Meer medebrouwers hier?

Gestart door meadmaker, 28-09-2005 13:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meadmaker

Hallo iedereen,

Sinds een aantal jaar , als reactie op een koppige blessure waardoor ik niet meer kon sporten, begon ik zelf te brouwen, en wel mede, omdat het recept makkelijk was uit te voeren en ik benieuwd was naar deze legendarische en niet in de handel voorkomende drank.
De 1ste versie was een succes! halfdroog, vrij zwaar en met bubbels!!! :proost2:
Meteen een alcoholmetertje gekocht, zo'n cappilairding, later weggegooid want zelfs met puur water gaf hij 12% aan..
Meerdere recepten en honingsoorten geprobeerd, sommige batches mislukt, later vruchtenwijn maken van aldi-jam, jam met water koken, filteren door een oud laken en open laten gisten, later onder waterslot. De 1ste 3 batches zijn gelukt, daarna werd alles zuur, na 12 nieuwe pogingen opgegeven. Het bizarre was dat in de 1 ste poging 1 van mijn fretten in de open gisting was gevallen! Verder wat Brewferm-pakketten en kvas gemaakt..
Iemand een idee waardoor alles zuur werd?
Maar goed, sinds de euro is de honing ook 2 keer zo duur geworden, daarnaast komt aan alles wat ik brouw een redelijk muffe smaak, de open gisting heb ik al afgeschaft, omdat ik besmettingsrisico wil vermijden.
Ik reinig mandflessen met chloor en gebruik gewoon supergist, een exp. met champagnegist werd erg muf.
iemand een idee?

Jacques

Hallo Maedmaker,

Over infecties en hoe je deze kunt voorkomen is al heel wat geschreven op dit forum. Ik raad je aan om de zoekfunctie van het forum te gebruiken.

SanderZ

Ik maak ook mede. Dit is eigenlijk een forum over bierbrouwen...
Mede hoort zeker niet muf te zijn. Wat is "supergist" en wat voor recept gebruik je?

Edgar

Overigens is mede wel degelijk in de handel verkrijgbaar bij natuurwinkels en dergelijke. Enne, natuurlijk zijn we hier in feite allemaal medebrouwers  :)  :verbergen:

meadmaker

Een medebrouwpagina heb ik niet gevonden, sowieso amper info over mede, haast niks in het NL
Supergist koop je bij de speciaalzaak, speciaal voor hogere percentages.
Ik wissel het recept af en toe af. recepten die eerst wel lukten worden nu muf. eigenlijk vanaf het jaar dat de honing niet meer uit china komt, maar uit Zuid-Amerika..
Misschien worden de potten nu ook anders gereinigd.
Ik hoop dat het aan mij zelf ligt want anders zou ik nooit meer mede kunnen maken :'(
Op 10 liter water mix ik 2,2-3kg honing.
Soms met thee(looizuur)soms zonder...
Verder algemene beriedingswijze, supergist er altijd droog ingegooid als de most tot lauw was afgekoeld..

Herman

Ik weet niet hoe goed je engels is, maar probeer hier of hier eens.

SanderZ

Citaat van: meadmaker op 05-10-2005  19:03 uverder algemene beriedingswijze,...

Bestaat zoiets dan? Volgens mij houdt iedereen er zo z'n eigen methodes op na. Kook je de most of niet, gebruik je sulfiet of niet? Voor een goede vergisting is het beter om een giststarter te maken. Wat voor gist is supergist? Veel medebrouwers gebruiken champagne- of andere wijngist. Hoe belucht je het brouwsel?

Als engels geen probleem is, is het forum van www.gotmead.com een absolute aanrader.

Edgar

Is 'supergist' niet bedoeld als stookgist? Misschien eens met een wijngist of dessertwijngist proberen. Dat lijken me smakelijker alternatieven. Droog toepassen is ook beter vermeden, eerst in lauw water geeft beter resultaat. Verder zou ik je werkwijze controleren op infectiebronnen. Ik weet niet hoe gebruikelijk het is om honing te verwarmen voor het maken van mede, maar een pasteurisatie bij een graad of 80 lijkt me onontbeerlijk. De meeste kiemen zouden daarmee, mits je een gezonde en actieve gist toevoegt, toch het loodje moeten leggen.


SanderZ

Citaat van: Edgar op 05-10-2005  19:39 u..., maar een pasteurisatie bij een graad of 80 lijkt me onontbeerlijk. De meeste kiemen zouden daarmee, mits je een gezonde en actieve gist toevoegt, toch het loodje moeten leggen.

De meningen verschillen over pasteurisatie...
Feit is dat een prima mede kan worden gemaakt zonder pasteurisatie. Onontbeerlijk is het dus zeker niet. Het nadeel van het verhitten van honing is dat bepaalde aromatische stoffen uit de most verdwijnen. Een goede giststarter is zeker wel van belang om kiemen geen kans te geven.

SanderZ

Citaat van: meadmaker op 05-10-2005  19:03 uop 10 liter water mix ik 2,2-3kg honing.

Wel een beetje weinig trouwens. Is het totale volume 10 liter of voeg je 10 liter water toe? In het eerste geval krijg met 2,2 kg een SG van rond de 1.068 met een PA van rond de 9% en met 3 kg SG 1.092 en PA 12%. Zelf ga ik meestal voor een SG van 1.110 (PA 15%).

Edgar

Citaat van: SanderZ op 05-10-2005  23:03 uDe meningen verschillen over pasteurisatie...
Feit is dat een prima mede kan worden gemaakt zonder pasteurisatie. Onontbeerlijk is het dus zeker niet. Het nadeel van het verhitten van honing is dat bepaalde aromatische stoffen uit de most verdwijnen. Een goede giststarter is zeker wel van belang om kiemen geen kans te geven.

Maar om pasteurisatie te kunnen vermijden, is een vlotte vergisting noodzakelijk. De voedingsstoffen moeten door de gist worden 'weggegeten' voordat de 'slechte kiemen' in de gaten hebben wat er aan de hand is.

Misschien is de muffe smaak wel gewoon een dode gistsmaak? Bij het droog toepassen van gist legt een flink deel van de gist het loodje. Dat zal je kunnen proeven.

meadmaker

Hoi allemaal,

Als ik meer honing erin doe vergist niet alles en word de zooi te zoet. wel heb ik gisteren iets gelezen over áangezette'mede, waar na de gisting opnieuw honing werd toegevoegd, en het percentage veel hoger werd? Maar dat kan toch niet? De gist gaat toch dood door de alcohol?
Ik weet verder niet het fijne van gist. Supergist zijn gistkorrels in een potje waar 'supergist' op staat...
Champagnegist heb ik net geprobeerd, in de hoop de gistsmaak te verbeteren maar was geen succes.
Onder het kopje 'wel of gee open gisting' vertel ik uitgebreid hoe ik mede maak.
Mijn werkwijze verschilt niet van toen alles wel lukte.
Is een giststarter anders dan alleen hydrateren? Ik heb wel eens geprobeerd zo iets te doen met sinaasappelsap maar er gebeurde niets, uiteindelijk aan de most toegevoegd, en die partij mislukte verschrikkelijk.
Maar mede maken zonder de honing te koken? Hoe lost het dan op?

Johannes

Gist gaat dood door alcohol vanaf een bepaald percentage welk verschilt per gistsoort voor biergist schijnt dat zo rond de 13 procent te liggen. Voor het maken van een giststarter sinaasappelsap gebruiken? ik ken wel de methode met appelsap.


Adrie

Honing is wellicht een te smalle basis voor gist. Voeg je gistvoeding toe, en zo ja, welke dan?

SanderZ

Citaat van: meadmaker op 06-10-2005  11:57 uhet gist gaat toch doodo door de alcohol?

Klopt, maar bij welk percentage hangt van de soort gist af. Bepaalde champagnegisten kunnen percentages tot 18-20 % aan.

Citeermaar mede maken zonder de honing te koken? hoe lost het dan op?

Gewoon goed roeren... Het kan helpen om te verwarmen tot 30-40 graden.

Ook zonder gistvoeding is mede te maken, maar dat gaat wel wat moeizamer.


meadmaker

Ik heb zowel gistvoeding als gistvoeding extra gebruikt, de laatste zit in een papieren zakje, de andere in plastic, nutrisal van vinoferm.. iemand bekend hiermee?
Zoals vermeld in wel of geen open gisting heb ik een partij met champagnegist gemaakt maar gaf niet het gewenste resultaat. Tot nu toe krijg ik alleen halfdroge mede door supergist, alleen deze geeft vermoed ik een eigen smaak en daarom  probeerde ik champagnegist. Als gewoon universeelbiergist kapot gaat bij 13% lijkt me dat ook geen goed idee..
Nog steeds de oorzaak niet gevonden van de mufheid. 1 keer heb ik met sulfiet ontsmet en de daarop volgende partij wilde niet gisten ondanks vele malen uitspoelen, maar met bleek moet je een mandfles toch ook goed schoon kunnen krijgen?

SanderZ

Hoe lang duurt de hoofdgisting? Hoe lang laat je het vervolgens nog narijpen?

meadmaker

De hoofdgisting hangt een beetje af van de temperatuur/zomer/winter maar meestal tussen de 4 en 8 weken, ik bottel het als het waterslot nog heel af en toe een bel doorlaat, zodat het op fles nog nagist. dan(probeer ik te)wachten tot er wat druk is opgebouwd. Ik heb eens mede een jaar bewaard maar deze smaakte vrij geoxideerd, het restje gist in de fles zag er ook zo uit..

SanderZ

Ik neem niet aan dat je mede na de hoofdvergisting al helder is? Gebruikelijk is het om als de hoofdgisting zo goed als afgelopen is (waarschijnlijk komt dit ongeveer overeen met het moment waarop jij bottelt) over te hevelen naar een (ander) gistingsfles (waarbij het sediment achterblijft) en het daarin te laten klaren. Dit kan maanden duren. In sommige gevallen moet je nog één of twee keer hevelen. Als de mede helemaal helder is kun je bottelen. Veel mede moet dan nog lange tijd op fles rijpen om goed drinkbaar te worden. Het één en ander hangt af van het gebruikt recept. Ik vermoed dat de muffe smaak te maken heeft met enerzijds de korte rijptijd en anderzijds de aanwezige gist.

meadmaker

Nee ik denk niet dat dat 'm is, de mede wordt helder gebotteld, een 2de gisting in een andere mandfles heb ik wel eens gedaan, maar omdat ik het risico op besmetting (misschien daardoor mufheid..) doe ik dat al een tijd niet meer.
Verder heb ik een nieuwe most gemaakt en op aanraden eerst de gist gehydrateerd, dat is nu 3 dagen geleden en er is nog steeds geen gisting op gang gekomen, als ik de gist er droog bij gooi heb ik de volgende dag hevige gisting.. hydrateren misschien niet zo'n goed idee? Het gaat hier om water gemengd met cassislimonade, dit doe ik ook vaker met andere limonades van de Lidl om fruitige wijntjes te maken. Lukt vrijwel altijd! ook geen muffe smaak en binnen 2 weken klaar...

Edwin

Als je vergisting niet op gang komt, ligt dat zeker niet aan het hydrateren van de korrelgist. Er is al duidelijk uitgelegd waarom dat belangrijk is. Een reden waarom de vruchtensap niet gaat gisten is misschien dat het om suikers gaat die niet door deze gist vergist kunnen worden? Hoe merk je dat er geen vergisting plaats vind? Kijk je alleen naar de aanwezigheid van schuim of heb je dit met een SG-meter gemeten?

Edwin

SanderZ

Citaat van: meadmaker op 10-10-2005  13:18 uNee ik denk niet dat dat 'm is, de mede wordt helder gebotteld, een 2de gisting in een andere mandfles heb ik wel eens gedaan, maar omdat ik het risico op besmetting (misschien daardoor mufheid..) doe ik dat al een tijd niet meer.

Echt helelmaal helder? Dat is wel snel. Als het alcoholgehalte hoog genoeg is heb je echt niet zoveel kans op besmetting...

Edgar

Ik heb het idee dat bijna elke stap van het proces heel veel nieuwe vragen voor je oproept. Volgens mij zou je baat hebben bij bijvoorbeeld een goede cursus of een goed boek over mede maken. Net als voor bierbrouwen heb je voor het maken van mede toch wel een beetje theoretische kennis of anders een stap-voor-stap handboek nodig om goed resultaat te behalen.

Dit zou misschien wat zijn?

meadmaker

Hoi allemaal, bedank voor jullie info,

Mede brouwen ging goed tot de periode dat alles zuur werd, ook wijn van jam gemaakt, de 1ste versie waar een fret in is gevallen was wel goed (misschien het magische ingrediënt?) daarna werd alles muf. het is me dus wel gelukt om goede, zelfs van imkerhoning (niet lekker op brood, maar die smaak was goed in drank) goede mede te brouwen. maar sinds de euro en de honing naar ik me heb laten vertellen niet meer uit China komt, lukt het niet meer, toch zoek ik nog de fout bij mezelf, zou alles schoonmaken met sulfiet in plaats van chloor de job doen?

En verder, ja hoor, binnen een maand helemaal helder is geen probleem, halfdroge mede die op fles wat verder  borrelt zodat je een maand later lekkere bubbeldrank hebt was geen probleem.
De most met het toegevoegde gehydrateerde gist deed een dag later nog steeds niks. Ik heb er droge gist(zelfde soort) bij gegooid en nu begint het een beetje.
Waar ik de gisting op bepaal?
Ik kijk niet alleen naar het schuim, wel  naar activiteit in het waterslot....

meadmaker

Weer een partij mede, van de goedkoopste vloeibare honing van de Jumbo weggegooid, er zat een nare smaak aan die ik al wat eerder heb gehad.
Als dezelfde recepten een paar jaar terug wel lukten, en nu niet, terwijl ik niks heb verandert..
Wat kan het dan zijn?
P.S. de gisting met de gehydrateerde gist is mislukt, de cassiswijn smaakte ranzig, voortaan doe ik de supergist er weer droog in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.