Kastanje vat +berliner weisse 3191 Wyeast

Gestart door van, 23-12-2015 14:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

van

Heeft er iemand ervaring met berliner weisse op een kastanje vat? Ik ben benieuwd of de smaak erg veranderd door deze samenstelling.
Alvast bedankt !

seed7

Nieuw vat?

"Normaal" doe je een Weisse niet op het vat, maar vergist je het in een open eiken ton en bottel je zodra de hoofdgisting voorbij is. Dan 6 maanden op de fles rijpen om Brett z'n ding te laten doen.

Als het een nieuw vat is trek je er in het begin redelijk veel tannines en smaak uit, in een licht bier als een Weisse gaat dat heel snel overheersen. Voorzichtig proberen en regelmatig een monster nemen (Vinnie nail!)

Ingo

van

Ha is een nieuw kastanje vat . Maar volgens mij geeft deze niet zo veel tannine als eiken, ik ga gewoon vaak proeven!  :biersmile:

van

 Bedankt: (Vinnie nail!)  Goed idee  lekker simpel, en je verstoort niks!

seed7

Qua tannines zit een gemiddelde kastanje op het zelfde niveau als het gemiddelde van alle eiken soorten die voor vaten gebruikt worden. De zuurstofdoorlaatbaarheid licht iets hoger dan het gemiddelde bij eiken, maar er zijn voldoende eiken soorten waar het nog hoger ligt. Eiken en kastanje zijn voor wijnvaten vrijwel 1:1 inwisselbaar (even afgezien van de echte high-end eiken vaten).

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.