Polsinelli olijfolievaatje

Gestart door Johannesdeloper, 21-12-2015 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

Ik heb net een 25 liter Polsinelli vaatje binnengekregen.
Het deksel doet nogal blikkerig aan.
Verder valt de rubberen afsluitring nauwelijks in de daarvoor bestemde uitsparing.
Ik krijg het vat alleen luchtdicht, door het handvat met het vat op zijn kop in de bankschroef te klemmen,
en dan moervast te draaien.
Dat lukt me niet met wort erin.
Wil ook niet meteen het vat mollen.

Heeft iemand hiermee ervaring?

Moet je de pakkingring in heet water gooien?
Rand invetten?
Deksel vast slaan met een rubberen hamer?
Andere pakking gebruiken.
Of misschien gewoon reclameren en het vat terugsturen?


ed

Ik heb een 30 en 50 liter vat van Polsinelli. Ik geef toe, dat het even een beetje lastig is om het begin van de schroefdraad van het deksel te vinden. Maar als de deksel zijn draai heeft gevonden kan ik hem stevig aandraaien en sluit die met de rubberring luchtdicht af. De vaten zijn niet echt van dik materiaal gemaakt, maar werken verder wel. Heb je de ring wel goed in de deksel zitten? Er zit een ronde en platte kant aan de ring.

Ed

abroeders

Ik heb van een stuk tengel een hefboom gemaakt. 2 rijen schroeven waar de strip van het deksel tussenvalt. De tengel steekt ongeveer 50 cm uit en hiermee kan ik meer kracht zetten bij het sluiten en openen.
De eerste keer dat ik het vat gebruikte kreeg ik het na de coldcrash niet meer open. Met een stukje hout als hefboom lukt het prima.

hopiebier

Citaat van: ed op 21-12-2015  20:52 uIk heb een 30 en 50 liter vat van Polsinelli. Ik geef toe, dat het even een beetje lastig is om het begin van de schroefdraad van het deksel te vinden. Maar als de deksel zijn draai heeft gevonden kan ik hem stevig aandraaien en sluit die met de rubberring luchtdicht af. De vaten zijn niet echt van dik materiaal gemaakt, maar werken verder wel. Heb je de ring wel goed in de deksel zitten? Er zit een ronde en platte kant aan de ring.

Ed
En welke zijde van deze ring moet dan naar boven?
Gr :weetniet:

Johannesdeloper

Goed idee zo'n hefboom! Je kunt gemakkelijk wat gaatjes in die strip van het bovenhandvat boren en daar een veel langere strip opzetten.
Als je hem goed vastdraait, dan is hij zeker goed dicht.

Mijn idee is dat de platte kant van de ring in de sleuf van het deksel hoort.
Al is het rubber veel te stug. Het floept er aan de ander kant uit als je het aan de ene kant erin drukt. Met heet water of olijf olie ga ik nu proberen.

Johannesdeloper

Het Porsinellivat is nu klaar voor gebruik.



Ik heb 3 gaten in de handgreep geboord. Daarop een houten handgreep van 42 cm geschroefd. (De breedte van mijn koelkast)
Het staal van Porsinelli is behoorlijk hard, het boort niet echt gemakkelijk, ondanks dat het vrij dun is. Met de platte kant van de rubberen ring naar beneden en stevig aandraaien is het vat nu luchtdicht.
Voor het waterslot heb ik eerst een gat van 16mm geboord en dat verder uitgefreesd naar 18 mm

Adbrouwt

Dat ziet er goed uit. Voordeel is dat je vat altijd in het midden van je koelkast staat ;)

Johannesdeloper

De constructie zoals op de foto met het houten handvat, bleek niet te werken.
Na een week vergisting zat het deksel zo vast dat ik het handvat moeiteloos vernielde bij het losdraaien...

Uiteindelijk heb ik het bier door het gat van het waterslot weggeheveld. Vervolgens heb ik
het vat op z'n kop tussen de bankschroef gezet en losgekregen.

Het vat lijkt een miskoop.

Ik ga nu een metalen handvat erop zetten en kijken naar een siliconen ring ipv de hard rubberen ring die werd meegeleverd.

berdus

Hoi,

Ik heb er ook twee gehad waarvan ik er in de praktijk maar 1 tegelijk gebruikte. Wat hielp was twee rubber ringen in het deksel leggen. Dan hoef je het geheel niet zo nakend vast te draaien, en ging dus ook eenvoudiger los.

Ik kan me voorstellen dat een geknutselde o-ring van siliconen-slang of matje o.i.d. ook werkt.

Johannesdeloper

Na een keer of 8 gebruiken is mijn Vat "overleden".
Hij zat zo vast, dat ik het handvat er finaal afgetrokken heb. Ik heb het helemaal gehad en ga een ander vat kopen...

Ronnie

Nu heb ik een CCT
daarvoor had ik een olijfolievat van Brouwland, een 75 liter.
Dat vat heeft vele honderden litersvergist en heb nu ik het niet meer gebruik, kunnen verkopen.
Het is nog steeds in gebruik.
Altijd deksel mooi kunnen sluiten.

Voor het waterslot had ik een plastic laboflesje opengesneden waar een sterke schroefdop op paste. De doorboorde schroefop zat aan de binnenkant.
In het doorgesneden flesdeel dat met de doorgesneden opening naar boven zat, ging een waterslotstop van zoiets van diam 30 a 40  (groot pot waterslot)

Ronnie

Citaat van: Ronnie op 22-12-2016  18:16 udaarvoor had ik een olijfolievat van Brouwland, een 75 liter.
Dat vat heeft vele honderden litersvergist en heb nu ik het niet meer gebruik, kunnen verkopen.

En ik heb nog een fotoreportage gevonden!
Hier

EvdBroek

Citaat van: Ronnie op 23-12-2016  10:20 uen ik heb nog een fotoreportage gevonden!
Hier
Was je er wel tevreden over, over het olijfolie vat?

Johannesdeloper

Ja ik heb er prima mee weten te vergisten, RVS was goed schoon te houden.
De kwaliteit van het RVS was goed, boren ging niet echt gemakkelijk. Het staal is veel harder dan bv van een Menno-pan.
Alleen je moet hem goed vast draaien om hem luchtdicht te krijgen,
Kennelijk ontzet de RVS schroefdraad dusdanig dat je het deksel alleen maar met veel geweld los kunt krijgen.

Ik loste dat op door het vat leeg te laten lopen via de kraan. Vervolgens het vat omgekeerd op de bankschroef en dan losdraaien.
Hierbij schoot de las van het handvat finaal los.

Ik denk dat het type met de klemmetjes wel zal voldoen. Mogelijk zou een andere afsluitring ook kunnen werken.

Rich

Je kan op Ali een siliconenring/profiel kopen bedoeld voor snelkookpannen die precies over de lip van de rand van een olijfolievaatje past. Zelf dekseltje klussen, klemmetjes erop en klaar. Ik heb de originele deksel na 1x proberen weggegooid, sloot niet goed en zat bij het uitproberen inderdaad al muurvast. Met bovenstaande oplossing al paar keer succesvol vergist.

orangeloo

Wat betreft die vaten, ik heb er ook 2. 1 van 30 liter en 1 van 60 liter.
Wel zonder kraantje en in het deksel zat nog geen voorbereiding voor het waterslot.
Wat betreft het deksel, dat is bij mij inderdaad ook al stuk gegaan.
De strip bovenop is gepuntlast en is los gegaan. Ik heb deze wel weer terug vast gelast.
Het sluiten is op zich geen probleem bij mij, het is meer het terug openen.
Door het rubber krijg je hem moeilijk terug open.  Ik gebruik meestal een hamer, daardoor is de strip er ook af gegaan. Ik heb op het forum een keer gezien dat iemand een houten ding had gemaakt om het deksel makkelijker los te krijgen, zodat je dus geen hamer nodig heb.

Een nadeel ten opzichte van een kunststof vat is dat je niet aan de buitenkant kan zien hoeveel wort er inzit na de brouwdag. Hiervoor heb ik een meetlat gemaakt.

Al bij al ben ik toch wel blij met deze vaten.

Johannesdeloper

Citaat van: Orangeloo op 23-12-2016  14:13 uIk heb op het forum een keer gezien dat iemand een houten ding had gemaakt om het deksel makkelijker los te krijgen, zodat je dus geen hamer nodig heb.

Dat was ik, maar de houten hefboom ging ook vrij snel "te barsten" door de enorme kracht die ik moest zetten om hem open te krijgen.

orangeloo

Citaat van: Johannesdeloper op 23-12-2016  14:24 uDat was ik, maar de houten hefboom ging ook vrij snel "te barsten" door de enorme kracht die ik moest zetten om hem open te krijgen.

Jij had toch een lat bevestigd op het deksel.
Citaat van: Johannesdeloper op 29-12-2015  00:10 uHet Porsinellivat is nu klaar voor gebruik.



Dat bedoel ik niet.
Het was volgens mij iemand anders met een stuk hout in een bepaalde vorm geschaafd.
Zodat het over/ in het deksel viel.

Rich

Hier wat foto's van mijn oplossing:



Van een emmerdeksel een schijf gesneden met een gat voor waterslot, van een stukje multiplex een ring gezaagd, een siliconenring van Ali.




De ring past precies om de rand.




Het geheel met lijmklemmen vast, geheel water- en gasdicht. Wint niet de schoonheidsprijs maar het werkt wel :)

Henkw

Is het niet raar dat er een product verkocht wordt waarvan blijkt dat het eigenlijk niet geschikt is. Je mag toch verwachten dat het sluiten en openen op een normale manier kan en dat je zelf geen aanpassingen of houtje touwtje oplossingen moet bedenken. Ik stond op het punt om twee 30 liter vergisting vaatjes te bestellen bij Polsinelli, compleet met kraan en waterslot, maar als ik lees dat ze na 8 keer gebruiken al kapot zijn kan ik beter bij plastic blijven en deze regelmatig vernieuwen.
Iemand nog alternatieven in RVS?
Heeft iemand ervaring met deze https://www.polsinelli.it/en/35-l-stainless-steel-beer-fermenter-P1326.htm

orangeloo

Citaat van: Henkw op 23-12-2016  21:54 uIs het niet raar dat er een product verkocht wordt waarvan blijkt dat het eigenlijk niet geschikt is. Je mag toch verwachten dat het sluiten en openen op een normale manier kan en dat je zelf geen aanpassingen of houtje touwtje oplossingen moet bedenken
Zoals de topic al heet zijn het olievaten, mogelijk niet gemaakt om vaak open en dicht te gaan.
En moeten deze voor olie ook niet helemaal luchtdicht te zijn.
Voor bier hebben ze, zoals je zelf al aan geeft, een ander model.

seed7

Citaat van: Orangeloo op 23-12-2016  22:15 u[...]
En moeten deze voor olie ook niet helemaal luchtdicht te zijn.

Dat zeg je nou wel maar... ranzige olijfolie :(
Bovendien, olie kruipt en maakt het geheel daarmee "zelfsmerend", maar, zonder dollen, ze zijn inderdaad gewoon niet voor bier bedoeld, hoewel ik denk dat een beetje van dat tapkranenvet in de schroefdraad wel helpt (RVS op RVS loopt niet lekker).

Ingo

Rich

Inderdaad niet gemaakt om onder druk luchtdicht te zijn. Ik heb het Polsinelli 35 L vat waar je naar linkt, inderdaad speciaal gemaakt voor fermenteren (een heel ander principe en model dus), daar zijn deze problemen pertinent niet aanwezig. Het is qua kwaliteit geen SS Brewtech maar zeker waar voor je geld en past in een standaard tafelmodel koelkast. Schoonmaken is hetgeen waardoor je permanent afscheid zal nemen van fermenteren in plastic.

Het mooie van deze kleine olijfolievaatjes is dat je kleine hoeveelheden (5-10L) in RVS kan vergisten.

Jacques

Citaat van: Henkw op 23-12-2016  21:54 uIemand nog alternatieven in RVS?

Polsinelli heeft diverse alternatieven
https://www.polsinelli.it/en/stainless-steel-fermenter-C123.htm


En verder kun je natuurlijk ook even kijken op Ebay en AliExpress.

appie

Hallo
Ik heb de stainless steel 35 liter fermenter werkt perfect, deksel is van dik rvs staal en sluit goed af.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.