Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slechte hergisting door te weinig gist?  (gelezen 3971 keer)

Offline leo18

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Mijn donkere bier staat bijna op punt!
Slechte hergisting door te weinig gist?
« Gepost op: 06-01-2016 20:24 u »
Vroeger had ik vaak last van een slechte/onbetrouwbare hergisting. Als ik 2 weken of minder dan de brouwdatum bottelde had ik minder problemen hiermee. Ik kwam er recent achter dat ik te weinig gist gebruikte. Kan het n met het ander te maken hebben?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Land: nl
  • Meer recept-ideen dan tijd om te brouwen.
Re: Slechte hergisting door te weinig gist?
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2016 20:29 u »
Was het ook nog bier afhankelijk? Ik kan me zo voorstellen als de gist het al moeilijk heeft gehad tijdens de hoofdgisting, dat bij een zwaarder bier de hergisting ook niet van harte gaat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2016 21:55 u »
Vroeger had ik vaak last van een slechte/onbetrouwbare hergisting. Als ik 2 weken of minder dan de brouwdatum bottelde had ik minder problemen hiermee. Ik kwam er recent achter dat ik te weinig gist gebruikte. Kan het n met het ander te maken hebben?

Een slechte hergisting kan veroorzaakt worden door te weinig actieve gistcellen maar ook aan het feit dat de gist tegen zijn alcoholtolerantie aan zit. Gaat het om zware bieren?

Offline leo18

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2016 18:47 u »
Een slechte hergisting kan veroorzaakt worden door te weinig actieve gistcellen maar ook aan het feit dat de gist tegen zijn alcoholtolerantie aan zit. Gaat het om zware bieren?

Meestal rond de 7 8, begindensiteit tussen 1,070 - 1,080 tot voor kort steeds met Safale US-05

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2016 20:58 u »
Meestal rond de 7 8, begindensiteit tussen 1,070 - 1,080 tot voor kort steeds met Safale US-05

Dat moet voor deze gist geen probleem zijn. Dan blijft te weinig actieve gistcellen over...

Offline leo18

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 08-01-2016 20:29 u »
Dat moet voor deze gist geen probleem zijn. Dan blijft te weinig actieve gistcellen over...

... door het gebruik van te weinig gist per liter begrijp ik dus?

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #6 Gepost op: 08-01-2016 20:35 u »
Op het zakje US05 staat dat je plm. 20 liter kan vergisten met n zakje, ik zou echter bij een begin SG van 1080 gewoon twee zakjes gebruiken op 20 liter, die paar euro extra scheelt een hoop verstokte vergisting ellende...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 08-01-2016 21:13 u »
... door het gebruik van te weinig gist per liter begrijp ik dus?
Na de hoofdgisting zakt veel gist naar de bodem. Voor zware bieren is de gist toch al sterk uitgeput, en kan zich door het hoge alcoholpercentage niet meer vermeerderen met bottelsuiker dus als je dan ook nog weinig cellen hebt krijg je een hele lange tijd voordat er druk in je flesjes zit. Gaat er dus vooral om om wat actieve gist bij het bottelen toe te voegen, bv 100 ml actieve gist starter voor 20 liter te bottelen bier.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2016 23:32 u »
Of wat meer geduld hebben. Scheelt je een hoop moeite. Bottelen is al vervelend genoeg ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2016 23:37 u »
Of wat meer geduld hebben. Scheelt je een hoop moeite. Bottelen is al vervelend genoeg ;)
Ik heb een keer een half jaar gewacht en toen zat er nog vrijwel geen druk op geen actieve gist meer dus. Vandaar dat ik nu altijd met wat verse gist bottel, in ieder geval voor de zware bieren waar de gist niet meer kan groeien.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 10-01-2016 16:45 u »
Ik heb een keer een half jaar gewacht en toen zat er nog vrijwel geen druk op geen actieve gist meer dus. Vandaar dat ik nu altijd met wat verse gist bottel, in ieder geval voor de zware bieren waar de gist niet meer kan groeien.

Een andere oplossing is eerder bottelen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2016 17:03 u »
Een andere oplossing is eerder bottelen...
Kan, maar het doel van lageren is oa om af te komen van zoveel mogelijk zaken die je niet in je bier wilt hebben door dat neer te laten slaan, zoals uitgewerkte gist van de hoofdgisting. Lijkt mij daarom beter om de nagisting met verse gist te doen. Dan kun je met de minste hoeveelheid gist de druk op de flesjes krijgen en ben je ook van alle rommel af die anders in het bier zweeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2016 17:31 u »
Kan, maar het doel van lageren is oa om af te komen van zoveel mogelijk zaken die je niet in je bier wilt hebben door dat neer te laten slaan, zoals uitgewerkte gist van de hoofdgisting. Lijkt mij daarom beter om de nagisting met verse gist te doen. Dan kun je met de minste hoeveelheid gist de druk op de flesjes krijgen en ben je ook van alle rommel af die anders in het bier zweeft.

Door het bier lang in het vat te laten staan waarin de nagisting heeft plaatsgevonden heb je meer autolyseproducten in je bier. Dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je bier. Daarnaast geef je snel te veel gist als je bottelgist gebruikt. Ook dat werkt autolyse in de hand.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2016 18:07 u »
Door het bier lang in het vat te laten staan waarin de nagisting heeft plaatsgevonden heb je meer autolyseproducten in je bier. Dat is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je bier. Daarnaast geef je snel te veel gist als je bottelgist gebruikt. Ook dat werkt autolyse in de hand.
Over autolyse zijn de meningen behoorlijk verdeeld zoals je weet. Snel bottelen betekent ook dat er nog veel uitgeputte gist in je bier zit (uitgeputte cellen gaan eerder door, dus juist dan meer autolyse lijkt mij) en als je daardoor ook nog meer cellen nodig hebt om koolzuurdruk te vormen zie ik het voordeel niet. Hoeveel gist je toevoegt bij het bottelen heb je zelf in de hand dus kun je door ervaring met een paar brouwsels sturen naar het optimum. Als je dan netto minder cellen hebt vergeleken met geen bottelgist kan dat volgens mij nooit nadelig zijn voor autolyse.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 10-01-2016 20:18 u »
Over autolyse zijn de meningen behoorlijk verdeeld zoals je weet. Snel bottelen betekent ook dat er nog veel uitgeputte gist in je bier zit (uitgeputte cellen gaan eerder door, dus juist dan meer autolyse lijkt mij) en als je daardoor ook nog meer cellen nodig hebt om koolzuurdruk te vormen zie ik het voordeel niet.

Wat er aan de hand is dat veel hobbybrouwers de smaak van autolyse niet kennen. Iets wat je niet kent kun je niet herkennen...

De uitgeputte gistcellen vormen het depot in je gistvat. Die moet je laten liggen. In het bier zweven nog voldoende actieve gistcellen als je je bier bottelt een aantal dagen tot een week nadat de nagisting is afgelopen. Bijkomend voordeel is dat je gistvat weer beschikbaar is voor je volgend brouwsel.