Wort langzaam afkoelen infectiegevaar?

Gestart door Basje42, 06-01-2016 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basje42

Het is maar een theorie natuurlijk, en ik zal er vast naast zitten....

Als je klaar bent met hop koken, en je laat het nog hete wort door een steriele slang/hevel naar een steriel gistvat/gistfles lopen.
En je sluit de fles af met een siliconenstop, laat afkoelen tot gewenste temperatuur dan gist erbij etc...

Dan kan er theoretisch gezien toch geen infectie optreden?
Het gebeurt bij Whiskybeslag eigenlijk niet anders, dat wordt ook niet afgekoeld na het maischen.

Heeft iemand dat ooit geprobeerd? Of ben ik dadelijk de 1e  ;D


RayVelcoro

Moet je fles wel bestand zijn tegen kokendhete wort. Als je het geheel rustig laat afkoelen komt er al die tijd geen gisting op gang en bij gist toevoegen stel je je brouwsel bloot aan zuurstof. Dit wil je allemaal voorkomen.

Basje42

Als de gistfles niet uit de diepvries komt, kan je er met verstand gewoon flink heet water inmikken.

Ik ben nog geen bierbrouwer, en overal lees je dat er snel gekoeld dient te worden etc... Het zal ook wel moeten dan.
Dus snap ik dat mijn theorie wellicht niet klopt.

Echter doet men bij whisky (en dat is oorspronkelijk afgeleid van mislukt bier). juist het plat gekookte wort.
Dat dus min of meer geen zuurstof meer bevat, beluchten om de gist aan de gang te krijgen.
Deze heeft zuurstof nodig om zich te vermeerderen, en gaat daarna de suikers eten en alcohol uitscheiden, simpel gezegd.
Daar treden ook geen infecties op, dus waarom bij bier dan wel ?


EvdBroek

Citaat van: Basje42 op 06-01-2016  21:09 uAls de gistfles niet uit de diepvries komt, kan je er met verstand gewoon flink heet water inmikken.

Nee dit kan zeker niet zo maar. Bij een mandfles op kamertemperatuur heb ik ooit heet water ingegoten en die klapte hard uit elkaar... scherven vlogen in het rond. Ik zou je sterk afraden dit ook eens te proberen

Jacques

Citaat van: Basje42 op 06-01-2016  20:02 uHeeft iemand dat ooit geprobeerd? Of ben ik dadelijk de 1e  ;D

Je bent zeker niet de eerste. In Australië wordt het meer gedaan. En ook ik heb het gedaan in grijze verleden.
Als je alles goed desinfecteert en het wort heet in een plastic jerrycan doet en deze goed afsluit krijg je geen infecties.

Echter snel afkoelen is niet alleen raadzaam in verband met het voorkomen van infecties. Als je het wort langzaam laat afkoelen ondervindt het wort veel meer thermische belasting dan wanneer je snel koelt. Hierdoor krijg je veel meer Maillardproducten die een donkere kleur kunnen geven en een minder frisse smaak. Zeker bij lichtgekleurde bieren kan dit negatief werken. Bij amber of donker gekleurde bieren is het effect minder groot.

JBL

Citaat van: Basje42 op 06-01-2016  20:02 uHet is maar een theorie natuurlijk, en ik zal er vast naast zitten....

Als je klaar bent met hop koken, en je laat het nog hete wort door een steriele slang/hevel naar een steriel gistvat/gistfles lopen.
En je sluit de fles af met een siliconenstop, laat afkoelen tot gewenste temperatuur dan gist erbij etc...

Dan kan er theoretisch gezien toch geen infectie optreden?
Het gebeurt bij Whiskybeslag eigenlijk niet anders, dat wordt ook niet afgekoeld na het maischen.

Heeft iemand dat ooit geprobeerd? Of ben ik dadelijk de 1e  ;D

Op deze wijze is zelfs ooit een winnend bier gemaakt:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=1310.0

Basje42

Aha,

De maillardreactie, die wil ,en dus niet hebben.
Dan is het mij duidelijk.. En zal mijn infectie theorie wel kloppen.

Dank je !

Wolter

Als je de vloeistof af laat koelen in een afgesloten ruimte ontstaat er ook een vacuum. Er moet dus op de één of andere manier gezorgd worden dat de druk zichzelf kan opheffen. Er zal dus altijd lucht bij het wort komen tijdens het afkoelen.

Jacques

Citaat van: Wolter op 07-01-2016  11:13 uAls je de vloeistof af laat koelen in een afgesloten ruimte ontstaat er ook een vacuüm. Er moet dus op de één of andere manier gezorgd worden dat de druk zichzelf kan opheffen. Er zal dus altijd lucht bij het wort komen tijdens het afkoelen.

Nee hoor. Als je een paar jerrycans hebt met verschillende groottes is het geen probleem. Door de jerrycan(s) zo veel mogelijk te vullen valt het met de onderdruk mee.

Wolter

Citaat van: Jacques op 07-01-2016  20:33 uNee hoor. Als je een paar jerrycans hebt met verschillende groottes is het geen probleem. Door de jerrycan(s) zo veel mogelijk te vullen valt het met de onderdruk mee.

Ik ging uit van de door Basje42 gestelde situatie waarbij hij het wort in een gistvat wil doen en hier na afkoelen gist bij wil doen om de vergisting op gang te brengen. Het is dan reëel om aan te nemen dat er dan een kopruimte zal zijn van een derde (of meer) van het volume van dit vergistingsvat. In dat geval krijg volgens mij best wel te maken met wat onderdruk.

Jacques

Citaat van: Wolter op 07-01-2016  23:15 uIk ging uit van de door Basje42 gestelde situatie waarbij hij het wort in een gistvat wil doen en hier na afkoelen gist bij wil doen om de vergisting op gang te brengen. Het is dan reëel om aan te nemen dat er dan een kopruimte zal zijn van een derde (of meer) van het volume van dit vergistingsvat. In dat geval krijg volgens mij best wel te maken met wat onderdruk.

Dat doe je maar één keer. Daarna koop je een nieuw gistvat...  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.