Software voor Mac of online

Gestart door Danny-L, 02-01-2016 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danny-L

Heb al veel gelezen over software op mac, maar na een paar uur lezen weet ik t niet meer, ook veel oude info.
Wie heeft er iets werkends op zijn mac, wat zonder al teveel poespas kan worden geïnstalleerd.

Tjardo

Ik draai BrouwHulp mbv Wine en Winebottler op mijn MBP

Oscar

BrouwVisie & BrouwHulp werken beide prima onder wine op een mac :-)

Danny-L

Wat is Wine? of Winebottler? Is dat een programma? Oh sorry,had even iets verder moeten kijken op internet.
Dit is niet hetzelfde als bootcamp?
Heb diverse sites gezien met Wine etc, welke is de beste?

rajd

Citaat van: Danny-L op 02-01-2016  10:48 uWat is Wine? of Winebottler? Is dat een programma? Oh sorry,had even iets verder moeten kijken op internet.
Dit is niet hetzelfde als bootcamp?
Heb diverse sites gezien met Wine etc, welke is de beste?

Er is maar 1 Wine :-). Er zijn wel wat partijen die iets om Wine heenklussen, zoals WineBottler en WineTricks. WineBottler kan overigens ook weer WineTricks encapsuleren. Ik heb het persoonlijk wat minder op de additionele zaken en maak enkel gebruik van Wine om BH te draaien (eerder met BV gedaan en dat werkte ook goed). Het enige wat je mist zonder WineBottler is dat je geen icoon / app voor BH / BV hebt, maar dat je met Wine de Windows executable moet starten. Ik vind dat niet problematisch, is maar 3x klikken.

Wine is zeker niet hetzelfde als BootCamp. Wine is in essentie een open source implementatie van een hele serie aan Windows / Microsoft API's. Met Wine kun je, tot op zekere hoogte, Windows software op andere platformen (OSX, Linux, diverse Unices) draaien. Bootcamp daarentegen is bedoeld om je Mac te vervuilen met Microsoft programmatuur. Met Bootcamp kun je booten naar een andere partitie (waar je dan Windows op kunt plaatsen); binnen Windows is Bootcamp een set aan applicaties / drivers waarmee een brug wordt geslagen naar de Apple hardware (was vroeger o.a. benodigd voor de EFI, nu ook nog voor bijv. de ingebouwde hardware, zoals netwerk / wifi / geluid e.d.).

Je kunt overigens ook nog Windows virtueel op je Mac draaien met VMware of Parallels (beiden betaald) of VirtualBox (gratis). Op deze manier draai je Windows en OSX tegelijkertijd. An sich werkt dit prima, maar het draaien van 2 OS'sen tegelijkertijd trekt wel een wissel op je hardware - afhankelijk van hetgeen je hebt staan is dat wel of niet problematisch. Met "Unity" mode (en vergelijkbaar) kun je Windows applicaties ge-windowed in de OSX omgeving draaien - je hoeft dan niet telkens tussen desktops te switchen. Zodra je je Windows zat bent kun je deze weer verwijderen door de virtuele machine (een enkele folder) te verwijderen.

Oscar


Hai

Werkt het ook op een ipad!

Lincolnm3

Ik ben ook een mac gebruiker en ik draai de progjes helaas onder parallels jammer vind ik het omdat ik mijn mac moet besmetten met windows. Maar helaas is het niet ander.

homoeccentricus

Beersmith draait native op Mac.

Lincolnm3

Citaat van: homoeccentricus op 02-01-2016  19:19 uBeersmith draait native op Mac.


Ja maar helaas alles in Engels

rajd

Citaat van: Hai op 02-01-2016  18:32 uWerkt het ook op een ipad!

Nee?

rajd

Citaat van: Lincolnm3 op 02-01-2016  19:08 uIk ben ook een mac gebruiker en ik draai de progjes helaas onder parallels jammer vind ik het omdat ik mijn mac moet besmetten met windows. Maar helaas is het niet ander.

Je zou over kunnen stappen op Wine?

Danny-L

Citaat van: Oscar op 02-01-2016  17:07 uhttps://www.winehq.org/

 :biersmile:

Ik ben een gebruiker van een mac. Heb nu van alles geprobeerd en gaat hem niet worden aan deze kant. Wie oh wie mag ik bellen of langs komen voor persoonlijke hulp?

Robbert

Hallo,

Als ik kijk op de winehq site staat er dat wine voor de mac nog niet uit is, kan ook niet vinden of ik ergens een oudere release wel kan downloaden.

Zou wel makkelijk zijn als ik BrouwHulp gewoon op mijn eigen laptop zou kunnen draaien  :)

iemand die weet waar ik moet kijken?

MvG,
Robbert

homoeccentricus

Citaat van: Lincolnm3 op 02-01-2016  20:15 uJa maar helaas alles in Engels

Dat is geen helaas maar een opportuniteit, nietwaar?  :proost:

homoeccentricus

Citaat van: Robbert op 03-01-2016  12:21 uHallo,

Als ik kijk op de winehq site staat er dat wine voor de mac nog niet uit is, kan ook niet vinden of ik ergens een oudere release wel kan downloaden.

Zou wel makkelijk zijn als ik BrouwHulp gewoon op mijn eigen laptop zou kunnen draaien  :)

iemand die weet waar ik moet kijken?

MvG,
Robbert

Ik heb Parallels op mijn mac, http://www.parallels.com/products/desktop/download/ - kost 80 US$...

Oscar

Citaat van: Danny-L op 03-01-2016  11:55 uIk ben een gebruiker van een mac. Heb nu van alles geprobeerd en gaat hem niet worden aan deze kant.

Dit wellicht?  http://winebottler.nl.softonic.com/mac

rajd

Citaat van: homoeccentricus op 03-01-2016  14:05 uIk heb Parallels op mijn mac, http://www.parallels.com/products/desktop/download/ - kost 80 US$...

Maar dan moet je ook nog eens een Windows licentie aanschaffen. Dat Is volstrekt overbodig (voor deze toepassing) en je vraagt best wat van je computer. Vooral van belang indien je wat oudere hardware hebt. Mocht je toch willen virtualiseren dan zou je Virtualbox kunnen overwegen. Parallels is wat performanter en gebruiksvriendelijker, maar ook fors duurder.

Hoe dan ook: ik zou voor een enkele simpele Windows applicatie geen volledige Windows aanbevelen, het zal echter wel werken. Je bent al snel tussen de 100 en 200 euro verder.

homoeccentricus

Tsja, het moet op een Mac, het mag niet in het Engels, en het moet gratis zijn. Zo wordt het wel moeilijk...

rajd

Citaat van: homoeccentricus op 03-01-2016  19:57 uTsja, het moet op een Mac, het mag niet in het Engels, en het moet gratis zijn. Zo wordt het wel moeilijk...

Ja, nja, zodra je eenmaal de installatie van BrouwHulp achter de rug hebt ik Wine dan lijkt het taalprobleem me van de baan, dan is het nog slechts een kwestie van een paar knopjes aantikken en klaar.

jef

Er zijn ook goede Excel bestanden beschikbaar. Ik ga beersmith gebruiken op mijn mac. (Pas begonnen)

Bart LJ

Ik gebruik brewtarget op mijn Mac. Doet wat het moet doen en is gratis...

Danny-L

Zoooo, veel geyoutubed en geprobeerd op mijn mac en heb nu BrouwHulp draaien via Wine. 3 dagen mee bezig geweest. Voor Wine heb je X11 nodig en die is er onder "maveric" uitgehaald of zo, dus Wine draait nu via Xquartz. pffff, valt niet mee voor iemand die geen nerd is.
 ;D 1 ding valt toch wel op! De menubalk icoontjes staan ondersteboven?
dus dat glas bier loopt nu leeg ;D. weet iemand de reden hiervoor?
Of moet ik deze vraag in het andere draadje stellen?

lier

In de app-store heb je ook WinonX kost wel 7,99 (als je een amerikaanse iTunes account hebt is dat dollars) maar dat doet hetzelfde als wine alleen dan voor dummies en kan je BrouwHulp draaien





Rich

Je kan beter een virtuele Windows- of Linuxmachine draaien middels Parallels, VMWare Fusion of Virtualbox dan klooien met allerlei wrappers. We zouden Adrie natuurlijk ook kunnen vragen of er een Homebrew (toepasselijk!) package gemaakt kan worden :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.