4-granen Blondje

Gestart door Johnny Stardust, 09-01-2016 14:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny Stardust

Beste Forummers,

Afgelopen week heb ik onderstaand recept bedacht. Veel ervaring in het zelf samenstellen van recepten heb ik nog niet. Mijn vraag: wat vinden jullie? Wat kan er beter en/of wat zou ik in het vervolg anders moeten doen? Verder, wat is een ideale vergistingstemperatuur voor de Wyeast gist 3522? Zelf dacht ik aan 19 graden en aan het einde van de vergisting (op ca. 80%) verhogen naar 22 graden?

Hoor graag van jullie,

Grt!

============================================================


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam recept4-NON-BLONDES
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume50,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row][row]
HoeveelheidIngrediënt
37,20 lWater uit Engelen12,50 mlMelkzuur27,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
54 mg/l8 mg/l68 mg/l167 mg/l103 mg/l22 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,033 kgPilsmout *Brewferm3 EBC53,6 %
1,037 kgMünchner *Brewferm15 EBC7,9 %
0,919 kgTarwemout. licht *Brewferm6 EBC7,0 %
0,853 kgSpeltmout *Unibrew5 EBC6,5 %
0,656 kgRoggemout *Unibrew4 EBC5,0 %
0,394 kgCara-hell *Weyermann25 EBC3,0 %
0,394 kgCara-red *Weyermann50 EBC3,0 %
1,837 kgWitte kandijsuiker *Supermarkt0 EBC14,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust66,0 °C1 min.75 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C24 min.10 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,6 gStyrian Goldings * 2014 - Brouwlandbellen7,4%first wort hop3,9 IBU
53,9 gSaaz * 2015 - Brouwlandbellen3,1%60 min.8,0 IBU
19,8 gStyrian Goldings * 2014 - Brouwlandbellen7,4%60 min.7,0 IBU
55,3 gSaaz * 2015 - Brouwlandbellen3,1%10 min.3,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
10,00 gWyeast gistvoedinganderskoken
7,50 gYuzu-schilspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)Belgian Ardennes (3522)bovengist


Jacques

Gewoon  brouwen. Wel zou ik de suikergift verlagen naar 10% en de yuzu-schil weglaten. In plaats van yuzu-schil zou ik Cascade gebruiken in de hopgift.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 10-01-2016  21:55 uGewoon  brouwen. Wel zou ik de suikergift verlagen naar 10% en de yuzu-schil weglaten. In plaats van yuzu-schil zou ik Cascade gebruiken in de hopgift.

Precies! Dat dachten we vandaag dus ook. Spontaan de garage ingedoken en de pannen op het vuur gezet. Kortom; hij is inderdaad 'gewoon gebrouwen'. Echter, zonder de voorgestelde aanpassingen, volgens recept dus (met 14% suikergift en met de gedroogde Yuzu). Mocht het tegenvallen dan wellicht een volgende keer in een aangepaste receptuur ;-)

Vergistingstemperatuur staat nu ingesteld op 19 graden, of is het beter om dit wat te verhogen?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 10-01-2016  22:09 uVergistingstemperatuur staat nu ingesteld op 19 graden, of is het beter om dit wat te verhogen?

Ligt aan de mate van fruitigheid die je wilt hebben. 19 ºC voor een licht fruitig bier en 21 ºC voor meer fruitigheid. De keuze is aan jou.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 10-01-2016  22:18 uLigt aan de mate van fruitigheid die je wilt hebben. 19 ºC voor een licht fruitig bier en 21 ºC voor meer fruitigheid. De keuze is aan jou.

Dank! Dan gaan we er lekker tussenin zitten. Dadelijk een halve graad verhogen en morgenochtend voordat ik de deur uit ga nog een halve graad omhoog.

De 3522 ken ik verder (nog) niet, hoe verloopt de vergisting van deze gist? (in de zin van hevigheid, tijd dat deze nodig heeft om zijn werk te doen etc. etc.). Ik heb her en der al wel gelezen dat deze soms wil 'stokken'. Kan ik dit voorkomen?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 10-01-2016  22:21 uDe 3522 ken ik verder (nog) niet, hoe verloopt de vergisting van deze gist? (in de zin van hevigheid, tijd dat deze nodig heeft om zijn werk te doen etc. etc.). Ik heb her en der al wel gelezen dat deze soms wil 'stokken'. Kan ik dit voorkomen?

Stokkende vergisting voorkom je vooral door veel gist te enten is mijn ervaring. En verder is het belangrijk dat de temperatuur niet te veel schommelt.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 10-01-2016  22:29 uStokkende vergisting voorkom je vooral door veel gist te enten is mijn ervaring. En verder is het belangrijk dat de temperatuur niet te veel schommelt.

Volgens mij is er vandaag genoeg gist geënt, het ziet er naar uit dat de vergisting al begonnen is. Een paar uur geleden zat er al enige druk op het waterslot. Inmiddels zijn de eerste bubbels te zien.

De geur is overigens lekker die er vanaf komt. Beetje fruitig!

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 10-01-2016  22:29 uStokkende vergisting voorkom je vooral door veel gist te enten is mijn ervaring. En verder is het belangrijk dat de temperatuur niet te veel schommelt.

Ahumm...

Lijkt er zeker op dat ik genoeg gist heb geent. Ik kom zojuist thuis en zie mijn hele gistvat overstroomd met schuim uit het waterslot:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/9892d5d469ad4d7b48c2adc122a90fbd.JPG

Daarnet maar even vlug een 'Blow-Off' in elkaar gesleuteld:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/bc0c0eecf726b2d905036ab15557eae4.JPG

Vraag is nu alleen..., kan dit 'overschuimen' van het waterslot nu eigenlijk kwaad? Of kan ik beter iets anders doen op dit moment?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 11-01-2016  20:25 uVraag is nu alleen..., kan dit 'overschuimen' van het waterslot nu eigenlijk kwaad? Of kan ik beter iets anders doen op dit moment?

Het overschuimen van het waterslot kan geen kwaad. In Amerika wordt standaard gewerkt met een blow off. De gistvaten gaan daar wat voller dan bij ons.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 12-01-2016  21:30 uHet overschuimen van het waterslot kan geen kwaad. In Amerika wordt standaard gewerkt met een blow off. De gistvaten gaan daar wat voller dan bij ons.

Kijk aan! Gelukkig kan het dus geen kwaad.

Het is mijn eerste 'overstromer' en tevens de eerste keer met 3522. Is dit gebruikelijk voor de 3522?

Deze keer was de opbrengst redelijk groot. Uiteraard mede door de grote suikergift. De kopruimte was dus klein. Er zat 53 liter in het vat en er was nog iets van 14 cm kopruimte over. Kortom, de leer voor volgende keer = de 'blow-off' er op zetten.


Johnny Stardust

Citaat van: Johnny Stardust op 12-01-2016  21:35 uKijk aan! Gelukkig kan het dus geen kwaad.

Het is mijn eerste 'overstromer' en tevens de eerste keer met 3522. Is dit gebruikelijk voor de 3522?

Deze keer was de opbrengst redelijk groot. Uiteraard mede door de grote suikergift. De kopruimte was dus klein. Er zat 53 liter in het vat en er was nog iets van 14 cm kopruimte over. Kortom, de leer voor volgende keer = de 'blow-off' er op zetten.



Zojuist de 'Blow-Off' verwijderd & SG gemeten. Dit stond op 1021. Waterslot terug erop gezet en dit gaat nog flink te keer. Door het kijkglas kan ik zien dat de gist nog door de vloeistof dwarrelt. Zojuist het jongbier geproefd, de smaak was nog redelijk zoet. Kortom; ik denk dat de vergisting nog wel een paar dagen aan zal houden. Ik mik op overhevelen naar de nagisting op zaterdagavond. Dan wil ik een nieuwe brouwgang opzetten.

Kan ik de temperatuur nu langzaamaan gaan verhogen om het bier goed door te laten gisten? Of doe ik er in deze situatie beter aan om het bier gewoon op temperatuur te houden? De huidige temperatuur is nu ingesteld op mijn STC-1000. Op 21 graden, geloof ik.

Jacques

Nu op 21 ºC houden. Waarschijnlijk zal de vergisting snel minder worden. Als dat het geval is kun je de temperatuur verhogen.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 13-01-2016  21:46 uNu op 21 ºC houden. Waarschijnlijk zal de vergisting snel minder worden. Als dat het geval is kun je de temperatuur verhogen.

Dank! Dan wachten we tot het slot tot rust komt. Ik zie overigens minder 'wervelingen' door het kijkglas. Dus dat sluit aan bij wat je zegt.

Hoe ver kan ik de temperatuur het best gaan verhogen als het waterslot tot rust is gekomen?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 13-01-2016  22:01 uHoe ver kan ik de temperatuur het best gaan verhogen als het waterslot tot rust is gekomen?

Ik zou niet verder gaan dan 23 ºC. Hoe hoger de temperatuur des te meer autolyse je krijgt doordat het bier op een grote hoeveelheid gist staat.

Johnny Stardust

Zojuist een monstertje genomen van deze Blonde. De zoetigheid ten opzichte van vorige keer (2 dagen geleden) is afgenomen. Het SG bedraagt nu 1,017. Het waterslot blubt nog met 1 blubje per seconde. Ligt in de verwachting dat het dus nog even verder gist. Hopelijk kan het zaterdag over naar de nagisting zodat het grote vat weer beschikbaar is voor nieuw vocht :-)

Jacques

Als je wilt overhevelen dan is nu het moment. Wachten tot de vergisting helemaal is afgelopen en dan pas overhevelen geeft een grote kans op oxidatie van je bier. Door over te hevelen als je bezig bent met het staartje van de vergisting betekent dat er nog koolzuur wordt gevormd dat bescherming beidt tegen oxidatie in je navergistingsvat.
Voor het goed uitgisten kun je bier nog een paar dagen warm zetten na het overhevelen.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 14-01-2016  22:17 uAls je wilt overhevelen dan is nu het moment. Wachten tot de vergisting helemaal is afgelopen en dan pas overhevelen geeft een grote kans op oxidatie van je bier. Door over te hevelen als je bezig bent met het staartje van de vergisting betekent dat er nog koolzuur wordt gevormd dat bescherming beidt tegen oxidatie in je navergistingsvat.
Voor het goed uitgisten kun je bier nog een paar dagen warm zetten na het overhevelen.

Okeej! Bedankt! Dan ga ik morgenavond aan het begin van de avond overhevelen. De temperatuur staat nu op 21,5 graad. Is het goed om de temperatuur nu al stapsgewijs terug te brengen naar de 'nagistingstemperatuur'? Daar waar ik het nagistingsvat neer zet zal de temperatuur ca. 19/20 graden zijn.

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 14-01-2016  22:26 uOkeej! Bedankt! Dan ga ik morgenavond aan het begin van de avond overhevelen. De temperatuur staat nu op 21,5 graad. Is het goed om de temperatuur nu al stapsgewijs terug te brengen naar de 'nagistingstemperatuur'? Daar waar ik het nagistingsvat neer zet zal de temperatuur ca. 19/20 graden zijn.

Laat het navergistingsvat nog een paar dagen staan in de warme vergistingskast en zet pas daarna het vat koeler weg.

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 14-01-2016  22:37 uLaat het navergistingsvat nog een paar dagen staan in de warme vergistingskast en zet pas daarna het vat koeler weg.

Gisteravond was het waterslot was nog steeds aan het werk (met 1 blub per seconde). Ik heb toen het het deksel van het hoofdvergistingsvat geopend en ben gaan overhevelen voor de nagisting. Toen ik het deksel los had zag ik nog een dikke laag schuim (beetje ingezakt overigens). Bij het overhevelen heb ik het SG gemeten, dit stond op 1016. Na overhevelen begon vrij snel daarna het waterslot weer te werken. Inmiddels met 1 blubje per 2 seconden. Als het stukken minder is geworden met de activiteit ga ik het vat aan het einde van deze week in de garage plaatsen. De temperatuur is daar ca. 13 graden. Als het meezit wil ik zondag gaan bottelen. 

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 18-01-2016  00:51 uGisteravond was het waterslot was nog steeds aan het werk (met 1 blub per seconde). Ik heb toen het het deksel van het hoofdvergistingsvat geopend en ben gaan overhevelen voor de nagisting. Toen ik het deksel los had zag ik nog een dikke laag schuim (beetje ingezakt overigens). Bij het overhevelen heb ik het SG gemeten, dit stond op 1016. Na overhevelen begon vrij snel daarna het waterslot weer te werken. Inmiddels met 1 blubje per 2 seconden. Als het stukken minder is geworden met de activiteit ga ik het vat aan het einde van deze week in de garage plaatsen. De temperatuur is daar ca. 13 graden. Als het meezit wil ik zondag gaan bottelen.

Wacht rustig af. Pas als het SG een dag of 3 niet gedaald is kun je bottelen. Het zou daarom kunnen dat je pas na zondag kunt bottelen.

Johnny Stardust

Dank voor je suggestie! Nadat ik zojuist de activiteit in het nagistingsvat heb bekeken (deze is nu nog steeds zo'n 1 á 2 blubben per seconde met af en toe een wat heftiger stoot lucht) heb ik het bottelen op zondag al minder 'vastomlijnd' in de agenda gezet. Beter is het inderdaad om het bier helemaal goed uit te laten gisten en dit vervolgens ook nog een weekje te laten opklaren in de garage bij 12/13 graden. Kortom.., niet zondag maar die zondag daarop dan 'bottelen'!

Johnny Stardust

Er wordt dus aankomende zondag niet gebotteld. Afgelopen dinsdagavond heb ik de bellen geteld. Dat waren er 18 / minuut, vanmiddag heb ik wederom de bellen geteld in het waterslot (slangmodel). Dat waren er nog steeds 18 per minuut. Kortom, weinig vooruitgang & al helemaal niet de mogelijkheid om aankomend weekend te bottelen. Afwachten dus. En in de tussentijd mijn andere hobby uitoefenen; wielrennen! Morgen een rondje Drunense Duinen :-) Wisten jullie trouwens dat bier een ultieme 'isotone dorstlesser' is en daarmee een uitermate geschikte sportdrank? Zou dat de reden zijn waarom de Belgen zo'n rijke wielercultuur hebben?

Johnny Stardust

Er is vooruitgang, zij het langzaam. Vanmiddag 15 blubjes per minuut. Daarstraks bij thuiskomst van het fietsen nog steeds die 15 blubjes per minuut.

Staat deze gist (Belgian Ardennes) bekend als langzame vergister? Of is er een andere reden waarom het bij mij zo langzaamaan verloopt aan het einde?

Johnny Stardust

Ahumm.., iets met remmende & voorsprong?? Zojuist de blubjes geteld. 23 per minuut :weetniet: !?!?!

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 26-01-2016  20:25 uAhumm.., iets met remmende & voorsprong?? Zojuist de blubjes geteld. 23 per minuut :weetniet: !?!?!

Staat het bier op een plek waar de temperatuur schommelt? Bij opwarming ontsnapt er koolzuur uit het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.