Software voor Mac of online

Gestart door Danny-L, 02-01-2016 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Ik gebruik vanaf het begin Brewtarget (op Fedora Linux maar de installers zijn ook beschikbaar voor Windows en Mac). Brewtarget is vrij simpel maar goed genoeg. In het begin vond ik dit de meest overzichtelijke software omdat het lekker basic werkt zonder de toeters en bellen waar je als beginnende brouwer in verdwaald (zoals waterprofielen, voorraadbeheer en dergelijken). Na 2 jaar werkt het voor mij nog steeds prima.

http://www.brewtarget.org/download.html

Mthijs

Citaat van: lier op 26-04-2016  22:01 uIn de app-store heb je ook WinonX kost wel 7,99 (als je een amerikaanse iTunes account hebt is dat dollars) maar dat doet hetzelfde als wine alleen dan voor dummies en kan je BrouwHulp draaien

Hallo, ik draai al 1,5 jaar naar tevredenheid BrouwHulp op mijn Mac met WinOnX2.
Onlangs een software update op mijn Mac gedaan, nu heb ik MacOS Mojave, versie 10.14.

Sinds de update werkt WinOnX2 niet meer en kan ik dus niet meer in BrouwHulp.
Ik heb daarin mijn hele brouwarchief staan en vrees nu dat deze verloren gaat!

Weet iemand hier iets van, wat zou ik kunnen doen?

dirk

Citaat van: Mthijs op 19-10-2018  12:00 uHallo, ik draai al 1,5 jaar naar tevredenheid BrouwHulp op mijn Mac met WinOnX2.
Onlangs een software update op mijn Mac gedaan, nu heb ik MacOS Mojave, versie 10.14.

Sinds de update werkt WinOnX2 niet meer en kan ik dus niet meer in BrouwHulp.
Ik heb daarin mijn hele brouwarchief staan en vrees nu dat deze verloren gaat!

Weet iemand hier iets van, wat zou ik kunnen doen?


Update terugdraaien, BrouwHulparchief backuppen, en dan dualbooten. Windows licentie (op ebay) kost niet meer dan WinOnX2.

hansHalberstadt

Is er niet gewoon programmersoftware voor MAC zoals je dat voor windows ook hebt: C++ delphi, visual basic variant of iets dergelijks dan kunnen we de bestaande software gewoon vertalen naar MAC versie. Voor BrouwHulp waren er toch al plannen om de source over te nemen en uit te bouwen.

Mthijs

Citaat van: dirk op 19-10-2018  12:09 uUpdate terugdraaien, BrouwHulparchief backuppen, en dan dualbooten. Windows licentie (op ebay) kost niet meer dan WinOnX2.

Bedankt! Echter ik weet niet of update terugdraaien zomaar lukt. Ben nu bezig om de vorige versie van MacOS (=High Sierra) te downloaden en dan die weer installeren. Maar weet iet of dat lukt. We zullen zien...

Ik kan wel in de bestanden van BrouwHulp, welk bestand zou ik moeten back-uppen zodat ik mijn brouwsels en aantekeningen kan veilig stellen?

dirk

Citaat van: Mthijs op 19-10-2018  12:19 uBedankt! Echter ik weet niet of update terugdraaien zomaar lukt. Ben nu bezig om de vorige versie van MacOS (=High Sierra) te downloaden en dan die weer installeren. Maar weet iet of dat lukt. We zullen zien...

Ik kan wel in de bestanden van BrouwHulp, welk bestand zou ik moeten back-uppen zodat ik mijn brouwsels en aantekeningen kan veilig stellen?

Geen idee, ik gebruik BrouwHulp op Ubuntu. Hier staan alle backups in mapjes met deze schrijfwijze "backup-2018-10-5" uiteraard zal dat voor jouw anders zijn qua datum, maar kan me niet voorstellen dat het bij jouw veel anders uitziet. Daarna de map knippen/plakken in nieuwe installatie, en opnieuw importeren.

Johannesdeloper

Ik draai BrouwHulp op MacOS 10.11.6 via parallels desktop, werkt bij mij probleemloos.

Mthijs

Citaat van: Johannesdeloper op 19-10-2018  12:35 uIk draai BrouwHulp op MacOS 10.11.6 via parallels desktop, werkt bij mij probleemloos.

Dat was bij mij ook zo voorheen. Na updaten naar Mojave dus niet meer. Ik adviseer je om geen MacOS update te doen!

seed7


lier

Ik draai BrouwHulp op mijn macbook mbv crossover  werkt prima

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2018  12:16 uVoor BrouwHulp waren er toch al plannen om de source over te nemen en uit te bouwen.

Klopt. BrouwHulp is sinds eergisteren uitgebracht onder GPLv3, dus je bent vrij om er een Mac versie te compileren. :)

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 19-10-2018  22:51 uKlopt. BrouwHulp is sinds eergisteren uitgebracht onder GPLv3, dus je bent vrij om er een Mac versie te compileren. :)
Punt is dan dat je daar eerst een compiler voor moet hebben. En die zijn al snel heel prijzig als je het moet kopen. Delphi heeft wel een gratis versie om windows programma's mee te compileren, maar voor MAC is het betaald (>1000 euro) Misschien weet iemand een gratis compiler voor MAC?

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2018  00:11 uMisschien weet iemand een gratis compiler voor MAC?

https://www.lazarus-ide.org/  ;)

Tween81

Beste allemaal,

Ben nieuw hier op het forum. Eerste brouwsel wat een lekkere IPA en de Chouffe kloon (recept van dit forum), staat in het fermentorvat. Ben nu bezig om een JAVAL filter en een wortkoeler te maken van koper :)

Heb een vraagje over het draaien van BrouwHulp via Wine. Dit lukt mij aardig, maar ik moet elke keer BrouwHulp opnieuw "installeren" in de windows achtergrond. Het onthoudt wel mijn ingevoerde recepten. Is dit normaal, of is er een trucje zodat hij "geïnstalleerd" blijft?

Alvast bedankt, Joost

Edwin brouwt

Je kunt ook eens kijken naar Brewfather.app. Draait op alle platforms dus ook op Mac en ook op iPhone

MikeG

Ik draai met BeerSmith 3 op mijn Macs en werkt perfect. Je moet alleen Engels kunnen lezen maar de recepten wijzen zichzelf.

Mark GA

Zie antwoord hieronder

Mark GA

Citaat van: Mark GA op 29-11-2018  06:25 uDe truc is dat je wine bottler (niet alleen Wine) moet installeren, en dan BrouwHulp installeren via wine bottler. Dat gaat dan (bij mij) op de Z-schijf. Vervolgens kun je BrouwHulp laten openen met Wine.
De truc is dus dat je het installeert in de omgeving van Wine Bottler.
Ik heb er ook oneindig mee lopen klooien maar zal vanmiddag nog even checken waar alles geïnstalleerd staat bij mij.
Laat het je weten.

bordev

Citaat van: MikeG op 28-11-2018  21:21 uIk draai met BeerSmith 3 op mijn Macs en werkt perfect. Je moet alleen Engels kunnen lezen maar de recepten wijzen zichzelf.

Dit programma gebruik ik ook op de Mac. Laatst was mijn mac overleden en kon ik de recepten gelukkig openen op een oude laptop met de Windows versie van BeerSmith.

MikeG

Citaat van: bordev op 29-11-2018  08:56 uDit programma gebruik ik ook op de Mac. Laatst was mijn mac overleden en kon ik de recepten gelukkig openen op een oude laptop met de Windows versie van BeerSmith.

Een beetje afhankelijk van welke versie je hebt kan je ook alle recepten in de cloud opslaan

Mark GA

Even nagekeken. Het is inderdaad een onoverzichtelijk gepuzzel soms, om BrouwHulp te installeren op een Mac.

Je begint met het installeren van WineBottler.app
Hiervoor kan het nodig zijn dat je een extra stukje software downloadt; het systeem geeft dit vanzelf aan.
Vanuit WineBottler installeer je BrouwHulp.
Ga hiervoor naar de derde tab in WineBottler: Advanced. Hier kun je BrouwHulp selecteren.
Bij Installation Mode kies je voor Execute File (installer).

Het wordt dan ergens op je harde schijf neergezet.
Bij mij is de locatie: Users / ~JouwNaam / Applications / BrouwHulp

Het bestand BrouwHulp.exe laat je default openen met Wine.app.
Wine wordt met WineBottler meegegeven bij installatie.

ik heb in de dock (onderin je scherm) ook een snelkoppeling gezet naar BrouwHulp.exe en het icon veranderd (een .exe-bestand op Mac ziet er niet uit) in BH.


Voor je database bestanden (recepten, databank, etc.) installeer je DropBox op je computer (lokale installatie dus niet via web!).
Het pad in BrouwHulp naar jouw database bestanden link je dan naar de lokatie (op je computer) van DropBox.
Het pad op de Mac is (bij mij): Users / ~JouwNaam / Dropbox / Apps / BrouwHulp - iOS /.
Hierdoor kun je (mits je Dropbox lokaal hebt geïnstalleerd) op meerdere computers (windows/Mac/Linux/Android) BrouwHulp hebben draaien met altijd je recepten bij elkaar en gesynchroniseerd. En raak je je bestanden niet meer kwijt bij een crash; het staat immers in de cloud!
Indien nodig: even Dropbox openen om te synchroniseren; ik merkte dit de laatste keer toen ik een wijziging had aangebracht op de Mac op het werk en in mijn brouwhuis BrouwHulp opende en zag dat er niet gesynchroniseerd werd. Dropbox geopend en de recepten waren weer up to date. Soms heeft het even een schop nodig...

Tween81

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik denk dat ik BeerSmith 3 ga gebruiken, ik vind het echt vreemd met die Wine omgeving en ik blijft elke keer het programma installeren. Engelse taal van Beersmith is geen probleem.

Groeten Joost

Mark GA

Het probleem (en misschien lees je er overheen) is dus dat je Wine hebt geïnstalleerd maar eigenlijk WineBottler moet installeren.
Als je het correct uitvoert zoals ik beschreef, kun je gewoon BrouwHulp gebruiken op je Mac, zonder elke keer opnieuw te installeren.
Alleen Wine is niet genoeg.
En, met alle respect voor Brewfather en Beersmith, tegen BrouwHulp kan geen programma op.

Oscar

Citaat van: Mark GA op 29-11-2018  20:10 uTegen BrouwHulp kan geen programma op.

BrouwVisie... Zonder enig probleem... ;) :brouwen:

Mark GA

Citaat van: Oscar op 29-11-2018  20:45 uBrouwVisie... Zonder enig probleem... ;) :brouwen:
Beetje jammer dat ze daar geld voor zijn gaan vragen. Het was ooit een gratis tool.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.