Vraag over mijn temperatuursensor (PT 100)

Gestart door braaf, 02-01-2016 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braaf

Hallo allemaal.
Allereerst wil ik iedereen een goed nieuw jaar wensen.
Ik heb mijn temperatuursensor binnen gekregen uit China (RTD PT100) om aan te sluiten op mijn auber pid. Op al de filmpjes en foto's zie ik dat de dingen normaal 3 kleuren draad hebben. De mijne 1 rode en 2 witte draadjes. Om de rode draad zit een rubbertje met de letter A en om de witte draadjes zitten rubbertjes met de letter B. Iemand enig idee wat wat is en hoe ik ze moet aansluiten op de pid.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes
Robert

seed7

Ik kan je niet helpen, maar een PT100 is geen thermokoppel maar een platina weerstand. Misschien kijk je naar de verkeerde handleiding?

Ingo

braaf

Citaat van: seed7 op 02-01-2016  15:21 uIk kan je niet helpen, maar een PT100 is geen thermokoppel maar een platina weerstand. Misschien kijk je naar de verkeerde handleiding?

Ingo
Je heb gelijk, dacht dat dit de juiste benaming was.
Ik heb het in de tekst meteen veranderd.

RayVelcoro


seed7

... en in de handleiding bij RTD sensor kijken.

Ingo

braaf

Citaat van: seed7 op 02-01-2016  16:59 u... en in de handleiding bij RTD sensor kijken.

Ingo

Er zit helaas geen handleiding bij.
Ben overgeleverd aan de mensen op het forum, en natuurlijk zoek ik op internet naar iet wat de boel kan verduidelijken.

seed7


braaf

Citaat van: seed7 op 02-01-2016  17:09 uhttp://www.auberins.com/?main_page=index&cPath=1

Bij ieder model de handleiding met aansluitschema.

Ingo

Heb ik gelezen, alleen hier spreekt men over 2 rode draden en 1 witte draad. Bij mij is het andersom 1 rode 2 witte.
Of zou het zo simpel zijn dat ik de witte voor rood aan moet zien en de rode draad voor wit! Ik zou het bijna gaan denken.

abroeders

De 2 draden met dezelfde kleur of codering hebben een weerstand van circa 0 Ohm ten opzichte van elkaar. Deze is voor de leidingcompensatie. Op de pid zie je ook een klein aansluitschemaatje. Hierop zijn 2 draden aan de ene kant van het weerstandje getekend (De 2 witte in jouw geval) de rode aansluiten aan de andere kant van het weerstandsymbooltje op de pid.

Ps. Verkeerd aansluiten maakt niets kapot, echter krijg je een low melding of zeer lage temperatuur te zien.

braaf

Citaat van: abroeders op 02-01-2016  17:42 uDe 2 draden met dezelfde kleur of codering hebben een weerstand van circa 0 Ohm ten opzichte van elkaar. Deze is voor de leidingcompensatie. Op de pid zie je ook een klein aansluitschemaatje. Hierop zijn 2 draden aan de ene kant van het weerstandje getekend (De 2 witte in jouw geval) de rode aansluiten aan de andere kant van het weerstandsymbooltje op de pid.
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
Bedank voor het advies.

braaf

Ik heb het advies opgevolgd en het werkt gewoon, moest wel de sn instellen op 21 voordat hij de juiste temperatuur aangaf.  Nu gaat het moeilijkste beginnen de auber leren kennen en instellen. Als er mensen zijn die er ervaring mee hebben krijg ik graag tips van jullie.

Rich

Welke Auber heb je? Ik heb onlangs een 2362 gekocht icm met een Chinese PT100. Ik zag een redelijke onnauwkeurigheid van ong. 3°C maar voor de rest lijkt het te werken. Nu nog even uitvogelen hoe ik de alarmpjes nuttig kan gebruiken.

braaf

Ik heb gekozen voor de 2352.
Ik heb ook een Chineese PT100 eentje die je kan losschroeven van de ketel. Of deze ook een afwijking heeft weet ik nog niet zal ik binnenkort eens na meten, maar als ik het goed begrepen heb kan je dat compenseren. Wat ik eigenlijk graag wil weten, wat zijn de dingen die ik moet instellen om een goed werkende pid controller te krijgen behalve de gewenste temperatuur.

Rich

Ik heb begrepen dat je een aantal basisparameters kan zetten (dit heb je zelf denk ik ook gelezen). Vervolgens dien je een proef uit te voeren met je installatie in bedrijf (dus gevuld met water en pomp aan) en het ding zijn gang laten gaan. Hij zal dan een aantal keer gaan opwarmen en weer laten afkoelen om zo de specifieke eigenschappen van jouw systeem te weten te komen. Als dit gedaan is is ie in principe klaar om gebruikt te worden. Er is redelijk veel info en how to's te vinden bij onze Amerikaanse vrienden op homebrewtalk.com.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.