Polsinelli olijfolievaatje

Gestart door Johannesdeloper, 21-12-2015 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eskil

Ik heb ook een paar 20 liter olijfolie vaatjes, voor wat kleiner experimenten.
De ene werkt prima met de bijgeleverde rubberring de ander kreeg ik niet dicht, dus gebruikte ik daar elastische tape voor.
Ook ik had het probleem dat de deksels g*dvernakende vast zaten, ik heb van een rvs staaf een soort inhaak-hendel gebogen die in het handvat haakt, zo heb ik een hefboom om de vaten te openen.
Nu heb ik een stuk neopreen rondsnoer besteld waarvan ik zelf een een afdichtring maak, 15 mm lekker dik.
Dan hoef ik het deksel niet zo belachelijk vast te draaien, mocht er toch nog een lek zijn dan draai ik er gewoon een slag elastiche tape omheen.

http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/rubber-profielen/rondsnoer/

Ronnie

Citaat van: EvdBroek op 23-12-2016  11:31 uWas je er wel tevreden over, over het olijfolie vat?

Ja hoor.
De reden dat ik het niet meer heb is omdat ik nu een cct heb.

Toelichting verschil tussen deze van Brouwland en de goedkopere (bijv. van BMS Kuurne):

Goedkope: De bodem-las die op de wand overgaat was een ruwe lasnaad, had schrik voor opzamelen vuil/resten.
Deze van Brouwland: de bodem was een mooie U-vorm vrijwel naadloos overgaand naar de wand.

Een Polsinelli heb ik nooit vanbinnen kunnen bekijken.

Johannesdeloper

Vandaag heb ik het deksel losgekregen. Zelfs met een drevel lostikken lukte niet.
Toen ik het deksel met een schroevendraaier optilde en de rubberen ring er tussenuit wist te trekken, ging het deksel vlot open. Mijn conclusie is dat de rubberen ring de veroorzaker van het probleem is.

Neetje

Citaat van: Johannesdeloper op 24-12-2016  21:06 uVandaag heb ik het deksel losgekregen. Zelfs met een drevel lostikken lukte niet.
Toen ik het deksel met een schroevendraaier optilde en de rubberen ring er tussenuit wist te trekken, ging het deksel vlot open.Mijn conclusie is dat de rubberen ring de veroorzaker van het probleem is.

Mss combi van rvs schroefdraad (frictie) aan een kant en rubber (anti slip) aan de andere.
Wat gebeurt er als je beide enigszins wat smeert met olie of vet?

seed7

I.p.v een ring een slang gebruiken als pakking. Een (siliconen) slang druk je met weinig kracht in elkaar en dan sluit die goed genoeg af.

Ingo

Serge VL

Zelfklevende afdichtingstape van geƫxpandeerde PTFE werkt ook perfect als afdichtingsmiddel.
vb: https://eriks.nl/datasheets/646/nl/downloads/flensafdichtingen/afdichtingstape-ptfe-ge%C3%ABxpandeerd/

Ronnie

ik gebruikte steeds een cleenex met wat olijfolie waarmee ik de rand van het deksel invreef.
Probleem is dat je dat deksel op een foute plaats kan er in plaatsen en dan draait het vast zonder te sluiten.
Van in begin als het goed zit markering maken met alcoholstift.
Eenmaal je het juist hebt middels een kras of puntslag bovenaan rand  en deksel zodat het onuitwisbaar is.

steyr540

Citaat van: appie op 24-12-2016  15:02 uHallo
Ik heb de stainless steel 35 liter fermenter werkt perfect, deksel is van dik rvs staal en sluit goed af.


Hoe dik is materiaal van de deksel en van de wand?
En hoe is de lasverbinding tussen de wand en dat van de bodem?
Verder hoe hoog zit het kraantje van de bodem af? En komt er gist of Trub mee als je het jong bier via het kraantje overhevelt naar het lager vat?

Alvast bedankt

appie

Hallo

De deksel is 2 mm dik rvs sluit mooi aan op silicone afdichtingsring met stevige klemmen te sluiten.
De overgang van bodem naar rand is mooi rond.
Kraantje zit voldoende hoog, zodat er veel bezinksel meekomt bij het laten leeglopen. Heb zelfs de fermenter wat scheef gehouden bij het ledigen omdat er anders teveel achterblijft.

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/94a4f593ab4d23c10493131595934f88.jpg
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/0b57191d19535983545198a2b48b4802.jpg



Barreltje

Zelf heb ik twee 30 litervaten van polsinelli gekocht
De rubberenring is wel erg stroef, maar gaat naar gelang steeds makkelijker.
Binnenkort wel denk ik toch een siliconen ring bestellen hiervoor (bij ali).

Het gat voor de rubberenring iets groter gemaakt en een kabelwartel in het deksel gemaakt.
Idiaal want dan kan je deze met een stokje oid weer dichtmaken wat reinigen (schudden/kantelen) weer makkelijk maakt.

De vaten niet te strak dichtdraaien, het rubber zet na aandraaien toch weer iets uit waardoor ze goed afdichten.

Proost.

orangeloo

Gisteren mijn eigen ontwerp van de "vatenopener" getest... het was maar een proefmodel, maar het werkte perfect. Ik ga er nu 1 maken van een mooi stukje hout en een beetje preciezer de uitsparingen maken.
Het principe is eenvoudig. Een houten balkje van een cm of 60 - 70 met daarin een uitsparing die precies in het deksel en over de handgreep in het deksel past. Hierdoor kan je meer kracht zetten om het deksel los te draaien.


Johannesdeloper

Citaat van: Orangeloo op 06-01-2017  18:30 uGisteren mijn eigen ontwerp van de "vatenopener" getest... het was maar een proefmodel, maar het werkte perfect. Ik ga er nu 1 maken van een mooi stukje hout en een beetje preciezer de uitsparingen maken.
Het principe is eenvoudig. Een houten balkje van een cm of 60 - 70 met daarin een uitsparing die precies in het deksel en over de handgreep in het deksel past. Hierdoor kan je meer kracht zetten om het deksel los te draaien.[/URL]
Kijk wel uit met deze hefboom. Vermoedelijk kan het handvat de kracht die je er nu op gaat zetten niet aan. Een leeg schoon vat zegt niks, dat krijg je altijd wel los.
Het probleem komt pas als het langer heeft staan vergisten. Het rubber hecht dan teveel aan de pan.
Bij mij moest ik zoveel kracht zetten dat het handvat er spontaan af brak.

Kijk ook naar bovenstaand commentaar van Ronnie. Waarschijnlijk klopt het wel dat je dat deksel er maar in 1 stand op mag draaien.
Vaseline helpt en wat ook helpt is van een siliconen matje voor de oven een ring te knippen die je tussen het rubber en het vat zet.
In mijn geval was ik die vergeten en dat betekende het einde van mijn deksel.

orangeloo

Citaat van: Johannesdeloper op 09-01-2017  08:41 uKijk wel uit met deze hefboom. Vermoedelijk kan het handvat de kracht die je er nu op gaat zetten niet aan. Een leeg schoon vat zegt niks, dat krijg je altijd wel los.
Het probleem komt pas als het langer heeft staan vergisten. Het rubber hecht dan teveel aan de pan.
Bij mij moest ik zoveel kracht zetten dat het handvat er spontaan af brak.

Getest met een vol vat na 8 dagen vergisten.  :brouwen:
En de truc is niet om er veel kracht op te zetten, maar met de vuist een paar tikjes te geven tegen de zijkant van het balkje. Zodat deze los schrikt. Net als bij het principe van een Slagschroevendraaier
In mijn vrije tijd sleutel ik ook aan ouwe auto's  ^-^

Bertje Bier

Ik heb ook zo'n dingus gemaakt om het vat makkelijker te sluiten en te openen. Het grootste probleem vind ik eigenlijk dat, door dat gehannes met openen, bezonken gist weer in het bier komt.
Daarom draai ik niet meer te strak aan en houdt het waterslot in de gaten. Als ik dat er in steek en er blijft niveauverschil staan dan is het OK. Zo niet, dan trek ik een stuk constructie-tape langs het deksel en plak het vat dicht.

Bertje

Eskil


Barreltje

Ik heb bij Polsinelli twee olijfolievaten gekocht.
Makkelijk te reinigen en tot heden geen probleem mee.
Het rubberen seal is wat stroef maar draai ik niet te strak aan, deze zet toch weer uit zodat die voldoende afsluit.

Verder heb ik een wartel erin voor het waterslot.
Deze schroef ik eerst los en haal het waterslot eruit.
Eventueel overdruk ben je dan gelijk kwijt waardoor het deksel ook makkelijker los te krijgen is.

Wat de toekomst brengt weet alleen de toekomst...

orangeloo

Citaat van: Barreltje op 31-01-2017  12:56 uVerder heb ik een wartel erin voor het waterslot.
Deze schroef ik eerst los en haal het waterslot eruit.
Eventueel overdruk ben je dan gelijk kwijt waardoor het deksel ook makkelijker los te krijgen is.

Wat de toekomst brengt weet alleen de toekomst...

Heb je ook een foto of een link van de wartel. Klinkt een goede oplossing.  :brouwen:

Barreltje

Sorry voor de late reactie...

Ik heb even een foto gemaakt van de wartel.
Je kan een RVS wartel gebruiken, maar dan wel een goede die inderdaad niet snel aangetast is en die zijn best prijzig.
Een kunststof wartel kost nagenoeg niets en voldoet ook.

Het wort/bier zal niet direct hiermee in aanraking komen dus dit wordt om die reden vaker zo gedaan.



In deze wartel kan je makkelijk het waterslot zetten en verwijderen.
Tevens kan je voor het makkelijk reinigen een staafje/stokje in stoppen om af te sluiten zodat deze dicht is.
Door te kantelen dus makkelijk te reinigen.

Proost!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.