Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boxtelse Lambiek 2016  (gelezen 11516 keer)

Offline Lange Mpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Re: Boxtelse Lambiek 2016
« Reactie #50 Gepost op: 15-12-2017 13:41 u »

De flessen...

Nu een jaartje verder. De eerste kroonkeurken al verwijderd?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Zoals ik lees zet jij jouw wort steeds in december buiten, klopt dat? Is dat de goede periode?
Kan dit ook bij vochtig weer, zoals nu met de dooiende sneeuw en 4 C? Of kan ik beter wachten op een beetje vorst?

Ik wil het ook weer gaan proberen. Vorig jaar is het mislukt en kreeg ik schimmel.
Mogelijk dat ik net zoals jij met de starter ga werken, want dat werkt volgens mij prima.
Hoe kan je daarbij zien of het goed gist en na een hoe lange periode kan ik dat dan enten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #51 Gepost op: 15-12-2017 15:17 u »
Nu een jaartje verder. De eerste kroonkeurken al verwijderd?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Zoals ik lees zet jij jouw wort steeds in december buiten, klopt dat? Is dat de goede periode?
Kan dit ook bij vochtig weer , zoals nu met de dooiende sneeuw en 4 gr? of kan ik beter wachten op een beetje vorst?

Ik wil het ook weer gaan proberen. Vorig jaar is het mislukt en kreeg ik schimmel.
Mogelijk dat ik net zoals jij met de starter ga werken, want dat werkt volgens mij prima.
Hoe kan je daarbij zien of het goed gist en na een hoe lange periode kan ik dat dan enten?

Ik heb al een paar flessen geproefd en ik moet zeggen dat het echt fors zuur is. Dat komt denk ik doordat er toch iets teveel zuurstof bij is gekomen.

Deze periode moet zeker kunnen, het moet alleen niet compleet windstil zijn.

Het kan wel een paar dagen duren voordat de gist tot leven komt

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #52 Gepost op: 15-12-2017 22:03 u »
Vraagje van iemand die dit ooit wel eens wil gaan doen: is het handig om eerst met een klein beetje moutextractwort te kijken of je iets goeds 'vangt' buiten, en het daarna in een grote hoeveelheid te kieperen? Zodat je dus niet in n keer een hoop liters verpest als het niet goed gaat?

Mark.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #53 Gepost op: 15-03-2018 16:21 u »
Vraagje van iemand die dit ooit wel eens wil gaan doen: is het handig om eerst met een klein beetje moutextractwort te kijken of je iets goeds 'vangt' buiten, en het daarna in een grote hoeveelheid te kieperen? Zodat je dus niet in n keer een hoop liters verpest als het niet goed gaat?

Mark.

Even een schopje omhoog.

Dit zou ik ook wel willen weten.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #54 Gepost op: 27-03-2018 10:29 u »
Even een schopje omhoog.

Dit zou ik ook wel willen weten.
Jazeker, als je het topic doorleest kun je zien dat ik dit doe

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #55 Gepost op: 27-03-2018 10:32 u »
Ik heb nu weer een lambiek gebrouwen, wel veel later dan ik eigenlijk van plan was geweest.
In principe was het mijn bedoeling geweest om dit al in december te doen, uiteindelijk door drukte en de vorstperiode is het er pas afgelopen week van gekomen.

Eerst had ik zoals de voorgaande keren een starter gemaakt; een klein beetje wort een nacht en een dag buiten gezet om wat (wilde) gisten te vangen.
Deze starter kwam na een dag of 5 een klein beetje tot leven, deze starter heeft vervolgens wel een maandje gestaan.

Afgelopen woensdagavond heb ik 20 liter lambiek gebrouwen met oud gemaakte hop uit eigen tuin. Het wort heb ik vervolgens verdeeld over 2 vaten en mijn kookketel.
Dit heeft een nacht en een dag buiten gestaan. Op donderdagavond alles in een mandfles gegoten en ook de starter er bij gedaan.
Zaterdagochtend begon er stilaan het e.e.a. weer tot leven te komen. Onderstaande fotos zijn van zaterdag en zondag

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #56 Gepost op: 27-03-2018 10:36 u »

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #57 Gepost op: 27-03-2018 10:37 u »

Mark.
Inderdaad dit doe ik ook zo

Tags: