Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Problemen met pH meter  (gelezen 11850 keer)

Offline Hopper

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
Problemen met pH meter
« Gepost op: 01-01-2016 13:35 u »
Na een flinke tijd meelezen op het forum heb ik dan eindelijk een probleem wat nog niet eerder is opgelost  :).

Een paar weken geleden heb ik een pH meter gekocht:

De sticker op het apparaat zegt '11/2015'.

Ik krijg deze meter niet lekker aan de praat en ben op zoek naar hulp om te begrijpen wat er mis gaat.

Op de eerste dag de meter geijkt met buffer oplossingen 7.01 en 4.01. Dit ging zonder problemen. Daarna wat gespeeld met kraanwater, vruchtensap en verdund melkzuur. De meter gaf toen redelijk uitziende waardes met een vlotte responstijd. Daarna opgeborgen met bewaarvloeistof.

Op de eerste brouwdag heb ik de meter niet geijkt. Wel nog even de waarde van het kraanwater (8.1) vergeleken met de meting van de vorige keer. In het begin van de brouwdag gaf de meter nog redelijke waardes aan.  Overtijd ging het langer duren voor hij zijn ei kon leggen.  Toen we bij het spoelen aan kwamen, schoten de waardes op en neer van 4.0 tot 12.0 en werden niet stabiel. De meter maar opgeborgen in bewaarvloeistof.

Vandaag, twee weken verder, heb ik geprobeerd de meter te ijken. Maar als ik de ijkvloeistof 7.01 gebruik wacht hij erg lang en geeft dan WRNG aan. Het is me, na een paar keer proberen, niet gelukt om de ijkprocedure tot het einde toe uit te voeren.

Er is iets fout, maar wat? Doe ik iets fout, of heb ik een uitgedroogde meter gekregen of een electrode met een lekke band?

Alle hulp is meer dan welkom.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RayVelcoro

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Problemen met pH meter
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2016 13:49 u »
Heeft het meetoogje van de meter langere tijd droog gestaan? Afwijkingen zoals jij beschrijft zijn weinig hoopvol. Je zou de meter ff een klein half uurtje in een bekertje lauw water kunnen zetten en dan nog 's kijken hoe ie reageert op kraanwater of ijkvloeistof. 

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 01-01-2016 13:55 u »
Belangrijke punten bij pH meters:

- maak ze goed schoon na gebruik door direct te spoelen met water
- raak het glasmembraan niet aan met hardere voorwerpen dit kan het membraan beschadigen
- bewaar ze in de juiste bewaarvloeistof (iets van 3.5 molair KCl) en zorg dat het membraan vochtig blijft.
- zet de pH meter even een tijdje in het water als je er niet mee gemeten hebt.

Een vervuilde electrode (bv eiwitlaagje) geeft lange responstijden maar doorgaans nog wel dat je iets kunt meten. Zo'n vervuilde laag is meestal te verwijderen in bv een wasmiddel met enzymen (biotex handwas) of anders via een basische spoeling.

Dat je zulke extreme schommelingen hebt lijkt me eerder te duiden op defecte electronica. Verandert de uitlezing sterk met beweging van het apparaat of electrode?
Het kan ook zijn dat je zo met de ijkpunten hebt gerommeld dat deze daardoor heel gevoelig wordt maar dit zal alleen opgaan voor een twee-punts ijking (dan heb je een knop voor de slope en de off-set). Volgens mij heeft die van jou dat niet.

Zet de electrode eens een tijdje in een enzymoplossing en spoel dan goed na zou mijn eerste advies zijn.

Offline Hopper

• *
« Reactie #3 Gepost op: 01-01-2016 14:47 u »
Dank voor de snelle reactie, al geeft het weinig hoop...

Ik heb hem al een flinke tijd in bewaarvloeistof laten staan. Dat heeft niet geholpen.
Ik denk dat ik de schoonmaak met biotex ga proberen. Het bier wat we aan het brouwen waren was/is flink zwaar (Barley wine begin SG 1120). Misschien dat er meuk is achtergebleven op de elektrode.
Ik zal laten weten of het wat doet.

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik brouwen.
« Reactie #4 Gepost op: 01-01-2016 15:23 u »
Ik had een soortgelijk probleem. De oplossing was simpeler dan gedacht want het bleek aan de batterij te liggen, ondanks dat deze net in gebruik was. Nadat ik een nieuwe batterij geplaatst had was het probleem over.

Offline Hopper

• *
« Reactie #5 Gepost op: 01-01-2016 16:39 u »
@wilfred: gaf de meter toen 100% aan bij de batterij controle?

De meter staat nu in een sopje van biotex groen en lauw kraanwater. Het plan is om dat een paar uur te laten weken. Dan een nachtje in de bewaarvloeistof en weer eens proberen. Helpt dat niet, dan vervang ik de batterijen.

Offline wilfred3871

• Vol lid
  • Nee,morgen kan ik niet,dan ga ik brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 01-01-2016 21:29 u »
@wilfred: gaf de meter toen 100% aan bij de batterij controle?

De meter staat nu in een sopje van biotex groen en lauw kraanwater. Het plan is om dat een paar uur te laten weken. Dan een nachtje in de bewaarvloeistof en weer eens proberen. Helpt dat niet, dan vervang ik de batterijen.

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Maar de batterijen zelf heb ik niet getest maar na het vervangen was de meter weer helemaal o.k. Ik heb het vergeleken met de pH buffers die ik heb en ook heb ik daarna nog een test op mijn werk gedaan. Daar meet de pH meter op 1/100 nauwkeurig en dat gaf geen noemenswaardige verschillen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 01-01-2016 21:36 u »

Ik weet niet of er goede ervaringen zijn met deze meter... Maar koop dan meteen en goede en degelijke pH meter bij Conrad:

Deze heeft een zeeer goede prijs/kwaliteit verhouding en de elektrode is vervangbaar... Ik zou niet voor minder gaan... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 02-01-2016 00:38 u »
Wat duurder dan de meter van Oscar, maar wel heel erg handig is deze pH-meter.

Ook te koop bij Conrad.
Ook de vervangende elektrode is daar te koop.

Hij is daarentegen goedkoper dan de Hanna Instruments HI 98127. Zo te zien is dat de meter die Hopper heeft aangeschaft. Ook bij deze meter kun je de elektrode vervangen maar daarvoor moet je wel veel betalen.

Offline Hopper

• *
« Reactie #9 Gepost op: 02-01-2016 13:53 u »
Jacques zat bijna goed. Het gaat inderdaad om de Hannah Instruments HI98127. Maar bij de bekende winkel in Almere is hij een stuk goedkoper dan bij Conrad. http://www.Brouwmarkt.nl/meten-testen-labo/pH-meters-digitaal/pH-meter-digitaal-waterproof-0-14-prof-zakmodel-incl-atc.html

Inmiddels heeft de meter een uur of zeven in de Biotex gestaan en daarna 14 uur in de bewaaroplossing.
Hij geeft nu redelijk stabiele waardes, maar wel waardes die er ver naast zitten. Kraanwater had ik eerder gemeten als pH 8.1 en is volgens het waterleiding bedrijf pH 8.4. Maar mijn meter geeft consequent 4.1 aan :o

Het ijken lukt nog steeds niet. De normale ijkroutine is (volgens de handleiding):
- druk een paar seconden op het knopje
- de meter zegt dan "USE 7.0"
- steek hem in de 7.01 buffer
- de meter zegt dan "OK" en "USE 4.0"
- steek hem in de 4.01 buffer
- de meter zegt dan "OK2" en gaat over tot de orde van de dag

In mijn geval is de respons op de 7.01 buffer "REC 4.0". Dit wordt niet beschreven in de handleiding, maar lijkt te sugereren dat hij denkt dat hij in de 4.01 buffer staat, terwijl hij in werkelijkheid met zijn voeten in de  7.01 staat.

Daarna heb ik nog de batterijtjes eruit gehaald en gecontroleerd. Allemaal keurig 1.51 Volt. Ik had nog de vage hoop dat batterijen vervangen een soort factory reset zouden geven, maar het heeft niets gedaan.

Mijn volgende stap is terug naar de Brouwmarkt en de maker van het ding. Ik hou het forum op de hoogte, al is het maar voor het nageslacht.

Offline arjanb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ae
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2016 16:10 u »
Ik heb zo'n zelfde meter als Jacques en had recent (na lange tijd niet gebrouwen te hebben) ook problemen. Ik bewaar het ding braaf in bewaarvloeistof en had de vloeistof in de meter al gecontroleerd (was nog vol). IJken lukte niet meer.
De batterijen er een nacht uitgehaald en daarna was alles weer OK (na ijken).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 02-01-2016 16:38 u »
Ik heb zo'n zelfde meter als Jacques en had recent (na lange tijd niet gebrouwen te hebben) ook problemen. Ik bewaar het ding braaf in bewaarvloeistof en had de vloeistof in de meter al gecontroleerd (was nog vol). IJken lukte niet meer.
De batterijen er een nacht uitgehaald en daarna was alles weer OK (na ijken).

Het moraal van dit verhaal: brouw vaker!

Met mijn meter heb ik geen enkel probleem ondervonden maar hij wordt ook regelmatig gebruikt en gekalibreerd. Conform aanwijzingen van de leverancier bewaar ik de elektrode in ijkvloeistof 4.01.

Offline Hopper

• *
« Reactie #12 Gepost op: 06-01-2016 13:16 u »
For the record:
zowel de maker (Hannah Instruments) als de Brouwmarkt hebben snel gereageerd op mijn vragen. Hoop dat dat binnenkort resultaat gaat hebben.

Offline Hopper

• *
« Reactie #13 Gepost op: 28-01-2016 21:16 u »
Tenslotte: na een paar weken zeuren en een nogal vervelende mailwisseling met de Brouwmarkt, heb ik uiteindelijk mijn geld teruggekregen. Voortaan haal ik mijn spullen elders.
Dank voor alle reacties.

Offline JBL

• Senior lid
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2017 14:51 u »
Iemand ervaring met deze:

http://www.milwaukeeinst.com/site/products/products/martini-pocket-testers/103-products-g-martini-pocket-testers-g-ph55

Ik sta op het punt deze aan te schaffen.  ???

Wat ik me overigens afvraag is of de automatische kalibratie onlosmakelijk verbonden is met de bijgeleverde kalibratie buffers (4,01 en 7,01).
De Chinese poeders wijken net iets af (6,86 i.p.v. 7,01).
Anders geformuleerd: kan ik deze milwaukee ook exact kalibreren met de Chininese poeders?

Serge VL

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 07-02-2017 15:37 u »
Anders geformuleerd: kan ik deze milwaukee ook exact kalibreren met de Chininese poeders?
Neen, je moet de voorgeschreven buffers gebruiken.
Ik weet niet wat die pH meter kost maar de electrode is een gel electrode dus de levensduur daar van is beperkter dan bij een hervulbare electrode, Voor een gel electrode stelt men dat die ongeveer om de 2 jaar vervangen dient te worden (hangt natuurlijk af van de frequentie van gebruik en onderhoud)
Trouwens hier vind je wat reviews over de electrode.  :-\  (het is de electrode die de pH meter maakt)
https://www.amazon.com/Milwaukee-Replaceable-Electrode-for-Meters/dp/B0080HP884#detail-bullets

Serge VL

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 07-02-2017 15:58 u »
Om even wat over pH meters te verduidelijken:
Het is hem vooral niet de meter die er toe doet maar de elektrode!
De meter dat is in principe een gewone weerstand meter net als een multimeter. daar komt zelden iets fout aan.

Het zit hem in de electrode dat bepaalt nu eenmaal of je een geschikte pH meter hebt of niet.
Zo is duurste pH meter met een crappy elektrode niets waard, een goedkope pH meter (vb de voltacraft) en plaats je daar een goede electrode op dan is dat een Top toestel.

Ik hoor de vraag al komen wat zijn goede elektrodes.
Even opsommen in volgorde van belangrijkheid voor ons :
- Als je de keuzen hebt tussen een pH meter met vaste of vervangbare elektrode
      Kies voor een vervangbare elektrode, zo moet je niet steeds je meettoestel mee vervangen als je elektrode er de brui aan gegeven heeft.
- Als je de keuze hebt tussen een labo elektrode of een field elektrode, kies dan voor de field elektrode die kunnen beter tegen een stootje (die zijn daar speciaal voor gemaakt)
     Meestal is het omhulsel gemaakt in chemisch bestendige kunststof en is enkel het glazen bubbeltje onderaan vrij en beschermt tegen stoten.
- Als je de keuze hebt tussen een vulbare of gel elektrode
      Weet dan dat een gel elektrode ongeveer 2 jaar mee gaat, bij gel elektroden kan je de inwendige KCl oplossing (in gel vorm) nooit vervangen eenmaal uitgeloogd of iets anders fout moet je je elektrode vervangen.
      Weet als je een vulbare elektrode koopt je deze regelmatig moet bijvullen en of de KCl oplossing moet vervangen deze elektrodes gaan zeer lang mee indien goed onderhouden.
      Elke elektrode heeft een juction dit is een klein gaatje of permeabel membraan waar de inwendige KCl oplossing of gel in contact staat met het meet medium of de bewaarvloeistof. Lang deze weg loogt je KCL oplossing uit (concentratie wijziging).
- Als je kleine hoeveelheden wil meten kan je ook nog kiezen voor een flat surface electrode, deze hebben geen glazen bubbeltje maar een vlak glas
     Het belangrijkste voordeel is je maar een paar druppels staal nodig hebt om te kunnen meten Een ander voordeel is dat die makkelijker reinigbaar zijn dan een bubbel electrode
- Als je de keuzen hebt voor een elektrode met een vervangbare junction of een vaste.
      De juction van een pH elektrode raakt hoe goed je ze ook mag onderhouden vroeg of laat vervuild of verstopt, als je deze kan vervangen des te beter.
- Als je de keuze hebt tussen een elektrode met enkelvoudige junction of dubbele junction
      Weet dat een dubbele juction langer mee gaat als een enkelvoudige juction (indien goed onderhouden).
- Sommige elektroden hebben een groter temperatuurbereik dan andere, dit is voor ons toch niet echt belangrijk daar je normaal gezien nooit je elektrode in je ketel gaat steken.
      Maar best neem je een elektrode die toch een voldoende groot temperatuurbereik heeft. (De verleiding om in je ketel eens snel te gaan meten is toch te groot  ;))
      Als je niet bij kamer temperatuur meet meet je sowiso fout zelfs al heeft je pH meter/elektrode een ATC functie (automatische temperatuur correctie).
      Een ATC functie is enkel om het inwendige potentiaal verschil van de elektrode op te vangen (inwendige weerstand van de pH electrode die wijzigt door de hogere temperatuur.)
      Je moet ook weten dat indien je een vloeistof opwarmt je deze naar een hogere energie toestand brengt en er meer waterstof ionen worden vrijgesteld en dus je pH bij temperatuursverhoging altijd gaat dalen
      (fout meting bij 70°C is ongeveer 0.1 a 0.2 op pH schaal ten opzichte van kamertemperatuur bij het maischen)

Nu het meet toestel in principe is dit gewoon een weerstandsmeter welke de gemeten weerstand omzet in een pH waarde.
Er zijn meet toestellen waar bij je enkel je pH kan uitlezen daar is niets fout mee.
Sommige toestellen zijn waterdicht andere dan weer helemaal niet. Afhankelijk van hoe je er mee omgaat bepaalt hier je keuze.
Er zijn ook meet toestellen waar wat software bij in zit, zij houden vb bij wanneer er gekalibreerd moet worden, zij geven aan wanneer de pH meting niet correct kan uitgevoerd worden (vb te veel drift op de meting) zij geven aan wanneer je je inwendige KCl oplossing moet vervangen, wanneer je electrode moet vervangen worden, lezen ook de temperatuur af ......
Welke meter kies je nu het best, dat hangt een beetje af van je kennis van pH meting en hoe lui je bent. maar het is veel eenvoudiger dat je meter al die dingen aangeeft (zeker voor een leek).

Al het bovenstaande heeft een prijs. En welke keuze je maakt moet je zelf bepalen.

Ik heb al enkele jaren de Extech PH100, en die doet het nog steeds met zijn eerste elektrode.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 07-02-2017 15:59 u »
Neen, je moet de voorgeschreven buffers gebruiken.
Ik weet niet wat die pH meter kost maar de electrode is een gel electrode dus de levensduur daar van is beperkter dan bij een hervulbare electrode, Voor een gel electrode stelt men dat die ongeveer om de 2 jaar vervangen dient te worden (hangt natuurlijk af van de frequentie van gebruik en onderhoud)
Trouwens hier vind je wat reviews over de electrode.  :-\  (het is de electrode die de pH meter maakt)
https://www.amazon.com/Milwaukee-Replaceable-Electrode-for-Meters/dp/B0080HP884#detail-bullets

Dank! De ervaringen zijn nogal wisselend: ook relatief veel negatieve ervaringen. Voor mij een goede reden hiervan af te zien.
Ik ga me nog wat verder oriėnteren...

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #18 Gepost op: 07-02-2017 18:37 u »
Wat duurder dan de meter van Oscar, maar wel heel erg handig is deze pH-meter.

Ook te koop bij Conrad.
Ook de vervangende elektrode is daar te koop.

Hij is daarentegen goedkoper dan de Hanna Instruments HI 98127. Zo te zien is dat de meter die Hopper heeft aangeschaft. Ook bij deze meter kun je de elektrode vervangen maar daarvoor moet je wel veel betalen.
Deze heb ik ook (variant hierop, de Extech PH110) en kan hem enorm aanraden. Hervulbare elektrode, makkelijk in gebruik.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 07-02-2017 19:06 u »
Deze heb ik ook (variant hierop, de Extech PH110) en kan hem enorm aanraden. Hervulbare elektrode, makkelijk in gebruik.

Hoe lang gaat die elektrode mee?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 07-02-2017 22:14 u »
Om even wat over pH meters te verduidelijken:
Het is hem vooral niet de meter die er toe doet maar de electrode!
De meter dat is in principe een gewone weerstand meter net als een multimeter. daar komt zelden iets fout aan.

Het zit hem in de electrode dat bepaalt nu eenmaal of je een geschikte pH meter hebt of niet.
Zo is duurste pH meter met een crappy elektrode niets waard, een goedkope pH meter (vb de voltacraft) en plaats je daar een goede electrode op dan is dat een Top toestel.

Ik hoor de vraag al komen wat zijn goede elektrodes.
Even opsommen in volgorde van belangrijkheid voor ons :
- Als je de keuzen hebt tussen een pH meter met vaste of vervangbare elektrode
      Kies voor een vervangbare elektrode, zo moet je niet steeds je meettoestel mee vervangen als je elektrode er de brui aan gegeven heeft.
- Als je de keuze hebt tussen een labo elektrode of een field elektrode, kies dan voor de field elektrode die kunnen beter tegen een stootje (die zijn daar speciaal voor gemaakt)
     Meestal is het omhulsel gemaakt in chemisch bestendige kunststof en is enkel het glazen bubbeltje onderaan vrij en beschermt tegen stoten.
- Als je de keuze hebt tussen een vulbare of gel elektrode
      Weet dan dat een gel elektrode ongeveer 2 jaar mee gaat, bij gel elektroden kan je de inwendige KCl oplossing (in gel vorm) nooit vervangen eenmaal uitgeloogd of iets anders fout moet je je elektrode vervangen.
      Weet als je een vulbare elektrode koopt je deze regelmatig moet bijvullen en of de KCl oplossing moet vervangen deze elektrodes gaan zeer lang mee indien goed onderhouden.
      Elke elektrode heeft een juction dit is een klein gaatje of permeabel membraan waar de inwendige KCl oplossing of gel in contact staat met het meet medium of de bewaarvloeistof. Lang deze weg loogt je KCL oplossing uit (concentratie wijziging).
- Als je kleine hoeveelheden wil meten kan je ook nog kiezen voor een flat surface electrode, deze hebben geen glazen bubbeltje maar een vlak glas
     Het belangrijkste voordeel is je maar een paar druppels staal nodig hebt om te kunnen meten Een ander voordeel is dat die makkelijker reinigbaar zijn dan een bubbel electrode
- Als je de keuzen hebt voor een elektrode met een vervangbare junction of een vaste.
      De juction van een pH elektrode raakt hoe goed je ze ook mag onderhouden vroeg of laat vervuild of verstopt, als je deze kan vervangen des te beter.
- Als je de keuze hebt tussen een elektrode met enkelvoudige junction of dubbele junction
      Weet dat een dubbele juction langer mee gaat als een enkelvoudige juction (indien goed onderhouden).
- Sommige elektroden hebben een groter temperatuurbereik dan andere, dit is voor ons toch niet echt belangrijk daar je normaal gezien nooit je elektrode in je ketel gaat steken.
      Maar best neem je een elektrode die toch een voldoende groot temperatuurbereik heeft. (De verleiding om in je ketel eens snel te gaan meten is toch te groot  ;))
      Als je niet bij kamer temperatuur meet meet je sowiso fout zelfs al heeft je pH meter/elektrode een ATC functie (automatische temperatuur correctie).
      Een ATC functie is enkel om het inwendige potentiaal verschil van de elektrode op te vangen (inwendige weerstand van de pH electrode die wijzigt door de hogere temperatuur.)
      Je moet ook weten dat indien je een vloeistof opwarmt je deze naar een hogere energie toestand brengt en er meer waterstof ionen worden vrijgesteld en dus je pH bij temperatuursverhoging altijd gaat dalen
      (fout meting bij 70°C is ongeveer 0.1 a 0.2 op pH schaal ten opzichte van kamertemperatuur bij het maischen)

Nu het meet toestel in principe is dit gewoon een weerstandsmeter welke de gemeten weerstand omzet in een pH waarde.
Er zijn meet toestellen waar bij je enkel je pH kan uitlezen daar is niets fout mee.
Sommige toestellen zijn waterdicht andere dan weer helemaal niet. Afhankelijk van hoe je er mee omgaat bepaalt hier je keuze.
Er zijn ook meet toestellen waar wat software bij in zit, zij houden vb bij wanneer er gekalibreerd moet worden, zij geven aan wanneer de pH meting niet correct kan uitgevoerd worden (vb te veel drift op de meting) zij geven aan wanneer je je inwendige KCl oplossing moet vervangen, wanneer je electrode moet vervangen worden, lezen ook de temperatuur af ......
Welke meter kies je nu het best, dat hangt een beetje af van je kennis van pH meting en hoe lui je bent. maar het is veel eenvoudiger dat je meter al die dingen aangeeft (zeker voor een leek).

Al het bovenstaande heeft een prijs. En welke keuze je maakt moet je zelf bepalen.

Ik heb al enkele jaren de Extech PH100, en die doet het nog steeds met zijn eerste elektrode.

Serge,

Bedankt voor je uitgebreid verhaal.

Ook ik heb een Extech PH100 en ben er uitermate tevreden over. Hiervoor heb ik diverse andere meters gehad maar geen van alle waren zo gebruiksvriendelijk als deze meter.
Zelf heb ik hem nu ruim 2 jaar en hij wordt vrij intensief gebruikt. Ik merk nu dat de elektrode langzamer begint te reageren. Binnenkort zal ik hem vervangen. Ik heb een reserve elektrode liggen. Komende week zal ik een nieuwe elektrode bestellen bij Conrad zodat ik er weer een tijd tegen aan kan.

Overigens zag ik net deze set. Mogelijk ga ik die er bij bestellen.

Serge VL

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 07-02-2017 23:53 u »
Serge,
. Ik merk nu dat de elektrode langzamer begint te reageren. Binnenkort zal ik hem vervangen. Ik heb een reserve elektrode liggen. Komende week zal ik een nieuwe elektrode bestellen bij Conrad zodat ik er weer een tijd tegen aan kan.

Jacques heb je al geprobeerd de vloeistof in de electrode te vervangen?  Dus eerst leeg maken en verse KCl oplossing er in doen en dan er een nieuwe junction op te schroeven (is het kleine dopje waarmee je hem mee vult) deze zijn normaalgezien bijgeleverd.
Dit zou normaal gezien de correcte manier van handelen zijn alvorens de electrode integraal te vervangen. En kan mogelijk het trage reageren oplossen.

Offline Mike101

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 08-02-2017 07:11 u »
Zijn er ook mensen die een opnemer met kabel en zonder geprobeerd hebben?
En welke heeft de voorkeur?

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #23 Gepost op: 08-02-2017 08:17 u »
Citaat

Ik heb dezelfde pH meter als jou Jacques en ook die set met vloeistoffen. Is erg gemakkelijk, gewoon zijn pilletje open maken, in de vloeistof doen, pilletje er ook bij. Het pilletje geeft de vloeistof een kleurtje zodat herkenbaar is welke pH waarde deze heeft.
Kost wel iets, maar je hebt meerdere pilletjes van elke pH dus je kan er een tijd mee vooruit.

Serge VL

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 08-02-2017 09:36 u »
Zijn er ook mensen die een opnemer met kabel en zonder geprobeerd hebben?
En welke heeft de voorkeur?
Maakt niet zo veel uit gewoon nemen wat jou het handigste is.
Bij die met kabel heb je wel het voordeel dat je (bij vervanging) veel meer kan kiezen welke electrode je er bij neemt. (niet merk gebonden maar enkel het type stekker is hier van belang)
Het nadeel van die met een kabel is dat je 2 dingen moet vast houden, en er mogelijk ook een kink in de kabel kan komen, iets minder handig zijn in opbergen, soms het meettoestel niet waterbestendig is (dit zijn eigenlijk allemaal maar kleine nadelen in de rand)

Tags: pH-meter