Hoe kan het filteren sneller?

Gestart door ErwinMaas, 11-01-2016 20:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ErwinMaas

Tijdens het brouwen, voer ik het maischen uit in een fust met een zelfgemaakte hevelfilter erin die is aangesloten aan een kraantje. Het filteren opzich gaat prima. ik laat de mout een filterbed vormen en zet vervolgens rustig mijn kraantje voor 1/3e open, eerste liters in een emmertje opvangen totdat ik heldere wort heb, dan laat ik het voorzichtig in de kookketel lopen en voeg ik optijd het spoelwater toe. Maar ik vind dat het filteren ontzettend lang duurt, een uur ongeveer. Wat zou ik aan kunnen passen waardoor het filteren sneller gaat?
Ik brouw op dit moment 15L waar ik ongeveer 10L spoelwater aan toevoeg.

beermenke


EvdBroek

Een uur is echt veel te lang!
Dit (filteren en spoelen) moet wel binnen een half uur gepiept zijn. Ik ben met 20 liter brouwsels echt binnen het half uur klaar hiermee. Misschien te weinig flow door je hevelfilter... Te weinig sleufjes of gaatjes?

Heb je een foto?

ErwinMaas


EvdBroek

Je filter is wel heel erg klein in vergelijking met het oppervlak van de bodem, dat zal de reden zijn.

Wat voor schrootmolen heb je? Goed geschroot mout zorgt ook voor een juiste voorspoedige filtering

hansHalberstadt

Een uur is volgens mij redelijk normaal. Ik filter zelfs nog langer soms. Zo spoel je de suikers goed uit. Korter filteren kan, maar dan heb je meer kans op in elkaar drukken en daardoor vastlopen van het filterbed of kanaalvorming. De bottleneck ligt niet bij het hevelfilter maar in de bostel daaromheen. Er is wel een maner om korter te filteren, maar dan moet je zorgen voor een kortere weglengte door het beslag. Bijvoorbeeld een grotere diameter en minder hoogte. of door gebruiken van speciale 'mash filters' daar wordt horizontaal gespoeld ipv vertikaal om zo de weglengte te verminderen en het oppervlak te vergroten, zie bv http://www.micropure.com/FilterPressMash.html

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 11-01-2016  21:37 uJe filter is wel heel erg klein in vergelijking met het oppervlak van de bodem, dat zal de reden zijn.
Dat speelt wel een rol denk ik. alle wort moet op het laatst door maar een smal stukje bostel rondom het filter. Daar treedt dan een grote flow op en wordt het filterbed op elkaar geperst. als je klaar bent met spoelen moet je maar eens de bostel eruit scheppen en zien of het rondom het filter meer aan elkaar is geplakt dan verder bij het filter vandaan.

ciesvandekwis

Vergeet ook niet dat uitmaischen op 78 - 80° ook het filteren en spoelen vlotter laat verlopen. Je maisch wordt vloeibaarder. Als je spoelt met water van 90-95° kan je dit ondervangen.

hansHalberstadt

Citaat van: ciesvandekwis op 12-01-2016  09:26 uVergeet ook niet dat uitmaischen op 78 - 80° ook het filteren en spoelen vlotter laat verlopen. Je maisch wordt vloeibaarder. Als je spoelt met water van 90-95° kan je dit ondervangen.
Hogere temperatuur helpt in het algemeen, dus voor alle soorten filters. Maar een niet optimaal filter/beslag combinatie compenseren met een hogere temperatuur kan wel verbetering opleveren, maar ik zou liever het probleem zelf oplossen.

Johannesdeloper

Probeer eens de BIAB methode, ik had het na 2x proberen gehad met brouwen met een hevelfilter.

EvdBroek

Ik zou me hierdoor niet uit het veld laten slaan en niet direct de hevelfilter aan de wilgen gaan hangen. Mijn filterdeel van mijn hevelfilter bestaat uit het rvs vlechtwerk van een sanitair slang waar ik een spiraal van koperdraad in het geschoven (die spiraal kun je heel eenvoudig maken door koperdraad om een potlood te draaien). Als je dan het filteropppervlak nog verder vergroot door de liggende lengte te vergroten zal het filteren echt veel vlotter verlopen.

hansHalberstadt

Ik denk ook dat een hevelfilter veel voordelen heeft. Bij mij leverde een iets bredere beslagkuip en lagere hoogte een grote verbetering op in haalbare spoelsnelheid, maar ik had al wel een optimaal hevelfilter qua oppervlak verdeeld over de bodem (middelbuis met 7 buizen haaks daarop over de bodem verdeeld)

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2016  16:32 uIk denk ook dat een hevelfilter veel voordelen heeft. Bij mij leverde een iets bredere beslagkuip en lagere hoogte een grote verbetering op in haalbare spoelsnelheid, maar ik had al wel een optimaal hevelfilter qua oppervlak verdeeld over de bodem (middelbuis met 7 buizen haaks daarop over de bodem verdeeld)
Als je 20 liter of minder brouwt zie ik alleen maar voordelen:
- veel sneller
-  helderder wort door meer en fijnere zeefgaatjes
- een zak is veel makkelijker schoon te houden en steriel dan een koperen buis met sleuven
-  je hoeft geen 40 euro aan koper en 20 euro aan koppelingen te investeren.
- veel minder vochtverlies
- hoger brouwzaalrendement
- je kunt veel fijner schroten.
- zak omkeren boven groene bak en weg is het bostel zonder geknoei.
- zak in het spoelprogramma van de wasmachine en schoon is die zak.

Na het maischen kun je kiezen voor supersnel, door meteen te gaan koken.
Of je kunt de eerste uitlek gaan koken en de zak dan een kwartier in het spoelwater dumpen.
Dan haal je de volle efficiëntie en kun je dat 2e wort (begin SG ongeveer 1.025) bij het tegen koken aanzittende eerste wort doen.
Met voldoende heet spoelwater scheelt de temperatuur niet zo.
Als je een uur maischen rekent, heb je met anderhalf a twee uur alles gemaischt en gefilterd en aan de kook.

hansHalberstadt

Hoe volg je de juiste temperatuur in het maischtraject met BIAB. Opwarmen kun je immers niet zo simpel doen. Ik lees ook wel nadelen. oa juist dat je het wort niet helder krijgt met filteren heb ik ergens gelezen van Jacques.  :weetniet:

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 13-01-2016  10:11 uHoe volg je de juiste temperatuur in het maischtraject met BIAB. Opwarmen kun je immers niet zo simpel doen. Ik lees ook wel nadelen. oa juist dat je het wort niet helder krijgt met filteren heb ik ergens gelezen van Jacques.  :weetniet:
Ik heb een Mennopan van 33 L, die wordt vrijwel geheel door de zak gevuld. Op de bodem ligt een taartvorm van draadmetaal die ongeveer 1 cm hoog is. Ik probeer ook de zak 2 a 3 cm boven de bodem te laten hangen. tijdens het maischen roer ik geregeld. Voor de rust wikkel ik de emmer in een donzen slaapzak.
De temperatuur zakt 1  graad, dat zal niet anders zijn, met of zonder moutzak.
Bij dit proces zal het maischen juist beter gaan omdat ik geen bostel op de hete bodem heb liggen en dat onder de moutzak het wort makkelijker kan circuleren.

Bij het schroten probeer ik het kaf nog heel te laten, ik verwacht dat het kaf in een moutzak net als bij een hevelfilter toch een filterbed gaat vormen.
Alles staat en valt bij een voldoende fijne moutzak. Een waszak van de Blokker is m.i. vragen om problemen.

EvdBroek

Misschien wil Erwin wel helemaal niet gaan Biab brouwen... Hij heeft niet voor niets voor een hevelfilter gekozen.

Met een kleine aanpassing is het filteren zeker te versnellen, het meest simpele om mee te beginnen is er een stukje koperen pijp tussen te zetten waardoor het filteroppervlak vergroot wordt

ErwinMaas

Bedankt voor de reacties ik zal jullie opties zeker nog een keer uitzoeken. Ik zat zelf te denken om het filter oppervlak te vergroten maar ook over te stappen op een filter van een rvs gevlochten mantel.

EvdBroek

Citaat van: ErwinMaas op 13-01-2016  19:11 uBedankt voor de reacties ik zal jullie opties zeker nog een keer uitzoeken. Ik zat zelf te denken om het filter oppervlak te vergroten maar ook over te stappen op een filter van een rvs gevlochten mantel.
Goed idee en veel succes!!

Zedd

Hoewel ik je frustratie wel begrijp zou ikzelf heel blij zijn als ik zo lang kon spoelen en filteren. Het opnemen van suikers kost tijd. Als je dat proces versnelt, holt je rendement achteruit. Kanaalvorming (eerder al genoemd) en suikeropname zijn hiervan de oorzaken.
Misschien dat je een kwartiertje kan winnen door iets bredere gaatjes te maken maar meer tijd zou ik niet willen winnen.

Bij mij is het filteren meestal rond de lunch. Broodje, biertje en lekker wachten. Het duurt toch nog ruim een maand voor je kan proeven, dat uurtje maakt toch niet uit?
[emoji14]roost:

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 12-01-2016  14:21 uProbeer eens de BIAB methode, ik had het na 2x proberen gehad met brouwen met een hevelfilter.

Grappig dat je dit schrijft. Ik vond het werken met een zak helemaal niets. Je krijgt simpelweg geen heldere wort. En ik vond het een vreselijk geklieder.

Ik brouwde destijds wel grotere hoeveelheden. Het moeten optillen van zo'n zak met heet materiaal is niet zonder risico.

Johannesdeloper

Citaat van: Jacques op 15-01-2016  17:29 uGrappig dat je dit schrijft. Ik vond het werken met een zak helemaal niets. Je krijgt simpelweg geen heldere wort. En ik vond het een vreselijk geklieder.

Ik brouwde destijds wel grotere hoeveelheden. Het moeten optillen van zo'n zak met heet materiaal is niet zonder risico.
Al doende leer je. Als je een 15 L batch of hooguit 20 L brouwt is zo'n zak nog te hanteren. Voor meer liters kun je aan een katrolsysteem denken.
In mijn geval til ik de zak uit het wort, draag daarbij goed gedesinfecteerde rubberhandschoenen.
Vervolgens klem ik de zak met stevige lijmklemmen aan de buitenkant van de zak.
Je moet geen kaasdoek of blokker-waszakken gebruiken.
Het beste neem je polyester zakken (voile gordijnstof) waarbij de dichtheid 30 tot 35 draden per cm hoort te zijn.
Dit levert heldere wort op en filtert door de grote oppervlakte en het fijner kunnen schroten een veel sneller en efficiënter resultaat dan schroten met 100 sleufjes. Omgerekend spoel je dan 1000 vierkante milimeter.
Met mijn brouwzak, als ik reken dat het gaatje net zo groot is als het textiel, bij 0,6 vierkante meter spoeloppervlak 90.000 vierkante milimeter
Als het gaatje 0,3 mm groot is en je schoot bij 1,3 mm dan blijf het grofste schootsel achter in je brouwzak.

Jacques

Citaat van: Johannesdeloper op 18-01-2016  11:39 uVoor meer liters kun je aan een katrolsysteem denken.

Voor meer liters kun je denk ik beter gaan denken aan een ander filtersysteem al dan niet in combinatie met de aanschaf van een tweede pan met brander om snel het wort te kunnen opwarmen. Elke schaal heeft zijn eigen oplossingen.

Johannesdeloper

Jacques, ik denk dat je gelijk hebt, meer dan 20 liter zou ik ook niet meer op mijn huidige manier brouwen.

hansHalberstadt

Ook voor 20 liter vraag ik me af wat nu het voordeel is, afgezien dat het boven 20 liter niet meer te hanteren is. Takels etc lijkt mij veel ingewikkelder dan een hevelfilter en 2 pannen. En ook het verwarmen lijkt me onhandig in vergelijking met simpel in een pan roeren. 1 pan zou een voordeel kunnen zijn, hoewel dat voor mij niet zou tellen. 

Johannesdeloper

Citaat van: hansHalberstadt op 19-01-2016  00:01 uOok voor 20 liter vraag ik me af wat nu het voordeel is, afgezien dat het boven 20 liter niet meer te hanteren is. Takels etc lijkt mij veel ingewikkelder dan een hevelfilter en 2 pannen. En ook het verwarmen lijkt me onhandig in vergelijking met simpel in een pan roeren. 1 pan zou een voordeel kunnen zijn, hoewel dat voor mij niet zou tellen. 

Roeren is nauwelijks lastiger, mijn brouwzak heb ik precies op maat gemaakt, zodat de afmetingen van de zak vrijwel geheel vatvullend zijn. Mijns inziens verwarm je gelijkmatiger doordat je het mout van de hete bodem weg kunt houden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.