Kloon st Feuillien grand cru

Gestart door Sjoerd, 02-01-2016 19:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Ik wil graag een kloon van de St Feuillien grand cru brouwen. Heeft iemand een recept dat een beetje in de buurt komt? Ik ben vooral benieuwd naar de gist, ze schijnen een wijngist te gebruiken. Suggestties hoor ik graag.

Groet, Sjoerd

Yarreman

Ik heb vandaag dit bier gedronken en heb een half jaar geleden een bier gemaakt dat hier heel erg in de buurt komt. Saisongist gebruikt. Bij interesse wil ik het recept wil delen.

Sjoerd

Graag! Nog altijd een van mijn favorieten! Groet Sjoerd

Yarreman

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk014
Naam receptSaison d'Automne
Brouwdatum27-05-2018
BierstijlSaison (Sterke)
Volume22,8
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)36 IBU
Brouwzaalrendement82,9 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Doetinchem
1,10 gCaCl2
1,70 gCaSO4
1,60 mlMelkzuur
13,50 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
105 mg/l8 mg/l12 mg/l20 mg/l35 mg/l69 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,479 kgPilsmoutDingemans3 EBC85,6 %
0,202 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC3,2 %
0,193 kgBiscuitDingemans50 EBC3,0 %
0,133 kgCara 120Dingemans120 EBC2,1 %
0,396 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC6,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62,0 °C1 min.40 min.3,0 l/kg
72,0 °C15 min.20 min.3,0 l/kg
78,0 °C10 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gStyrian Goldingsbellen3,7%60 min.34,0 IBU
14,9 gSaazpellets3,5%20 min.2,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,2 l starterFrench Saison (3711)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting25,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,020 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,0%
Start nagisting05-06-2018
Temp. nagisting25,0 °C
Start lagering15-06-2018
Temp. lagering7,0 °C

De basis van dit recept stond in BrouwHulp, weet niet van wie die is. Heb het recept licht aangepast. Temperatuurstart 18 graden en met 2 graden per dag verhoogd tot 25 graden (1 graad per dagdeel omhoog). Nagisting ook op 25 graden gedaan in hetzelfde vat. Totaal drie weken.

Eind sg was 1,000. Heb deze met 6 g/l suiker gebotteld. Alcohol% van 9,7%.

Veel brouwplezier!

Sjoerd

Mooi recept, dank, ga hem zeker een keer brouwen! Ps. Ik zou dit recept ook in het kloontopic plaatsen, kunnen anderen hem ook vinden. Gr Sjoerd

Yarreman

Citaat van: Sjoerd op 20-10-2018  21:21 uMooi recept, dank, ga hem zeker een keer brouwen! Ps. Ik zou dit recept ook in het kloontopic plaatsen, kunnen anderen hem ook vinden. Gr Sjoerd
Ben benieuwd naar je bevindingen. Succes met brouwen. Zal deze in het kloontopic plaatsen.

Rinus

Als beginner wil ik toch graag wat vragen stellen (ik wil dit recept ook gaan brouwen)

Hoe zit het eigenlijk met de water specificaties? Moet ik inderdaad het water gaan behandelen?

Water en brouwzouten
Hoeveelheid   Ingrediënt
18,00 l   Water uit Doetinchem
1,10 g   CaCl2
1,70 g   CaSO4
1,60 ml   Melkzuur
13,50 l   Spoelwater


Waterprofiel behandeld water
Ca   Mg   Na   HCO3   Cl   SO4
105 mg/l   8 mg/l   12 mg/l   20 mg/l   35 mg/l   69 mg/l

Een tweede vraag; Wat moet ik doen voor de nagisting? Ik lees nagisting in hetzelfde vat, maar hoe werkt dat dan, wat moet je dan doen met het vat en wat voor soort vat heb je dan nodig?

alvast bedankt voor de reactie.

Yarreman

Voor de waterbehandeling heb ik via BrouwHulp ingegeven. Als je een beginnend brouwer bent zou ik het gewoon weglaten.

De hoofdgisting en de nagisting heb ik in hetzelfde vat gedaan zonder het jongbier over te hevelen. Met andere woorden, gewoon op de gist laten staan tot de vergisting klaar is.

Groeten,
Jeroen

Rinus

Dank voor de uitleg over water. Goed om te weten dat ik mij daar voorlopig geen zorgen om hoef te maken.

Enuh... Na maandenlang lezen, onderzoeken en fermentatie experimenten en vooral veel materiaal verzamelen heb ik dan eindelijk mijn echte eerste brouwsel gemaakt volgens bovenstaand recept. (overigens was het Hema pakketje eigenlijk echt mijn eerste brouwsel).

Om de verschillen van verschillende gistsoorten te ontdekken heb ik 2 soorten gebruikt en een mix van deze 2, in totaal dus 3 experimenten. 10L (3711) en 5L (3711+champagnegist) en 5L champagnegist ik ben benieuwd... Met name de champagnegist is erg fanatiek (flinke schuimpartij vond ik maandag ochtend)

Overigens vind ik wel dat het bier een veel te donkere kleur heeft voor een St. Feuillien grand cru die zoals ik hem ken heel licht van kleur is, maar wellicht moet e.e.a. nog verder bezinken?
Het kan ook aan mijn tijdsduur liggen, ik zag namelijk de kleur steeds donkerder worden met name tijdens het koken (75 minuten is ook wel lang, maar ik ben (nog) geen kenner...

Wordt vervolgd!

Rinus

Vandaag (pas) alles gebotteld, de kleur was prima en tevens een zeer helder bier, alles keurig op de bodem bezonken (het heeft 4 weken in het fermentatie vat gestaan). Ik gebruikte hiervoor glazen fermentatie 'vaten' dus was het proces goed te volgen.
Ik heb al die weken echt actieve vergisting waargenomen.
Inmiddels geleerd dat het niet veel zin heeft om 2 soorten gist te mengen aangezien er altijd maar 1 type gist dominant zijn werk doet en je dus achteraf niet weet welke dat geweest is. Over een week of 2-3 proeven wat de verschillen zijn. De geur tijdens het bottelen was overigens erg 'fris en fruitig'.

Yarreman

Hallo Rinus, was benieuwd naar je resultaat. Groeten, Jeroen

Rinus

Het was een lekker fris biertje, zeker een aanrader! Helaas is hij alweer op....:-)

middelaersch

Citaat van: Rinus op 03-12-2018  18:23 uOm de verschillen van verschillende gistsoorten te ontdekken heb ik 2 soorten gebruikt en een mix van deze 2, in totaal dus 3 experimenten. 10L (3711) en 5L (3711+champagnegist) en 5L champagnegist ik ben benieuwd...

Kun je nog iets vertellen over het smaakverschil tussen de 3711 en de champagnegist?

Rinus

De champagnegist of 3711 vond ik maar weinig verschil maken, enige wat ik wel kan zeggen dat de 3711 een iets voller mond gevoel geeft.
Toevallig vandaag weer hetzelfde experiment gedaan, maar dan met een Hoegaarden Grand Cru recept met wat kleine aanpassingen, wederom 4 L van de batch op champagne gist gezet.

PDGRRR

Citaat van: Rinus op 03-12-2018  18:23 uOm de verschillen van verschillende gistsoorten te ontdekken heb ik 2 soorten gebruikt en een mix van deze 2, in totaal dus 3 experimenten. 10L (3711) en 5L (3711+champagnegist) en 5L champagnegist..

Nog verschillen in het eind SG tussen de gisten? Hoe heb je trouwens vergist, gecontroleerd in een klimaatkast?

Citaat van: Rinus op 10-03-2019  14:47 uDe champagnegist of 3711 vond ik maar weinig verschil maken, enige wat ik wel kan zeggen dat de 3711 een iets voller mond gevoel geeft.

Ik zou verwachten dat de batch die vergist is met de 3711 meer smaak/esters zou hebben dan de batch met champagnegist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.