Boxtelse Lambiek 2016

Gestart door EvdBroek, 09-01-2016 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 25-02-2016  20:46 uEr heeft zich nu een mooie pellicle gevormd in het vat


Lijkt wel ijs, roep de rayon hoofden bijeen! Mooi plaatje.

joosting87

Waar heb je je vat staan? Voor temperatuur zeg maar. En je hebt niet hoeven dweilen? Ik moet nog steeds tijd vinden om er aan te beginnen. Misschien dit weekend [emoji1]

EvdBroek

Citaat van: joosting87 op 26-02-2016  08:38 uWaar heb je je vat staan? Voor temperatuur zeg maar. En je hebt niet hoeven dweilen? Ik moet nog steeds tijd vinden om er aan te beginnen. Misschien dit weekend [emoji1]
Het vat staat gewoon binnen in de inloop kast. Dweilen is niet nodig geweest omdat ik niet tot het gat heb gevuld en de vergisting is niet zo heftig geweest.
Heb je wel oude hop?

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 25-02-2016  22:33 uLijkt wel ijs, roep de rayon hoofden bijeen! Mooi plaatje.
Gaaf hè!!!

joosting87

Citaat van: EvdBroek op 26-02-2016  11:16 uHet vat staat gewoon binnen in de inloop kast. Dweilen is niet nodig geweest omdat ik niet tot het gat heb gevuld en de vergisting is niet zo heftig geweest.
Heb je wel oude hop?

ja ik heb wel wat oude hop liggen. nog wel in diepvries. zal het er vandaag eens uithalen. wellicht dat ik zondag de tijd heb om te brouwen  8)
laten we het maar eens hopen.

dank voor de tip, in het begin gewoon niet helemaal vullen  :weetbeter:

EvdBroek

Citaat van: joosting87 op 26-02-2016  11:20 uja ik heb wel wat oude hop liggen. nog wel in diepvries. zal het er vandaag eens uithalen. wellicht dat ik zondag de tijd heb om te brouwen  8)
laten we het maar eens hopen.

dank voor de tip, in het begin gewoon niet helemaal vullen  :weetbeter:
Is je vat al waterdicht?
Heel veel succes alvast en maak ook een topic aan voor jouw lambiek 😊

EvdBroek

Pas geleden heb ik nog twee tweedehandse mandflessen gekregen van mijn moeder. Ze had die ergens bij een rommelmarkt voor weinig op de kop getikt.
Om alvast toch nog een mooie (in)vulling te geven aan één van de mandflessen had ik afgelopen weekend besloten om nog maar eens een navul Lambiek met gist uit eigen tuin te brouwen. Ik had eerst al weer een soort starter gemaakt van 2 liter wort die ik eerder buiten had gezet. Zondag weer 10 liter gebrouwen en daarna het vat 24 uur buiten laten staan. Vervolgens deze 10 liter wort met de eerder gemaakte (en nu afgegoten) starter in de mandfles gegoten.

Ik heb besloten om dit als bijvulling voor het houten vat te gebruiken en de eerder met de Wyeast vergiste lambiek gewoon apart te bottelen.

Hieronder nog de ontwikkeling van maandag, gisteren en vandaag...










Adbrouwt

Mooi die lambiek in de mandfles. Heeft de bollfles ook een mand. Vooral bij tweedehands flessen heb je kans op breuk. Die wil je dan niet in je blote handen vast hebben.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 16-03-2016  23:41 uMooi die lambiek in de mandfles. Heeft de bollfles ook een mand. Vooral bij tweedehands flessen heb je kans op breuk. Die wil je dan niet in je blote handen vast hebben.
Nee helaas kan ik die niet in zijn mand sturen ;)
Een half jaar geleden had ik ook een tweedehands fles van zo'n 50 liter en die klapte al met het schoonmaken doordat ik die op zijn zij rolde.
Deze oogt overigens vele malen steviger en heeft een inhoud van iets meer dan 15 liter.

Adbrouwt

Deze lambiek ziet er al veel frisser uit dan je vorige. Gebruik zelf ook soms een mandfles zonder mand en dat is gelukkig altijd nog goed gegaan.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 17-03-2016  12:48 uDeze lambiek ziet er al veel frisser uit dan je vorige. Gebruik zelf ook soms een mandfles zonder mand en dat is gelukkig altijd nog goed gegaan.
Ja want deze heeft een normale vergisting. Nu is alleen de mandfles groen en niet de micro organismen ;)
Het ruikt nu overigens sterk naar zwavelverbindingen

EvdBroek

Er heeft zich inmiddels een mooie pellicle gevormd op mijn lambiek in de mandfles.
Het ziet er echt buitenaards uit...





Vik75


EvdBroek

Vandaag ben ik weer begonnen met het brouwen van Lambiek.
Ik brouw nu op dit moment een hoeveelheid van 20 liter volgens het eerder genoemde recept. De enige wijziging die ik heb aangebracht is dat ik nu een uur op 67 graden heb gemaischt en daarna heb uitgemaischt.
Als hop heb ik weer verouderde hop gebruikt, gewoon hop met een laag alfazuur gehalte en verouderd in de oven.

Vorige week heb ik een liter wort buitengezet om al wilde gist te vangen, dit is gelukt want het kwam binnen 2 dagen tot leven. Deze starter ga ik ook gebruiken.

Op dit moment zit de Lambiek van begin 2016 nog in het houten vat en ik ben van plan die overmorgen te bottelen zodat ik het vat daarna kan vullen. Dan kan ik ook direct gebruik maken van de micro-organismen die zich in het hout van het vat hebben genesteld.

Vik75

Edvbroek: spoel jij je oude gebruikte vat nog met heet water alvorens er nieuwe in te gooien?

Ik laat mijn 30 liter vat nog even staan. Er staat nu een nieuwe 65 liter water te drinken. Hierin ga ik ergens januari nieuwe lambiek in mikken.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 29-12-2016  08:03 uEdvbroek: spoel jij je oude gebruikte vat nog met heet water alvorens er nieuwe in te gooien?


Ik spoel het vat om met lauw water, om de micro-organismen zo veel mogelijk in leven te laten.

Adbrouwt

Hoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  10:54 uHoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.
Ik moet hem nog gaan bottelen en heb hem nog niet geproefd. Mijn nieuwe staat nu in een gistemmer te vergisten na het bottelen gaat de nieuwe in het houten vat

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  10:54 uHoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.

Hoi Ad, ik ben hem nu aan het bottelen en hij is echt flink zuur. Dus wat dat betreft wel gelukt.
Is alleen zuurder dan commerciële guezes...

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 02-01-2017  13:03 uHoi Ad, ik ben hem nu aan het bottelen en hij is echt flink zuur. Dus wat dat betreft wel gelukt.
Is alleen zuurder dan commerciële guezes...
Ik heb nog een liter of 5 niet zure staan. Hadden we mooi kunnen mixen. Maar ik vrees dat jij alles al gebotteld hebt. Is de smaak meer richting azijnzuur?

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 02-01-2017  14:21 uIk heb nog een liter of 5 niet zure staan. Hadden we mooi kunnen mixen. Maar ik vrees dat jij alles al gebotteld hebt. Is de smaak meer richting azijnzuur?
Inderdaad hadden we mooi kunnen steken!
Ja nu zit alles in de fles, van die grote ciderflessen.
Ik heb hem nu vergeleken met een Boon oude geuze en inderdaad een stuk zuurder en wat meer hout. Het zuur is zeker richting azijn zonder echt azijn te zijn (dat rijmt) maar hij is zeker flink straf!

EvdBroek


EvdBroek

Overigens is het houten vat nu weer voor meer dan de helft gevuld. Komend weekend even de bijvulling brouwen, zodat het vat ook helemaal tot de nok toe gevuld is.


De lambiek was trouwens mooi helder en goudkleurig:


Vik75

Heb je nog bottelsuiker gebruikt of gewoon zo op de fles.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 04-01-2017  20:19 uHeb je nog bottelsuiker gebruikt of gewoon zo op de fles.
Ja ik heb 4 gram per liter gebruikt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.