Ikea Fantast defect (2x)

Gestart door GekkeGwuido, 03-01-2016 13:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

GekkeGwuido

Door de vele aanbevelingen op dit forum heb ik ook gekozen om 2 Ikea Fantast thermometers te gebruiken tijdens het brouwen (maischen, koelen,...).
Vorige keer toen ik brouwde (was eerste keer) merkte ik op laatste bij koelen van wort dat de temperatuur niet meer zakte, vreemd want mijn spiraalkoeler daarvoor meermaals getest en was OK. Toen 2de Fantast toestelletje erin en temp lag 8°C lager dan bij de eerste.

Nu wou ik voor de tweede keer brouwen beide toestellen nakijken via kokend water en ijswater voor de referentiepunten. Verder een gewone kwikthermometer als vergelijk.
Resultaat: beide toestellen geven zeer frappante afwijkingen bij zowel kook- als vriespunt
Kookpunt: stand. therm. 100°C, Fantast 1 = 104°C, Fantast 2 = 96°C
Vriespunt: stand. therm. 0°c, Fantast 1 = 24°C!!!!, Fantast 2 = 5°C

Beide toestellen dus duidelijk defect en niet betrouwbaar voor toekomstig gebruik.
1. Kunnen deze sensoren opnieuw gekalibreerd worden? En zo ja hoe?
2. Kan er een specifieke reden zijn dat beide toestellen na 1keer brouwen er al de geest aan geven?
3. Zijn er betere prijs/kwaliteit thermometers beschikbaar? (de waarschuwingstoon bij bereiken van vooropgestelde temp vind ik wel een 'must')

McMelloW

De aansluiting van de pen op de draad is niet waterdicht. Heb je de pennen diep in de vloeistof gehad. Dan de pennen eerst voorzichtig drogen met een fohn of zo. Daarna nog eens proberen.

Calibreren weet ik niet. Een Mailtje naar IKEA klanten service. vermeld je nummer van de family-club erbij, misschien helpt dit.

Henielma

Bij dit soort sensoren kan er vocht in de sensor komen waardoor deze "fantasie" temperaturen weergeeft. Even de sensorpunt met een aansteker verwarmen en het vocht komt er als stoom uit bij de kabelaansluiting van de sensor. Hierna geeft de thermometer weer de juiste waarde weer.

GekkeGwuido

Citaat van: McMelloW op 03-01-2016  13:14 uDe aansluiting van de pen op de draad is niet waterdicht. Heb je de pennen diep in de vloeistof gehad. Dan de pennen eerst voorzichtig drogen met een fohn of zo. Daarna nog eens proberen.

Calibreren weet ik niet. Een Mailtje naar IKEA klanten service. vermeld je nummer van de family-club erbij, misschien helpt dit.
Dit kan zeker de reden zijn geweest; vond geen manier om ze vast te doen houden aan de ketel, en heb ze dus meermaals dieper doorgeduwd, waarschijnlijk verder dan de aansluiting...

Citaat van: Henielma op 03-01-2016  13:14 uBij dit soort sensoren kan er vocht in de sensor komen waardoor deze "fantasie" temperaturen weergeeft. Even de sensorpunt met een aansteker verwarmen en het vocht komt er als stoom uit bij de kabelaansluiting van de sensor. Hierna geeft de thermometer weer de juiste waarde weer.
Bedankt, ga ik direct proberen; laat wel weten of dit helpt...

GekkeGwuido

Citaat van: GekkeGwuido op 03-01-2016  13:19 uBedankt, ga ik direct proberen; laat wel weten of dit helpt...
Lijkt dus niet echt te helpen; temp afwijking blijft, welliswaar iets minder dan voorheen...
Herhaaldelijk heet gestookt, maar geen soelaas

Biertje1985

Er zijn genoeg goedkope oplossingen hiervoor, STC-1000 of een PID eraan moet lukken voor onder de 25 euro.
 Of een controllertje, zoals de ArdBir met een ds18b20 sensor die zijn lekker precies. Ook kan je puur voor het meten vrij goedkoop een analoge thermometer aanschaffen die redelijk precies is.


EvdBroek

Citaat van: GekkeGwuido op 03-01-2016  14:02 uLijkt dus niet echt te helpen; temp afwijking blijft, welliswaar iets minder dan voorheen...
Herhaaldelijk heet gestookt, maar geen soelaas
Ik heb er twee en er zit een verschil in van 1 graad tussen beide. Wanneer er één vreemde temperaturen gaat geven is de sensor vochtig geworden. Wat helpt is om het staafje met sensor in de oven te leggen bij 100 graden, wel even het kunststof stekkertje uit de oven laten. Na een kwartier is het vocht er uit.
Het is natuurlijk wel de bedoeling om alleen het rvs staafje in je wort te houden. Ik gebruik ze nu al jaren en het is verder een goede thermometer (mits goed gebruikt)

Lonnes

Ik heb die van mij één keer gebruikt. Gaf de raarste temperaturen aan. Een glas water uit de kraan: 37 graden... Heel snel weer teruggegaan naar mijn good old analoge thermometer.

j.heesters3

Mijn Ikea Fantast werkt tot op heden goed. Wel rekening houden met het feit dat hij 2 graden te weinig aangeeft.






EvdBroek

Citaat van: j.heesters3 op 03-01-2016  16:27 uMijn Ikea Fantast werkt tot op heden goed. Wel rekening houden met het feit dat hij 2 graden te weinig aangeeft.
Ten opzichte van wat?

j.heesters3

Citaat van: EvdBroek op 03-01-2016  16:39 uTen opzichte van wat?

Heb hem bij een medebrouwer samen met die van hem gebruikt. Daarbij bleek dat die van mij 2 graden minder aangaf. Die van hem was geijkt. Als je dat weet kun je er rekening mee houden.

Gerlachus

Ik gebruik een BBQ thermometer omdat die draadloos is en ik een soort handy mee door het huis kan nemen en de temperatuur kan volgen. Zit ook een timer op, heel handig.
Maar ik gebruik 'm alleen als indicatie, bij de ketel meet ik met een fatsoenlijke bekabelde meter van meer dan € 6,95. De afwijking is simpelweg te groot om mee te werken. Dat geldt ook voor die dingen van Ikea. Werken leuk, maar hooguit indicatief om te zien of je ketel langzaam op temperatuur komt.

Hoewel, als je elke keer met dezelfde afwijkingen werkt, brouw je wel telkens hetzelfde. Dus zo erg hoeft dat niet te zijn.

De thermokoppels kunnen slecht tegen water, het zijn vaak 10k NTCs. Die geven bij 20 graden een weerstand van 10k, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en andersom bij een lagere temperatuur. Het verloop is niet lineair, daarom gebruikt je meter een tabelletje. Hoe dan ook, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en dan wordt het zaakje erg onnauwkeurig. Leuk voor in de woonkamer thermostaat, niet leuk voor bijna koken want dan is de weerstand van de kabel en het stekkertje ineens een storende factor. En vocht in de sensor is killing, die zorgt over een lang traject voor een forse parallel weerstand en dan klopt er geen zak meer van. Een afwijking van 2 graden is daardoor niet bij alle gemeten waardes van toepassing, die afwijking wordt steeds groter.

Kortom: NTC meters kunnen onnauwkeurig zijn, zeker als je met losse probes werkt. Beter is een PT-100 of -1000 of een K-type sensor (thermokoppel) maar die zijn duurder of moet je op een specifieke manier gebruiken.

Hoe dan ook, dit soort probes moet je even in de oven doen en langzaam uitbakken. Niet met de aansteker, dan smelt de soldering en heb je kans dat ie overlijdt.
En na het uitbakken goed afdichten met kit. Beter doe je dit als je m uit de verpakking haalt, maar dat is blijkbaar te laat.

Biertje1985

Citaat van: Gerlachus op 03-01-2016  21:51 uIk gebruik een BBQ thermometer omdat die draadloos is en ik een soort handy mee door het huis kan nemen en de temperatuur kan volgen. Zit ook een timer op, heel handig.
Maar ik gebruik 'm alleen als indicatie, bij de ketel meet ik met een fatsoenlijke bekabelde meter van meer dan € 6,95. De afwijking is simpelweg te groot om mee te werken. Dat geldt ook voor die dingen van Ikea. Werken leuk, maar hooguit indicatief om te zien of je ketel langzaam op temperatuur komt.

Hoewel, als je elke keer met dezelfde afwijkingen werkt, brouw je wel telkens hetzelfde. Dus zo erg hoeft dat niet te zijn.

De thermokoppels kunnen slecht tegen water, het zijn vaak 10k NTCs. Die geven bij 20 graden een weerstand van 10k, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en andersom bij een lagere temperatuur. Het verloop is niet lineair, daarom gebruikt je meter een tabelletje. Hoe dan ook, bij een hogere temperatuur daalt de weerstand en dan wordt het zaakje erg onnauwkeurig. Leuk voor in de woonkamer thermostaat, niet leuk voor bijna koken want dan is de weerstand van de kabel en het stekkertje ineens een storende factor. En vocht in de sensor is killing, die zorgt over een lang traject voor een forse parallel weerstand en dan klopt er geen zak meer van. Een afwijking van 2 graden is daardoor niet bij alle gemeten waardes van toepassing, die afwijking wordt steeds groter.

Kortom: NTC meters kunnen onnauwkeurig zijn, zeker als je met losse probes werkt. Beter is een PT-100 of -1000 of een K-type sensor (thermokoppel) maar die zijn duurder of moet je op een specifieke manier gebruiken.

Hoe dan ook, dit soort probes moet je even in de oven doen en langzaam uitbakken. Niet met de aansteker, dan smelt de soldering en heb je kans dat ie overlijdt.
En na het uitbakken goed afdichten met kit. Beter doe je dit als je m uit de verpakking haalt, maar dat is blijkbaar te laat.
Vergeet digitale sensoren niet bijvoorbeeld de DS18B20 range lekker makkelijk, alle berekeningen zijn al intern gedaan. Afwijking blijft onder de 0.5 graden over het meetbereik van -20 tot +120.
En nog redelijk goedkoop ook. (Zeker in vergelijking met een goede PT100 of 1000)

GekkeGwuido

Citaat van: Biertje1985 op 03-01-2016  22:02 uVergeet digitale sensoren niet bijvoorbeeld de DS18B20 range lekker makkelijk, alle berekeningen zijn al intern gedaan. Afwijking blijft onder de 0.5 graden over het meetbereik van -20 tot +120.
En nog redelijk goedkoop ook. (Zeker in vergelijking met een goede PT100 of 1000)
Deze heb ik zonet besteld, 5 stuks met 3 m kabel; alsook een 'arduino' mega 2560 starterkit en een losse ethernetshield.
Vrij 'drastich' als enkel je fantast defect is, maar ik heb al zo lang lopen twijfelen voor een arduino/brewpi/brewtroller etc en nu maar eens de knoop doorgehakt.
Vind het knutselen van en aan deze dingen minstens even interessant als het brouwen zelf.
Dus zien wel waar het temp projectje strandt...

j.heesters3

Vandaag mijn Ikea fantast nog eens gecontroleerd in kokend water en in smeltend ijs. Eerste waarde 100 graden en in smeltend ijs 1 grad boven nul. Dat vind ik acceptabel. Ook mijn stc 1000 heb ik zo gecontroleerd en daarna verschillende temperaturen van een vloeistof met deze 2 vergeleken. Daarbij bleek dat mijn  Fantast 1 graad meer aangaf dan de stc 1000, gemeten over de hele linie.

Thamerdal

Ik heb inmiddels drie van die Ikea dingen versleten. De eerste inderdaad ondergedompeld geweest, kreeg ik niet meer goed. Weg d'r mee.
Daarna twee nieuwe gekocht, voorzichtig mee omgegaan, maar deze gaan qua temp echt alle kanten op, valt voor mij niet mee te werken. Ik doe het nu gewoon analoog, dat voelt betrouwbaarder.
Ik zal die Ikea dingen niet aanraden.

PS: en die irritante piepjes!?  :nut:

mbroek

Ik heb er nog  een gebruik die als timer, dat is het enigste wat dat ding betrouwbaar doet. De sensor is vakkundig vernietigd.
Inderdaad niet aan te bevelen als thermometer voor onze hobby.

David Steeman

Ook ik heb er een haat-liefdeverhouding mee. Bij de eerste heb ik per ongeluk de meetsonde te ver ondergedompeld, ik krijg de sensor niet meer goed na uitdrogen dus die dient nu als timer. De tweede heb ik gelijk toegekit met polimeerlijm in de huls, de sensor is nu perfect waterdicht dus heb ik per ongeluk de hele thermometer in het kokend wort laten vallen. Onmiddeliijk volledig uit mekaar gehaald, gespoeld en gedroogd, die doet het weer maar sommige segmenten van het display vallen soms uit. Da's niet verwonderlijk want het LCD is verbonden met de printplaat met een zebrastrip en die dingen zijn zeer gevoelig. Dus deze dient voor wisselstukken. De derde doet het voorlopig nog.

Had ik het van in het begin geweten dan had ik me een deftige digitale thermometer met losse probe gekocht, was ik waarschijnlijk niet veel duurder af geweest en had ik me een hoop frustratie en werk bespaard. Al heb ik het wel voor de Fantast, het instelbare temperatuuralarm en omschakelbaarheid naar timer vind ik voor het maischen erg handig. Maar ze zijn hiervoor eigenlijk niet geschikt wegens te kwetsbaar.

Emanuel

Ik heb ook problemen gehad met de Ikea thermometer. Volgens de thermometer begint water pas bij 110 graden te koken. In de tussentijd een nieuwe digitale meter en een old-school analoog thermometer. Tussen beide zit een verschil van 2 graden waarbij de analoog 2 graden hoger zit dan de digitale. Dus tijdens het maisschen pakken we iedere keer het gemiddelde van de 2..

orangeloo

Ik heb er wel eens een topic over geschreven om ze "te redden":
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18869.msg278586.html#msg278586

Maar na 7 sensors ben ik toch ook maar over gegaan op een ander systeem.
Na de aanschaf van Tcontrol had ik 2 SCT 1000 over, deze gebruik ik nu.
hier een tip om de censors te beschermen.

Oxhead

Gewoon een anologe thermometer en een mechanische kookwekker koken, werken altijd.  ;)

Thamerdal

Maar even wat anders, wat is dan het beste gelijkwaardige alternatief? Voltcraft?

Edwarff

Stel dat ik deze koop:

http://www.brouwmarkt.nl/thermometer-professioneel-model-digitaal-50-c-tot-300-c.html

Ben ik dan in één klap van alle (voor mij herkenbare) bovenstaande toestanden af? Of is deze ook minder robuust, onprecies en/of waterdicht dan het lijkt?

Ook ik heb ondertussen wel een dergelijk bedrag uitgegeven aan rommel.

Rich

Lijkt identiek aan de Voltcraft DT-300 van Conrad. Deze gebruik ik en ben er wel tevreden mee, ik vind alleen het kabeltje wel erg kwetsbaar. Hier heeft de kat er al eens 1 kapot gekauwd in 1 hap, doei € 40.

Ben nu bezig met een systeem met een PID met daaraan een Pt100 sensor, eerste test was weinig bemoedigend wb accuraatheid.

Op eBay biedt een Chinees bedrijf rvs inbouwprobes aan voorzien van DS18B20 digitale sensoren, deze zou je aan een 'car thermometer' (ook via die seller) kunnen zetten. Ik gebruik de genoemde sensor in mijn vergistingsvat, aan een Arduino geprikt.

McMelloW

De spreiding en de kwaliteit van de Fantst is blijkbaar erg groot. IK gebruik er 2 al een paar jaar en ben er erg tevreden over. Mogelijk dat de nieuwere Fantast minder kwaliteit is.

Nu gebruik ik een Arduino met daaraan een DS18B20 gekoppeld. Geijkt in smeltend ijs. De Fantast-en heb ik een paar keer vergeleken met de DS18B20. De afwijking was ongeveer een graad over de hele lijn van  0 tot 100°C.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.