Blond bier

Gestart door Paul d., 26-02-2019 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul d.

Nu heb ik mijn eerste zelf samengesteld recept gemaakt. (Gelijkaardig aan Grimbergen blond of Leffe blond)
zonder dat dit een kloon moet voorstellen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden. Gaat dit lijken op een Belgisch blond biertje?

Fractus

Leuk Paul dat je zelf een recept aan het maken bent!

De opzet is prima: Groot deel pilsmout, een klein beetje aromamout voor wat donkergoud kleurtje, en een mooie suikergift. Lijkt me prima.

Houd er rekening mee dat de M41 ver doorgist. Dit betekent dat je een redelijk droog blondje krijgt, het staat me bij dat de Leffe blond redelijk zoet is.
Verder zou ik voorzichtig zijn met de kruiden, deze gaan snel overheersen ;)

Ook valt me op dat je alleen hop geeft aan het begin van het koken. Hierdoor heb je met redelijk weinig hop veel bitterheid, maar hop geeft naast bitterheid ook (kruidige) smaak aan je bier. Omdat je koriander en sinaasappelschil toevoegd, lijkt het erop dat je juist die kruidigheid in je bier wilt. De smaken van koriander en citrus komen in veel blonde bieren uit de hop: hiervoor kun je iets minder hop toevoegen aan het begin van het koken, en extra hop toevoegen aan het eind van het koken. Bijvoorbeeld ook nog 25 gram op 30 min, en misschien wel 40-50 gram op 5-10 minuten voor einde kook. Dit geeft veel meer smaak aan je bier.

Als laatste: Je blond is redelijk bitter, kijk maar naar het balkje bitterheid onderin BrouwHulp. Als je houd van een bitter blondje moet je het vooral zo laten, maar wees je er wel bewust van ;)

Ik denk dat het sowieso een geslaagd biertje wordt, gewoon brouwen en daarna genieten!

Paul d.

Citaat van: Fractus op 26-02-2019  11:06 uAls laatste: Je blond is redelijk bitter, kijk maar naar het balkje bitterheid onderin BrouwHulp. Als je houd van een bitter blondje moet je het vooral zo laten, maar wees je er wel bewust van ;)

Ik denk dat het sowieso een geslaagd biertje wordt, gewoon brouwen en daarna genieten!
Dus ipv alle hop in het begin toe te voegen ongeveer 15 gram vanaf het begin laten koken en rond de 25 tot 30 gram 10 minuten voor het einde ?

tdp

Wil je meer richting de Leffe Blond zou ik een 44 graden stap doen van 10/15 minuten en de T-58 gist gebruiken. Verder prima, al ga ik ook mee met Fractus. Zelf probeer ik altijd 2/3 van de bitterheid met de bitterhopgift te krijgen (dus op begin koken), en 1/3 in de laatste 15 minuten. In jou voorbeeld dus zo'n 18 IBU uit de hopgift bij aanvang koken, en 9 IBU op een hopgift zeg 10 minuten voor het eind.

Paul d.

Citaat van: tdp op 26-02-2019  12:17 uWil je meer richting de Leffe Blond zou ik een 44 graden stap doen van 10/15 minuten en de T-58 gist gebruiken. Verder prima, al ga ik ook mee met Fractus. Zelf probeer ik altijd 2/3 van de bitterheid met de bitterhopgift te krijgen (dus op begin koken), en 1/3 in de laatste 15 minuten. In jou voorbeeld dus zo'n 18 IBU uit de hopgift bij aanvang koken, en 9 IBU op een hopgift zeg 10 minuten voor het eind.
Oke super de tip met hop ga ik zeker gebruiken. En qua maischschema had ik 90 minuten verdeeld over 45 min 62 graden en 15 min 72 graden hoe zou ik deze dan aanpassen ?

tdp

Zelf maisch ik meestal 30 minuten op 63 graden, 30 minuten op 72 graden en 5 minuten op 78 graden. Mocht je de 44 graden stap (kruidnagelrust) inpassen, zou ik daar 10 minuten rusten.

Zie ook dit topic, waarin ik een simpel blond bier gebrouwen heb, en deze met 3 verschillende gisten vergist heb.

Paul d.

Citaat van: tdp op 26-02-2019  13:59 uZelf maisch ik meestal 30 minuten op 63 graden, 30 minuten op 72 graden en 5 minuten op 78 graden. Mocht je de 44 graden stap (kruidnagelrust) inpassen, zou ik daar 10 minuten rusten.

Zie ook dit topic, waarin ik een simpel blond bier gebrouwen heb, en deze met 3 verschillende gisten vergist heb.

Top! Ik ga dit schema eens toepassen.

Davester

Citaat van: Paul d. op 26-02-2019  14:08 uTop! Ik ga dit schema eens toepassen.

En Paul, hoe is deze geworden?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.