Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 4-granen Blondje  (gelezen 18655 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 4-granen Blondje
« Reactie #50 Gepost op: 07-03-2016 22:47 u »
Net als bij de hoofdgisting is de duur van de hergisting op de fles voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid gist dat in de fles zit. Maar ook de vitaliteit van de gist en de temperatuur tijdens de hergisting zijn van belang.
Om autolyse zo veel mogelijk te voorkomen is het bottelen met weinig gist aan te raden. Kijk eens voor de aardigheid naar commerciŽle bieren met hergisting op fles. Daar zie je een hele dunne laag gistdepot (in het verleden was deze laag veel dikker...)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #51 Gepost op: 07-03-2016 23:01 u »
Als ik mijn flesje voor mijn bureaulamp zet zie ik een dun laagje op de bodem liggen. Zie onderstaande foto:

In het bier dwarrelt nog wel van alles rond, betekent dit dat de hergisting nog volop gaande is?

Ik heb 1 flesje met een manometer uitgerust, gebotteld met 6,7 gram suiker per liter, de manometer wijst nu 3,3 bar aan.

Verder is de smaak van het bier 'vol' en nog 'zoetig', komt dat door de hergisting die nog niet ten einde is, of ligt dit aan de Rogge (5%) in de stort?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 08-03-2016 21:20 u »
Als ik mijn flesje voor mijn bureaulamp zet zie ik een dun laagje op de bodem liggen. Zie onderstaande foto:

In het bier dwarrelt nog wel van alles rond, betekent dit dat de hergisting nog volop gaande is?

Ik heb 1 flesje met een manometer uitgerust, gebotteld met 6,7 gram suiker per liter, de manometer wijst nu 3,3 bar aan.

Verder is de smaak van het bier 'vol' en nog 'zoetig', komt dat door de hergisting die nog niet ten einde is, of ligt dit aan de Rogge (5%) in de stort?

Bij veel commerciŽle bieren is het laagje haast niet meer te zien.

Of de zoetige smaak een gevolg is van het nog niet voltooid zijn van de hergisting weet je over een paar weken. De volle zoetige smaak kan overigens naast nog niet vergiste suikers ook veroorzaakt worden door diacetyl dat nog afgebroken moet worden door de gist.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #53 Gepost op: 08-03-2016 21:35 u »
Of de zoetige smaak een gevolg is van het nog niet voltooid zijn van de hergisting weet je over een paar weken. De volle zoetige smaak kan overigens naast nog niet vergiste suikers ook veroorzaakt worden door diacetyl dat nog afgebroken moet worden door de gist.

Jacques, dank weer voor je reactie. Voorlopig dus nog lekker op de overloop in huis op 20 graden laten staan en pas als de smaak 'beter' is geworden de kratjes koud gaan lageren in de garage (gemiddelde en constante temperatuur is daar nu 13 graden)?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #54 Gepost op: 08-03-2016 22:12 u »
Jacques, dank weer voor je reactie. Voorlopig dus nog lekker op de overloop in huis op 20 graden laten staan en pas als de smaak 'beter' is geworden de kratjes koud gaan lageren in de garage (gemiddelde en constante temperatuur is daar nu 13 graden)?

Zolang je denkt dat de hergisting op fles nog niet is afgerond en de diacetyl is opgeruimd door de gist kun je het bier het beste nog niet koud wegzetten.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 08-03-2016 22:32 u »
Zolang je denkt dat de hergisting op fles nog niet is afgerond en de diacetyl is opgeruimd door de gist kun je het bier het beste nog niet koud wegzetten.

Kijk aan, dan laten we het bier nog lekker even staan! Heb eens wat zitten zoeken op "diacetylsmaak en bottelen" en al het ťťn en ander gevonden op het forum hier. Kan dus soms wel tot 4 weken duren voor deze smaak weg is zo lees ik. Kortom, wederom geduld dus ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 08-03-2016 22:46 u »
Meestal gaat het sneller. Vaak is het een kwestie van een dag of 3 tot 5. Maar 4 weken kan ook voorkomen afhankelijk van de gist en de omstandigheden (vooral hoeveelheid gist en temperatuur).

Offline Amateurke

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #57 Gepost op: 09-03-2016 07:48 u »
Net als bij de hoofdgisting is de duur van de hergisting op de fles voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid gist dat in de fles zit. Maar ook de vitaliteit van de gist en de temperatuur tijdens de hergisting zijn van belang.
Om autolyse zo veel mogelijk te voorkomen is het bottelen met weinig gist aan te raden. Kijk eens voor de aardigheid naar commerciŽle bieren met hergisting op fles. Daar zie je een hele dunne laag gistdepot (in het verleden was deze laag veel dikker...)
Er dient toch ook wel een verschil gemaakt te worden tussen commerciŽle bieren en hobbybieren.
Bij commerciŽle bieren wordt de lucht uit de fles verwijderd, CO2 voorspanning op de fles gezet en bier onder druk (dat voor het grootste deel reeds gesatureerd is) in de fles gebracht. Hergisting in de fles is niet zo belangrijk meer.
Bij hobbybieren gaat tijdens het bottelen het bier lucht (zuurstof) krijgen. De hergisting gaat er voor zorgen dat er enerzijds druk op de fles komt, anderzijds dat de aanwezige zuurstof verbruikt wordt. Er zal ook gistproductie zijn.
Vorming en afbraak van diacetyl zijn inherent aan het proces.
Daarom ook een pleidooi voor het toevoegen van krachtige gist tijdens het bottelen.
Geef het bier ook genoeg tijd tijdens de warme periode.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 09-03-2016 21:22 u »
Er dient toch ook wel een verschil gemaakt te worden tussen commerciŽle bieren en hobbybieren.
Bij commerciŽle bieren wordt de lucht uit de fles verwijderd, CO2 voorspanning op de fles gezet en bier onder druk (dat voor het grootste deel reeds gesatureerd is) in de fles gebracht. Hergisting in de fles is niet zo belangrijk meer.
Bij hobbybieren gaat tijdens het bottelen het bier lucht (zuurstof) krijgen. De hergisting gaat er voor zorgen dat er enerzijds druk op de fles komt, anderzijds dat de aanwezige zuurstof verbruikt wordt. Er zal ook gistproductie zijn.
Vorming en afbraak van diacetyl zijn inherent aan het proces.
Daarom ook een pleidooi voor het toevoegen van krachtige gist tijdens het bottelen.
Geef het bier ook genoeg tijd tijdens de warme periode.

Het klopt dat bij de commerciŽle bieren de hergisting op de fles steeds minder voorstelt. Dit wordt voor een belangrijk deel gedaan om zo de gevolgen van autolyse te beperken. Maar ook om meer grip te hebben op het koolzuurgehalte van het bier.
Door gist toe te voegen bevorder je het ontstaan van autolysesmaakjes. Voordeel is wel dat de hergisting sneller verloopt. Maar als je wat meer geduld hebt komt het met de hergisting op de fles ook goed zonder extra bottelgist toe te voegen. Zeker als je het bier wat warmer wegzet.
En zuurstofopname tijdens het bottelen is iets wat je zo veel mogelijk moet proberen te voorkomen...

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
« Reactie #59 Gepost op: 09-03-2016 22:02 u »
Maar als je wat meer geduld hebt komt het met de hergisting op de fles ook goed zonder extra bottelgist toe te voegen. Zeker als je het bier wat warmer wegzet.

Lees ik dit goed, tevens een pleidooi voor het niet (nooit) toevoegen van bottelgist dus?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 09-03-2016 22:20 u »
Lees ik dit goed, tevens een pleidooi voor het niet (nooit) toevoegen van bottelgist dus?

Door mij wordt geen bottelgist gebruik. De paar keren dat ik dit wel gedaan heb zijn mij slecht bevallen doordat het een autolysesmaak gaf. Bottelgist geef je snel te veel.
Door niet te lang te wachten met bottelen nadat de nagisting is afgelopen heb je nog voldoende actieve gist in je bier en is het gebruik van bottelgist niet nodig.

Offline Amateurke

• Vol lid
« Reactie #61 Gepost op: 09-03-2016 23:10 u »
(Ondertussen zijn we natuurlijk al lang niet meer over een 4-granen Blondje bezig.)
Ik heb een totaal andere mening hierover dan Jacques.
Vlug genoeg bottelen om nog wat gist in de fles te hebben. Waarom? Gebruik maken van de nog aanwezige gist: dit is minderwaardige, totaal uitgeputte gist.
Ik bottel een quasi helder bier, geen troep meer bij in de fles: die zakt met de tijd toch uit in de fles, brengt niets goeds mee.
Voeg (weinig) krachtige gist toe tijdens botteling: die gaat de klus klaren, je gaat minder depot in de fles hebben en je bier zal langer houdbaar zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 09-03-2016 23:18 u »
Bij mij hebben de bieren meestal binnen 14 dagen voldoende koolzuur na het bottelen... Ook ik bottel quasi helder bier door het bier een paar dagen koud te zetten voor het bottelen.

Als je lang wacht met bottelen moet je bottelgist gebruiken. De gist raakt dan inderdaad uitgeput. Dat voorkom ik door kort na de beŽindigen van de nagisting te te bottelen. De gist is dan nog vitaal. Werkt al vele jaren perfect.

Offline Amateurke

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: 09-03-2016 23:22 u »
En zo komen we in een welles-nietes spelletje.
Ben ook al dertig jaar tevreden met mijn werkwijze. (Voor mij mag de discussie hierover wel stoppen, gewoon doen waar je je goed bij voelt)

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 10-03-2016 09:09 u »
@amateurke,

Hoeveel bottelgist voeg je toe? Er staat momenteel een Barley wine bij mij te gisten die zal eindigen rond de 10%.
De gist die ik gebruikt heb kan ongeveer 10 % aan, dus ik wil voor de zekerheid bottelgist gebruiken. (Fermentis f2)

Offline Amateurke

• Vol lid
« Reactie #65 Gepost op: 10-03-2016 09:48 u »
Vooraf: barley-wine: geen ervaring mee.
Misschien heeft barley-wine meer nodig? (Andere mensen hebben hier misschien meer ervaring?)
Ik gebruik voor tripel-sterkte ongeveer 4 g/hl F2. Vroeger altijd T58 gebruikt. Ik hydrateer altijd.
(Eigenlijk is dit natte-vinger-werk: toevoegen van gist zou moeten gebeuren na telling onder microscoop)

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 10-03-2016 10:00 u »
Ok. Bedankt. Ga ik dat doen.

Tags: beginner