Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleinschalige brouwinstallatie advies  (gelezen 163 keer)

Peacock, NC92 en 2 gasten bekijken dit topic.

Online NC92

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Kleinschalige brouwinstallatie advies
« Gepost op: Gisteren om 22:36 »
Zijn er hier ook mensen die met enige regelmaat op kleine (<20L) schaal brouwen, en kunnen jullie advies geven over wat voor verschillen dat maakt voor je brouwopstelling?

Ik ben na een paar keer samen met wat vrienden wat gebrouwd te hebben nu aan het kijken om dat zelf te gaan doen. Omdat ik verwacht het grootste deel zelf te drinken (en het in het begin niet allemaal top zal zijn) zou ik ook graag met regelmaat proefbrouwsels op een kleinere schaal (+/- 10L) willen doen.

Nou is mijn vraag; wat is daarvoor handig qua brouwapparatuur?, specifiek voor het maischen/filteren/spoelen? Het makkelijkste voor mij (low budget :P) zou zijn om gewoon zo een bestaande plastic filterkuip te kopen: https://www.braumarkt.com/filterkuip-met-rvs-mattmil-filterheks-spiraal of zelf iets te maken van twee emmers met gaatjes oid, maar ik heb via andere topics begrepen dat het verlies daarbij nogal groot kan zijn, dus voor kleine volumes dan niet echt handig denk ik?
Zit nu een beetje heen en weer te schieten tussen de oplossing hierboven, of een koelbox/gamel te kopen ergens en dan zelf een hevelfilter te fabriceren. Omdat het tweede optie uiteindelijk niet goedkoper is en niet een duidelijk gebaand pad, ben ik best wel benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Kleinschalige brouwinstallatie advies
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 08:41 »
Om exact de door jou genoemde redenen heb ik meteen gekozen voor een 15L Hopfengott. Kleinste Brouwautomaat die er is naast de duurdere Brauheld Pro van 15L. Ik maak 10-11L brouwsels per keer en ook ik drink het alleen op. Voordeel is dat ik in 10 maanden tijd al 17 brouwsels heb kunnen maken in uiteenlopende stijlen. Nadeel is dat het net zoveel voorbereiding en poetswerk kost als een 25L brouwsel in een 30L ketel. Helaas is de 15L uit het assortiment, alleen de Brauheld is nog verkrijgbaar. Alle andere ketels in de markt beginnen bij 30L.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:49 »
Ik heb een 3 pannensysteem waarmee ik 45 liter brouw, en een Igloo koeler voor kleinere brouwsels. Ik kook dan in een 9l soeppan, en vergist in moutemmers van de Braumarkt. Heb er zelf een hevelfiltertje in gefabriceerd en een kogelkraan opgezet, was voor +/- 60,- klaar.

Offline pappa-m

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:54 »
Voor kleine brouwsels gebruik ik de BIAB methode. Brew In A Bag. Je hoeft geen filters te maken. Materiaalkosten zijn (relatief) laag: 1 BIAB zak, 1 pan op een indicatieplaat, oude slaapzak als isolatie tijdens maisch.
Ik gebruik het om te experimenteren met kleine brouwsels. Mijn BIAB zak is voor een 30 liter, maar in een 20 liter pan gaat dat ook prima. Hiermee brouw ik 5 tot 7 liter bier. Meer kan wel, maar experimenteren doe ik met kleine batches.

Online Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:07 »
1 pan op een indicatieplaat

Dat lijkt me handig, vertelt die plaat je dan welk soort bier je ongeveer kan verwachten?  ;D

Sorry, kon het niet laten. Je bedoelt inductie.

Offline Arthur B

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 10:02 »
Dat lijkt me handig, vertelt die plaat je dan welk soort bier je ongeveer kan verwachten?  ;D

Een gat in de markt!  ;D

Online NC92

• *
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:40 »
Ik heb een 3 pannensysteem waarmee ik 45 liter brouw, en een Igloo koeler voor kleinere brouwsels. Ik kook dan in een 9l soeppan, en vergist in moutemmers van de Braumarkt. Heb er zelf een hevelfiltertje in gefabriceerd en een kogelkraan opgezet, was voor +/- 60,- klaar.

Zoiets zat ik inderdaad aan te denken, maar dan met een leger gamel ipv een igloo (omdat de prijs daarin niet veel verschilt, en RVS bij mij dan voorkeur heeft over plastic ;p).

Ik neem aan dat jij dan die Igloo van 8L hebt? Wat is een beetje het maximale volume wort dat je daarmee kan brouwen? Ik neem aan dat je voor 10L dan wel echt aan het pushen bent met ratio maisch/spoelwater?

Online NC92

• *
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:44 »
Voor kleine brouwsels gebruik ik de BIAB methode.

Dit is hoe ik het met vrienden aan het doen was voorheen! Werkt inderdaad best goed, en goedkope oplossing, alleen in mijn ervaring wel veel fijn materiaal dat in het wort blijft zitten. Niet een heel groot probleem, maar aangezien ik toch een nieuwe maischkuip wil opzetten, die zo inrichten dat kleiner volume ook goed te doen is. ;)

Tags: