Ik gebruik een BBQ thermometer omdat die draadloos is en ik een soort handy mee door het huis kan nemen en de temperatuur kan volgen. Zit ook een timer op, heel handig.
Maar ik gebruik 'm alleen als indicatie, bij de ketel meet ik met een fatsoenlijke bekabelde meter van meer dan € 6,95. De afwijking is simpelweg te groot om mee te werken. Dat geldt ook voor die dingen van Ikea. Werken leuk, maar hooguit indicatief om te zien of je ketel langzaam op temperatuur komt.
Hoewel, als je elke keer met dezelfde afwijkingen werkt, brouw je wel telkens hetzelfde. Dus zo erg hoeft dat niet te zijn.
De thermokoppels kunnen slecht tegen water, het zijn vaak 10k NTCs. Die geven bij 20 graden een weerstand van 10k, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en andersom bij een lagere temperatuur. Het verloop is niet lineair, daarom gebruikt je meter een tabelletje. Hoe dan ook, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en dan wordt het zaakje erg onnauwkeurig. Leuk voor in de woonkamer thermostaat, niet leuk voor bijna koken want dan is de weerstand van de kabel en het stekkertje ineens een storende factor. En vocht in de sensor is killing, die zorgt over een lang traject voor een forse parallel weerstand en dan klopt er geen zak meer van. Een afwijking van 2 graden is daardoor niet bij alle gemeten waardes van toepassing, die afwijking wordt steeds groter.
Kortom: NTC meters kunnen onnauwkeurig zijn, zeker als je met losse probes werkt. Beter is een PT-100 of -1000 of een K-type sensor (thermokoppel) maar die zijn duurder of moet je op een specifieke manier gebruiken.
Hoe dan ook, dit soort probes moet je even in de oven doen en langzaam uitbakken. Niet met de aansteker, dan smelt de soldering en heb je kans dat ie overlijdt.
En na het uitbakken goed afdichten met kit. Beter doe je dit als je m uit de verpakking haalt, maar dat is blijkbaar te laat.