Kloon prijswinnend tripelrecept

Gestart door Jeroen76, 21-12-2015 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanEric

Citaat van: Jeroen76 op 21-02-2016  10:49 u. Geen groot probleem maar is er iets wat wij de volgende keer kunnen doen om beter schuim te krijgen welke wel blijft staan?

Glazen zijn alleen met water gereinigd en nooit in de vaatwasser geweest.

Gr. Jeroen
Vergist je gecontroleerd?
Op welke temperatuur heeft het bier vergist?
Door hogere alcoholen, die je vaak krijgt bij te hoge vergistingstemperatuur, krijg je een minder stabiele schuimkraag.

Jeroen76

Nee we hebben nog geen vergistingskast waarin we gecontroleerd kunnen vergisten.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 21-02-2016  10:49 uEnige minpuntje is dat er bij het uitschenken voldoende, mooi wit, schuim ontstaat maar dat dit vrij snel wegslaat. Blijft klein laagje over. Geen groot probleem maar is er iets wat wij de volgende keer kunnen doen om beter schuim te krijgen welke wel blijft staan?

Zie dit artikel uit de wiki.

Sjoerd

Na lange tijd maar weer eens een flesje open getrokken. Nu snap ik wel dat je vorig jaar gewonnen hebt. Hij was al lekker, maar ongelooflijk hoe dit bier zich in een halfjaartje ontwikkeld heeft. Naast een buitengewoon goed uitgebalanceerde smaak ook een mooie schuimkraag erop!

BeerHunter

3 weken geleden gebrouwen.
Nu zou het tijd zijn om te bottelen, echter heb ik nu nog een sg van 1025.
Is dat genoeg om te gaan bottelen, of nog wat gist toevoegen en wat langer wachten?

(Zie brouw filmpje op; )

Jacques

Citaat van: BeerHunter op 24-03-2018  01:55 u3 weken geleden gebrouwen.
Nu zou het tijd zijn om te bottelen, echter heb ik nu nog een sg van 1025.
Is dat genoeg om te gaan bottelen, of nog wat gist toevoegen en wat langer wachten?


Om je vraag te kunnen beantwoorden hebben we meer informatie nodig.

Heb je het recept ongewijzigd gebrouwen?
Hoeveel liter heb je gebrouwen?
Wat was je begin SG?
Hoeveel gist heb je geënt?
Heb je de gist opgekweekt?
Heb je gistvoeding gebruikt?

Waarmee heb het SG bepaald? Is dat met een hydrometer of een refractometer?

BeerHunter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  11:12 uOm je vraag te kunnen beantwoorden hebben we meer informatie nodig.

Heb je het recept ongewijzigd gebrouwen?
Hoeveel liter heb je gebrouwen?
Wat was je begin SG?
Hoeveel gist heb je geënt?
Heb je de gist opgekweekt?
Heb je gistvoeding gebruikt?

Waarmee heb het SG bepaald? Is dat met een hydrometer of een refractometer?

Ongewijzigd gebrouwen,
Wel met Braumeister 50 L
Hierdoor denk ik dat ik tegen de grenzen van de Braumister aan liep want het sg kwam uit op 1062 sg.
De gist heb ik er droog over heen gestrooid.
Twee weken geleden overgeheveld naar fles.
Het sg was toen 1027.
Momenteel is het sg 1025.
Allen gemeten met een refractometer
Ik heb geen gistvoeding gebruikt.

Jacques

Citaat van: BeerHunter op 24-03-2018  11:18 uAllen gemeten met een refractometer

Ik had al zo'n vermoeden...
Maar twijfelde omdat je vrij laag zat. Nu je ook een lager begin SG had klopt dat weer.

Je moet na de vergisting een rekentool gebruiken voor het omrekenen van de waarden die je meet met je refractometer. Er zijn er diverse. Waaronder de tool van forumlid Hans Halberstadt. Je kunt die downloaden via http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/24-refractometer-gisting

BeerHunter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  11:27 uIk had al zo'n vermoeden...
Maar twijfelde omdat je vrij laag zat. Nu je ook een lager begin SG had klopt dat weer.

Je moet na de vergisting een rekentool gebruiken voor het omrekenen van de waarden die je meet met je refractometer. Er zijn er diverse. Waaronder de tool van forumlid Hans Halberstadt. Je kunt die downloaden via http://www.triple-w.org/index.php/downloads/summary/4-hulpprogramma-s/24-refractometer-gisting


Jacques

Je begin Brix is 15 = 1.061.

Die moet je invoeren in het tweede gedeelte en dus niet 1.025. Waarschijnlijk kun je de waarde ook ingeven in Brix
Verder hoort de correctiefactor 1.03 te zijn.

Welke rekentool heb jij gebruikt?

Als ik de waarden 15 en 5 invoer bij de rekentool van Hans Halberstadt kom ik uit op een eind SG van .995 en een vergistingsgraad van 109%.

Je kunt bottelen...  :)

BeerHunter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  11:42 uJe begin Brix is 15 = 1.061.

Die moet je invoeren in het tweede gedeelte en dus niet 1.025. Waarschijnlijk kun je de waarde ook ingeven in Brix
Verder hoort de correctiefactor 1.03 te zijn.

Welke rekentool heb jij gebruikt?

Als ik de waarden 15 en 5 invoer bij de rekentool van Hans Halberstadt kom ik uit op een eind SG van .995 en een vergistingsgraad van 109%.

Je kunt bottelen...  :)

Oeeeh! Dat klinkt wel goed!
Ik heb het een beetje geproefd maar ik merkte weinig alcohol op. Maakte mij een beetje zorgen dat het niet goed ging.

Ik maakte gebruik van brewersfriend.com omdat ik een macbook heb kon ik de andere tool niet downloaden.

BeerHunter

Citaat van: Jacques op 24-03-2018  11:42 uJe begin Brix is 15 = 1.061.

Die moet je invoeren in het tweede gedeelte en dus niet 1.025. Waarschijnlijk kun je de waarde ook ingeven in Brix
Verder hoort de correctiefactor 1.03 te zijn.

Welke rekentool heb jij gebruikt?

Als ik de waarden 15 en 5 invoer bij de rekentool van Hans Halberstadt kom ik uit op een eind SG van .995 en een vergistingsgraad van 109%.

Je kunt bottelen...  :)

Heel erg bedankt voor je hulp en je mooie recept!
Ik zal natuurlijk even terugkoppelen hoe hij smaakte!

Jacques

Citaat van: BeerHunter op 24-03-2018  11:56 uHeel erg bedankt voor je hulp en je mooie recept!
Ik zal natuurlijk even terugkoppelen hoe hij smaakte!

Het is niet mijn recept... Het recept is bedacht door Marco.

Maar een terugkoppeling van de smaak wordt zeker op prijs gesteld.

snowdog2006

Beste Marco,

Had jij die suikerstort ook hier tijdens het koken toegevoegd? Bij hoeveel min? Of bij overhevelen/nagisting? Mooi recept!

Oxhead

De suiker is op 10 minuten voor einde kooktijd toegevoegd.
Gr.Marco :brouwen:

snowdog2006

Citaat van: Oxhead op 17-04-2019  23:08 uDe suiker is op 10 minuten voor einde kooktijd toegevoegd.
Gr.Marco :brouwen:

Bedankt Marco! Wilde ik hiervoor ook nog vragen, maar vergeten. Waarom had je hier een 55 eiwitrust gedaan van 10 min?

Jeroen76

Deze geweldige tripel heeft een eigen discussie topic. Naar het schijnt is het op deze plek in het forum niet gewenst. Wellicht dat daar ook al antwoorden staan op je vragen

Het discussie topic vind je HIER

Gr. Jeroen

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 18-04-2019  09:45 uDeze geweldige tripel heeft een eigen discussie topic. Naar het schijnt is het op deze plek in het forum niet gewenst. Wellicht dat daar ook al antwoorden staan op je vragen

Het discussie topic vind je HIER

Gr. Jeroen

Klopt helemaal. Daarom heb ik de berichten afgesplitst en samengevoegd met dit topic.

Oxhead

Citaat van: snowdog2006 op 18-04-2019  09:24 uBedankt Marco! Wilde ik hiervoor ook nog vragen, maar vergeten. Waarom had je hier een 55 eiwitrust gedaan van 10 min?
Toen nog meer uit gewoonte. Je kan gewoon op 63 graden inmaischen. Het geringe voordeel van de 55 graden stap is dat je bier iets sneller helder is op fles ten koste van een iets verminderde body omdat er wat minder eiwit aanwezig blijft in het bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.