Hevelfilter

Gestart door Jokke, 15-09-2005 20:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jokke

Omdat de filtermethode die we tot hiertoe hebben toegepast niet alles is (variant op de emmerfilter met horregaas) ben ik van plan om een hevelfilter in elkaar te knutselen.
De diameter van de kookketel is 50 cm, hiermee rekening houdend had ik volgend ontwerp in men gedachte en uitgetekend

Het buitenste vierkant heeft zijden van 300 mm en het binnenste vierkant heeft zijden van 150 mm, de buizen zouden buitendiameter 15 hebben.
Ik dacht gebruik te maken van koppelingen zodat ik alles van binnen kan zuiver maken.
Onderaan zou ik dan sleuven zagen met een ijzerzaagje om de halve cm.
Het totale nuttig (buizen met sleuven in) gebruikte buizenlengte zou dan 1.80 m zijn.
Wat denken jullie ervan, te ingewikkeld? Of niet? Te doen met die koppelingen?
Te groot debiet? Is natuurlijk wel te regelen met een kraantje.
 :degroeten:

Henk oet Paiz

Hallo Jokke,

Volgens mij is jouw ontwerp iets te ingewikkeld, de buitenste ring is voldoende, je kunt trouwens ook geen kruiskoppelingen krijgen. Maak de hevelfilter van koperbuis rond 22 mm dat is wat steviger. Ik zou geen knelkoppelingen gebruiken maar soldeerkoppelingen en die dan niet allemaal solderen. Mijn ervaring is dat het wel nodig is om de hevelfilter van binnen te kunnen reinigen, dus hij moet uit elkaar kunnen. Als je soldeerkoppelingen gebruikt ligt de buis dichter op de bodem van de pan en blijft er dus minder wort in de maischpan achter, dus minder verlies. In dat kader zou ik ook de verticale buis zo ver mogelijk tot onder in het T-stuk maken. Dit kun je bereiken door de bovenste ingang van het T-stuk door te boren, zodat je de verticale buis er gewoon helemaal in kunt schuiven. Dit scheelt je ook een aantal liters die dan minder in de maischpan achter blijven.

Succes met het loodgieterswerk. ;)

Groeten,

HenkĀ  :proost2:

Gio

Vloeistof dynamica... blijft lastig.
Wat zou het verschil zijn tussen een wortverzamelpijp van 15 mm doorsnee t.o.v. een van 22 mm.
Meer restant in de maischketel, hoger debiet, eerder dichtslibben filterbed?

Wie heeft hier ervaring mee?


Edgar

Het debiet zal niet afhangen van de diameter, maar vooral van de filterwerking van je maisch. Een dunnere buis geeft minder restant in de buis zelf. Als je minder restant in de maischketel wilt, moet je vooral voor een mooi vlakke buis zorgen die mooi parallel met en dicht tegen de horizontale bodem loopt.

De stroming regel je met je uitloopkraan. Of je filterbed dichslaat, hangt af van je filterbed. De diameter (nogmaals) is geen beperkende factor bij zulke lage stroomsnelheden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.