Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Waarom rooksmaak?  (gelezen 2945 keer)

Offline strokkie

• Vol lid
  • Land: nl
  • PINT lid
Waarom rooksmaak?
« Gepost op: 27-12-2015 22:36 u »
N.a.v.een ervaring met een commercieel gebrouwen bier een vraag.
Het bier (De Scheepsbouwer van brouwerij Brandsma ) bevat (volgens etiket) pils en tarwemout. Halletau hop en Kőlsch gist.
Nu merkte ik een duidelijke rooksmaak. Kan ik op basis van de ingrediŽnten niet verklaren.
Ik kreeg wel de volgende verklaring via facebook van iemand;

Kreeg laatst de uitleg bij een soortgelijke ervaring de volgende uitleg: het is een overblijfsel van de toevoegingen van hop tijdens het maischen, en het feit dat het lange brouwdagen zijn. Dan is de contacttijd tussen hop en mout zo lang dat de oliŽn uit hop beginnen te ontbinden. Hetgeen kan worden waargenomen als een soort rokerigheid.

Herkent iemand dit?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Waarom rooksmaak?
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2015 01:42 u »
Kreeg laatst de uitleg bij een soortgelijke ervaring de volgende uitleg: het is een overblijfsel van de toevoegingen van hop tijdens het maischen, en het feit dat het lange brouwdagen zijn. Dan is de contacttijd tussen hop en mout zo lang dat de oliŽn uit hop beginnen te ontbinden. Hetgeen kan worden waargenomen als een soort rokerigheid.

Heel creatief verzonnen, maar naar mijn inziens een beetje een onzin verhaal...

1 maischhoppen hoort niet bij een Kolsch, dus een afwijkende brouwmethode (wel creatief bedacht).
2 hop wordt altijd meegekookt en gaat zeker niet ontbinden door dat deze bij relatief lage temperaturen in de maisch ligt te rusten...

:biersmile:

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2015 10:08 u »
Heel creatief verzonnen, maar naar mijn inziens een beetje een onzin verhaal...

1 maischhoppen hoort niet bij een Kolsch, dus een afwijkende brouwmethode (wel creatief bedacht).
2 hop wordt altijd meegekookt en gaat zeker niet ontbinden door dat deze bij relatief lage temperaturen in de maisch ligt te rusten...

n.a.v. punt 2: zolang enzymen nog actief zijn kunnen er allerlei niet-logische  reacties plaatsvinden dus zo onzinnig vind ik het niet. Wel zullen de maischtemperaturen relatief laag moeten zijn omdat veel enzymen denatureren bij temperaturen boven de 60 ļC en dus reacties niet meer kunnen versnellen. Naast de amylases, proteases, glucanases, lipoxigenases zijn er nog wel andere enzymen actief.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2015 10:17 u »
Maischhoppen doe ik wel eens.
Nog nooit opgevallen dat dat een rooksmaak oplevert.

Verhaal van superlange maischtijd bij een commerciŽle onderneming vind ik opmerkelijk.
Ken de brouwerij niet maar ik neem aan dat ze geen uren maischen.

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2015 10:50 u »
Ik zou zeggen fenolische bijsmaak ten gevolge van een besmetting met chloor of bacteriŽn.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2015 11:00 u »
Ik zou zeggen fenolische bijsmaak ten gevolge van een besmetting met chloor of bacteriŽn.

Chloor in Nederlands drinkwater is een zeldzaamheid, het gebruik als (primair) desinfectiemiddel is al 10 jaar niet meer toegestaan,

Ingo

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2015 12:10 u »
Op zich erg vreemd dat er een rooksmaak in een kŲlsch zit, want dat is ook wat de brouwerij zelf aangeeft; dat het eigenlijk een kŲlsch is. Misschien een mislukte batch?

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2015 13:05 u »
Chloor in Nederlands drinkwater is een zeldzaamheid, het gebruik als (primair) desinfectiemiddel is al 10 jaar niet meer toegestaan,

Ingo
BacteriŽle besmetting dan. Of zijn bacteriŽn ook verboden in Nederland?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2015 13:25 u »
Of zijn bacteriŽn ook verboden in Nederland?
Jazeker als ze pathogeen zijn. Helaas is dit nog niet doorgedrongen in de wereld van de micro organismen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 28-12-2015 13:34 u »
Of misschien is er met de gist eerst een rookbier vergist.

Ingo

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2015 13:47 u »
Of misschien is er met de gist eerst een rookbier vergist.

Volgens de website maken ze geen rookbieren al denk ik ook niet dat ze maischhoppen.

BacteriŽle besmetting dan. Of zijn bacteriŽn ook verboden in Nederland?

Jazeker als ze pathogeen zijn. Helaas is dit nog niet doorgedrongen in de wereld van de micro organismen.

Ik vind dat altijd spannend in de relatie tot al die natuurlijk / spontaan vergiste bieren. Zou daar nu nooit eens een verkeerde m.o. in terecht komen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 28-12-2015 14:48 u »
Ik vind dat altijd spannend in de relatie tot al die natuurlijk / spontaan vergiste bieren. Zou daar nu nooit eens een verkeerde m.o. in terecht komen?

Dat zal vast wel eens gebeuren... En is bij mij vorig jaar ook even gebeurd. Dus toen in maart nog een keer over gebrouwen. Maar dat was wel mijn eigen schuld/fout, die kwam niet vanuit de lucht... ;)

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 28-12-2015 14:52 u »
Dat zal vast wel eens gebeuren... En is bij mij vorig jaar ook even gebeurd. Dus toen in maart nog een keer over gebrouwen. Maar dat was wel mijn eigen schuld/fout, die kwam niet vanuit de lucht... ;)

Maar ik neem aan deze micro-organismen niet pathogeen zijn of kreeg je bepaalde symptomen zoals een innige band met het toilet ;)?

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #13 Gepost op: 28-12-2015 23:09 u »
Volgens een aantal leden van ons brouwgilde  heb ik dit vorig jaar ook eens mee gemaakt. (Zelf proefde ik het niet).

We hebben het niet voor 100% kunnen vaststellen wat de reden was, maar zeer waarschijnlijk had ik een batch pilsmout waar wat rookmout bij in zat...  Dus vraag eens na waar de mout vandaan komt. ;)
Wat mij betreft, met een nieuwe batch pilsmout (dit keer uit Almere) had ik er geen last meer van.

Tags: