4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bennemans

Ik kreeg vandaag de punten binnen. Met een goed ingevuld formulier. 35 uit 50. Dus een 7 (ruim voldoende zeg ik dan). Een beetje te dunne body en iets te zurig en beetje wrang, maar dat haal ik er niet uit (smaken verschillen). En het miste persoonlijkheid. Verder valt ook bij mij op de dat kleur ver uit een loopt tussen waar ik op heb ingeschoten en wat er in het lab is gemeten. Ik zelf had een ebc van 84, lab zegt 119. Komt ook niet in de buurt van de srm/2.
In alle lab waarden zit wel een verschil. Maar ach, ik vind het gewoon lekker en ik heb gegevens waar ik wat aan heb. Was leuk om mee te doen.







Jacques

Citaat van: Eric v B op 14-06-2016  20:42 uMijn score was 32/50. In het vakje "Voldoet aan Porter beschrijvingen" heb ik 6/10 gescoord en heb ik de opmerking "Onbalans" gekregen. Kan iemand aangeven wat daarmee wordt bedoeld en wat ik moet doen om onbalans te voorkomen?

Onbalans wil zeggen het bier niet in balans is... Waarschijnlijk omdat het te bitter of te zoet is, dan wel te veel donkere mout bevat.

Eric v B

Dat is wel een fijn ingevuld formulier. Ik heb alleen punten en "Onbalans" op mijn formulier staan.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 14-06-2016  21:06 uOnbalans wil zeggen het bier niet in balans is... Waarschijnlijk omdat het te bitter of te zoet is, dan wel te veel donkere mout bevat.
Bedankt Jacques, ik zal nog eens kritisch proeven.

Bennemans

Citaat van: Eric v B op 14-06-2016  21:07 uDat is wel een fijn ingevuld formulier. Ik heb alleen punten en "Onbalans" op mijn formulier staan.
Dan had mijn jury er meer zin in.
Eigenlijk vind ik dat een ieder zoveel aandacht krijgt, we hebben er met z'n allen toch een hoop zaligheid er in gelegd.

Maar wie ben ik...

RienP

Klopt, het is jammer dat je schijnbaar afhankelijk bent van de persoon hoeveel commentaar je krijgt.

Jacques

Citaat van: RienP op 14-06-2016  21:29 uKlopt, het is jammer dat je schijnbaar afhankelijk bent van de persoon hoeveel commentaar je krijgt.

Dat is bij elke wedstrijd zo. Bierkeuren is mensenwerk.


Overigens is de insteek van deze wedstrijd een geheel andere van bijvoorbeeld het ONK. Bij deze wedstrijd wordt een bier gezocht dat voldoet aan het beeld dat Brand heeft bij het bier dat zij op de markt willen brengen. Het is geen wedstrijd waarbij je een bier inzendt om uitgebreid commentaar te krijgen op je bier. Daarvoor kun je beter meedoen met het ONK waar leden van het BKG keuren die getraind zijn in het geven van commentaar ter verbetering van je bier.

ejet

Citaat van: Bennemans op 14-06-2016  21:02 uIk kreeg vandaag de punten binnen. [...]
Hoe heb je de punten binnengekregen Bennemans? Ik kon helaas die dag niet aanwezig zijn bij de uitslag en ben toch wel erg benieuwd...
Ik heb Quirijn gemaild met de vraag of het mogelijk was de uitslag te mailen maar daar heb ik helaas nog geen antwoord op.

Bennemans

Citaat van: ejet op 14-06-2016  22:15 uHoe heb je de punten binnengekregen Bennemans? Ik kon helaas die dag niet aanwezig zijn bij de uitslag en ben toch wel erg benieuwd...
Ik heb Quirijn gemaild met de vraag of het mogelijk was de uitslag te mailen maar daar heb ik helaas nog geen antwoord op.

Ik kreeg het in een grote enveloppe per post thuis gestuurd.
Net als jij kon ik ook op de valreep niet aanwezig zijn die dag.

ejet

Citaat van: Bennemans op 14-06-2016  22:17 uIk kreeg het in een grote enveloppe per post thuis gestuurd.
Net als jij kon ik ook op de valreep niet aanwezig zijn die dag.
Dank je, dan ga ik de post goed in de gaten houden.

RienP

Citaat van: Jacques op 14-06-2016  21:57 uDat is bij elke wedstrijd zo. Bierkeuren is mensenwerk.

Overigens is de insteek van deze wedstrijd een geheel andere van bijvoorbeeld het ONK. Bij deze wedstrijd wordt een bier gezocht dat voldoet aan het beeld dat Brand heeft bij het bier dat zij op de markt willen brengen. Het is geen wedstrijd waarbij je een bier inzendt om uitgebreid commentaar te krijgen op je bier. Daarvoor kun je beter meedoen met het ONK waar leden van het BKG keuren die getraind zijn in het geven van commentaar ter verbetering van je bier.

Dat het mensenwerk is, ben ik absoluut met je eens Jacques. Verschil zal er dus altijd zijn (ook bij een ONK)
Aan de andere kant vind ik de verschillen nu wel heel groot tussen de verschillende manieren van invulling.
Ik hoef ook bij de Brand geen uitgebreid commentaar, maar enige toelichting waarom je bier niet voldoet aan de eisen van Brand zou toch wel kunnen? Dat zou, naar mijn mening, in een korte zin moeten kunnen?

Jacques

Citaat van: RienP op 14-06-2016  22:58 uDat het mensenwerk is, ben ik absoluut met je eens Jacques. Verschil zal er dus altijd zijn (ook bij een ONK)
Aan de andere kant vind ik de verschillen nu wel heel groot tussen de verschillende manieren van invulling.
Ik hoef ook bij de Brand geen uitgebreid commentaar, maar enige toelichting waarom je bier niet voldoet aan de eisen van Brand zou toch wel kunnen? Dat zou, naar mijn mening, in een korte zin moeten kunnen?

De Brand wedstrijd is een afvalrace. Je valt af omdat andere bieren beter zijn.
De bieren worden door meerdere personen gekeurd. Niet alle keurmeesters geven commentaar. Het ene bier is beter dan het andere en dat wordt in punten uitgedrukt. Maar er zijn onder de keurders ook enkele BKG-leden die geven wel wat uitgebreider commentaar.

Bennemans

Een afvalrace, op basis van een x-aantal ronden? Ik had bovenaan het scoreblad staan: "Volgende ronde".
Dat zou dan kunnen betekenen dat de eerste ronde echt heel selectief zou zijn, het kaf van het koren scheiden.
Daar moeten de meeste kenmerken lijkt mij wel in overeenstemming (zo veel mogelijk dan) zijn met het type bier.
Hoeveel moeite zou de sensatie zijn die het jurylid ervaart te vertalen in wat steekwoorden.
Het is best lullig voor het persoon dat door iemand wordt beoordeeld, nonchalant door het formuliertje gevlogen wordt.
Zal vast niet aan regels vastgelegd zijn, maar lullig blijft het.
Kleur in ieder geval de vakjes in, hoeveel moeite kan het zijn.
Dan moet je maar geen jury willen zijn in mijn optiek.
Er wordt immers niet om een geschrift gevraagd, een ieder is benieuwd wat er van zijn of haar bier gevonden wordt.
Ik had dan geluk.

Markiej87

Ik kan het me voorstellen dat je een ingevuld formulier terug wilt hebben, ik moet zeggen dat ik ook wel van mening ben dat dat zou moeten kunnen voor iedereen.

Ik kan me ook wel vinden in het argument van "mensenwerk".

Wat ook meespeelt is wat Jacques aangeeft, het is een afvalrace. Je bier wordt niet per definitie "gescoord", maar meer "gestaafd" aan de rest. Van daaruit komt een ranking en haal je de top 10, dan heb jij waarschijnlijk het beste bier van de 10-12 bieren die die keurmeester(s) heeft/hebben geproefd. Soms is het dus lastig aan te geven wat wel of niet goed is aan een bier, omdat er per definitie niet iets goed of fout hoeft te zijn, er is gewoon een ander bier dat net wat beter in elkaar zit. Ik denk dat de keurmeesters liever hun energie steken in het neerzetten van een zo goed mogelijke ranking om ervoor te zorgen dat de beste bieren de top 10 halen, dan dat ze voor alle inzendingen die geproefd werden (want als je porter niet voldeed aan de eisen na de lab-controle werd je niet geproefd) een ingevuld blaadje terugsturen.

Johnny Stardust

Citaat van: Markiej87 op 15-06-2016  11:49 uIk kan het me voorstellen dat je een ingevuld formulier terug wilt hebben, ik moet zeggen dat ik ook wel van mening ben dat dat zou moeten kunnen voor iedereen.

Ik kan me ook wel vinden in het argument van "mensenwerk".

Wat ook meespeelt is wat Jacques aangeeft, het is een afvalrace. Je bier wordt niet per definitie "gescoord", maar meer "gestaafd" aan de rest. Van daaruit komt een ranking en haal je de top 10, dan heb jij waarschijnlijk het beste bier van de 10-12 bieren die die keurmeester(s) heeft/hebben geproefd. Soms is het dus lastig aan te geven wat wel of niet goed is aan een bier, omdat er per definitie niet iets goed of fout hoeft te zijn, er is gewoon een ander bier dat net wat beter in elkaar zit. Ik denk dat de keurmeesters liever hun energie steken in het neerzetten van een zo goed mogelijke ranking om ervoor te zorgen dat de beste bieren de top 10 halen, dan dat ze voor alle inzendingen die geproefd werden (want als je porter niet voldeed aan de eisen na de lab-controle werd je niet geproefd) een ingevuld blaadje terugsturen.

Precies! En als je het daar niet mee eens bent, zijn er wedstrijden te over om aan mee te doen :)

Brouwers

Citaat van: Johnny Stardust op 15-06-2016  12:00 uPrecies! En als je het daar niet mee eens bent, zijn er wedstrijden te over om aan mee te doen :)
Deze opmerking zou terecht ware het niet de willekeur waarmee de keuringsformulieren zijn ingevuld zijn. Sommige hebben een netjes ingevuld formulier terwijl er bij zijn die niets hebben. Dit heeft niks met mensen te maken, gewoon een kwestie van duidelijke regels hebben voor de keurmeesters. En wat heb je nu aan een keuringsrapport als het niet wordt ingevuld!

Ik heb verder weinig op en aanmerkingen voor de dag zelf, het was allemaal heel goed geregeld. Maar het niet voed invullen van de keuringsrapporten is wel een van van de punten die ik ga terugkoppelen. Ik weet dat er velen zijn met mij die het jammer vinden dat de formulier niet goed is ingevuld, dus als iedereen het terugkoppelt zal het volgens jaar waarschijnlijk beter gaan.


ejet

Resultaten zijn binnen, nu wist ik dat ik niet binnen de specificatie viel dus geen beoordeling verder helaas. Leuk om een labrapport te krijgen van je eigen bier ;).
Brand, bedankt voor het organiseren en tot volgend jaar. Ik heb Vienna Lager als volgende Brand biertje opgegeven, ben benieuwd wat jullie daar invullen.

Rene Haring

Hoeveel keuringsrondes waren er? Op mijn beoordeling staat ronde 2, dus resultaat van beoordeling ronde 2, en door naar volgende ronde.

Brouwers

Citaat van: Rene Haring op 15-06-2016  14:40 uHoeveel keuringsrondes waren er? Op mijn beoordeling staat ronde 2, dus resultaat van beoordeling ronde 2, en door naar volgende ronde.
3 rondes. Eerste ronde waarin ze het keuringsrapport hebben ingevuld. Per keer werden 6 bieren gekeurd, dacht dat de beste 2 doorgingen. 2e ronde werden de beste 10 uitgekozen, deze gingen naar de finale. Hoe in de 2e ronde gekeurd is weet ik niet precies. De keurmeester hadden trouwens 2 commerciele voorbeelden (sowieso in de eerste ronde) om mee te vergelijken. De score van de eerste ronde was trouwens niet bepalend of je door de 2e rond kwam. Ik had bv maar 32 punten maar stond toch mooi in de finale

Hay

Ikke 36 dat is dus niet eerlijk  >:( >:( >:(
Nee hoor ik begrijp hoe het werkt

Rene Haring

Citaat van: Brouwers op 15-06-2016  15:29 u3 rondes. Eerste ronde waarin ze het keuringsrapport hebben ingevuld. Per keer werden 6 bieren gekeurd, dacht dat de beste 2 doorgingen. 2e ronde werden de beste 10 uitgekozen, deze gingen naar de finale. Hoe in de 2e ronde gekeurd is weet ik niet precies. De keurmeester hadden trouwens 2 commerciële voorbeelden (sowieso in de eerste ronde) om mee te vergelijken. De score van de eerste ronde was trouwens niet bepalend of je door de 2e rond kwam. Ik had bv maar 32 punten maar stond toch mooi in de finale

Ehh,  zou dat dus kunnen betekenen dat ik in de finale had gestaan  :nut: ? Of op het podium die dag  :huilen:? Ik was inzending nr 173.  Dit omdat er bovenaan "Volgende ronde" staat geschreven? Ach ja, de rondreis door Engeland was de moeite waard. Op de bewuste zaterdag stond ik op de White Cliffs at Dover en kwam er een Spitfire langs ronken. Ook niet verkeerd  ;D

Brouwers

Citaat van: Rene Haring op 15-06-2016  18:11 uEhh,  zou dat dus kunnen betekenen dat ik in de finale had gestaan  :nut: ? Of op het podium die dag  :huilen:?  Dit omdat er bovenaan "Volgende ronde" staat geschreven? Ach ja, de rondreis door Engeland was de moeite waard. Op de bewuste zaterdag stond ik op de White Cliffs at Dover en kwam er een Spitfire langs ronken. Ook niet verkeerd  ;D

Je hoefde er niet bij te zijn om in de finale te staan, of je er bij moest zijn om te winnen zal niemand weren. 3 van de 10 finalisten waren niet aanwezig in ieder geval

McMelloW

Vandaag een mailtje gehad van Quirijn. Met een enquete en verzoek om terugkoppeling. Zie daar alle mogelijkheden om je opmerkingen naar Brand te verwoorden. Ik hoop dat jullie dat ook allemaal gaan doen en het niet alleen op het forum zetten.  :proost:

justDick

Leuk,

De pakketdienst kwam net langs.
Met 4 6packs Brandbieren. Ipa, saison, zwaar blond en up. Niet verkeerd.
Als dank voor het beschikbaar zijn als inleverpunt.
Sowieso een leuke dag gehad.
Volgend jaar weer.

groet, Dick


Markiej87

Citaat van: Brouwers op 15-06-2016  13:16 uDeze opmerking zou terecht ware het niet de willekeur waarmee de keuringsformulieren zijn ingevuld zijn. Sommige hebben een netjes ingevuld formulier terwijl er bij zijn die niets hebben. Dit heeft niks met mensen te maken, gewoon een kwestie van duidelijke regels hebben voor de keurmeesters. En wat heb je nu aan een keuringsrapport als het niet wordt ingevuld!

Ik heb verder weinig op en aanmerkingen voor de dag zelf, het was allemaal heel goed geregeld. Maar het niet voed invullen van de keuringsrapporten is wel een van van de punten die ik ga terugkoppelen. Ik weet dat er velen zijn met mij die het jammer vinden dat de formulier niet goed is ingevuld, dus als iedereen het terugkoppelt zal het volgens jaar waarschijnlijk beter gaan.
En wat ga je achteraf doen als je ziet dat niet iedere keurmeester zich aan de regels heeft gehouden? Die keurmeesters diskwalificeren? De regel zal er ongetwijfeld wel geweest zijn maar je werkt met mensen, en ook nog eens mensen waar je niet zakelijk zeggenschap over hebt, ze doen het vrijwillig, vrije tijdsbesteding.

Ik zou het vooral terugkoppelen via de enquête :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.