High Gravity Brewing?

Gestart door Herman, 13-11-2002 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Hallo allen,

Naar aanleiding van een vraag op het Duitse forum. Zijn er onder jullie mensen die ervaring of geexperimenteerd hebben met High-Gravity brouwen?

Zoals wellicht bekend is dit een brouwmethode waarbij extra zwaar bier wordt gebrouwen en later water bij het wort gedaan wordt. Hierdoor kan meer bier gebrouwen worden dan de capaciteit van de brouwketel toestaat.
Interessant dus als je meer wilt brouwen met dezelfde apparatuur.

Wat mij met name interesseert zijn de gevolgen die dit heeft. Een normaal gemaakt brouwsel van 20 liter van 12oP (1.048 SG) proberen om te zetten naar 30 liter (factor = 1,5) door 20 l te maken van 1,5 * 12 = 18oP (1.072) door 1,5*(water, hop, mout) te gebruiken houdt in dat je geen rekening houdt met gewijzigde efficiency uit rendement van hop en mout.

Door de hogere SG's is de isomering van de hop namelijk minder. Verder is een dikkere maisch ook synoniem met meer onvergistbare suikers.

Ik zou zelf zeggen dat je voor de hop al gauw een factor 1,7 moet toepassen en voor de mout waarschijnlijk ook zo iets. Verder denk ik dat je langere versuikeringstijd aan moet houden bij het maischen.

Gedachten, ervaringen??

Herman

Adrie

Ha Herman,

Interessante techniek... Kunnen we nog meer bier maken.

Even wat opmerkingen. Dat je met een dikkere maisch een ander brouwrendement krijgt valt volgens mij wel mee. Met zowel dikke als dunne brouwsels krijg ik ongeveer hetzelfde rendement. Het hangt er ook een beetje vanaf hoever je doorgaat met spoelen en hoever je indampt met koken.
Dikkere maisch levert inderdaad meer onvergistbare suikers op. Dit zou je kunnen verhelpen door langere maischtijden aan te houden. Bijvoorbeeld een uur op 60 graden en een half  uur op 70 graden. Dit heeft bij dikkere bieren bij mij altijd een goede vergistingsgraad opgeleverd.
Over een lagere isomerisering van hop weet ik niets, maar het zou kunnen.

Groeten,

A3

Herman

CiteerEven wat opmerkingen. Dat je met een dikkere maisch een ander brouwrendement krijgt valt volgens mij wel mee. Met zowel dikke als dunne brouwsels krijg ik ongeveer hetzelfde rendement. Het hangt er ook een beetje vanaf hoever je doorgaat met spoelen en hoever je indampt met koken.
Hoi A3,

Klopt, maar hier zit bij HG brouwen nu net de clou. Juist omdat je met dezelfde (kleine) ketel brouwt kun je minder spoelen en heb je dus een lager rendement. Tenzij je met aparte pannetjes gaat werken, maar dat is hier niet de bedoeling.

Herman

Gerb

Hoi

Ik wil graag binnenkort een Blond maken (ongeveer 6%). Dit leek me een ideale gelegenheid om gebruik te maken van High Gravity Brewing. Zijn er misschien mensen die dit al eens gedaan hebben? Of staat er ergens iets op Internet over?

gerb

Edgar

Als m'n molen binnen is zal het eerste bier dat ik écht ga brouwen (dus geen extract meer) een high-gravity pils zijn. Wat ík daar onder versta is een zware en zwaar behopte wort in een ongeveer gelijke hoeveelheid water kieperen (eigenlijk high-gravity boiling). Ik vond nog een 60 liter-tonnetje op zolder dus een liter of 40 pils lijkt me wel een goed plan. En het is er de tijd voor nietwaar, geen koelkast nodig.

Strikt genomen is high-gravity brewing brouwen waarbij je het bier pas na de gisting verdund, en niet ervoor, maar goed.

Ik zal zeker verslag van m'n eerste maischerijen doen hier, dus hou 't in de gaten.

Oh ja, eh, er is zoiets als Google  :bijdrage_forum:  ;D

http://groups.google.com/groups?hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22high+gravity+brewing%22&sa=N&tab=wg&lr=

http://www.google.com/search?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%22high+gravity+brewing%22&sa=N&tab=gw

Pad

Kan er eens iemand uitleggen met welke factor de moutstort moet vermenigvuldigd worden en hoeveel groter de hopgift moet zijn bij een high gravity brouwsel? Ik wil dit wel eens proberen maar heb geen idee hoe ik te werk zou moeten gaan.

Hoppie, ik geloof dat jij wel wat ervaring hebt met dit high gravity brouwen. Kun je dit een toelichten hoe alles precies in z'n werk gaat om bvb 40L te maken in een pan van 20L...

Ook andere ervaringen wil ik gerust horen...

Hopmans

Hoi Pad,

Ook ik ben nog een groentje op dit gebied, maar tot dusver gaat het goed.
Het principe is een basiswort wat twee keer zo sterk is als het wort wat je wilt hebben.
Dat meng je met mengwater wat de avond van tevoren langer als een kwartier is voorgekookt
om de chloriden van het waterleidingbedrijf eruit te koken om een "waterige" smaak tegen te gaan.

Er zijn zo ik weet twee manieren:
Basiswort-vergisten-mengen-bottelen
Basiswort-mengen vergisten-bottelen

De laatste doe ik, omdat mijn vergistingsvat groot genoeg is.
Je zult begrijpen dat highgravity brouwen zijn beperkingen heeft ten aanzien van zware bieren.

Stel, je wilt een bier van 1046 (lekker zomerbiertje), dan is de basiswort 1092.
In een weckpan heb je dan te maken met 18 liter maischwater en 8,3 kg mout.
Geloof mij; dit is echt dikke drab. Je moet dus een hoogrendement hebben, anders gaat het niet goed meer.
Dit is bij mij al een 1:2 maisch. Dat gaat nog net goed.
Wil je nog meer alcohol, dan zou je wat suiker in het gistingsvat toe kunnen voegen tegen het einde van
de hoofdgisting. Op deze manier kan je nog op de 6, 7, hooguit 8% komen bij 15% suikerstort.

De hop moet je 2 keer zo sterk berekenen in BrouwHulp.
Dus in plaats van 20 EBU wordt het dan 40EBU.
De mout bereken je voor de basiswort.
De kleur wordt wat donkerder in BrouwHulp, en zal wat donkerder uitpakken zelfs met mengwater.
Dit laatste heb ik ook nog niet helemaal onder controle.

Wil je suiker in de stort, dan moet je in BrouwHulp een uitgangssituatie creëren.
Je doet dan als sg bijvoorbeeld 1060, en dan 46 liter.
Dan zie je dat je dan bijvoorbeeld 8 kg suiker nodig heb en 800 gram suiker.
Dan vul je voor de tweede keer BrouwHulp in, maar dan met 23 liter en dezelfde moutstort, en dan
doe je de hop twee keer zo sterk. De hoeveelheid suiker onthoudt je.

Bij highgravity brouwen is het hoprendement lager vandaar.
Ik zou beginnen met een simpel biertje als ik jou was.

 :degroeten:

Hopmans


Waar ik ook achter ben gekomen is dat men beter Tinseth als Rager als bitterheidsinstelling
als keuze aan kan houden.
Blijkbaar zijn er toch nog iets meer verliezen met deze vorm van brouwen.
Of mijn smaak wordt bitterder.  :-\

 :degroeten:

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 31-03-2007  15:47 uStel, je wilt een bier van 1046 (lekker zomerbiertje), dan is de basiswort 1092.

Ik kom hier op de oude draad terecht omdat ik eens aan het kijken was op de vraag van Jaap in verband met high gravity brouwen

Louis, je bent beter eerst in °Plato of Brixen te rekenen, want SG's mag je zomaar niet verdubbelen.
Dus 10 kg mout maischen in x liter water  geeft dubbel zoveel °P als 5 kg mout in diezelfde hoeveelheid water.
Pas daarna met SG' s werken.

Sander00

CiteerCitaat van: Hopmans op 31-03-2007  15:47 u
Stel, je wilt een bier van 1046 (lekker zomerbiertje), dan is de basiswort 1092.

Ik kom hier op de oude draad terecht omdat ik eens aan het kijken was op de vraag van Jaap in verband met high gravity brouwen

Louis, je bent beter eerst in °Plato of Brixen te rekenen, want SG's mag je zomaar niet verdubbelen.
Dus 10 kg mout maischen in x liter water  geeft dubbel zoveel °P als 5 kg mout in diezelfde hoeveelheid water.
Pas daarna met SG' s werken.

Ik ben me aan het verdiepen in High Gravity Brewing en lees oude berichten/draadjes.
Bovenstaande bericht van Ronnie snap ik niet helemaal, je mag de SG's niet zomaar verdubbelen?

Ik pak even een boek erbij " Verander water in bier" waarin wordt gerekend hoeveel SG je zou krijgen bij bepaald volume en rendement.
Voorbeeld is: volume 15 liter, rendement 75%, 2,5 Kg pilsmout.
Gegevens is dat 1 Kg pilsmout geeft 31 SG punten in 10 liter water.

2,5 kg > 1.000 + (75% * (2,5*31))/1,5 = 1.038

5,0 kg>  1.000 + (75% * (5,0*31))/1,5 = 1.077

Zoals ik het begrijp mag je de SG wel verdubbelen. :weetniet:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.