Wat levert flessengist eigenlijk op?

Gestart door _M_M_, 24-12-2015 15:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

_M_M_

Goede dag allen!

Ik heb me het leplazerus gezocht naar een antwoord (en waarschijnlijk is er niet 1 antwoord)  maar krijg het niet gevonden.

Ik heb laatst mijn magneetroerder gemaakt en erlenmeyer met roervlo ontsmet, the whole shabang..

Ik heb mijn betere helft gevraagd om een paar flesjes Duvel mee te nemen voor me, en het daaruit gewonnen (en dat was niet veel)  depot in een gekookt extractwort van 1040 met gistvoeding en pH gecorrigeerd water gedaan.

Na 2 dagen volle bak schuim op het wort, een crème kleurige substantie in de erlenmayer en een gistige lucht bevestigde dat de vergisting goed bezig was.

Laten bezinken en geproefd van het jongbier, smaakte iets zurig maar niet geïnfecteerd of zo.  Dus experiment geslaagd!

Maar nu... 

Hoe weet ik of (en wanneer) ik voor een tripel van ± 1080 voldoende gist heb gekweekt...

Ik heb Rick een reactie zien geven in een ander topic dat je dat bij mrmalty moet kunnen ingeven,maar ik zie het niet [emoji24].

Alvast bedankt

Thamerdal

In je brouwsoftware kun je zien hoeveel gistcellen je nodig hebt voor een goede vergisting, toch?
Nou dan ga je dus hierheen: http://www.yeastcalculator.com/ en dan ga je alles invullen en dan weet je ongeveer wel hoeveel stappen je moet opschalen voor een goede starter.

John


Oscar

Citaat van: _M_M_ op 24-12-2015  15:32 uHoe weet ik of (en wanneer) ik voor een tripel van ± 1080 voldoende gist heb gekweekt..

Kwestie van doen en ervaren... Niet snel bang zijn dat je het fout doet of dat je teveel of te weinig hebt. Gewoon doen! Achteraf weet je wel of het voldoende was. En dan weet je dat voor de volgende keer vooraf  :brouwen:

Robert1968

Ik heb met proefjes eens aangetoond dat de formule van Balling aardig klopt en dat je onder anaerobe omstandigheden circa 5 gram gist (op drogestof basis) vormt door 100 gram vergistbare suikers om te zetten. Op basis van de gewenste hoeveelheid gist, kun je het benodigde volume van je giststarter berekenen.
Bij een beluchtte giststarter zal je meer gist produceren.

Volgens mij is de gist in de fles van Duvel ook de bottelgist en niet de hoofdgist.

_M_M_

Alvast bedankt voor de wijze woorden,  en of het bottelgist is weet ik niet.  Was een experiment.  Mij gaat het er vooral om hoe je weet hoeveel gist er na 1 trap in een starter van een liter zit

goom

Citaat van: Oscar op 24-12-2015  16:02 uKwestie van doen en ervaren... Niet snel bang zijn dat je het fout doet of dat je teveel of te weinig hebt. Gewoon doen! Achteraf weet je wel of het voldoende was. En dan weet je dat voor de volgende keer vooraf  :brouwen:
Dit is het juiste antwoord.
Het antwoord  die alleen van een ervaren bierbrouwer kan komen.
 :proost:

RienP

Citaat van: _M_M_ op 24-12-2015  18:35 uAlvast bedankt voor de wijze woorden,  en of het bottelgist is weet ik niet.  Was een experiment.  Mij gaat het er vooral om hoe je weet hoeveel gist er na 1 trap in een starter van een liter zit

Ik gebruik daar deze tool voor: http://www.yeastcalculator.com/

PrinsHeerlijk

Om hier ook op in te haken, heb je Duvelgist als gist gebruikt voor je hoofdgisting?  ??? Zoals eerder genoemd is dat bottelgist, ben echt benieuwd hoe je vergisting verloopt, en hoe het wordt!

_M_M_

Citaat van: PrinsHeerlijk op 25-12-2015  01:12 uOm hier ook op in te haken, heb je Duvelgist als gist gebruikt voor je hoofdgisting?  ??? Zoals eerder genoemd is dat bottelgist, ben echt benieuwd hoe je vergisting verloopt, en hoe het wordt!
Nee, ik heb duvel genomen omdat ik die toevallig aan het drinken was. Ik wilde kijken hoe het werkte en of mijn roerder goed functioneerde.
 Ik heb al een Wyeast 1388 in de koelkast liggen voor de brouwdag.
Ik wilde eigenlijk alleen een indicatie van hoe je weet wanneer er voldoende cellen in je starter zit van opgekweekte gist uit fles.

ciesvandekwis

Ik maak steevast starters van minstens 1,5 à 2 liter, vertrekken van 1 - 2 koffielepels slurry. 24 u op de roerder, goed warm en licht aangezuurd + voldoende gistvoeding, dan zit je altijd safe voor 20 - 30 liter.
Gewoon je draf na maischen op een zeef scheppen en opvangen geeft je makkelijk 1-2 liter wort, als je dat met suiker tot 1040 aanzwaart, even opkookt en in steriele bokalen giet, heb je gebruiksklaar kweekwort.

Jacques

Citaat van: RienP op 25-12-2015  00:12 uIk gebruik daar deze tool voor: http://www.yeastcalculator.com/

Dit is een mooie calculator voor vloeibare gisten. Heel goed bruikbaar in dit geval.

Jammer dat deze calculator niet uit de voeten kan met gedroogde gist, anders zou ik hem standaard gaan gebruiken.

RienP

Citaat van: Jacques op 26-12-2015  14:27 uDit is een mooie calculator voor vloeibare gisten. Heel goed bruikbaar in dit geval.

Jammer dat deze calculator niet uit de voeten kan met gedroogde gist, anders zou ik hem standaard gaan gebruiken.

Hij is completer dan die op de site van Mr Malty. Voor vloeibare gisten dan. Hopelijk voegen ze nog eens de optie voor korrelgisten toe.

Tjardo

Citaat van: ciesvandekwis op 25-12-2015  09:37 uIk maak steevast starters van minstens 1,5 à 2 liter, vertrekken van 1 - 2 koffielepels slurry. 24 u op de roerder, goed warm en licht aangezuurd + voldoende gistvoeding, dan zit je altijd safe voor 20 - 30 liter.
Gewoon je draf na maischen op een zeef scheppen en opvangen geeft je makkelijk 1-2 liter wort, als je dat met suiker tot 1040 aanzwaart, even opkookt en in steriele bokalen giet, heb je gebruiksklaar kweekwort.

Maak je in één keer die starter van 1,5 tot 2 liter met 2 koffielepels slurry of kom je in meerdere stappen tot 1,5 - 2 liter?

abroeders

Citaat van: Tjardo op 27-12-2015  19:21 uMaak je in één keer die starter van 1,5 tot 2 liter met 2 koffielepels slurry of kom je in meerdere stappen tot 1,5 - 2 liter?
Twee flinke koffielepels (10 tot 15 ml) dikke bezonken slurrie kan je meteen 1,5 tot 2 liter mee enten hoor. Volgens mij is 10 miljard cellen per koffielepel (5ml) een mooi uitgangspunt als starteenheid. (afhankelijk van de versheid van de gist uiteraard) Ik reken altijd met deze waarde en heb ruim voldoende voor een vlotte vergisting. Een 2 liter starter op magneetroerder levert dan zo'n 135 miljard cellen. Een 2e trap met nog eens 2 liter is 366 miljard cellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.