Ik ben Ralf!

Gestart door Sloopkogel013, 09-01-2016 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sloopkogel013

Goedemorgen allen,

Al enige tijd lees ik hier de nodige topics mee. En heb me besloten aan te melden.
Na een aantal brouwsels uit blik gebrouwen te hebben , heb ik gister mijn start set moutbrouwen ontvangen.
Ik vond het dan ook tijd me hier eens te melden, en de ervaring te delen!

Ik ben een levens genieter uit het zuiden van het land (Tilburg)
en zou het leuk vinden mensen te spreken die de hobby delen!

Alle adviezen en tips zijn welkom!

Prettig weekend!

groetjes Ralf

EvdBroek

Eelkom op het forum Ralf!

En veel succes met mout brouwen!

De HaAn

Welkom op het forum Ralf.
Als je graag brouwers wil spreken is het misschien een optie om lid te worden van de Roerstok.
Elke 2e vrijdag van de maand clubavond.
Dat was dus gisteren  en het was weer zeer gezellig :biersmile: Je zult helaas een maand moeten wachten
Het is altijd zo geweest dat je vrijblijvend een clubavond bij kunt wonen of dit nog zo is weet ik niet maar kijk even op De Roerstok Tilburg en informeer even bij een van de bestuursleden.

groetjes Hans

Jacques

Lid worden van De Roerstok kan ook ik aanbevelen. De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. En als je boven de spoorlijn woont kun je ook met de fiets er naar toe.
Grote kans dat we dan elkaar spreken. Ik ben vaste bezoeker van de clubavonden.

Sloopkogel013

Ik zie dat de locatie praktisch naast mijn werk is, ik kan ook zowat strompelend naar huis!
ik zal er eens binnen lopen!

Moet volgens mij wel de conclusie trekken dat mijn eerste brouwsel mislukt is, drijft witte "schimmel" op het bier in mijn gistton.

mbroek

Citaat van: Sloopkogel013 op 18-01-2016  15:13 uMoet volgens mij wel de conlusie trekken dat mijn eerste brouwesel mislukt is, drijft witte "schimmel" op het bier in mijn gistton.

Maak er eens een foto van, niet alles wat op bier drijft is schimmel.

Sloopkogel013

Ben te laat met dit lezen, bier ruikt wel wat zuur zo gezegd.
Kan het niet goed beschrijven maar zijn wat grote witte vlekken op het bier.

Ook mijn SG zakt niet , begon 1100 wat ook normaal was volgens bijgeleverde instructie, maar moet zakken tot 1018... blijft op 1030 staan.

mbroek

Tijdens het vergisten gaan er dingen drijven op bier, dat is goed. Afhankelijk van de gist ziet het er wel of minder smakelijk uit. Ook hoeft het tijdens het gisten niet geweldig lekker te ruiken. Foto?
Meet je het SG met een refractometer?


Sloopkogel013

Foto gaat niet meer, heb net overgeheveld naar een schoon vat. Omdat het niet echt vertrouwde zeg maar.
Ik zie wel wat witte vlokken in het bier ook.

En meet met een hydrometer, nog niet de investering gedaan mbt een refractometer.
Maar advies is dan bier nog maar laten staan? Vind het raar dat SG niet meer daalt, en geen actie meer op het waterslot.
Zodoende werd ik wat nieuwsgierig... Maar weekje laten staan dan maar?

mbroek

Citaat van: Sloopkogel013 op 18-01-2016  15:54 uFoto gaat niet meer, heb net overgeheveld naar een schoon vat. Omdat het niet echt vertrouwde zeg maar.
Ik zie wel wat witte vlokken in het bier ook.

En meet met een hydrometer, nog niet de investering gedaan mbt een refractometer.
Maar advies is dan bier nog maar laten staan? Vind het raar dat SG niet meer daalt, en geen actie meer op het waterslot.
Zodoende werd ik wat nieuwsgierig... Maar weekje laten staan dan maar?
Oke, met een refractometer wordt vaak verkeerd gewerkt, vandaar mijn vraag. Laat het nog maar een weekje staan en meet dan nog maar eens en in de tussentijd het vat lekker dicht laten. Die vlokken kunnen van de gist komen, grote kans dat dat na een week naar de bodem is gezakt. Als je verder al die tijd schoon gewerkt hebt is weinig kans dat er iets mis is.

Hoe oud is dit bier nu?

Sloopkogel013

Bier is eigenlijk te jong , dus al spijt dat ik overgeheveld heb.
Heb maar weekje laten staan, maar dit was de 1e keer brouwen zonder kant en klaar extract zo gezegd.
En dat waterslot staat al 2 dagen stil dus ik was wat ongerust...

Jacques

Citaat van: Sloopkogel013 op 18-01-2016  15:33 uBen te laat met dit lezen, bier ruikt wel wat zuur zo gezegd.
Kan het niet goed beschrijven maar zijn wat grote witte vlekken op het bier.

Ook mijn SG zakt niet , begon 1100 wat ook normaal was volgens bijgeleverde instructie, maar moet zakken tot 1018... blijft op 1030 staan.

Een wat zurige geur tijdens de vergisting is niet vreemd.

Je hebt een vergistingsgraad van 70%. Dat is afhankelijk van gebruikte gist en de een hoog gehalte aan caramouten niet ongewoon.

Zou je het recept kunnen posten inclusief de maischtijden en de gebruikte gist?

Sloopkogel013

Het unieke karakter van dit bier wordt  verkregen door het toevoegen van kandijsuiker en glucose aan de hoofdgisting. Een blond bier vol verrassingen, ook omdat er gebruik wordt gemaakt van vier hopsoorten, ieder met hun specifieke karakter. Minstens drie maanden laten rijpen.
Ingrediënten:*
Pilsmout
Palemout
Havervlokken
4-korenvlokken
 Gebruikte hopsoorten:
Styrian Golding
Brewers Gold
Crystal
Saaz
 Extra Ingrediënten:
UltraMoss®
Kandijsuiker
Glucose
Type biergist:
MJ Workhorse M10
Begindichtheid:1064
Einddichtheid:  1004
Alcoholgehalte: 8,1%
Kleur: 7 EBC
Bitterheid: 26 IBU
Biertype: C

Het betreft dit standaard pakket.
maischtijd was in 3 pozes , 40 min 65 graden , 20 minuten 68 grden en 5 minuten 78 graden

Jacques

Met de Mangrove Jack's M10 Workhorse haal je geen vergistingsgraad van 94% zoals het recept doet vermoeden. Ook niet als er een behoorlijke hoeveelheid suiker in de stort zit.
Bij testjes die ik heb uitgevoerd met deze gist kwam ik niet veel verder dan 67%. Dat was met wort waaraan geen suiker is toegevoegd.

Verder heb je een aanzienlijk hoger begin SG (1100) dan waarvan het recept uit gaat (1064). Dat betekent dat de gist het zwaar heeft. Ik weet niet hoeveel liter wort je had maar ik vermoed dat je in verhouding te weinig gist hebt geënt. Ook daardoor krijg je een lager eind SG. Hoeveel liter had je?

Sloopkogel013

Het hele vreemde is dat de bijgeleverde instructie aangeeft dat het begin SG tussen de 1050 en de 1100 moet zitten. Mijne was 1120.
De omschrijving bij Brouwmarkt wijkt wat af, het is een pakket van Arsegan "duvels nat".

Het exacte aantal liters weet ik niet meer, maar ik vermoed dat er wel iets fout gegaan is... Het eerste moutbrouwsel was wel te verwachten dat het met de nodige hobbels verloopt ;)

Zo heb ik de hele stap omtrent het spoelen ook verkeerd geïnterpreteerd. Maar goed al doende leert men...

Voor nu meer de vraag wat te doen met dat bier en wat als het SG niet daalt is het dan te bottelen?

Jacques

Citaat van: Sloopkogel013 op 19-01-2016  21:50 uVoor nu meer de vraag wat te doen met dat bier en wat als het SG niet daalt is het dan te bottelen?

Laat het nog een aantal dagen staan bij een temperatuur van 20 ºC. Als het SG na 3 dagen niet gedaald is, zou ik aandurven om het bier te bottelen. Je hebt overigens een vergistingsgraad van 75% in plaats van 70% omdat je begin SG 1120 is.  Het alcoholgehalte is overigens ongeveer 12%. Het hoge alcoholgehalte kan er voor gezorgd hebben dat de vergisting gestopt is. Hopelijk kan de gist de hergisting aan. Gezien het hoge alcoholgehalte is het raadzaam een bottelgist te gebruiken met een hoge alcoholtolerantie. Je zou daarvoor de Fermentis F2 kunnen gebruiken.

Sloopkogel013

Hmm je snijdt nu iets aan dat nieuw is voor me, voorheen was het suiker door het wort roeren voldoende...
Nu is het dus geen suiker meer toevoegen maar een extra zakje gist door het wort strooien? En dan op fles weg zetten?

Jacques

Citaat van: Sloopkogel013 op 19-01-2016  22:13 uHmm je snijdt nu iets aan dat nieuw is voor me, voorheen was het suiker door het wort roeren voldoende...
Nu is het dus geen suiker meer toevoegen maar een extra zakje gist door het wort strooien? En dan op fles weg zetten?

Naast bottelgist moet je nog steeds bottelsuiker toevoegen.
Het gebruik van een speciale bottelgist is omdat het de vraag is of de gebruikte gist het hoge alcoholgehalte wel aan kan. Op de site van Mangrove Jack's zie ik zo snel niet of de M10 een hoge alcoholtolerantie heeft.

Sloopkogel013

Denk dat ik het er op gok, krijg net de mededeling dat dochterlief het gistvat omgestoten heeft... dus geloof dat ik nog maar een beperkt aantal liters over heb :'(

Jacques

Citaat van: Sloopkogel013 op 19-01-2016  22:33 uDenk dat ik het er op gok, krijg net de mededeling dat dochterlief het gistvat omgestoten heeft... dus geloof dat ik nog maar een beperkt aantal liters over heb :'(

Tja, soms zit het mee en soms zit het tegen...

Sloopkogel013

Het valt mee, het betreft een lege ton hahaha

Ik heb deze gist nog liggen... is dat een optie?
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/fermentis-biergist/fermentis-safbrew-abbaye-11-5-g.html

En anders ligt er van het zelfde merk nog een zakje S-04

Jacques

Citaat van: Sloopkogel013 op 19-01-2016  22:37 uHet valt mee, het betreft een lege ton hahaha

Ik heb deze gist nog liggen... is dat een optie?
http://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/fermentis-biergist/fermentis-safbrew-abbaye-11-5-g.html

En anders ligt er van het zelfde merk nog een zakje S-04

Gelukkig.

Nee je hoort echt een speciale bottelgist te gebruiken om te voorkomen dat je gist gebruikt die de niet vergiste (complexe) suikers alsnog vergist. Speciale bottelgist vergist enkelvoudige suikers. Door een dergelijke gist te gebruiken voorkom je dat je bierbommen bottelt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.