(Groot) verschil meting refractometer - hydrometer

Gestart door brouwmus, 19-12-2015 10:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwmus op 20-12-2015  17:02 uNogmaals bedankt voor de aanvullende informatie!

Mijn refractometer heeft een schaalverdeling in graden Plato.

Betekent dit dan dat deze gewoon niet gebruikt kan worden voor het meten tijdens of na de gisting?

(Als ik Sanders antwoord correct interpreteer, is dat namelijk het geval. Dat zou veel verklaren...)
Nee hoor graden plato kun je gewoon gebruiken alleen moet je net doen alsof het Brix schaal is. Brix en Plato is beide namelijk gram suiker per 100 gram oplossing. De brouwsoftware gebruikt het woord Brix altijd in combinatie met een refractomerer en Plato in combinatie met een hydrometer.

_M_M_

Ik gebruik altijd de site van gerstenat.

http://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Hier vul je gewoon de waarden die je gemeten hebt in,  en alles wordt uitgerekend.

Jeukstaardt

Citaat van: _M_M_ op 21-12-2015  13:49 uIk gebruik altijd de site van gerstenat.

http://www.gerstenat.nl/soortelijk.gewicht

Hier vul je gewoon de waarden die je gemeten hebt in,  en alles wordt uitgerekend.

Hee, die kende ik nog niet. Ook handig!

RienP

Om het nog wat interessanter/ complexer te maken:

snowdog2006

Ik had vanavond zowel gemeten met de hydrometer als refractometer.

Start SG was 1054.

Hydrometer geeft 1012. Bij de Refractometer heb ik het jongbier door een koffiefilter laten lopen en gaf 6.5 Brix. Via https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/ krijg ik dan 1008 (wortcorrectie factor 1.04). BrouwHulp geeft ook 1009 aan bij het omrekenen.

Iemand een idee waar dit verschil vandaan komt tussen hydro en refracto? Ik heb beide geeikt (schroefje op de refractometer en met demiwater voor de hydrometer).

Ik ga zo nog het maatglas leeg laten lopen in een koffiefilter en ga dan opnieuw meten met een hydrometer. Kijken of het daardoor (filteren) komt.


hansHalberstadt

Met mijn nieuwe rekensheet kom ik bij begin SG = 1054 SG = 1012 op 7.1 Brix met vergisting vrijwel volgens het boekje (100% van de te verwachten moutsuikers vergist) berekende SG en Brix waarde hebben altijd wat onnauwkeurigheid omdat de waardes afhankelijk zijn van meerdere factoren, oa hoeveel gistgroei er is geweest. gistgroei gebruikt suiker voor celopbouw en geen alcoholvorming. ook het eiwitpercentage van je wort kan varieren en daarmee  het verschil tussen wat de hydrometer en refractometer aangeeft (brixcorrectiefactor) maar ik zie dat je geen begin Brix hebt gemeten. Verder kan beluchting ook nog invloed hebben omdat dat er ook voor zorgt dat de suiker niet wordt omgezet op dat moment via de beruchte omzetfactor 0.484 in alcohol maar in koolzuur en water en bouwstoffen.

Bierbrouwen en gisten blijft een proces met variaties dus nooit helemaal 100% te voorspellen. Verder moet je ook niet vergeten dat SG meters redelijk onnauwkeurig af te lezen zijn dus kan ook makkelijk 1010 of 1014 geweest zijn en bij 1010 kom je op 6.6 Brix en nog iets hogere vergistingsgraad.

snowdog2006

Bedankt Hans voor je uitgebreide antwoord. Ik moet dat ff op mij laten in werken :) Ik heb niet belucht. Gewoon 11.5 gram korrelgist toegevoegd alleen.

Trouwens, net weer het SG gemeten nu dus gefilterde wort dmv koffiefilter en de hydrometer geeft 1010 aan. Wat een verschil geeft dat filteren..!

hansHalberstadt

Citaat van: snowdog2006 op 08-09-2018  23:45 uBedankt Hans voor je uitgebreide antwoord. Ik moet dat ff op mij laten in werken :) Ik heb niet belucht. Gewoon 11.5 gram korrelgist toegevoegd alleen.

Trouwens, net weer het SG gemeten nu dus gefilterde wort dmv koffiefilter en de hydrometer geeft 1010 aan. Wat een verschil geeft dat filteren..!
Door het filteren haal je alle koolzuur eruit. De kans is groot dat bij de vorige meting wat koolzuurbelletjes je hydrometer een stukje hebben opgetild van 1010 naar 1012 door eraan te gaan plakken.
Bij SG 1010 kom ik op 6.7 Brix Dat komt dus al behoorlijk bij elkaar in de buurt nu. Je hebt dan een hoge SVG gehaald van bijna 82%
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.