Boxtelse Lambiek 2016

Gestart door EvdBroek, 09-01-2016 11:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Een paar maanden geleden had ik het besluit genomen om mezelf ook eens te wagen aan een Lambiek. Daarom heb ik in oktober een kastanje houten vaatje gekocht van 30 liter. Na een tijdje met water vullen is die uiteindelijk waterdicht geworden.
In eerste instantie was het idee om al in november te beginnen met de Lambiek, maar omdat het nog steeds zo warm was heb ik besloten het brouwen hiervan uit te stellen, er vlogen namelijk nog zo veel insecten in de tuin rond.

Om eerst te zien of er eigenlijk wel wilde gisten in mijn tuin aanwezig zijn heb ik eerst een test gedaan. Ik heb wat wort gemaakt van moutextract met voldoende hop en dit 24 uur buiten gezet. Daarna de inhoud in een erlemeyer gedaan met een waterslot er op. Na 2 weken was er nog steeds geen activiteit dus heb ik dit nog een keer herhaald en dit er bij gegoten. Een week later kwam dit allemaal tot leven! :)




Gist uit eigen tuin....



Gisterenavond ben ik dit recept gaan brouwen, in eerste instantie 20 liter. Het restant om het vat te vullen ga ik zondag brouwen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBoxtelse Lambiek
Kenmerk
Brouwdatum8-1-2016
Biertypegeuze-Lambiek (oude)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1062 (6,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater30,8 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater22,8 liter
Spoelwater8,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70,2 %4,000 kg3 EBC
Tarwevlokken29,8 %1,700 kg4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Mittelfrüh2,0 %98 gr90 minuten26 EBU

Opmerkingenoude hop gemengd met minder oude

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGist uit de omgevingslucht
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingeneerst een starter gemaakt
+ bodempje 3 fonteinen oude kriek

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
263°C30 minuten4,0 l/kg
372°C30 minuten4,0 l/kg
478°C1 minuten4,0 l/kg

Na het brouwen heb ik het wort buiten gezet onder de carport





Vanochtend heb ik het wort in mijn houten vat gegoten:







Het eerder tot leven gekomen wort dat in de erlemeijer zat heb ik ook toegevoegd aan het vat, dus moet er ook al voldoende gist / micro organismen aanwezig zijn.

Adbrouwt

Mooi vat daar kunnen flink wat lambiekskes gaan uitkomen. Waarom had je besloten om een soort van start cultuur te maken. Bij mij leverde het buiten zetten van het wort al voldoende op om een vergisting op gang te brengen. Een ander ding dat mij opviel is de vrij korte kooktijd gebruikt hebt. Vaak zie je dat er uren gekookt wordt om de zaak goed kapot te zodat alles vergist. Zelf heb ik twee uur aangehouden maar dat vond ik zelf al aan de korte kant.

Het grote wachten is begonnen. Ik herken het vat uit een ander topic met het gat niet in het midden. Je zult je vat dus niet helemaal kunnen afvullen.

Spannendste is nog dat je iets gemaakt hebt wat over enkele jaren pas drinkbaar is. Succes met je geduld.

ciesvandekwis

1,5 à 2 uur koken lijkt me voldoende. Zeker niet te lang wachten nog eens een batch te brouwen en overschot in mandfles te bewaren, zo heb je bijvullambik, want je vat gaat nog 'drinken'. En al uitkijken of je ergens oude hop vindt. Ook die moet toch zeker een half jaar- 1 jaar liggen, liefst open en warm. Ik pluk daarvoor jaarlijks een voorraad wilde hop.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 09-01-2016  13:11 uMooi vat daar kunnen flink wat lambiekskes gaan uitkomen. Waarom had je besloten om een soort van start cultuur te maken. Bij mij leverde het buiten zetten van het wort al voldoende op om een vergisting op gang te brengen. Een ander ding dat mij opviel is de vrij korte kooktijd gebruikt hebt. Vaak zie je dat er uren gekookt wordt om de zaak goed kapot te zodat alles vergist. Zelf heb ik twee uur aangehouden maar dat vond ik zelf al aan de korte kant.

Het grote wachten is begonnen. Ik herken het vat uit een ander topic met het gat niet in het midden. Je zult je vat dus niet helemaal kunnen afvullen .

Spannendste is nog dat je iets gemaakt hebt wat over enkele jaren pas drinkbaar is. Succes met je geduld .
Ik was er niet zeker van of er wilde gisten zouden aan slaan, volgend jaar ga ik dit misschien ook niet meer doen.
Voor wat betreft het koken, ja ik heb ook gezien dat sommige brouwers hiervoor langer koken, maar wist ook niet echt of dit nu nodig was of dat het meer iets traditioneels is.
Het gat zit inderdaad niet helemaal in het midden, maar ik denk niet dat er veel restruimte overblijft als ik hem helemaal afvul.
Ik denk inderdaad dat het onderdeel geduld het meest lastige is bij Lambiek brouwen. Vanochtend beseft ik pas dat wat er nu in gegoten is, pas over meer dan een jaar drinkbaar is...

EvdBroek

Citaat van: ciesvandekwis op 09-01-2016  13:44 u1,5 à 2 uur koken lijkt me voldoende. Zeker niet te lang wachten nog eens een batch te brouwen en overschot in mandfles te bewaren, zo heb je bijvullambik, want je vat gaat nog 'drinken'. En al uitkijken of je ergens oude hop vindt. Ook die moet toch zeker een half jaar- 1 jaar liggen, liefst open en warm. Ik pluk daarvoor jaarlijks een voorraad wilde hop.
Het idee is om morgen voldoende te brouwen om het hele vat te vullen en om op mandfles wat navul lambiek te hebben. Dat moet dan wel met redelijk verse hop met laag alfazuur... de oude is nu op.

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 09-01-2016  14:30 uHet idee is om morgen voldoende te brouwen om het hele vat te vullen en om op mandfles wat navul lambiek te hebben. Dat moet dan wel met redelijk verse hop met laag alfazuur... de oude is nu op.
Ik heb nog oude hop liggen.

EvdBroek

Vanmiddag ben ik begonnen met het brouwen van de aanvul / bijvul Lambiek op basis van hetzelfde recept. Voor de oude hop heb ik nu nieuwe hop gebruikt met een laag alfazuur, deze heb ik in de oven gelegd op 90 graden. Op deze manier schijn je het ook kunstmatig te kunnen verouderen... het stinkt alleen vreselijk in huis.


Bennemans

Ik vind het helemaal geweldig...
Dat wordt speuren naar een vat.

EvdBroek

Citaat van: Bennemans op 10-01-2016  16:12 uIk vind het helemaal geweldig...
Dat wordt speuren naar een vat.
Even op Marktplaats kijken, er zijn genoeg aanbieders. Het lastige is dat je weer wel een waterdicht vat moet hebben ;)

Bennemans

Epoxy is geen optie   >:D

Johnny Stardust

Citaat van: EvdBroek op 10-01-2016  15:26 uVanmiddag ben ik begonnen met het brouwen van de aanvul / bijvul Lambiek op basis van hetzelfde recept. Voor de oude hop heb ik nu nieuwe hop gebruikt met een laag alfazuur, deze heb ik in de oven gelegd op 90 graden. Op deze manier schijn je het ook kunstmatig te kunnen verouderen... het stinkt alleen vreselijk in huis.

Bier gebrouwen voor bijvul / aanvul?

Verder, ik ben een leek in Lambieken, maar is een Lambiek niet altijd wat rosé van kleur?

Ik heb de notificatie aangezet voor deze draad. Ben erg benieuwd naar de vorderingen op je experiment. Wellicht dat ik me volgend jaar ook aan de Lambiek waag.

EvdBroek

Citaat van: Johnny Stardust op 10-01-2016  20:21 uBier gebrouwen voor bijvul / aanvul?

Verder, ik ben een leek in Lambieken, maar is een Lambiek niet altijd wat rosé van kleur?

Ik heb de notificatie aangezet voor deze draad. Ben erg benieuwd naar de vorderingen op je experiment. Wellicht dat ik me volgend jaar ook aan de Lambiek waag.
Vrijdag had ik 20 liter gebrouwen en ik heb een houten vat van 30 liter. Daarom moest ik sowieso nogmaals brouwen om het vat verder bij te vullen. Daarnaast gaat het vat komend jaar nog vocht verliezen dus moet dat aangevuld worden. Dit verlies kan bij sommige brouwers oplopen tot 30 %.
De lambiek of geuze die ik gedronken heb waren niet rosé kleurig, dat heb je wel bij kriek lambiek.

Bennemans

Ed,

Dat vat van jou, wat heeft daar in gezeten? Heb je die nog van te voren geprepareerd?

EvdBroek

Citaat van: Bennemans op 10-01-2016  21:34 uEd,

Dat vat van jou, wat heeft daar in gezeten? Heb je die nog van te voren geprepareerd?
Niets want dit was een nieuw kastanje vat. Van te voren heel lang water laten drinken, hiervoor heeft het vat weken in bad gelegen (gelukkig hebben we ook een douche 😊 ) Heeft lang geduurd voor die waterdicht was, ik heb er zelfs een messing spijkertje in een gaatje voor moeten slaan

Bennemans

Ok, duidelijk.
Op zoek naar een nieuw vat.

jan le mercier

Succes, Evd! Hou je ons op de hoogte hoe het vordert?

Jan

EvdBroek

Hierbij even een update...

Er lijkt al wat leven in het vat te zitten, zie onderstaande foto van gisterenavond:








En een foto die ik zojuist heb genomen, je ziet al wat schuim ontstaan....





Ik heb een kurk in het gat gelegd dus zit er geen stop met waterslot op, zodat ik ook niet kan horen aan het waterslot hoe de vergisting verloopt... dus af en toe even kijken ;)

EvdBroek

Nog even een update over mijn Lambiek:

De vergisting van de Lambiek die in het vat zit is goed zichtbaar, nu staan er mooie grote bellen op.

Voor wat betreft de navul Lambiek die ik in de mandfles had gedaan, daar ging iets niet goed. Voor het weekend werd het duidelijk dat er een groene schimmel op het wort ontstond. Na het raadplegen van ervaren Lambiek brouwers heb ik uiteindelijk toch besloten om dit weg te gooien.




Komend weekend even nieuwe brouwen, maar dan laat ik het niet spontaan aan de buitenlucht gistvangen. Ik heb nog een zak Wyeast lambic blend die ik gebruik voor de navul Lambiek in de mandfles.

Concluderend kun je stellen dat er ook een risico zit aan de wijze van gist vangen door je wort een nachtje buiten te zetten. Je kunt ook zomaar ongenode gasten vangen.

foz

Zou je je navul niet kunnen enten met wat gistende wort uit je vat? Dan hou je dezelfde cultuur.

EvdBroek

Citaat van: foz op 20-01-2016  17:04 uZou je je navul niet kunnen enten met wat gistende wort uit je vat? Dan hou je dezelfde cultuur.

Ja is misschien ook wel een idee! Goeie tip, nog helemaal niet aan gedacht

jan le mercier

Evd,

Hoe is het ondertussen met je lambiek?

Jan.

EvdBroek

Citaat van: jan le mercier op 04-02-2016  21:14 uEvd,

Hoe is het ondertussen met je lambiek?

Jan.
Ha Jan,
Het houten vat is goed bijgevuld en de eerste vergisting lijkt voorbij te zijn. Verder heb ik nog navul lambiek in de mandfles, die ik heb vergist met de Wyeast lambic blend. Ook daarvan is de eerste vergisting voorbij. Ik ben nu benieuwd of er een pellicle op komt.

Adbrouwt

Waarom heb je gekozen voor de Wyeast en niet voor het al gistende wort. De smaak van de Wyeast is trouwens wel goed. Vanavond een lambiek op die twee jaar geleden gebrouwen is en inmiddels een jaar op fles zit . Niet slecht

jan le mercier

Ad,

Heb je er een foto van?

Jan

EvdBroek

Er heeft zich nu een mooie pellicle gevormd in het vat





Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 25-02-2016  20:46 uEr heeft zich nu een mooie pellicle gevormd in het vat


Lijkt wel ijs, roep de rayon hoofden bijeen! Mooi plaatje.

joosting87

Waar heb je je vat staan? Voor temperatuur zeg maar. En je hebt niet hoeven dweilen? Ik moet nog steeds tijd vinden om er aan te beginnen. Misschien dit weekend [emoji1]

EvdBroek

Citaat van: joosting87 op 26-02-2016  08:38 uWaar heb je je vat staan? Voor temperatuur zeg maar. En je hebt niet hoeven dweilen? Ik moet nog steeds tijd vinden om er aan te beginnen. Misschien dit weekend [emoji1]
Het vat staat gewoon binnen in de inloop kast. Dweilen is niet nodig geweest omdat ik niet tot het gat heb gevuld en de vergisting is niet zo heftig geweest.
Heb je wel oude hop?

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 25-02-2016  22:33 uLijkt wel ijs, roep de rayon hoofden bijeen! Mooi plaatje.
Gaaf hè!!!

joosting87

Citaat van: EvdBroek op 26-02-2016  11:16 uHet vat staat gewoon binnen in de inloop kast. Dweilen is niet nodig geweest omdat ik niet tot het gat heb gevuld en de vergisting is niet zo heftig geweest.
Heb je wel oude hop?

ja ik heb wel wat oude hop liggen. nog wel in diepvries. zal het er vandaag eens uithalen. wellicht dat ik zondag de tijd heb om te brouwen  8)
laten we het maar eens hopen.

dank voor de tip, in het begin gewoon niet helemaal vullen  :weetbeter:

EvdBroek

Citaat van: joosting87 op 26-02-2016  11:20 uja ik heb wel wat oude hop liggen. nog wel in diepvries. zal het er vandaag eens uithalen. wellicht dat ik zondag de tijd heb om te brouwen  8)
laten we het maar eens hopen.

dank voor de tip, in het begin gewoon niet helemaal vullen  :weetbeter:
Is je vat al waterdicht?
Heel veel succes alvast en maak ook een topic aan voor jouw lambiek 😊

EvdBroek

Pas geleden heb ik nog twee tweedehandse mandflessen gekregen van mijn moeder. Ze had die ergens bij een rommelmarkt voor weinig op de kop getikt.
Om alvast toch nog een mooie (in)vulling te geven aan één van de mandflessen had ik afgelopen weekend besloten om nog maar eens een navul Lambiek met gist uit eigen tuin te brouwen. Ik had eerst al weer een soort starter gemaakt van 2 liter wort die ik eerder buiten had gezet. Zondag weer 10 liter gebrouwen en daarna het vat 24 uur buiten laten staan. Vervolgens deze 10 liter wort met de eerder gemaakte (en nu afgegoten) starter in de mandfles gegoten.

Ik heb besloten om dit als bijvulling voor het houten vat te gebruiken en de eerder met de Wyeast vergiste lambiek gewoon apart te bottelen.

Hieronder nog de ontwikkeling van maandag, gisteren en vandaag...










Adbrouwt

Mooi die lambiek in de mandfles. Heeft de bollfles ook een mand. Vooral bij tweedehands flessen heb je kans op breuk. Die wil je dan niet in je blote handen vast hebben.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 16-03-2016  23:41 uMooi die lambiek in de mandfles. Heeft de bollfles ook een mand. Vooral bij tweedehands flessen heb je kans op breuk. Die wil je dan niet in je blote handen vast hebben.
Nee helaas kan ik die niet in zijn mand sturen ;)
Een half jaar geleden had ik ook een tweedehands fles van zo'n 50 liter en die klapte al met het schoonmaken doordat ik die op zijn zij rolde.
Deze oogt overigens vele malen steviger en heeft een inhoud van iets meer dan 15 liter.

Adbrouwt

Deze lambiek ziet er al veel frisser uit dan je vorige. Gebruik zelf ook soms een mandfles zonder mand en dat is gelukkig altijd nog goed gegaan.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 17-03-2016  12:48 uDeze lambiek ziet er al veel frisser uit dan je vorige. Gebruik zelf ook soms een mandfles zonder mand en dat is gelukkig altijd nog goed gegaan.
Ja want deze heeft een normale vergisting. Nu is alleen de mandfles groen en niet de micro organismen ;)
Het ruikt nu overigens sterk naar zwavelverbindingen

EvdBroek

Er heeft zich inmiddels een mooie pellicle gevormd op mijn lambiek in de mandfles.
Het ziet er echt buitenaards uit...





Vik75


EvdBroek

Vandaag ben ik weer begonnen met het brouwen van Lambiek.
Ik brouw nu op dit moment een hoeveelheid van 20 liter volgens het eerder genoemde recept. De enige wijziging die ik heb aangebracht is dat ik nu een uur op 67 graden heb gemaischt en daarna heb uitgemaischt.
Als hop heb ik weer verouderde hop gebruikt, gewoon hop met een laag alfazuur gehalte en verouderd in de oven.

Vorige week heb ik een liter wort buitengezet om al wilde gist te vangen, dit is gelukt want het kwam binnen 2 dagen tot leven. Deze starter ga ik ook gebruiken.

Op dit moment zit de Lambiek van begin 2016 nog in het houten vat en ik ben van plan die overmorgen te bottelen zodat ik het vat daarna kan vullen. Dan kan ik ook direct gebruik maken van de micro-organismen die zich in het hout van het vat hebben genesteld.

Vik75

Edvbroek: spoel jij je oude gebruikte vat nog met heet water alvorens er nieuwe in te gooien?

Ik laat mijn 30 liter vat nog even staan. Er staat nu een nieuwe 65 liter water te drinken. Hierin ga ik ergens januari nieuwe lambiek in mikken.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 29-12-2016  08:03 uEdvbroek: spoel jij je oude gebruikte vat nog met heet water alvorens er nieuwe in te gooien?


Ik spoel het vat om met lauw water, om de micro-organismen zo veel mogelijk in leven te laten.

Adbrouwt

Hoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  10:54 uHoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.
Ik moet hem nog gaan bottelen en heb hem nog niet geproefd. Mijn nieuwe staat nu in een gistemmer te vergisten na het bottelen gaat de nieuwe in het houten vat

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  10:54 uHoe is de smaak van je lambiek geworden? Vooral hoe zuur is het bier geworden.

Hoi Ad, ik ben hem nu aan het bottelen en hij is echt flink zuur. Dus wat dat betreft wel gelukt.
Is alleen zuurder dan commerciële guezes...

Adbrouwt

Citaat van: EvdBroek op 02-01-2017  13:03 uHoi Ad, ik ben hem nu aan het bottelen en hij is echt flink zuur. Dus wat dat betreft wel gelukt.
Is alleen zuurder dan commerciële guezes...
Ik heb nog een liter of 5 niet zure staan. Hadden we mooi kunnen mixen. Maar ik vrees dat jij alles al gebotteld hebt. Is de smaak meer richting azijnzuur?

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 02-01-2017  14:21 uIk heb nog een liter of 5 niet zure staan. Hadden we mooi kunnen mixen. Maar ik vrees dat jij alles al gebotteld hebt. Is de smaak meer richting azijnzuur?
Inderdaad hadden we mooi kunnen steken!
Ja nu zit alles in de fles, van die grote ciderflessen.
Ik heb hem nu vergeleken met een Boon oude geuze en inderdaad een stuk zuurder en wat meer hout. Het zuur is zeker richting azijn zonder echt azijn te zijn (dat rijmt) maar hij is zeker flink straf!

EvdBroek


EvdBroek

Overigens is het houten vat nu weer voor meer dan de helft gevuld. Komend weekend even de bijvulling brouwen, zodat het vat ook helemaal tot de nok toe gevuld is.


De lambiek was trouwens mooi helder en goudkleurig:


Vik75

Heb je nog bottelsuiker gebruikt of gewoon zo op de fles.

EvdBroek

Citaat van: Vik75 op 04-01-2017  20:19 uHeb je nog bottelsuiker gebruikt of gewoon zo op de fles.
Ja ik heb 4 gram per liter gebruikt

Lange Möpper

Citaat van: EvdBroek op 02-01-2017  14:41 u

De flessen...

Nu een jaartje verder. De eerste kroonkeurken al verwijderd?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Zoals ik lees zet jij jouw wort steeds in december buiten, klopt dat? Is dat de goede periode?
Kan dit ook bij vochtig weer, zoals nu met de dooiende sneeuw en 4 ºC? Of kan ik beter wachten op een beetje vorst?

Ik wil het ook weer gaan proberen. Vorig jaar is het mislukt en kreeg ik schimmel.
Mogelijk dat ik net zoals jij met de starter ga werken, want dat werkt volgens mij prima.
Hoe kan je daarbij zien of het goed gist en na een hoe lange periode kan ik dat dan enten?

EvdBroek

Citaat van: Lange Möpper op 15-12-2017  13:41 uNu een jaartje verder. De eerste kroonkeurken al verwijderd?
Ben benieuwd naar de resultaten.

Zoals ik lees zet jij jouw wort steeds in december buiten, klopt dat? Is dat de goede periode?
Kan dit ook bij vochtig weer , zoals nu met de dooiende sneeuw en 4 gr? of kan ik beter wachten op een beetje vorst?

Ik wil het ook weer gaan proberen. Vorig jaar is het mislukt en kreeg ik schimmel.
Mogelijk dat ik net zoals jij met de starter ga werken, want dat werkt volgens mij prima.
Hoe kan je daarbij zien of het goed gist en na een hoe lange periode kan ik dat dan enten?

Ik heb al een paar flessen geproefd en ik moet zeggen dat het echt fors zuur is. Dat komt denk ik doordat er toch iets teveel zuurstof bij is gekomen.

Deze periode moet zeker kunnen, het moet alleen niet compleet windstil zijn.

Het kan wel een paar dagen duren voordat de gist tot leven komt

BrouwMark

Vraagje van iemand die dit ooit wel eens wil gaan doen: is het handig om eerst met een klein beetje moutextractwort te kijken of je iets goeds 'vangt' buiten, en het daarna in een grote hoeveelheid te kieperen? Zodat je dus niet in één keer een hoop liters verpest als het niet goed gaat?

Mark.

henkie

Citaat van: BrouwMark op 15-12-2017  22:03 uVraagje van iemand die dit ooit wel eens wil gaan doen: is het handig om eerst met een klein beetje moutextractwort te kijken of je iets goeds 'vangt' buiten, en het daarna in een grote hoeveelheid te kieperen? Zodat je dus niet in één keer een hoop liters verpest als het niet goed gaat?

Mark.

Even een schopje omhoog.

Dit zou ik ook wel willen weten.

EvdBroek

Citaat van: henkie op 15-03-2018  16:21 uEven een schopje omhoog.

Dit zou ik ook wel willen weten.
Jazeker, als je het topic doorleest kun je zien dat ik dit doe

EvdBroek

Ik heb nu weer een lambiek gebrouwen, wel veel later dan ik eigenlijk van plan was geweest.
In principe was het mijn bedoeling geweest om dit al in december te doen, uiteindelijk door drukte en de vorstperiode is het er pas afgelopen week van gekomen.

Eerst had ik zoals de voorgaande keren een starter gemaakt; een klein beetje wort een nacht en een dag buiten gezet om wat (wilde) gisten te vangen.
Deze starter kwam na een dag of 5 een klein beetje tot leven, deze starter heeft vervolgens wel een maandje gestaan.

Afgelopen woensdagavond heb ik 20 liter lambiek gebrouwen met oud gemaakte hop uit eigen tuin. Het wort heb ik vervolgens verdeeld over 2 vaten en mijn kookketel.
Dit heeft een nacht en een dag buiten gestaan. Op donderdagavond alles in een mandfles gegoten en ook de starter er bij gedaan.
Zaterdagochtend begon er stilaan het e.e.a. weer tot leven te komen. Onderstaande foto's zijn van zaterdag en zondag








EvdBroek


EvdBroek

Citaat van: BrouwMark op 15-12-2017  22:03 uVraagje van iemand die dit ooit wel eens wil gaan doen: is het handig om eerst met een klein beetje moutextractwort te kijken of je iets goeds 'vangt' buiten, en het daarna in een grote hoeveelheid te kieperen? Zodat je dus niet in één keer een hoop liters verpest als het niet goed gaat?

Mark.
Inderdaad dit doe ik ook zo

BrouwMark

EvdBroek, ik zit net weer eens met smaak dit topic door te lezen. In de openingspost, in het recept, staat dat je een bodempje geuze 3 fonteinen toevoegt. Heb je dit ook gedaan?

En over die starter: je zegt dat je het wort ook buiten hebt gezet. De lambiek is dus niet aangezet met alleen de starter toch?

Kristof1983

Misschien een beetje laat om hier op te reageren, maar ik heb ook (naar aanleiding van mijn eigen plannen een lambiek te brouwen) deze hele post doorgelezen. Ik vroeg me inderdaad net hetzelfde af, wat is eigenlijk het nut van een (test) giststarter te maken als je het uiteindelijke wort ook gewoon aan de lucht laat koelen en gisten laat "vangen"?

Is het misschien om het wort al iets sneller aan de vergisting te helpen?
Verder vraag ik me dan ook af hoe je dan bij je eigenlijke wort niet het risico loopt de foute gisten te introduceren, aangezien dit wel een keer gebeurd is?

EvdBroek

Citaat van: Kristof1983 op 09-12-2019  17:52 uMisschien een beetje laat om hier op te reageren, maar ik heb ook (naar aanleiding van mijn eigen plannen een lambiek te brouwen) deze hele post doorgelezen. Ik vroeg me inderdaad net hetzelfde af, wat is eigenlijk het nut van een (test) giststarter te maken als je het uiteindelijke wort ook gewoon aan de lucht laat koelen en gisten laat "vangen"?

Is het misschien om het wort al iets sneller aan de vergisting te helpen?
Verder vraag ik me dan ook af hoe je dan bij je eigenlijke wort niet het risico loopt de foute gisten te introduceren, aangezien dit wel een keer gebeurd is?
Toevallig heb ik gisteren weer een giststarter gemaakt, door een pannetje met hop gekookte wort buiten te zetten. Het voordeel nu was dat het erg hard gewaaid heeft, dus het vangen van wilde gist moet dan wel gelukt zijn. Nadeel was dat het ook regende waardoor ik er een stoel boven heb geplaatst.
Het voordeel van het maken van een giststarter is dat je er zeker van kunt zijn dat je ook daadwerkelijk wat aan gist vangt. Je kunt zien dat de starterswort tot leven komt.
Een keer is het bij mij mislukt omdat ik juist 20 liter buiten had gezet die niet de juiste gist gevangen had.

Kristof1983

Als ik het goed begrijp maak je dus een starter met spontane gisting en zet je niet je wort buiten? Je voegt dus enkel de gistende starter toe aan je wort?

EvdBroek

Citaat van: Kristof1983 op 11-12-2019  07:50 uAls ik het goed begrijp maak je dus een starter met spontane gisting en zet je niet je wort buiten? Je voegt dus enkel de gistende starter toe aan je wort?
Ik doe beide, met een starter ben ik er zeker van dat de vergisting hoe dan ook gaat beginnen.

EvdBroek

Dit weekend ga ik weer eens mijn houten vat vullen voor een nieuwe Lambiek. Het gaat dan de 2020Lamiek heten ;-)

Omdat de vorige Lambiek toch wat te zuur was, waarschijnlijk door teveel zuurstoftoetreding in het vat, heb ik het vat nu van de buitenzijde deels voorzien van een laagje parafine. Dit zou er voor moeten zorgen dat er minder zuurstof via de buitenzijde van het vat naar binnen komt.

Zie onderstaande foto.




DLB

Wat is eigenlijk de reden dat er lambiek wordt gebrouwen in de winterperiode?
Zou het nu niet ook kunnen? Of heeft dat met de hoeveelheid insecten te maken? Helpt een kaasdoek dan niet bv?

tdp

Citaat van: DLB op 23-07-2020  13:17 uWat is eigenlijk de reden dat er lambiek wordt gebrouwen in de winterperiode?
Zou het nu niet ook kunnen? Of heeft dat met de hoeveelheid insecten te maken? Helpt een kaasdoek dan niet bv?

Van Wikipedia:

Lambiek was eertijds een seizoensbier dat enkel tijdens de wintermaanden gebrouwen werd, maar nu heeft men middelen om de temperatuur tijdens het gistingsproces in de hand te houden.[10] De nodige gisten zijn echter nog altijd enkel van begin oktober tot eind april aanwezig in de juiste verhoudingen.[11] Vroeger was het brouwen zelfs verboden voor de naamdag van de beschermheilige van Brussel, Sint-Michiel (29 september) of na die van de andere drakendodende heilige Sint-Joris (23 april).[10] Dit kwam ook goed uit: lambiek werd eerst gebrouwen door boeren. Zij deden dat na hun oogst, wanneer ze over graan en tijd beschikten.

DLB

Citaat van: tdp op 23-07-2020  14:02 uVan Wikipedia:

Lambiek was eertijds een seizoensbier dat enkel tijdens de wintermaanden gebrouwen werd, maar nu heeft men middelen om de temperatuur tijdens het gistingsproces in de hand te houden.[10] De nodige gisten zijn echter nog altijd enkel van begin oktober tot eind april aanwezig in de juiste verhoudingen.[11] Vroeger was het brouwen zelfs verboden voor de naamdag van de beschermheilige van Brussel, Sint-Michiel (29 september) of na die van de andere drakendodende heilige Sint-Joris (23 april).[10] Dit kwam ook goed uit: lambiek werd eerst gebrouwen door boeren. Zij deden dat na hun oogst, wanneer ze over graan en tijd beschikten.

Aaaah helder. Dan voel ik een mooi experiment aankomen. In augustus ga ik 20 liter brouwen, en eind van het jaar nog een keer. Eens kijken wat de grote verschillen zullen zijn.
Dat verbod leg ik voor het gemak even naast me neer.

Jacques

Citaat van: DLB op 23-07-2020  14:08 uAaaah helder. Dan voel ik een mooi experiment aankomen. In augustus ga ik 20 liter brouwen, en eind van het jaar nog een keer. Eens kijken wat de grote verschillen zullen zijn.
Dat verbod leg ik voor het gemak even naast me neer.

Dat verbod mag je naast je neer leggen als je wilt. Maar realiseer je wel dat de verhoudingen aan micro-organismen in de zomer anders is dan in de herfst, winter en lente. In de zomer zijn veel meer voedingstoffen aanwezig voor veel micro-organismen.

DLB

Citaat van: Jacques op 23-07-2020  23:12 uDat verbod mag je naast je neer leggen als je wilt. Maar realiseer je wel dat de verhoudingen aan micro-organismen in de zomer anders is dan in de herfst, winter en lente. In de zomer zijn veel meer voedingstoffen aanwezig voor veel micro-organismen.

Dat begrijp ik volledig. Daarom vind ik het een leuk experiment om 2 maal hetzelfde bier te brouwen in 2 verschillende jaargetijden en het eindresultaat te vergelijken. Never stop learning.

Dund

Ik wil de komende week wat lambieken op vruchten gaan zetten. Dit zal betekenen dat 1 van mijn vaten dus leeg komt te staan. Hoe kan ik deze het best opslaan tot de winter?

Adbrouwt

Citaat van: Dund op 24-07-2020  08:16 uIk wil de komende week wat lambieken op vruchten gaan zetten. Dit zal betekenen dat 1 van mijn vaten dus leeg komt te staan. Hoe kan ik deze het best opslaan tot de winter?
Als je het vat weer direct wil gaan gebruiken voor een nieuwe lambiek zou je een klein deel in het vat kunnen laten zitten zodat je er in de winter nieuwe wort op kunt doen zodat de oude cultuur weer nieuwe lambiek kan maken.
Wil je compleet een nieuwe gistkweek en start gaan doen dan alles goed schoonmaken en wegzetten. Eventueel het vat voor gebruik weer enkele malen met water vullen zodat het hout weer vochtig is.

Dund

Als ik ze dus helemaal leeg maak zou dan gewoon naspoelen met water na het leeghevelen voldoende zijn? Ze staan dan een maandje of vier leeg.

Adbrouwt

Ja hoor geen probleem. Alleen zorgen dat je vat voor gebruik weer waterdicht is. Dus optijd weer het vaatje vochtig houden.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: EvdBroek op 12-03-2020  11:07 uZie onderstaande foto.


Een kastanje houten vat?
Je hebt er zelf een bok voor gemaakt?
Ik heb onlangs bij https://www.fassfabrik-krogemann.de/ in Bremen een kastanje houten vat van 30 L gekocht.
Het plan is Heuvinger Lambiek te brouwen!

Adbrouwt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 24-07-2020  23:50 uEen kastanje houten vat?
Je hebt er zelf een bok voor gemaakt?
Ik heb onlangs bij https://www.fassfabrik-krogemann.de/ in Bremen een kastanje houten vat van 30L gekocht.
Het plan is Heuvinger Lambiek te brouwen!
Veel succes. Ik neem aan dat je die in het najaar gaat brouwen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Adbrouwt op 24-07-2020  23:55 uVeel succes.
Dank je!
Citaat van: Adbrouwt op 24-07-2020  23:55 uIk neem aan dat je die in het najaar gaat brouwen.
Eerst een bok bouwen.
Het hout is gezaagd en morgen beginnen met lijmen.
Daarna eerst maar eens het vat vullen met water.
Dan wil ik er eerst 2x saison in lageren voordat ik aan de lambiek begin.
Ach, het volgende lambiek seizoen tot ergens in april.

EvdBroek

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 24-07-2020  23:50 uEen kastanje houten vat?
Je hebt er zelf een bok voor gemaakt?
Ik heb onlangs bij https://www.fassfabrik-krogemann.de/ in Bremen een kastanje houten vat van 30 L gekocht.
Het plan is Heuvinger Lambiek te brouwen!
Een bok is een groot woord, het is eigenlijk een houten dienblad dat er toevallig onder past. Daaronder een houten planten onderzetter op wieltjes.

EvdBroek

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 25-07-2020  00:07 uDank je!Eerst een bok bouwen.
Het hout is gezaagd en morgen beginnen met lijmen.
Daarna eerst maar eens het vat vullen met water.
Dan wil ik er eerst 2x saison in lageren voordat ik aan de lambiek begin.
Ach, het volgende lambiek seizoen tot ergens in april.
Het vat waterdicht krijgen is al een project op zich, dat kan wel weken duren

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.