Special B 400

Gestart door Tuur, 23-12-2015 07:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tuur

Medebrouwers,

Ik wil een quadrupel gaan brouwen. Het recept vraagt om Special B (400) mout.
Deze kan ik niet vinden. Wel Special B (350).
Kan iemand mij vertellen welke mout ik het beste kan gebruiken "de Special B (350) of een Cara (400) mout.
of sla ik de plank volledig mis met de Cara (400)

EvdBroek

Citaat van: Tuur op 23-12-2015  07:12 uMedebrouwers,

Ik wil een quadrupel gaan brouwen. Het recept vraagt om Special B (400) mout.
Deze kan ik niet vinden. Wel Special B (350).
Kan iemand mij vertellen welke mout ik het beste kan gebruiken "de Special B (350) of een Cara (400) mout.
of sla ik de plank volledig mis met de Cara (400)
Gewoon de special B 350 gebruiken

Tuur

Citaat van: EvdBroek op 23-12-2015  07:53 uGewoon de special B 350 gebruiken
Dank je wel EvdBroek.
Kan je mij ook het verschil vertellen tussen deze twee?

RienP

Hoe oud is het recept? Aanduidingen van sommige moutsoorten zijn in de afgelopen jaren veranderd. Zo kom je in oude recepten nog wel eens Cara 150 tegen dat ook niet meer verkocht wordt (of in ieder geval niet makkelijk verkrijgbaar is).

Jacques

Citaat van: Tuur op 23-12-2015  10:10 uDank je wel EvdBroek.
Kan je mij ook het verschil vertellen tussen deze twee?

De mouterij die de mout produceert...

Tuur

Citaat van: RienP op 23-12-2015  12:01 uHoe oud is het recept? Aanduidingen van sommige moutsoorten zijn in de afgelopen jaren veranderd. Zo kom je in oude recepten nog wel eens Cara 150 tegen dat ook niet meer verkocht wordt (of in ieder geval niet makkelijk verkrijgbaar is).
ik heb geen flauw idee hoe oud het recept is. Het is een kloonrecept van een Rochefort uit het boek van Adrie Otten.

Tuur

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  14:55 uDe mouterij die de mout produceert...
Dus in feite is een special B hetzelfde als een cara mout als de EBC overeenkomt.

Ronnie

Citaat van: EvdBroek op 23-12-2015  07:53 uGewoon de special B 350 gebruiken

Zeg me nu es waarom?
De 400 kleur (van Dingemans) scheelt niet veel van de 350 (MDC ofte "Castle"). Je zal het amper meten/zien.

Tuur: Wat wel een feit is: bij Rochefort zijn het zakken van Dingemans voor hun special B. Ben je hier iets mee?
Waar de basismout die ze gebruiken vandaan komt weet ik niet, dat komt met een tankwagen.

Drents Hopbier

Citaat van: Ronnie op 23-12-2015  17:38 uZeg me nu es waarom?
De 400 kleur (van Dingemans) scheelt niet veel van de 350 (MDC ofte "Castle"). Je zal het amper meten/zien.

Op se site van Dingemans staat: Special B® MD™  Colour EBC: 300 - 350

Hopbier

seed7

Citaat van: Tuur op 23-12-2015  15:57 uDus in feite is een special B hetzelfde als een cara mout als de EBC overeenkomt.

Van vroeger uit niet neen. Zoals ik het begrepen heb is Special B een Cara120 die nog een keer geroosterd wordt. De kleur wordt dus niet in een keer gehaald maar in twee stappen. Vroeger werden Caramouten ook niet in een trommel geroosterd Crystalmouten daarentegen wel, de tweede stap van Special B ging in de trommel de eerste niet. Tegenwoordig gaat alles in de trommel.

Verder heeft iedere mouterij zo zijn eigen procedé, Special B, Special W, Dark Crystal, allemaal in de zelfde kleurrange allemaal toch net iets anders.

Ingo

Tuur

Citaat van: Ronnie op 23-12-2015  17:38 uZeg me nu es waarom?
De 400 kleur (van Dingemans) scheelt niet veel van de 350 (MDC ofte "Castle"). Je zal het amper meten/zien.

Tuur: Wat wel een feit is: bij Rochefort zijn het zakken van Dingemans voor hun special B. Ben je hier iets mee?
Waar de basismout die ze gebruiken vandaan komt weet ik niet, dat komt met een tankwagen.
Dank je Ronnie. ik heb de Special B 350 van dingemans. Deze ga ik ook gebruiken. Alle moutsoorten die ik voor dit recept gebruikt zijn van Dingemans.
Morgen proberen gist op te kweken uit een Rochefort 6 en als er voldoende gist is opgekweekt de quadrupel brouwen. Kijk er nu al naar uit  :proost:

Tuur

Citaat van: seed7 op 23-12-2015  19:02 uVan vroeger uit niet neen. Zoals ik het begrepen heb is Special B een Cara120 die nog een keer geroosterd wordt. De kleur wordt dus niet in een keer gehaald maar in twee stappen. Vroeger werden Caramouten ook niet in een trommel geroosterd Crystalmouten daarentegen wel, de tweede stap van Special B ging in de trommel de eerste niet. Tegenwoordig gaat alles in de trommel.

Verder heeft iedere mouterij zo zijn eigen procedé, Special B, Special W, Dark Crystal, allemaal in de zelfde kleurrange allemaal toch net iets anders.Top, dank je voor de info :duimop:

Ingo

Jacques

Citaat van: Tuur op 23-12-2015  15:57 uDus in feite is een special B hetzelfde als een cara mout als de EBC overeenkomt.

Dat is iets te kort door de bocht zoals Ingo ook al schrijft.
Je moet je niet blindstaren om een EBC-waarde. Dat zegt alleen iets van de kleur en minder over de smaak die een mout geeft. Het bereidingsproces van de mout maakt veel uit.

Er zijn verschillende mouterijen die mouten produceren met een soortgelijke naam. Die zijn niet allemaal precies hetzelfde. Qua smaak en kleur kunnen die verschillen.

Special B werd oorspronkelijk geproduceerd door de mouterij Wolfs-Cosyns uit Aalst. Deze mouterij is in 2002 gesloten. Daarna is de productie van Special B overgenomen door mouterij Dingemans in Stabroek.
Castle Malting produceert ook een Special B mout. Laatst was ik in de gelegenheid de smaak van beide mouten te vergelijken. Het viel mij op dat de Special B van Castle Malting wat zachter en ronder was dan die van Dingemans.
Het is jammer dat de mouten van Castle Malting voor ons hobbybrouwers niet goed verkrijgbaar zijn want ze hebben hele interessante mouten. Zie http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=Dutch

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  22:05 uSpecial B werd oorspronkelijk geproduceerd door de mouterij Wolfs-Cosyns uit Aalst. Deze mouterij is in 2002 gesloten. Daarna is de productie van Special B overgenomen door mouterij Dingemans in Stabroek.
Castle Malting produceert ook een Special B mout.

En Weyermann heeft de Special W, net zoiets... maar dan van... ;)

Ronnie

Citaat van: Drents Hopbier op 23-12-2015  18:24 uOp se site van Dingemans staat: Special B® MD™  Colour EBC: 300 - 350
Tja, Dingemans is nooit sterk geweest in actualiseren van de website.

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  22:05 uHet is jammer dat de mouten van Castle Malting voor ons hobbybrouwers niet goed verkrijgbaar zijn want ze hebben hele interessante mouten. Zie http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=Dutch
Ik was vroeger hun vertaler die hun website vertaalde naar het Nederlands. Een 4-tal jaar geleden hebben ze me nog gevraagd of ik vertegenwoordiger wilde zijn voor Nederland en Vlaanderen, ik ben er niet op ingegaan, omdat:
1) ik als gepensioneerde TOEN in een minder aantrekkelijke belastingsschaal zou vallen en
2) ik niet steeds in België verblijf en daarvoor geen vaste tijdstippen heb.

Ik vermoed dat ze nog steeds geïnteresseerd zijn in een persoon uit Nederland die het Frans machtig is.

mbroek

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  22:05 uHet is jammer dat de mouten van Castle Malting voor ons hobbybrouwers niet goed verkrijgbaar zijn want ze hebben hele interessante mouten. Zie http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=Dutch

Er is sinds enige tijd een homebrewshop in belgie die deze mouten levert tegen een normaal verzendtarief.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 24-12-2015  16:49 uIk was vroeger hun vertaler die hun website vertaalde naar het Nederlands. Een 4-tal jaar geleden hebben ze me nog gevraagd of ik vertegenwoordiger wilde zijn voor Nederland en Vlaanderen, ik ben er niet op ingegaan, omdat:
1) ik als gepensioneerde TOEN in een minder aantrekkelijke belastingsschaal zou vallen en
2) ik niet steeds in België verblijf en daarvoor geen vaste tijdstippen heb.

Ik vermoed dat ze nog steeds geïnteresseerd zijn in een persoon uit Nederland die het Frans machtig is.

Die hebben ze volgens mij gevonden. In ieder geval heb ik met een Nederlander gesproken tijdens de beurs in Antwerpen een tijdje geleden.

Jacques

Citaat van: mbroek op 24-12-2015  21:10 uEr is sinds enige tijd een homebrewshop in België die deze mouten levert tegen een normaal verzendtarief.

Heb je ook een naam?

mbroek

Citaat van: Jacques op 24-12-2015  21:21 uHeb je ook een naam?

Dat was de naam, zie: https://homebrewshop.be/nl/

goom

Citaat van: mbroek op 24-12-2015  21:25 uDat was de naam, zie: https://homebrewshop.be/nl/
Ik heb even gekeken... dure toko.

Jacques


mbroek

Citaat van: Jacques op 24-12-2015  21:41 uOk. Jammer dat ze niet alle mouten van Castle Malting hebben. Zeker hun koffiemouten vind ik bijzonder.


De shop is volgens mij nog niet compleet, een mail of telefoontje zou best kunnen helpen om dit in het assortiment te krijgen. Het zijn best wel interessante mouten die je daar aangeeft.
In ieder geval wordt op mail redelijk snel gereageerd.




Tuur

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  22:05 uDat is iets te kort door de bocht zoals Ingo ook al schrijft.
Je moet je niet blindstaren om een EBC-waarde. Dat zegt alleen iets van de kleur en minder over de smaak die een mout geeft. Het bereidingsproces van de mout maakt veel uit.

Er zijn verschillende mouterijen die mouten produceren met een soortgelijke naam. Die zijn niet allemaal precies hetzelfde. Qua smaak en kleur kunnen die verschillen.

Special B werd oorspronkelijk geproduceerd door de mouterij Wolfs-Cosyns uit Aalst. Deze mouterij is in 2002 gesloten. Daarna is de productie van Special B overgenomen door mouterij Dingemans in Stabroek.
Castle Malting produceert ook een Special B mout. Laatst was ik in de gelegenheid de smaak van beide mouten teop vergelijken. Het viel mij op dat de Special B van Castle Malting wat zachter en ronder was dan die van Dingemans.
Het is jammer dat de mouten van Castle Malting voor ons hobbybrouwers niet goed verkrijgbaar zijn want ze hebben hele interessante mouten. Zie http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=Dutch
Dank je Jacques

MO

Best Malz heeft ook een cara300-400

http://www.bestmalz.de/en/malts/best-special-x/?portfolioID=1197

Voor mijn quadrupel zweer ik echt bij de Dingemans special B. Best malz is neutraler, mist het licht gebrande karakter.

Verder moet je er rekening mee houden dat bij hoge EBC waardes van mout de afwijking in kleurbepaling ook groter wordt. Alles tussen de cara 300 en 400 is geschikt als special B waarbij elke brouwer zijn voorkeur heeft...

Tuur

Citaat van: MO op 24-12-2015  22:41 uBest Malz heeft ook een cara300-400

http://www.bestmalz.de/en/malts/best-special-x/?portfolioID=1197

Voor mijn quadrupel zweer ik echt bij de Dingemans special B. Best malz is neutraler, mist het licht gebrande karakter.

Verder moet je er rekening mee houden dat bij hoge EBC waardes van mout de afwijking in kleurbepaling ook groter wordt. Alles tussen de cara 300 en 400 is geschikt als special B waarbij elke brouwer zijn voorkeur heeft...
Dank je voor je info :duimop: :duimop: :duimop:

Tuur


Wat denken jullie? gaat dit goed?
Opgekweekt uit een Rochefort 6. Vergisting van de starter is vanmorgen begonnen. Nu de veristing wat verder is en er meer schuim opkomt lijkt het minder op een infectie dan op deze foto.

Tuur


Paar uurtjes later.

Jacques

Ziet er goed uit!

Tuur

Citaat van: Jacques op 27-12-2015  17:16 uZiet er goed ui!
Top, dank je Jacques.

Ik heb wel vaker een gisstarter gemaakt, maar nog nooit opgekweekt uit een flesje.
Daarom mijn twijfel vanmorgen vanwege de witte vlekken.
Gelukkig schuimt de starter telkens verder uit en is er van vlekken bijna geen spraken meer.
Als het uitgegist is, gaat het de koelkast in waarna ik het ga opschalen naar een halve liter en de roerder op.

Johnny Stardust

Citaat van: seed7 op 23-12-2015  19:02 uVerder heeft iedere mouterij zo zijn eigen procedé, Special B, Special W, Dark Crystal, allemaal in de zelfde kleurrange allemaal toch net iets anders.


Wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen Special W en Special B? Heb beide in huis en ben nu eigenlijk benieuwd waar ik ze het best voor kan gebruiken? :)

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 16-07-2017  11:31 uWat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen Special W en Special B? Heb beide in huis en ben nu eigenlijk benieuwd waar ik ze het best voor kan gebruiken? :)

In feite is Special W de Duitse variant van Speciaal B.
Omdat elke mouterij zijn eigen manier van werken en apparatuur heeft zitter er verschillen in.
Die verschillen kun je zelf waarnemen door wat mout in je mout te nemen en daarop een tijdje te kauwen.

snowdog2006

Sorry voor de kick. Maar iemand al iets meer ervaring met de Special W qua smaak?  Zal deze evt wat moutiger smaken gezien het een Duitse variant is?

Eric v B

Citaat van: snowdog2006 op 04-01-2019  11:24 uSorry voor de kick. Maar iemand al iets meer ervaring met de Special W qua smaak?  Zal deze evt wat moutiger smaken gezien het een Duitse variant is?
Ik heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan maar als ik op de mout kauw proef ik een smaak die ik ook in whiskey proef. Verder heb ik in mijn bieren waarin ik de Special W (± 5%) heb gebruikt, niet de rozijnensmaak geproefd die je bij Special B wel proeft. De drop/salmiak smaak is wel vergelijkbaar met Special B.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 04-01-2019  12:25 uIk heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan maar als ik op de mout kauw proef ik een smaak die ik ook in whiskey proef. Verder heb ik in mijn bieren waarin ik de Special W (± 5%) heb gebruikt, niet de rozijnensmaak geproefd die je bij Special B wel proeft. De drop/salmiak smaak is wel vergelijkbaar met Special B.

Ook bij de Special W proef ik een rozijnensmaak. Het is wel wat minder dan bij Special B.

In het smaakwiel van Weyermann voor Special W wordt het rozijnachtige ook weergegeven.


Wil1

Citaat van: Jacques op 23-12-2015  22:05 uDat is iets te kort door de bocht zoals Ingo ook al schrijft.
Je moet je niet blindstaren om een EBC-waarde. Dat zegt alleen iets van de kleur en minder over de smaak die een mout geeft. Het bereidingsproces van de mout maakt veel uit.

Er zijn verschillende mouterijen die mouten produceren met een soortgelijke naam. Die zijn niet allemaal precies hetzelfde. Qua smaak en kleur kunnen die verschillen.

Special B werd oorspronkelijk geproduceerd door de mouterij Wolfs-Cosyns uit Aalst. Deze mouterij is in 2002 gesloten. Daarna is de productie van Special B overgenomen door mouterij Dingemans in Stabroek.
Castle Malting produceert ook een Special B mout. Laatst was ik in de gelegenheid de smaak van beide mouten te vergelijken. Het viel mij op dat de Special B van Castle Malting wat zachter en ronder was dan die van Dingemans.
Het is jammer dat de mouten van Castle Malting voor ons hobbybrouwers niet goed verkrijgbaar zijn want ze hebben hele interessante mouten. Zie http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?Language=Dutch

Wij bestellen altijd met de brouwclub gezamenlijk rechtstreeks bij Castle Malting; Boven 750 kg wordt het gratis op een pallet afgeleverd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.