Honingbier - Poging 1

Gestart door Jochen, 03-01-2016 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jochen

Hallo,

Binnen enkele weken zal ik mijn eerste zelfstandig moutbrouwsel uitproberen.
Hiervoor heb ik wel al enkele blikbrouwsels geprobeerd, en ook de installatie heb ik al gebruikt (maar dan samen met anderen).

Ik heb een receptje gemaakt, op basis van de grondstoffen die ik al ter beschikking heb. Dit is natuurlijk geen reden om bepaalde ingrediënten niet te gaan gebruiken. Als er een goede reden is om een bepaald ingrediënt te gaan gebruiken ... ik heb nog tijd genoeg om aankopen te doen.

Ik heb ook wat rondgekeken op het forum, en wat ik gelezen heb, heb ik ook proberen hierin te verwerken.
Zo heb ik het rendement eerder laag gezet (72%) omdat dit eigenlijk mijn eerste moutbrouwsel zal worden...
Het aandeel honing heb ik redelijk hoog gezet, omdat ik echt wel wil dat de honing aanwezig is.

Ik zou zeggen, alle opmerkingen (negatieve en positieve) zijn welkom. Ik hoop op deze manier nuttige tips te verzamelen, om ervoor te zorgen dat mijn eerste brouwsel niet in het riool zal verdwijnen, maar een lekker biertje zal worden.

Alvast bedankt!



BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 3/01/2016

Naam van het bier                        : Honingbier Poging 1
Type van het bier                        : Blond bier
Brouwvolume                              : 20 liter
Extractie-efficiëntie                    : 72%
Voorspelling begindensiteit              : 1073,0 SG /17,7 °P /18,2 Brix
Waarvan suikers                          : 1013,9 SG /3,5 °P /3,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,0 SG /3,5 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,9%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 29 IBU  /  19 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       2,500        38,5 %
Palemout 7                           8       1,500        23,1 %
CaraPils (Cara 20)                   22      1,000        15,4 %
Tarwemout                            3       0,500        07,7 %
Honing vloeibaar                     2       1,000        15,4 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 19,6 liter aan 68 °C
              63,0°C gedurende 20 min (ß amylase (maltose))
              72,0°C gedurende 40 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 17,6 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1013 SG (Of 3,5 °P of 3,6 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Target (U)                    BLM   10,2%   22      0'        26,4
EastKent Golding (A)          BLM   5,0%    30      65'       2,4

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'

VERGISTING
Gistnaam           : Fermentis US-05
Gisteigenschappen  : Universeel, krachtig, bier verbleekt.

Volume giststarter:  liter maken met: rehydrateren gram moutextract
en  gram gistvoeding in  liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 14 gram




Adbrouwt

Je wil de honing gaan terug proeven dan is het belangrijk wanneer je de honing toevoegd. Tijdens het koken proef je de honing nauwelijks terug in de smaak. Tijdens de vergisting geeft al meer smaak.

Jochen

ADBrouwt,

Klopt, dit had ik vergeten te vermelden... Bedankt dat je me er even op wijst.

Ik dacht de honing toe te voegen na een 3-4 dagen vergisten. Heb ergens gelezen dat dit een goede moment zou zijn?

Verder denk ik eraan om bij een hobby-imker te gaan, omdat ik ervan uitga dat de de smaak van deze honing iets beter zal zijn dan supermarkt honing.
Anderzijds lees ik dan ook weer dat je moet opletten van mogelijke besmetting, daar supermarkt honing meer/beter bewerkt zou zijn.
Info hierover is ook steeds welkom.


foz

Citaat van: Jochen op 03-01-2016  23:32 uVerder denk ik eraan om bij een hobby-imker te gaan, omdat ik ervan uitga dat de de smaak van deze honing iets beter zal zijn dan supermarkt honing.

Zeker doen. Honing van de supermarkt is vaak maar voor 10% uit lokale bronnen, de rest wordt fabrieksmatig geproduceerd in China. Honing van een lokale imker is een veel beter product.

Roodwang

Zeker doen. En dan bedoel je toch niet dat de stoffen uit China iets met honing te maken hebben? Want daar zijn geen bijen meer.


Triest maar bizar... Daar wordt de bestuiving met de hand gedaan. Volgens mij heeft Mao de bijen vermoord daar.

(nouja..   de mussen want die aten graan, en toen daarna de insecten met gif... He raar, nu zijn de bijen ook dood) = Chinese logica

foz

Citaat van: Roodwang op 04-01-2016  00:59 uZeker doen. En dan bedoel je toch niet dat de stoffen uit china iets met honing te maken hebben? Want daar zijn geen bijen meer.

Bijen kun je kopen. De imkerij wordt door de bedrijven grootschalig aangepakt. Er wordt een neutrale product gemaakt wat ook gekookt en gefilterd wordt. Dat levert een neutrale 'honing' op wat door de afnemers verder kan worden aangevuld. Qua smaak aan het bier levert dit echter weinig op.

Hoogbier

Voor infecties zou ik niet al te bang zijn. Honing heeft een sterke antibacteriële werking dus veel zal er niet op groeien. Zelf voeg het net voor 'flameout' van het wort toe. Honing bevat veel onvergistbare suikers en die proef ik dan nog goed in het bier terug. Zeker met een gist met lage attenuatie.
Tot nu toe alleen maar met honing van lokale imker gebrouwen, dus kan het niet vergelijken met supermarkt honing in bier. Puur of in de thee is de lokale honing duizend maal lekkerder!

Jochen

Zo, de laatste week voor de 2 brouwdagen.
Tijd om het recept vast te zetten, zodat er nog tijd is voor eventuele noodzakelijk aankopen.

De honing is dus zomerhoning geworden rechtstreeks van bij de imker. Zal ik toevoegen na een 3-4 dagen.

Zoals de vorige keer zijn ook nu weer alle opmerkingen welkom.




BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 16/01/2016

Naam van het bier                        : Honingbier Poging 1
Type van het bier                        : Blond bier
Brouwvolume                              : 20 liter
Extractie-efficiëntie                    : 72%
Voorspelling begindensiteit              : 1071,8 SG /17,5 °P /18,0 Brix
Waarvan suikers                          : 1011,1 SG /2,8 °P /2,8 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,3 SG /3,5 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,7%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur     : 24 IBU  /  19 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht
Pilsmout 3                           3       2,650        41,1 %
Palemout 7                           8       1,650        25,6 %
CaraPils (Cara 20)                   22      0,850        13,2 %
Tarwemout                            3       0,500        07,8 %
Honing vloeibaar                     2       0,800        12,4 %

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 20,2 liter aan 68 °C
              63,0°C gedurende 20 min (ß amylase (maltose))
              72,0°C gedurende 40 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78°C
Totaal spoelwater : 17,1 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                           Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU
Target (U)                    BLM   10,2%   18      0'        21,3
EastKent Golding (A)          BLM   5,0%    30      65'       2,4

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'
Iers mos                      4,0       g            40'

VERGISTING
Gistnaam           : Fermentis US-05
Gisteigenschappen  : Universeel, krachtig, bier verbleekt.

Volume giststarter:  liter maken met: rehydrateren gram moutextract
en  gram gistvoeding in  liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 14 gram


Jeroen D

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van het recept. Ik wil zelf ook binnenkort wat gaan maken en zoek naar het juiste moment om de honing toe te voegen en het percentage

DirkB

Zelf nooit met honing gebrouwen, maar het lijkt mij dat je de honing moet verdunnen als je die tijdens de gisting toevoegd. Misschien dat een ervaringsdeskundige hier wat over kan zeggen. Succes verder!

Lecluse

Citaat van: DirkB op 02-04-2017  09:11 uZelf nooit met honing gebrouwen, maar het lijkt mij dat je de honing moet verdunnen als je die tijdens de gisting toevoegd. Misschien dat een ervaringsdeskundige hier wat over kan zeggen. Succes verder!

Met mijn honingbier heb ik vorig jaar bij ons gilde de bokaal gewonnen, het bier werd met 91 punten gekeurd.
Als basis heb ik het recept van een sterke blonde genomen. Na de hoofdgisting (na 5 dagen) heb ik de honing 900 gram (onverdund) in de mandfles laten lopen, daarna 22 liter jongbier erover heen geheveld.
Na twee weken heb ik gebotteld bij een sg van 1016. 7/L gram bottelsuiker toegepast.
Het bier nog drie weken gelagerd bij 20 graden en toen koud gezet.
Na twee maanden is de smaak van mijn honingbier in balans.

Jochen

Citaat van: Jeroen D op 01-04-2017  21:25 uIk ben benieuwd naar je bevindingen van het recept. Ik wil zelf ook binnenkort wat gaan maken en zoek naar het juiste moment om de honing toe te voegen en het percentage

Het recept is mij zeer bevallen. De honing is aanwezig, net zoals ik het wou.

Ik heb de honing na een 4-tal dagen hoofdvergisting toegevoegd. Gewoon in het gistingsvat gedaan (was in de winter, dus wel op de verwarming iets lopend laten worden, maar geen verdunning).

henkie

Staat in mijn bijenblad van deze maand. (Bijenhouden nr 5 2017)



j.heesters3

Ik ben ook van plan een honingbier te maken en dit recept staat me wel aan. Gebruik echter wat meer honing. Ook wil ik ipv de US 05 de BE 256 gebruiken. Deze gist bevalt me goed in mijn tripels en quadrupels. Hoor graag wat jullie mening is.

Broudoe

Jos

Fermon

Citaat van: j.heesters3 op 09-09-2018  13:45 uIk ben ook van plan een honingbier te maken en dit recept staat me wel aan. Gebruik echter wat meer honing. Ook wil ik ipv de US 05 de BE 256 gebruiken. Deze gist bevalt me goed in mijn tripels en quadrupels. Hoor graag wat jullie mening is.

Broudoe

Jos

Ik heb vorig jaar een honingbier gebrouwen met 12,5% honing. De honing was van een kennis die imker is.
Tijdens de nagisting de honing toegevoegd. De honing kon ik  uiteindelijk heel goed proefden zelf iets te overheersend naar mijn idee.
Het recept was vergelijkbaar, gist Belgian Ardennes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.