Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gebruik suikerstroop bij bottelen  (gelezen 10775 keer)

Offline J

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
    • Brouwerij Lupiline
Gebruik suikerstroop bij bottelen
« Gepost op: 27-09-2005 14:13 u »
Medebrouwers,

Tot nu toe gebruikte ik een berekende hoeveelheid suiker in een beetje water (en een paar min. gekookt). Het probleem is dat er altijd (te veel) in de kookpot blijft hangen.

Nu zou ik eens volgend willen proberen: suikerstroop aanmaken met een vaste concentratie (bijv 100 gram suiker op 10 cl water) en dan de juiste hoeveelheid suikerstroop via een spuit in het mengvat toevoegen.

Maar nu de vraag, hoeveel suikerstroop heb je nodig?
Stel dat je 200 gr suiker moet toevoegen en je hebt suikerstroop van 100 gr op 10 cl water, hoeveel stroop moet je nemen?
Met andere woorden welk volume neemt de suiker in opgelost vorm in? Hoeveel stroop krijg je als je x gr. suiker oplost in y cl. water?  :weetniet:

Thanks
J

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Gebruik suikerstroop bij bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2005 14:36 u »
Volgens mij probeer je het veel te moeilijk te doen. Los 100 gram suiker op in 190 ml water, kook, laat afkoelen en vul vervolgens aan in een maatcylinder tot 200 ml. Je hebt nu precies 50 gram suiker in 100 ml oplossing.

Stel: je hebt 10 liter bier en je wilt dit bottelen met 6 gram suiker per liter, dan gebruik je de volgende formule:

Vo = (C * Vb) / (Cs - C)

Vo = volume suikeroplossing (l)
Cs = concentratie suiker in suikeroplossing (g/l)
Vb = volume bier (l)
C = gewenste suikerconcentratie in bier na toevoeging suikeroplossing.

In ons voorbeeld is dat dan:

Vo = (6 * 10) / (500 - 6) = 0,121 l oftewel 121 ml.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2005 14:37 u »
Huh? Zonder antwoord te  geven op je vraag: is het niet handiger om een wat dunnere oplossing te maken van je suikeroplossing en die kwantitatief over te brengen in de te bottelen bier. Ik gebruik voor 140 g suiker ong 200 ml water, koken, afkoelen; dit is een wat dunnere oplossing die perfect mengt met het bier. Ik doe dat nooit, maar je zou met wat lauw water je bottelsuikerpannetje na kunnen spoelen.

Jouw voorstel voor een dikke stroop oplossing lijkt me echt niet handig omdat je die niet precies kan doseren aan je te bottelen bier. Daar is het allemaal veel te stroperig voor.

<edit> A3 was me weer eens voor.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2005 14:43 u »
Maar het bewaren van die stroopoplossing lijkt me helemaal niet zo makkelijk. Voor ijsbereiding maak ik altijd een 1:1 oplossing (100 g suiker in 100 ml water). In de hete zomer van 2003 maakte ik vaak ijs en gebruikte ik een stock oplossing van 1.5 L. Ondanks dat die oplossing koel werd bewaard zag ik toch binnen 1-2 weken dat er vliesjes op ontstonden, dus dat er beestjes op groeiden.

Beter gewoon vers maken dus!

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 27-09-2005 15:23 u »
Sluit me aan bij MO, als je weet hoeveel bier je hebt, reken je de daarbij gewenste hoeveelheid suiker uit maak je daarvan een iets dunnere oplossing. Als je oplossing tot nu toe te stroperig was is dat de heel simpele oplossing. Adrie's formule is natuurlijk juist, maar niet iedereen houdt van formules.

Ik test de oplossing meestal, door heel snel een klein beetje oplossing op een koele lepel te doen en te zien of de boel niet teveel verdikt met afkoelen. Blijft het goed vloeibaar, dan zit je goed.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2005 20:07 u »
A3,

Misschien ligt het aan mij, maar die formule van jou klopt volgens mij niet helemaal???

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
« Reactie #6 Gepost op: 27-09-2005 20:17 u »
Zelf neem ik altijd het aantal liters keer de hoeveelheid gewenste suiker (bijv. 20 literx8 gram suiker=160 gram) en los dit op in een zelfde hoeveelheid kokend water (in het rekenvoorbeeld wordt dat dan 160ml). Dit in een vat doen, je gelagerde jong bier er over heen (wel eerst even een eind sg nemen natuurlijk) even doorheen roeren en bottelen maar. Werkt als een tierelier, nooit geen gusting en altijd een mooie schuimkraag!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 27-09-2005 20:30 u »
Ik heb ook een formule, ik werk met een injectiespuitje:

Voor 100 ml suiker oplossing gebruik ik 60g suiker op 63 ml water.
Da's omgerekend dus 6g/l voor 10 liter. Per liter dus 100ml/10l = 10ml.

Wil je 8g/l? 8/6*10ml = 13,33 ml per liter
5g/l? 5/6*10ml = 8,33 ml per liter

Offline Wil

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #8 Gepost op: 27-09-2005 22:50 u »
Ik zal mijn methode er ook nog eens bij zetten, maak ik de verwarring misschien wel kompleet ;D.
Neem gewoon 8 gr/l en heb meestal 20liter(of iets meer)= 160 gram suiker en dan ongeveer 0,5 liter water aan de kook brengen en na koken gelijk toevoegen aan het bier. De temp. verhoging die dan onstaat valt best mee dan effe roeren en doordat de vloeistof relatief dun is is het mengen ook geen probleem. Hierna ga ik gewoon de flessen vullen en klaar ben ik. Oja, dopje er nog op.
Gr. wil :pan:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2005 12:45 u »
Los 100 gram suiker op in 190 ml water, kook, laat afkoelen en vul vervolgens aan in een maatcylinder tot 200 ml. Je hebt nu precies 50 gram suiker in 100 ml oplossing.
Stel: je hebt 10 liter bier en je wilt dit bottelen met 6 gram suiker per liter,
Stel: je hebt 10 liter bier en je wilt dit bottelen met 6 gram suiker per liter, dan heb je 60 g suiker nodig. Dus 60/50 x 100 ml = 120 ml.

Hans

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2005 13:21 u »
Die 120 ml houdt geen rekening met het volume van de oplossing zelf. Dat Adrie's formule tot een andere uitkomst leidt is dus wel te begrijpen, al kan ik ook niet helemaal volgen hoe je dan met minder suiker toekomt in plaats van dat je, wat ik zou verwachten, méér nodig hebt.

Ik zou schatten dat je, als je wilt compenseren voor het voluime van de suikeroplossing, geen 60 maar 60,6 gram suiker nodig hebt. Enfin, het blijft geneuzel in de marge, want de 'meetfout' van de variatie in nog-uit-te-gisten restsuikers is waarschijnlijk veel groter.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-09-2005 14:07 u »
Jongens, jullie hadden gelijk, er stond een foutje in. Ik heb het verbeterd.
Inderdaad houdt Hans' methode geen rekening met het volume van de suikeroplossing, maar zoals je ziet in de resultaten is dat verwaarloosbaar als de suikerconcentratie in de suikeroplossing tenminste groot genoeg is.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 28-09-2005 20:13 u »
Die 120 ml houdt geen rekening met het volume van de oplossing zelf. Dat Adrie's formule tot een andere uitkomst leidt 
Hoezo geen rekening? Adrie geeft op: 100 g suiker TOT 200 ml aanvullen. Dan zit er in 100 ml precies 50 g suiker. En als je dan 60 g suiker nodig hebt (10 liter bier met 6 g/L) dan heb je 120 ml nodig. En geen 121 ml zoals in Adrie's herberekening. Maar over die 1 ml verschil hoeft w.m.b. de discussie niet verder te gaan.
Ikzelf los ook gewoon de suiker zo geconcentreerd mogelijk op, steriliseer de oplossing en voeg deze na afkoelen aan het bier toe.

Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2005 09:30 u »
Je hebt iets meer nodig, omdat je geen tien liter bier meer hebt, maar 10 liter + de suikeroplossing. Hiermee houdt mijn formule rekening. Daar merk je niet veel van bij zeer dikke suikeroplossingen, maar wel bij wat dunnere. Maar ik geef toe: het is gerommel in de marge.