Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat levert flessengist eigenlijk op?  (gelezen 4259 keer)

Offline _M_M_

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat levert flessengist eigenlijk op?
« Gepost op: 24-12-2015 15:32 u »
Goede dag allen!

Ik heb me het leplazerus gezocht naar een antwoord (en waarschijnlijk is er niet 1 antwoord)  maar krijg het niet gevonden.

Ik heb laatst mijn magneetroerder gemaakt en erlenmeyer met roervlo ontsmet, the whole shabang..

Ik heb mijn betere helft gevraagd om een paar flesjes Duvel mee te nemen voor me, en het daaruit gewonnen (en dat was niet veel)  depot in een gekookt extractwort van 1040 met gistvoeding en pH gecorrigeerd water gedaan.

Na 2 dagen volle bak schuim op het wort, een crème kleurige substantie in de erlenmayer en een gistige lucht bevestigde dat de vergisting goed bezig was.

Laten bezinken en geproefd van het jongbier, smaakte iets zurig maar niet geïnfecteerd of zo.  Dus experiment geslaagd!

Maar nu... 

Hoe weet ik of (en wanneer) ik voor een tripel van ± 1080 voldoende gist heb gekweekt...

Ik heb Rick een reactie zien geven in een ander topic dat je dat bij mrmalty moet kunnen ingeven,maar ik zie het niet .

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
Re: Wat levert flessengist eigenlijk op?
« Reactie #1 Gepost op: 24-12-2015 15:38 u »
In je brouwsoftware kun je zien hoeveel gistcellen je nodig hebt voor een goede vergisting, toch?
Nou dan ga je dus hierheen: http://www.yeastcalculator.com/ en dan ga je alles invullen en dan weet je ongeveer wel hoeveel stappen je moet opschalen voor een goede starter.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #2 Gepost op: 24-12-2015 15:41 u »
Duvel gebruikt toch bottelgist?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 24-12-2015 16:02 u »
Hoe weet ik of (en wanneer) ik voor een tripel van ± 1080 voldoende gist heb gekweekt..

Kwestie van doen en ervaren... Niet snel bang zijn dat je het fout doet of dat je teveel of te weinig hebt. Gewoon doen! Achteraf weet je wel of het voldoende was. En dan weet je dat voor de volgende keer vooraf  :brouwen:

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 24-12-2015 16:55 u »
Ik heb met proefjes eens aangetoond dat de formule van Balling aardig klopt en dat je onder anaerobe omstandigheden circa 5 gram gist (op drogestof basis) vormt door 100 gram vergistbare suikers om te zetten. Op basis van de gewenste hoeveelheid gist, kun je het benodigde volume van je giststarter berekenen.
Bij een beluchtte giststarter zal je meer gist produceren.

Volgens mij is de gist in de fles van Duvel ook de bottelgist en niet de hoofdgist.

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-12-2015 18:35 u »
Alvast bedankt voor de wijze woorden,  en of het bottelgist is weet ik niet.  Was een experiment.  Mij gaat het er vooral om hoe je weet hoeveel gist er na 1 trap in een starter van een liter zit

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #6 Gepost op: 24-12-2015 21:33 u »
Kwestie van doen en ervaren... Niet snel bang zijn dat je het fout doet of dat je teveel of te weinig hebt. Gewoon doen! Achteraf weet je wel of het voldoende was. En dan weet je dat voor de volgende keer vooraf  :brouwen:
Dit is het juiste antwoord.
Het antwoord  die alleen van een ervaren bierbrouwer kan komen.
 :proost:

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 25-12-2015 00:12 u »
Alvast bedankt voor de wijze woorden,  en of het bottelgist is weet ik niet.  Was een experiment.  Mij gaat het er vooral om hoe je weet hoeveel gist er na 1 trap in een starter van een liter zit

Ik gebruik daar deze tool voor: http://www.yeastcalculator.com/

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #8 Gepost op: 25-12-2015 01:12 u »
Om hier ook op in te haken, heb je Duvelgist als gist gebruikt voor je hoofdgisting?  ??? Zoals eerder genoemd is dat bottelgist, ben echt benieuwd hoe je vergisting verloopt, en hoe het wordt!

Offline _M_M_

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-12-2015 09:10 u »
Om hier ook op in te haken, heb je Duvelgist als gist gebruikt voor je hoofdgisting?  ??? Zoals eerder genoemd is dat bottelgist, ben echt benieuwd hoe je vergisting verloopt, en hoe het wordt!
Nee, ik heb duvel genomen omdat ik die toevallig aan het drinken was. Ik wilde kijken hoe het werkte en of mijn roerder goed functioneerde.
 Ik heb al een Wyeast 1388 in de koelkast liggen voor de brouwdag.
Ik wilde eigenlijk alleen een indicatie van hoe je weet wanneer er voldoende cellen in je starter zit van opgekweekte gist uit fles.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #10 Gepost op: 25-12-2015 09:37 u »
Ik maak steevast starters van minstens 1,5 à 2 liter, vertrekken van 1 - 2 koffielepels slurry. 24 u op de roerder, goed warm en licht aangezuurd + voldoende gistvoeding, dan zit je altijd safe voor 20 - 30 liter.
Gewoon je draf na maischen op een zeef scheppen en opvangen geeft je makkelijk 1-2 liter wort, als je dat met suiker tot 1040 aanzwaart, even opkookt en in steriele bokalen giet, heb je gebruiksklaar kweekwort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 26-12-2015 14:27 u »
Ik gebruik daar deze tool voor: http://www.yeastcalculator.com/

Dit is een mooie calculator voor vloeibare gisten. Heel goed bruikbaar in dit geval.

Jammer dat deze calculator niet uit de voeten kan met gedroogde gist, anders zou ik hem standaard gaan gebruiken.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeën dan tijd om te brouwen.
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2015 15:15 u »
Dit is een mooie calculator voor vloeibare gisten. Heel goed bruikbaar in dit geval.

Jammer dat deze calculator niet uit de voeten kan met gedroogde gist, anders zou ik hem standaard gaan gebruiken.

Hij is completer dan die op de site van Mr Malty. Voor vloeibare gisten dan. Hopelijk voegen ze nog eens de optie voor korrelgisten toe.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2015 19:21 u »
Ik maak steevast starters van minstens 1,5 à 2 liter, vertrekken van 1 - 2 koffielepels slurry. 24 u op de roerder, goed warm en licht aangezuurd + voldoende gistvoeding, dan zit je altijd safe voor 20 - 30 liter.
Gewoon je draf na maischen op een zeef scheppen en opvangen geeft je makkelijk 1-2 liter wort, als je dat met suiker tot 1040 aanzwaart, even opkookt en in steriele bokalen giet, heb je gebruiksklaar kweekwort.

Maak je in één keer die starter van 1,5 tot 2 liter met 2 koffielepels slurry of kom je in meerdere stappen tot 1,5 - 2 liter?

Offline abroeders

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2015 20:38 u »
Maak je in één keer die starter van 1,5 tot 2 liter met 2 koffielepels slurry of kom je in meerdere stappen tot 1,5 - 2 liter?
Twee flinke koffielepels (10 tot 15 ml) dikke bezonken slurrie kan je meteen 1,5 tot 2 liter mee enten hoor. Volgens mij is 10 miljard cellen per koffielepel (5ml) een mooi uitgangspunt als starteenheid. (afhankelijk van de versheid van de gist uiteraard) Ik reken altijd met deze waarde en heb ruim voldoende voor een vlotte vergisting. Een 2 liter starter op magneetroerder levert dan zo'n 135 miljard cellen. Een 2e trap met nog eens 2 liter is 366 miljard cellen.

Tags: giststarter