naar (semi)professionele brouwer. Nu werk ik voor een baas/instantie (ik ben verpleger) en daar gebeuren er heel veel dingen waar ik niet mee akkoord ben. Moest ik nu (semi)professionele brouwer worden, dan moet dat wél gebeuren op een manier die ik fijn vind.

Een van de knelpunten nu is net dat water.

Stel ik koop honderd 225 liter eiken vaten. Die moeten allemaal eerst "drinken" om ze waterdicht te maken. Nadien, dat weet ik uit ervaring met mijn kleine vaatjes, komt dat water er helemaal bruin en smerig uit. Wel: daar zou ik het veel te moeilijk mee hebben. 22.500 liter water dat zomaar weg gaat. Daar zou ik me niet goed bij voelen. Ik ben me er van bewust dat dit heel naïef en wollig klinkt. Dat zou ik niet aan mezelf verkocht kunnen krijgen.

Daarom zou ik een manier willen zoeken om dat water op de één of andere manier te recupereren of te zuiveren of ... Of om een manier te zoeken om zelf water te "vinden": dmv een put of om regenwater te zuiveren...

Maar dat lijkt me dus immens moeilijk tot onmogelijk.

Maar voor mij  zou het wel een gigantische winst zijn.

Hopelijk was dat niet al te wollig.

Jan
Hallo Jan

Je zou kunnen denken aan het opvangen van regenwater. Dat is heel schoon water. Voor het brouwen aanvullen met zouten. Voor het drinken van het vat en dan over het land laten lopen is de "natuurlijke" weg.

Biertje1985

Wellicht kan je kraanwater nog wat bewerken, een kleine osmose is zo duur niet meer of gewoon een koolstoffilter dan haal je er al heel wat uit,
het verrijken van water kan ook gewoon met wat marmer korrels zo krijg je meer mineralen, ik heb op schepen gevaren en de watervoorziening bediend gecontroleerd en onderhouden.
Vandaar dat verhaal met marmer. Chloride toevoegingen en een koolstoffilter, een ideale combinatie om van chloride (en nog meer) af te komen.

gfeikens

Ik heb geen inzage in de kosten, maar C-Mark doet onder andere bronwater bemonstering om te testen. Ik heb er gewerkt jaren geleden, ze zijn wel 1 van de grotere spelers en een flink lab. Je zou even een belletje kunnen doen. Ik zat er zelf op kantoor als projectmedewerker, eerste aanspreekpunt voor de klanten, buitendienst et cetera :)

seed7

Jan,

http://www.de12ambachten.nl/helofytenfilter.html


Verder Jan, je vult toch niet alle vaten op een dag, je kunt rustig het water van het ene naar het andere vat pompen. Om een vat schoon te spoelen heb je veel minder dan 250 l nodig, je rolt het vat gewoon door de straat.


Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.