Hallo, ik ben Rolph

Gestart door ZandPilooT, 12-01-2016 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZandPilooT

Hallo allemaal.
Mijn naam is Rolph en ik heb een aantal jaren geleden samen met mijn gezin het Nederlandse landschap geruild voor een Noors fjord. Ik werk in een steengroeve in het westen van Noorwegen. De prijs van een doorsnee smerig fabriekspils is hier ongeveer 4 keer zoveel als in Nederland. Zelf brouwen is hier dus de normaalste zaak. Ik daar een poosje geleden ook maar eens mee begonnen omdat veel mensen in mijn omgeving dat ook doen en we zo af en toe een avondje lekker gaan bier proeven (øl smaking). Ik ben begonnen met een startsetje met moutextract en heb afgelopen kerst de smaak goed te pakken gekregen omdat de kerstman mij 2 erg interessante boeken heeft gegeven. Ik wilde eigenlijk nu gaan beginnen met een ketel en "brew in a bag". Toevallig kon ik voor een mooie prijs een brouwmachine van 30 L kopen, dus dan ga ik het maar eens op die manier doen.

Skål.

mbroek

Welkom Rolph, het brouwen en proeven gaat daar vast helemaal goed komen.

tdp

Welkom op het forum! En als het daar al snel 4x zo duur is, snap ik de stap ;)

Groet,
de TDP

Battum80

Hoi Rolph, welkom en heel veel plezier.

Dat 4x zo duur probleem heb ik hier in Zwitserland ook. Maar ik moet toegeven dat wanneer dat niet het geval was ik nog steeds zou brouwen. Het werkt verslavend.

Viva

Rich

Hehe niet alleen duur en niet erg smakelijk maar ook redelijk krampachtige regels ja. Heb tijdens een bezoek aan vrienden al eens bij een Rema1000 supermarkt gestaan op zaterdag om 18:30.. leg maar weer terug vær så snill. Ik vind enkele van de kerstbieren nog wel te doen.

ZandPilooT

Het zelf brouwen werkt zeer zeker verslavend. Heb nog niet veel brouwsels op mijn naam staan en maak natuurlijk fouten, maar het is erg leuk om te doen en het resultaat te kunnen smaken.

@Rich. Die regels zijn inderdaad achterlijk hier en verschillen ook nog eens tussen de gemeentes. In de meeste gemeentes is er alcohol verkoop tot 20:00 maar in enkele andere tot 16:00. Heb het zelf ondervonden dat ik in Førde bij de Rema1000 om 15:55 mijn boodschappen op de band gooide maar omdat mijn voorganger erg veel tijd nodig had om zijn bankpasje te vinden en te pinnen, kwam mijn bier om 16:01 langs de scanner en werd dus niet geaccepteerd. Winkeliers kunnen overigens hun alcohol verkoop licentie kwijt raken als ze toch verkopen.
Nog een domme regel: degene achter de kassa moet 18 jaar of ouder zijn om alcohol langs de scanner te halen. In de meeste grotere supermarkten komt dan gewoon even een andere dat blik scannen maar in de kleine dorps supermarkt waar soms alleen maar 1 persoon aan het werk is, moet je dan wel eens wachten totdat de bedrijfsleider weer terug is.
En dan is er natuurlijk ook nog de regel dat je gewoon mag bier brouwen, wijn maken en destilleren. Als je maar niet boven de 4,5% of 4,7% uitkomt. Kom je wel daar boven uit dan is dat strafbaar.

Leuke regels allemaal, gelukkig heb ik het hier prima naar mijn zin. ;) :)

Rich

En hele interessante geschiedenis wat betreft thuisbrouwen! oa:

http://www.beerhunter.com/documents/19133-000103.html

http://www.garshol.priv.no/blog/264.html

Ik heb al eens een sahti-achtig bier proberen te maken maar dat kwam met gedroogde jeneverbes niet erg uit de verf helaas.

ZandPilooT

In de supermarkt is maximaal tot 4,7% te koop. Wil je sterker bier of wijn of sterke drank, dan moet je naar de "Vinmonopolet". Dat is de slijterij van de Noorse staat. Daar kan je de betere bieren en dranken kopen en je kan zelfs ook gewoon bestellen als er iets niet in het standaard assortiment zit. Je kan dus gewoon een krat Grolsch beugels of een krat Hertog Jan bestellen. Kost natuurlijk nog even wat meer dan het 4 keer zo dure en slapper dan in Nederland, supermarkt bier. ;)

ZandPilooT

@Rich
Leuk man. Het artikel op http://www.garshol.priv.no/blog/343.html gaat over mijn buurman, Terje. Heb laatst van hem een cola fles met dat spul gekregen. Niet echt mijn favorite biertje. Het is een heel oud recept dat nog uit de viking tijd komt. Ziet eruit als Fanta grapefruit qua kleur en is ook erg zoet. Zit een raar na smaakje aan maar is, als je even doorbijt, wel te drinken.
Zal van het weekend eens kijken of ik het recept van hem mag hebben, dan zet ik het op het forum voor als iemand het wil brouwen.

seed7

Citaat van: ZandPilooT op 13-01-2016  16:43 uZal van het weekend eens kijken of ik het recept van hem mag hebben, dan zet ik het op het forum voor als iemand het wil brouwen.

Moet je ook maar wat van z'n gist rondsturen, zonder dat wordt het echt iets anders.

Welkom,

Ingo

Roelof

Op onze reis naar de Noordkaap een leuke bierwinkel ontdekt in Karvag.
Behoorlijk aan de prijs en inderdaad geen Belgische bieren te krijgen, maar wel leuk.  ;D









En welkom op het forum. Dat je nog veel leuke bieren mag brouwen. :proost:


ZandPilooT

@seed7
Je hebt helemaal gelijk, dat gist is iets speciaals. Zal dus inderdaad lastig worden om het recept te volgen. ;)

@roelof
Van die Øl utsalg (Bier verkoop) winkels zijn er nog maar weinig of zelfs geen een meer van. Naast Vinmolopolet (slijterij) had je voorheen ook deze Øl utsalg winkels die alleen maar bieren verkochten. In Førde (voor Noorse begrippen een aardige stad) is voor 2 jaar geleden een heftige politieke discussie geweest over de afschaf van de Øl utsalg en het toestaan van verkoop in de supermarkten. Deze Øl utsalg is uiteindelijk gesloten en als ik het goed heb begrepen zou er nu nog maar 1 Øl utsalg actief zijn in heel Noorwegen. Die zou ergens in het noorden moeten zitten en aangezien jij op reis was naar Nordkapp, zou jij deze ene overgebleven Øl utsalg best wel eens gevonden kunnen hebben.

ZandPilooT

Citaat van: ZandPilooT op 13-01-2016  16:43 uHet artikel op http://www.garshol.priv.no/blog/343.html gaat over mijn buurman, Terje.
Terje heeft, afgelopen zaterdag, met dat biertje deelgenomen aan het Noorse kampioenschap thuis-/hobbybrouwen in Oslo en is 7e geworden van de totaal 107 deelnemers. Niet slecht gedaan dacht ik zo.

Rich

Als je een keer zijn recept los kan peuteren zou ik daar zeer geinteresseerd in zijn!

Waar haal jij je spulletjes? Zijn er specifiek Noorse grondstoffen te krijgen? Ik ga binnenkort weer naar Vestfold, eens kijken of ik daar een winkel kan vinden om in rond te neuzen.

ZandPilooT

Citaat van: Rich op 02-02-2016  08:19 uAls je een keer zijn recept los kan peuteren zou ik daar zeer geïnteresseerd  in zijn!

Waar haal jij je spulletjes? Zijn er specifiek Noorse grondstoffen te krijgen? Ik ga binnenkort weer naar Vestfold, eens kijken of ik daar een winkel kan vinden om in rond te neuzen.
Ik ga binnenkort weer eens bij hem op de koffie, zal het hem vragen. Is wel een speciaal proces, zoals ze in de vikingtijd hun sapjes maakten. Je hebt er ook een speciaal gist voor nodig.
Vestfold is een stukje hier vandaan. Ik woon zelf in Sogn og Fjordane provincie. Ik bestel gewoon online bij verschillende websites, zoals www.bryggselv.no of www.humleogmalt.no of www.olbrygging.no of www.brewshop.no Verzendkosten zijn nogal hoog hier dus probeer het wel eens te combineren met collega's of andere thuisbrouwers. Ik heb ook de Kinn bryggeri "om de hoek" zitten en daar kan ook wel eens wat grondstoffen worden gekocht. Specifieke Noorse grondstoffen zou ik niet echt weten, maar er worden hier wel veel Kerst en Paas bieren gebrouwen. Als je dat wel leuk lijkt om te maken, Jul is Kerst en Påske is Pasen. Je zou dan kunnen kijken of je een Juleøl, Julebrygg of Påskeøl recept kan vinden. Er zijn ook gewoon all-grain sets te koop voor rond de 350 Noorse kroner.

ZandPilooT

Citaat van: Roelof op 13-01-2016  17:34 uOp onze reis naar de Noordkaap een leuke bierwinkel ontdekt in Karvag.
Kårvåg in de gemeente Averøy ligt eigenlijk niet zo erg ver bij mij vandaan. We gaan zelf nog wel eens een tripje van 3 uur naar Ålesund doen en dat ligt daar in de buurt.

ZandPilooT

Citaat van: Rich op 02-02-2016  08:19 uWaar haal jij je spulletjes? Zijn er specifiek Noorse grondstoffen te krijgen? Ik ga binnenkort weer naar Vestfold, eens kijken of ik daar een winkel kan vinden om in rond te neuzen.
Ik ben nu aangewezen op Vinbua in Spjelkavik, bij Ålesund. Dit omdat de Kinn brouwerij in Florø niet meer aan hobbybrouwers verkoopt. Er is nog wel een ijzerwaren winkel in Nordfjordeid die het een en ander aan brouwers verkoopt, maar die is brutaal duur. Gelukkig gaan we geregeld naar Ålesund, dus neem ik meteen het een en ander mee.

Als je weer eens naar Vestfold gaat, in Sandefjord zit een winkeltje: https://www.gulating.net/sandefjord

Typisch Noorse dingen heb ik nog steeds niet gezien. Wel dat ze nog wel eens takken van jeneverbes of berkentakken of andere planten die hier groeien, gebruiken i.p.v. hop. Ook wordt nog wel eens honing toegevoegd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.