Een paar maanden geleden had ik het besluit genomen om mezelf ook eens te wagen aan een Lambiek. Daarom heb ik in oktober een kastanje houten vaatje gekocht van 30 liter. Na een tijdje met water vullen is die uiteindelijk waterdicht geworden.
In eerste instantie was het idee om al in november te beginnen met de Lambiek, maar omdat het nog steeds zo warm was heb ik besloten het brouwen hiervan uit te stellen, er vlogen namelijk nog zo veel insecten in de tuin rond.
Om eerst te zien of er eigenlijk wel wilde gisten in mijn tuin aanwezig zijn heb ik eerst een test gedaan. Ik heb wat wort gemaakt van moutextract met voldoende hop en dit 24 uur buiten gezet. Daarna de inhoud in een erlemeyer gedaan met een waterslot er op. Na 2 weken was er nog steeds geen activiteit dus heb ik dit nog een keer herhaald en dit er bij gegoten. Een week later kwam dit allemaal tot leven!

Gist uit eigen tuin....
Gisterenavond ben ik dit recept gaan brouwen, in eerste instantie 20 liter. Het restant om het vat te vullen ga ik zondag brouwen.
BasisOmschrijving | Waarde | Naam recept | Boxtelse Lambiek |
Kenmerk | |
Brouwdatum | 8-1-2016 |
Biertype | geuze-Lambiek (oude) |
Aantal liters | 20 |
Gewenst begin SG | 1062 (6,8 Vol% alc.) |
Brouwzaalrendement | 75,0% |
AlgemeenOmschrijving | Waarde | Totaal benodigd brouwwater | 30,8 liter |
Maischdikte | 4,0 l/kg |
Maischwater | 22,8 liter |
Spoelwater | 8,0 liter |
Kooktijd | 90 minuten |
Berekende kleur | 10 EBC (BrouwVisie) |
Berekende bitterheid | 27 EBU (Glenn Tinseth) |
MoutMoutnaam | % Stort | Massa | Kleur | Pilsmout 3 EBC | 70,2 % | 4,000 kg | 3 EBC |
Tarwevlokken | 29,8 % | 1,700 kg | 4 EBC |
HopHopnaam | % Alfazuur | Massa | Kooktijd | Bitterheidsaandeel | Hallertau Mittelfrüh | 2,0 % | 98 gr | 90 minuten | 26 EBU |
Opmerkingen | oude hop gemengd met minder oude |
GistOmschrijving | Waarde | Gistsoort | Gist uit de omgevingslucht |
Gist toegevoegd als | Giststarter |
Volume starter | 0 ml |
Beluchtingstijd | 0 uur |
Temperatuur giststarter | 0°C |
Opmerkingen | eerst een starter gemaakt + bodempje 3 fonteinen oude kriek
|
MaischschemaStap nr. | Temperatuur | Rusttijd | Maischdikte | 2 | 63°C | 30 minuten | 4,0 l/kg |
3 | 72°C | 30 minuten | 4,0 l/kg |
4 | 78°C | 1 minuten | 4,0 l/kg |
Na het brouwen heb ik het wort buiten gezet onder de carport

Vanochtend heb ik het wort in mijn houten vat gegoten:

Het eerder tot leven gekomen wort dat in de erlemeijer zat heb ik ook toegevoegd aan het vat, dus moet er ook al voldoende gist / micro organismen aanwezig zijn.