Kloon prijswinnend tripelrecept

Gestart door Jeroen76, 21-12-2015 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Omdat het niet de bedoeling is dat in het board Bewezen recepten gediscussieerd wordt over klonen van prijswinnende recepten is dit een afgesplitst topic.



Citaat van: Oxhead op 08-06-2015  11:21 uHierbij het met 90 punten winnende recept in klasse C.

Tripel 20 liter.

Moutstort:           6 kilo Pilsmout 3 ebc Dingemans
Suikerstort:         650 gram witte kristalsuiker

Hopbloemen:       24 gram Centenial               11,5 % alfazuur    90 min meekoken
                          24 gram Hallertau Mittelfruh   2,9% alfazuur     90 min meekoken
                          20 gram Hallertau Mittelfruh   2,9% alfazuur     10 min meekoken
                          20 gram East-Kent Goldings    5,5% alfazuur    10 min meekoken

Door Promash berekend op 37 ibu (Tinseth) en 8,4 ebc

Maischwater: 17 liter
Spoelwater:   16 liter

Maischschema: Temp 55-63-73-78 graden Celsius
                        Tijd   10-45-30-5  minuten

Gist:                Fermentis Safbrew Abbaye 11gram droog op het wort gestrooid.
Vergisting:       7 dagen op 20 graden in gistemmer(zo'n lekke ;) ) na overhevelen in mandfles 14 dagen op 15 graden.
Kooktijd:         90 minuten

Start sg:         1076
Eind sg:          1009

Gebotteld met 8 gram/liter kristalsuiker.

Geen waterbehandeling of pH correctie toegepast.

Groeten Marco  :brouwen:

Als eerste de complimenten aan Marco voor het behalen van de eerste prijs!

Gisteren ons eerste bier gebrouwen en dat staat nu te vergisten. We hebben gekozen voor dit recept omdat het op ons makkelijk over kwam met de korrelgist en de ingrediënten, het maischproces enz...

Zoals elke beginner kwamen wij ook bij wat zaken uit waar wij het antwoord niet op wisten. Misschien dat jullie (of Marco zelf) ons verder kan helpen.

Als eerste de hoeveelheid bier, 20 liter. Het Maischwater is 17 liter en spoelwater 16 liter, een totaal van 33 liter. Is het 'verlies' van water door verdamping en opname mout 13 liter? In ons geval konden we zo'n 27 liter in het gistvat doen. De SG was toen 1070, wat ons niet verkeerd lijkt.

Daarnaast hebben we gekozen om de suiker pas na de hoofdvergisting toe te voegen, omdat we nu in plaats van 20 liter 27 liter hebben, moet er dan ook meer suiker toegevoegd worden dan de in het recept vermelde 650 gram?

Uiteindelijk een prima recept om mee te beginnen lijkt mij, helaas hebben we de Centennial hop moeten vervangen voor Cascade omdat de Centennial niet voorradig was. Verder hebben we exact het recept gevolgd en hopen op onze eerste zelfgebrouwen tripel.

Vriendelijke groeten,

Jeroen

 

lennart0r

Er blijft inderdaad wat water achter in je mout en overige verliezen, daarnaast kook je ook een paar liter weg in de 90 minuten kooktijd. Ik vind dat je een goed recept hebt gekozen om mee te beginnen en ben benieuwd hoe goed door straks lukt. Ik zou de suiker niet te laat toevoegen en eventueel eerst oplossen in gekookt (steriel) water zodat het zich beter verdeelt.

RayVelcoro

Opmerkelijk dat 1 zakje Fermentis Safbrew Abbaye 11.5 Gram voldoende is voor een dergelijke stort. Ik heb het niet nagerekend maar voor je gevoel zou daar meer gist geadviseerd worden door de hulpsoftware...

Battum80

Citaat van: Jeroen76 op 21-12-2015  20:19 uDaarnaast hebben we gekozen om de suiker pas na de hoofdvergisting toe te voegen, omdat we nu in plaats van 20 liter 27 liter hebben, moet er dan ook meer suiker toegevoegd worden dan de in het recept vermelde 650 gram?


Ha Jeroen,

Het verschil tussen die 33 en 20 liter zijn normaal gesproken de verschillende verliezen. Een deel blijft in het graan achter, een deel verlies je na het filteren, dan verdamping tijdens het koken en uiteindelijk blijft nog wat achter in je ketel. Hoeveel dit is verschilt per installatie. Door vaker te brouwen leer je je installatie steeds beter kennen. Deze waardes kan je vervolgens invoeren in je brouwsoftware en zo ben je uiteindelijk in staat de voorspelde hoeveelheid (en ook rendementen) te behalen.

Voor nu zou ik geen suiker toevoegen, niet elke dag meten hoe de vergisting gaat en verder geduld, geduld, geduld... en proost

Brouwers

Hebben jullie wel goed gekookt?
Of toevallig niet teveel water gebruikt?
Want met 33 liter water op 6 kilo mout is het toch best lastig om na 1.5 uur koken op 27 liter uit te komen in het gistvat.
Je verliest al bijna 6 liter aan water in het mout, dan nog wat in de hop en de trub.

Wat betreft de suiker, snelle berekening kom ik op 1.078 als je 650 gram suiker toevoegt. Dus gewoon de 650 gram aanhouden. Je zou iets van 500-550 g kunnen doen als je per se op 1.076 uit wilt komen.

Jeroen76

We hebben als laboranten de boel afgewogen en afgemeten. Kooktijd van 90 minuten aangehouden en het borrelde als een dolle dus dat lijkt mij in orde.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat die 27 liter een wilde gok is hoor, niet nagemeten maar het 30 liter kookt zat flink vol. Maar goed, een visser bluft ook over zijn vangsten ;)

Maar dus zelfs minder suiker toevoegen, zelfs nu we meer volume hebben?

Wat is het uiteindelijke verschil in smaak en alcoholgehalte bij die 1076 en wat we nu hebben?

Gr. Jeroen


Battum80

Ik bedoelde geen extra suiker toevoegen. Had even niet begrepen, dat je het suiker pas na de hoofdvergisting gaat toevoegen.

Hoe meer suiker je toevoegd hoe meer alcohol maar zonder de onvergistbare suikers uit je granen. Kristalsuiker 100% vergistbaar. Het toevoegen van suiker in zware bieren vergroot de doordrinkbaarheid.

Jeroen76

Dus gewoon na de hoofdvergisting die 650 gram kristalsuiker toevoegen?

Oxhead

Leuk dat jullie dit recept gebrouwen hebben. :D

Zoals al eerder beschreven blijft er water achter in de mout (ongeveer een liter per kilo bij mij) en in de hop.
Ook koel ik met een dompelkoeler in de kookpan en laat ik de trub achter in de pan door middel van overhevelen.
Ik had ongeveer 27 liter in mijn elektrische weckketel voor het koken, hiervan komt zo'n 21 liter in het gistvat en ongeveer 20 liter op fles.
Hebben jullie toch niet met deksel op de pan gekookt? :weetniet:

gr. Marco


Jeroen76

We hebben geen deksel op de kookketel.

We hebben met heel veel plezier je recept gebruikt en hopen toch op een goede (lekkere) afloop.

Gr. Jeroen en Rolf

Jeroen76

Gister 650 gram suiker toegevoegd en het bubbelt weer

Sjoerd

Ik heb hem ook gebrouwen vorige week en eveneens de Centenial vervangen door Cascade. Wel de hoeveelheid verhoogd naar 36 gram omdat anders de IBU te laag zou worden naar mijn smaak. SG kwam met te laag uit waardoor ik extra suiker heb toegevoegd. Uiteindelijk begonnen met 1072 SG, gisteren bij lageren zat ie op 1013. Geur wat vrij neutraal en smaak viel me niet tegen. We gaan zien wat het gaat worden!

j.heesters3

Lijkt een goed en redelijk eenvoudig recept om mijn eerste brouwsel in 2016 mee te beginnen. Temeer omdat tripel voor mij een favoriet bier is. Zou er voor een extra accent wat koriander aan kunnen worden toegevoegd, zo ja hoeveel?

Oxhead

Citaat van: j.heesters3 op 31-12-2015  19:28 uLijkt een goed en redelijk eenvoudig recept om mijn eerste brouwsel in 2016 mee te beginnen. Temeer omdat tripel voor mij een favoriet bier is. Zou er voor een extra accent wat koriander aan kunnen worden toegevoegd, zo ja hoeveel?

Als je dat lekker lijkt gewoon doen. Ik zou 5 gram per 20 liter adviseren.
 :biersmile:

j.heesters3

Citaat van: Oxhead op 02-01-2016  11:49 uAls je dat lekker lijkt gewoon doen. Ik zou 5 gram per 20 liter adviseren.
 :biersmile:

Bedankt, ga dat zeker proberen.

Jos

Jeroen76

Gisteren ons eerste brouwsel in de fles kunnen doen... 62 stuks dus wel heel dicht bij de 20 liter. Wel apart dat een 30 liter vat (kookketel) nokkievol zit en dat er dan toch maar 20 liter in zit... Dat gaan we eens nameten.

Maar goed het bier natuurlijk geproefd en dat was zeker niet verkeerd. Lauw maar wel wat koolzuur en de smaak is al goed.

Nu wachten, hoe lang daar zijn we nog niet uit. In ieder geval zijn we compleet geïnfecteerd met het brouwvirus en hebben er super veel plezier in gehad.

Gr. Jeroen en Rolf

Cerberus

Citaat van: Jeroen76 op 07-01-2016  15:08 uNu wachten, hoe lang daar zijn we nog niet uit. In ieder geval zijn we compleet geïnfecteerd met het brouwvirus en hebben er super veel plezier in gehad.

Gr. Jeroen en Rolf

Twee weken op kamertemperatuur (eerste dagen evt schudden); dan minimaal twee weken lagere temperatuur en drinken maar!  :biersmile:

Sjoerd

Ook bij mij inmiddels op de fles. Ik had 50 flesjes, als ik het verlies onderweg meetel, dan denk ik dat ik 18 liter had. Eind SG 1010, kleur goed, reuk goed, ben benieuwd naar mijn eindresultaat!

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 31-12-2015  19:28 uLijkt een goed en redelijk eenvoudig recept om mijn eerste brouwsel in 2016 mee te beginnen. Temeer omdat tripel voor mij een favoriet bier is. Zou er voor een extra accent wat koriander aan kunnen worden toegevoegd, zo ja hoeveel?
Zoals gezegd onder een ander item heb ik zaterdag mijn eerste brouwsel gemaakt, op de cursus brouwdag van De Roerstok na. Ipv een tripel van dit recept een tripel gebrouwen van pilsmout, tarwemout, havermout. Als bitterhop Cascade en aromahop Saaz, met de Saaz, koriander toegevoegd en tijdens het koken telkens een kleine hoeveelheid bruine kandysuiker. Dit laatste om de temperatuur tijdens het koken niet te veel te laten zakken. Als gist wel de Safbrew Abbey gebruikt op 15 liter. Staat nu als een gek te ploppen. De keuze voor dit bier heb ik gemaakt om dat ik bij mijn brouwmaat dit bier heb geproefd en dat smaakte erg lekker. Ondanks het feit dat het nog maar 2 weken op de fles zat en het alleen nog maar beter kan worden. Als mijn bier net zo lekker wordt als dat van hem, ben ik een gelukkig man.

Jeroen76

Inmiddels geproefd en we waren dol enthousiast. Perfect gelukt en met een 8,8% ABV een flinke jongen maar drinkt erg lekker weg. Mooie schuimkraag en voor ons meteen dus een succesbier gebrouwen bij de eerste poging.

Staat aanstaande zaterdag twee weken op 2 graden in de koelkast. 20 februari proeven we met de rest van de vriendengroep en ik heb hem inmiddels al op Untappd kunnen plaatsen, zodat de proevers hun mening kunnen delen. Enkel nog de etiketten er op en dan snel plannen maken voor een volgende brouw!

Nogmaals dank Marco voor dit heerlijke recept!

Vriendelijke groeten,

Jeroen

Oxhead

Zonder dank hoor, leuk dat het bier goed gelukt is!

Proost  :biersmile:

Sjoerd

Beste Marco,

Ook namens mij dank. Ik heb hem nu 3 weken geleden gebotteld en heb vanavond even een flesje geprobeerd. Wat smaakt ie goed zeg, nu al top!!

Groet Sjoerd

Oxhead

Hoi Sjoerd

Altijd leuk om te horen.

Proost  :biersmile: en dat er nog veel geslaagde brouwsels mogen volgen.

 :brouwen: Groet Marco

j.heesters3

Citaat van: j.heesters3 op 31-12-2015  19:28 uLijkt een goed en redelijk eenvoudig recept om mijn eerste brouwsel in 2016 mee te beginnen. Temeer omdat tripel voor mij een favoriet bier is. Zou er voor een extra accent wat koriander aan kunnen worden toegevoegd, zo ja hoeveel?

Mijn eerste brouwsel is toch een ander bier geworden maar dit ga ik zeker nog eens brouwen.

Jos

Jeroen76

Gisteravond met de vrienden en aanhang onze tripel geproefd en de reacties waren geweldig. Smaak is na lageren nog lekkerder en het bier is ook een stuk helderder geworden. Deze tripel gaan we zeker nogmaals brouwen.

Enige minpuntje is dat er bij het uitschenken voldoende, mooi wit, schuim ontstaat maar dat dit vrij snel wegslaat. Blijft klein laagje over. Geen groot probleem maar is er iets wat wij de volgende keer kunnen doen om beter schuim te krijgen welke wel blijft staan?

Glazen zijn alleen met water gereinigd en nooit in de vaatwasser geweest.

Gr. Jeroen

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.