Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 flessen vullen  (gelezen 9698 keer)

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • Land: nl
  • geniet
CO2 flessen vullen
« Gepost op: 10-01-2016 16:12 u »
Hallo brouwers, al een tijdje maak ik net als velen gebruik van sodakegs met een koolzuurfles.
Die van mij was leeg en bij mijn normale leverancier koste een vulling van een 2 kilo fles rond de € 40.
Na wat googelen kwam ik op een bedrijf in Heerenveen uit en dat is bij mij in de buurt.
Heb de beste man gebeld en met de fles onder de arm de fles laten vullen voor € 20.
Redelijk prijs verschil dus.  http://sknoord.nl Voor de liefhebbers

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
Re: CO2 Flessen vullen
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2016 18:36 u »
Bedankt voor de tip, maar voor mij te ver weg :(

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • geniet
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2016 19:38 u »
Het is een bedrijf dat ook brandblussers vult deze zijn vast overal in Nederland

Offline Thomas.

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hier om te leren.
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2016 20:38 u »
Een rondje op een aquarium forum doet wonderen voor een goed vulstation bij jou in de buurt!  :)

Offline Biermagneet

• Super lid
  • Work is the curse of the drinking classes
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2016 08:14 u »
De mijne bij smeba laten vullen,  Volgens mij zijn ze normaal gesproken ook niet duur. (Kreeg korting)
Ik meende euro of 15.

Erick

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2016 20:40 u »
Wilde een link plakken naar de inruil CO2 fles van Brouwmarkt voor een euro of 16, maar die linkjes van hun wijzen altijd direct naar hun homepage en niet naar een specifiek product. Dan maar niet, dacht ik, en zette er een punt achter 😄

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • geniet
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2016 20:49 u »
Wilde een link plakken naar de inruil CO2 fles van Brouwmarkt voor een euro of 16, maar die linkjes van hun wijzen altijd direct naar hun homepage en niet naar een specifiek product. Dan maar niet, dacht ik, en zette er een punt achter

Klopt maar komen voor mij nog wel verzendkosten bij

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2016 20:52 u »
2 kg kost me bij de slijter 15 euro, vullen bij een erkend vulstation kost me altijd iets van 2 euro per kg. Maar dan moet je wel naar Hoogezand...

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • geniet
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2016 22:38 u »
Kijk het kan dus nog beter toch handig zulke tips

Offline jank

• Senior lid
  • Twents Bierbrouwersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2016 23:00 u »
Ik doe het anders. Ik heb een 10 kg fles dat is voordelig en vul zelf mijn kleine flessen

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: CO2 flessen vullen
« Reactie #10 Gepost op: 01-02-2016 13:24 u »
Hoe weten jullie dat deze gassen allemaal voedselveilig zijn? Bij de slijter kun je er vanuit gaan omdat die vrijwel alleen maar consumptiegoederen verkoopt, maar die losse vulstations?
Meende me te herinneren dat je dit aan de kleur van de flesbeugel kan zien (correct me if i'm wrong).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2016 17:54 u »
Ik doe het anders. Ik heb een 10 kg fles dat is voordelig en vul zelf mijn kleine flessen
Deed ik ook zo, maar lukt niet meer als de fles minder dan halfvol is. Tegenwoordig vul ik mijn fles met koolzuur wat vrij komt uit mijn eigen bier via zelfgebouwde koolzuurcompressor. Fles in de vriezer op -20 ºC, dan heb je nog maar 20 BAR nodig om te vullen.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #12 Gepost op: 01-02-2016 18:42 u »
Deed ik ook zo, maar lukt niet meer als de fles minder dan halfvol is. Tegenwoordig vul ik mijn fles met koolzuur wat vrij komt uit mijn eigen bier via zelfgebouwde koolzuurcompressor. Fles in de vriezer op -20 ºC, dan heb je nog maar 20 BAR nodig om te vullen.

Hoe heb je die compressor gebouwd Hans? ??? Ik produceer zelf CO2 tijdens vergisten en koop het in voor het aquarium... :weetniet:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 01-02-2016 21:52 u »

Een en ander is gebaseerd op een motor met vertraging die een zuiger bedient. De zuiger is gemaakt van 12 mm koperen buis met aluminium buisje met daarop nylon zuigertje met ringetje van siliconenslang. Aanvoer is aan de zijkant en afvoer aan de onderkant. de doorvoer van het zuigertje is lekvrij mbt knelkoppeling met rubber ringetje. De perskant bevat een klepje van siliconenslang wat tegen een gaatje van een halve mm drukt. Zo kan de CO2 niet terug en kan max 60 Bar geleverd worden. Persslang bestaat uit nylon luchtslang. die kan 25 BAR nominaal hebben en is via 2 componemtenlijn in een koppeling van een oud reduceerventiel gelijmd. Een en ander kan zo op de CO2 fles geschroefd.

Er zijn iets teveel details om hier helemaal uit te leggen maar er zit ook een balg in die  de pomp aanzet als er overdruk is. tussen gistingsvat en compressor zit nog een filter gevuld met silicagel om de CO2 te ontvochtigen om zo min mogelijk water te krijgen bij het comprimeren. (Dat zet zich af als ijs in de persleiding bij -18 ºC )

Een brouwsel van 40 liter kan al snel enkele kg CO2 opleveren, dus meer dan genoeg om het bier mee te tappen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 01-02-2016 21:57 u »
PS, de zuiger en afdichtring wordt gesmeerd met olijfolie (levensmiddelenbestendig). Via een fietscomputer kan ik het CO2 vullen volgen. Tellerstand geeft aantal grammen CO2 weer.

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #15 Gepost op: 01-02-2016 22:35 u »
Wat een geweldig apparaat  :groots:
Zou zoiets voor de hobbybrouwers (en kleine brouwerijen) commercieel op de markt gezet kunnen worden ??? Het blijft jammer dat we kilo's CO2 laten ontsnappen en het vervolgens duur inkopen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 01-02-2016 23:06 u »
qua techniek is het niet heel lastig, zeker als je de beschikking hebt over een draaibank. Ik heb het zelfs zonder draaibank kunnen maken met onderdelen die normaal te koop zijn. enige niet standaard is het motortje met vertraging.

Tags: