4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bennemans

Overigens, de hartelijke felicitaties aan de winnaars.
Proficiat.

Robert1968

Een collega gildelid nam het mee.

bierfan

Citaat van: Jacques op 05-06-2016  15:43 uHet eind SG dat ik gemeten heb en dat door Brand gemeten is komt exact met elkaar overeen.
Het begin SG heb ik 0,6 ºP hoger gemeten. Het begin SG heb ik ook bepaald met mijn hydrometer. Tussen de uitkomst van mijn hydrometer en refractometer zat geen verschil.

Toch ook maar eens zoiets aanschaffen dan. Pff Bierbrouwen lijkt een simpele hobby,
maar om 1 of andere manier blijft er altijd wel wat te investeren... :brouwen:

Markiej87

Ik hoorde van een bevriende aanwezige hobbybrouwer dat de winnaars iets met geroosterde suiker hadden gedaan, ik dacht dat het een volmout bier moest zijn?

bierfan

Bottelen misschien?

Maar dat zal het verschil niet maken.

Jacques

Citaat van: bierfan op 05-06-2016  18:05 uBottelen misschien?

Maar dat zal het verschil niet maken.

Bottelsuiker kan invloed hebben op de smaak van je bier. Zo maakt het uit dat je kristalsuiker of rietsuiker gebruikt. Dit is vooral zo bij licht gekleurde bieren. Bij donkere bieren zoals een porter is de invloed kleiner.

McMelloW

Niels & Dennis van harte gefeliciteerd met dit geweldige resultaat.  :groots:   :groots:   :groots:

Ook voor mij was het een geweldige dag. Goed verzorgd, mooie rondleiding en goede workshops.
Mijn doel was om in ieder geval voorbij de lab analyse te komen. Dat is ruimschoots gelukt met 37/50 punten. In mijn geval heeft het jurylid bij elk onderdeel iets aangekruist, commentaar gezet en punten gegeven. Hier kan ik wat mee en ik ben dik tevreden met deze score. Dit smaakt naar meer.  :biersmile:

Brand, volgend jaar doe ik weer mee,  :brouwen: al was het alleen al vanwege deze dag en het weekendje Gulpen.  :biersmile:

Adrie

Niels en Dennis, gefeliciteerd! Mooie prestatie.

Zo te zien heb ik heel wat forumleden niet als zodanig herkend. Heel jammer. Het wordt inderdaad tijd dat we de batches weer uit de kast halen. Dat werkte heel goed.

brouwmus

Prijswinnaars: proficiat! Geniet van alle aandacht en de bijzondere belevenissen die komen gaan (gebaseerd op de verslagen van Jacques n.a.v. het winnen van de wedstrijd in 2013).
Nu begint voor ons het lange wachten op deze mooie uitbreiding van het assortiment van Brand :)

Dennis Pancras

Dank voor de felicitaties!

Niels en ik waren zeer verrast dat we als winnaars uit de bus kwamen, dit hadden we totaal niet verwacht. We hebben nog maar aan weinig wedstrijden meegedaan en als we dan deze mogen winnen dan is dat eigenlijk te bizar voor woorden.
Ik zag een paar opmerking voorbij komen en zal daar even op reageren:
- We hebben dit bier inderdaad met een Speidel Braumeister gebrouwen zoals iemand eerder op heeft gemerkt. Wij vinden het prettig om hier mee te brouwen en blijkbaar kan de jury het ook waarderen.
- We hebben geen geroosterde suiker gebruikt in het recept. Zwartmout, brownmalt en chocolademout zat in de moutstort.
- Bij het bierfestival in Groningen hebben we inderdaad ook hoog gescoord met onze Milkstout (tweede plaats en ook dat hadden we totaal niet verwacht, dit was de eerste wedstrijd ooit waar we aan mee hebben gedaan)

Wij hebben dit jaar eindelijk de stap genomen om onze bieren in te zenden naar wedstrijden, met als doel om te kijken wat anderen van ons bier vinden en hoe onze bieren scoren in vergelijking met anderen. Bij de Brand wedstrijd vonden wij het vooral interessant om te kijken welke waarden uit het Lab-verslag zouden komen. We hadden niet het idee dat dit zou kunnen gebeuren.

Nu is het voor ons ook spannend om het brouwproces bij een grote brouwerij mee te maken, dat wordt veel kijken, luisteren en leren!

Dennis Pancras

Robert1968

Gefeliciteerd heren, heel knap. Ik ben benieuwd, hoeveel punten had jullie bier in de voorronde?

Dennis Pancras

Ik weet het aantal punten niet exact uit mijn hoofd (sorry), ik zal het even opzoeken.

Dennis

De HaAn

Dennis en Niels van harte gefeliciteerd en suc6 met het gezamenlijk brouwen met de brouwers van Brand

Jacques


Jacques


orangeloo

Zou er ook ergens de powerpoint presentatie beschikbaar zijn van de workshop over vergisten?

Tjardo

Citaat van: Orangeloo op 07-06-2016  21:02 uZou er ook ergens de powerpoint presentatie beschikbaar zijn van de workshop over vergisten?

De dame die ons beneden kwam halen na de eerste lezing zei dat we de presentaties allemaal digitaal zouden krijgen, maar ook ik ben benieuwd of dat echt zo zal zijn...

Jacques

Citaat van: Tjardo op 07-06-2016  21:13 uDe dame die ons beneden kwam halen na de eerste lezing zei dat we de presentaties allemaal digitaal zouden krijgen, maar ook ik ben benieuwd of dat echt zo zal zijn...

Zowel Jeroen als ik hebben onze presentaties gisteren naar Boaz gezonden. Deze zullen gezonden worden aan de deelnemers van de workshop die wij gegeven hebben.
Of de presentatie over gist beschikbaar komt weet ik niet.

Overigens was mijn presentatie een klein onderdeel van een grotere presentatie. Omwille van de beschikbare tijd heb ik veel sheets weggelaten. Desgevraagd wil ik de volledige presentatie tegen een redelijke vergoeding geven bij verenigingen voor hobbybrouwers.

orangeloo

Citaat van: Jacques op 07-06-2016  21:37 uOverigens was mijn presentatie een klein onderdeel van een grotere presentatie. Omwille van de beschikbare tijd heb ik veel sheets weggelaten.

Was de presentatie in Leuven de grotere presentatie?
(Omdat ik dacht dat het dezelfde presentatie zou zijn was dat trouwens de reden dat ik gekozen heb voor de rondleiding)

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 07-06-2016  22:33 uWas de presentatie in Leuven de grotere presentatie?
(Omdat ik dacht dat het dezelfde presentatie zou zijn was dat trouwens de reden dat ik gekozen heb voor de rondleiding)

Ja. Deze presentatie is onlangs iets verder uitgebreid. De presentaties die ik geef hebben de neiging te groeien naar mate ik deze vaker geef.

Oscar

Iedereen kende de winnaars toch al?

BrouwTV is altijd een stapje voor... ;)



Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 07-06-2016  21:37 uZowel Jeroen als ik hebben onze presentaties gisteren naar Boaz gezonden. Deze zullen gezonden worden aan de deelnemers van de workshop die wij gegeven hebben.
Of de presentatie over gist beschikbaar komt weet ik niet.

Overigens was mijn presentatie een klein onderdeel van een grotere presentatie. Omwille van de beschikbare tijd heb ik veel sheets weggelaten. Desgevraagd wil ik de volledige presentatie tegen een redelijke vergoeding geven bij verenigingen voor hobbybrouwers.

Afgelopen maandag heb ik contact gehad met Boaz / Quirijn, inmiddels van hun collega Marlou begrepen dat Boaz de presentaties (ook die van onze Belgische vriend) beschikbaar gaat stellen. Kortom, lijkt goed te komen :)

Jacques

Nog eens een bericht in de pers naar aanleiding van de Brand Bierbrouwwedstijd.
Als je deze wedstrijd wint sta je flink in de belangstelling.


Rene Haring

Vandaag de analyse resultaten en beoordelingsformulier ontvangen. Ik kon helaas niet bij de Brand dag aanwezig zijn, was laatste vakantiedag te Engeland (veldwerk  :proost:).
Toch 38 van de 50 punten mogen aantikken. Commentaar op beoordeling informatief, kan ik zeker wat mee.
Visueel 4/5, Geur 7/10, Smaak 8/10, Body 5/5, Nasmaak 7/10, Voldoet aan Porter beschrijving 7/10, geen afwijkingen aangevinkt.
Goeie doordrinkbare Porter, Goed in Balans.    :groots:

Analyse gaf aan wat ik al vermoedde. Te laag in alcohol dan gewenst in stijlbeschrijving Brand, namelijk 5,35% v/v. Weet waar de fout zit, dus de volgende batch wordt beter.

Al met al kijk ik met tevreden gevoel terug daar dit de allereerste keer was dat ik aan een wedstrijd heb deelgenomen.
Proficiat aan de winnaars natuurlijk, ik kijk uit naar hun Porter om te mogen proeven!

Eric v B

Mijn score was 32/50. In het vakje "Voldoet aan Porter beschrijvingen" heb ik 6/10 gescoord en heb ik de opmerking "Onbalans" gekregen. Kan iemand aangeven wat daarmee wordt bedoeld en wat ik moet doen om onbalans te voorkomen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.