Hoi,
Ik ben reeds lange tijd (>10 jaar met soms een pauze) bezig met het brouwen van bier. Nu heb ik het volgende probleem. Ik heb mijn zolder ingericht als kleine brouwerij: keukenblok met tegelwand, koud en warm water, gas voor brander, koelkast, 5 liter boiler met elec. Thermostaat, etc. Ik maakte voorheen altijd buiten mijn biertjes uit 20 liter wort. Nu heb ik twee 50 liter vaten (RVS) op de kop kunnen tikken: een om te maischen van daaruit gaat vloeistof met een eenvoudig te maken hevelfilter naar volgend vat (kookketel) dat niet op de grond kan staan omdat er nog een brander onder moet kunnen en omdat de vloerbedekking laminaat is dat ook niet alle warmte kan verdragen. Daarna moet het wort naar het gistingsvat.
Nu het probleem: is er iemand die een betaalbare oplossing heeft voor de manier van overbrengen van het ene vat naar het andere? Hoogteverschil lijkt mij niet erg handig omdat je twee keer moet overhevelen (daarna nog een keer om te bottelen) en een goede (zelfaanzuigende, regelbare) pomp is voor zover ik weet erg kostbaar.
Wie heeft er ideeën? ik heb me intussen suf zitten piekeren.
Groeten John
Nuenen