pompen of (ver)zuipen?

Gestart door John, 02-09-2003 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hoi,

Ik ben reeds lange tijd (>10 jaar met soms een pauze) bezig met het brouwen van bier. Nu heb ik het volgende probleem. Ik heb mijn zolder ingericht als kleine brouwerij: keukenblok met tegelwand, koud en warm water, gas voor brander, koelkast, 5 liter boiler met elec. Thermostaat, etc. Ik maakte voorheen altijd buiten mijn biertjes uit 20 liter wort. Nu heb ik twee 50 liter vaten (RVS) op de kop kunnen tikken: een om te maischen van daaruit gaat vloeistof met een eenvoudig te maken hevelfilter naar volgend vat (kookketel) dat niet op de grond kan staan omdat er nog een brander onder  moet kunnen en omdat de vloerbedekking laminaat is dat ook niet alle warmte kan verdragen. Daarna moet het wort naar het gistingsvat.

Nu het probleem: is er iemand die een betaalbare oplossing heeft voor de manier van overbrengen van het ene vat naar het andere? Hoogteverschil lijkt mij niet erg handig omdat je twee keer moet overhevelen (daarna nog een keer om te bottelen) en een goede (zelfaanzuigende, regelbare) pomp is voor zover ik weet erg kostbaar.

Wie heeft er ideeën? ik heb me intussen suf zitten piekeren.

Groeten John
Nuenen

Henk oet Paiz

Hoi John,

Ik brouw ook met twee vaten van ongeveer 50 liter. Het overbrengen van het wort van het ene naar het andere vat doe ik inderdaad alleen met behulp van de zwaartekracht (hevelfilter). Ook naar het gistingsvat en naar de lagerflessen en ook het bottelen gebeurt bij mij gewoon met een hevel en dat werk prima. Het is goed beheersbaar qua snelheid en ik heb eigenlijk nog nooit over een pomp gedacht.

Groeten,

Henk  :proost2:

John

Hoi,

hoeveel hoogteverschil heb je dan? Je moet eerst maischen op een hoogte, dan met een hevelfilter naar je kookketel dan  je gistkuip en dan nog bottelen.

Groet John
Nuenen

Henk oet Paiz

Ha John,

Ik maisch op een brander die op de grond staat. Daarna, voor het filteren, verplaats ik de pan met beslag naar een aanrechtblad. De kookketel, waarin het gefilterde wort geheveld wordt, staat op dat moment op de brander op de grond. Hier wordt ook gekookt. Hierna wordt ook deze ketel op een verhoging geplaats (0,5 meter) en van daaruit wordt het wort in het gistvat geheveld. Geen permanent hoogteverschil dus, maar gewoon een aantal keren tillen.

Wat een gedoe dat wort en wordt, je raakt er van in de war  ;D.

Groeten,

Henk  :proost2:

Patrik_Claes

Dag John,

Wat een goed(koop) alternatief is voor de dure magneetpompen is simpelweg de pomp uit een wasmachine. Stevig debiet (te regelen met een kraan ertussen) en lage prijs: 50 euro nieuw maar gemakkelijk tweedehands te krijgen. Ze zijn netjes schoon te maken ook.

Groetjes en brouw ze,

Patrik

willems

ik heb een HERMS installatie gemaakt met een pomp en deze heb ik uit een expresso machine gehaald, je weet wel die je in een cafe ziet staan .misschien is er een cafe in de buurt die een afdankertje heeft staat.Om de mout te schroten heb ik zelfs de koffiemolen van deze machiene gebruikt. een beetje aan de ruimte tussen de schijven regelen en het werkt fantastisch op 5 min tijd 15 kg mout geschroot :duimop:

John

Hoi,

Over die sepresso-pomp: Da's een goeie tip! Maar pompt die ook wort door een hevelfilter?

Groeten John
Nuenen

willems

hier is een Nederlandse site met alle uitleg over zo'n installatie http://home.hccnet.nl/e.vd.logt/
http://www.barleys.nl/index.htm?thuisbrouwerijen
werkt ongelooflijk goed niet te geloven niets over scheppen of zo spaart veel tijd uit :beersmiley:

Edgar

Het hevelen door mijn tegenstroomkoeler ging gisteren veel te langzaam. Mede naar aanleiding van de discussie over magneetpompen uit wasmachines hierboven: www.raakonderdelen.nl : Onderdeel zoeken >> ELECTROMECHANISCHE COMPONENTEN >> MOTOR >> POMP >> AFVOERPOMP >>>MAGNEET AFVOERPOMP

Enkele van die pompjes (die toch hardnekkig 'magneetpomp' worden genoemd) zijn voor montage in een pomphuis en hebben dus geen 'eigen' aan- en afvoer, maar andere hebben dat wel en zien er voor brouwen geschikt uit.  Prijs en leveringsvoorwaarden zijn in elk geval (veel) beter dan de dure Amerikaanse en Japanse alternatieven.

De kunststof is dacht ik vaak ABS bij wasmachines, zou dat voedingsveilig zijn?

jeroentjecross

de goedkoopste oplossing zodat je wel een hevel filter kan gebruiken is een grote beton tegel voor onder de brander. hierdoor wordt de warmte tegen gehouden en kan je je kookvat en stuk lager zetten dan je maisch vat.  :pan: alleen zit je dan nog met het probleem van over hevelen naar het gistvat maar een koude pan is minder gevaarlijk om op te tillen dan een pan van 65 graden.

suc6

Edgar

Dat is geen oplossing. Ik héb een (nee, zes!) betontegels onder mijn brander en het hoogteverschil is meer dan een meter. Inderdaad is het gevaarlijk tillen (ik doe het toch), en een kookpan is wel 100 graden i.p.v. 65. Volgens mij is de goedkoopste échte oplossing een wasmachine-magneetpomp van € 17,-.

Koen

Wasmachinepompen kosten zo'n 7 euro bij www.nedis.nl.

Alleen te bestellen met een kvk inschrijving ( een bedrijf ) en de verzendkosten komen er nog bij. Maar dan nog zijn ze de goedkoopste die ik ooit gezien heb.

Edwin

Is inderdaad niet duur :proost:

De vraag van Edgar is daarbij echter nog niet opgelost...kan zo'n magneetpomp gebruikt worden voor voeding? ik vind trouwens € 17,- ook niet echt extreem hoor! Ik hoorde afgelopen dinsdag een brouwer die 'gewoon' een wasmachinepomp heeft ingebouwd. Ook een bier van hem geproefd. Was erg lekker en bitter. Kon daarbij geen smaakafwijking constateren wat duidde op metaal of gesmolten plastic. MO, A3 en Johannes waren er ook bij en ook hen heb ik niet over dergelijke smaakafwijkingen gehoord. Nu hadden we net de iers-mosjes van onze brouwheld Henk oet Paiz op, dus dan kan iets meespelen (wat ontzettend volhardend om zo lang door te zoeken naar de oplossing voor je probleem. Brouwsel na brouwsel door het riool en maar doorbrouwen en zoeken. Petje af!)

Edwin

Edgar

Ik heb me gelijk maar even geregistreerd bij Nedis. Overigens lopen de prijzen bij www.raakonderdelen.nl uiteen van +/- € 14,50 tot 70,- , afhankelijk van het type. Dat alle pompen bij Nedis € 7,- zullen kosten lijkt me niet aannemelijk, maar ik zal het je weten te zeggen.

Er staan een paar pompen (bij Raak) van 30 Watt, en enkele van 90 Watt. Die laatste zijn natuurlijk interessant door hun vermoedelijk grotere debiet. Mogelijk zijn dat pompen voor grotere machines; in elk geval interessant.

Overigens verwacht ik dat als een wasmachine zeepwater van 90°C kan verpompen, dat wort van 95° ook wel geen probleem zal zijn...

Johannes

Edwin,

Waren we het er al over eens dat er ook hete wort verpompt wordt? Of enkel water voor opwarming zoals in Jos' installatie?

Johannes

Edgar

Ik zou er wort mee verpompen. Mijn 'systeem' is om eerst kokend water te verpompen zonder stroming van het koelwater (tegenstroomkoeler), zodat alle koeleronderdelen door hitte gepasteuriseerd worden. Vervolgens verplaats ik de zuigmond van de waterketel naar de wortketel en start het koelwater. De pomp zal bij mij aan het koele einde zitten dus je hebt gelijk: geen hete wort door de pomp. Kan in feite geen enkel probleem zijn...

Edwin

Citaat van: Johannes op 12-01-2006  08:52 uWaren we het er al over eens dat er ook hete wort verpompt wordt? Of enkel water voor opwarming zoals in Jos' installatie?

Ha Johannes :proost:

Nee, daar hebben we het niet eens over gehad. Ik moet zeggen dat ik er vanuit ben gegaan dat het om zowel hete wort als water. Misschien dat MO of A3 iets meer weten over de installatie.

Edwin

Adrie

Volgens mij werd de wasmachinepomp gebruikt voor heet water en wort, maar in zijn nieuwe installatie heeft Jos een echte magneetgedreven pomp gebruikt (ik geloof een Iwaki).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.