4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ErwinH

Het was zeker een geslaagde dag! Leerzame workshops en een leuke gelegenheid om medebrouwers en forumleden 'in het echt' te zien en te spreken.
Met 36 van de 50 punten zijn we zeker niet ontevreden voor een eerste keer, volgend jaar zeker weer een poging wagen!  ;D

DenMaarten

Dennis en Niels, van harte gefeliciteerd!  :brouwen:

Wat een dag zeg! Ik vond het super om als een van de 10 mede finalisten op het podium te mogen staan. Wat een belevenis was dat zeg. En voor jullie was dat slechts het begin. Geniet van alle momenten die jullie nog te wachten staan! En als het bier volgend jaar te koop is zal ik er zeker van gaan genieten  :)

De hele dag was geweldig geregeld, bedankt iedereen van Brand! Goed ontvangst, erg lekkere lunch en leuke workshops.

orangeloo

Dennis en Niels... Gefeliciteerd met de overwinning.
De andere winnaars ook voor jullie een dikke proficiat.
Een prachtige dag. Zeer goed verzorgt. Een dikke pluim voor Brand.
Leuk om inderdaad weer veel forummers te spreken.  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Winnaars gefeliciteerd en trots op onze Gijs die een podiumplaats wist te behalen.

Eric v B

Niels en Dennis, gefeliciteerd! Helaas viel jullie Porter beter in de smaak bij de jury dan die van mij maar met 32/50 ben ik  niet ontevreden met mijn eigen Porter. Ik ben heel benieuwd naar jullie creatie!


William

Met iets meer dan de helft van het maximaal aantal punten was ik over de score niet tevreden en heb ook wel wat aanmerkingen op het rapport.

De hele dag maakte echter veel goed. Top organisatie. Leuk om verschillende mensen weer gesproken te hebben.

En nu maar wachten op het bier van Niels en Dennis. In ieder geval van harte gefeliciteerd!

Markiej87

Ik had 39 punten met mijn Porter en ben daar wel echt trots op. De technische kwaliteit werd ook als uitstekend beoordeeld. Ik ben wel echt benieuwd hoeveel punten de top10-deelnemers hadden, vind het wel leuk om dat in verhouding te zien. Iemand enig idee?

Wat me daarnaast opviel is dat de metingen die ik zelf heb gedaan en die uit het lab komen gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. (alcohol 0,04%punt verschil bijvoorbeeld, en eind SG 1 SG-puntje). Enkel de kleur was berekend 85 EBC en gemeten 161 EBC  :o

Hay

Winnaars gefeliciteerd en ook ik vond het een geweldige dag.
Ik was niet ontevreden met de uitslag 36 punten van de 50.
En als ik dan ook nog kijk dat ik 2 keer 4 punten aftrek had omdat het te esterig was, kon ik mezelf wel om de oren slaan.
Ik vergist namelijk ook nog gecontroleerd was dus niet nodig geweest.

William

Citaat van: Markiej87 op 05-06-2016  12:30 uWat me daarnaast opviel is dat de metingen die ik zelf heb gedaan en die uit het lab komen gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. (alcohol 0,04%punt verschil bijvoorbeeld, en eind SG 1 SG-puntje). Enkel de kleur was berekend 85EBC en gemeten 161EBC  :o

Ik denk dat de kleur op het formulier de SRM waarde is. EBC is omgeveer SRM/2 en dan klopt het wel weer aardig.

Markiej87

Citaat van: William op 05-06-2016  12:36 uIk denk dat de kleur op het formulier de SRM waarde is. EBC is omgeveer SRM/2 en dan klopt het wel weer aardig.
Er staat toch duidelijk EBC bij ;)

William

Citaat van: Markiej87 op 05-06-2016  12:37 uEr staat toch duidelijk EBC bij ;)

Dat valt niet te ontkennen.

Mijn berekende EBC was 67, de gemeten kleurwaarde was 122 - ook zo'n factor twee verchillend.

Citaat van: Markiej87 op 05-06-2016  12:30 uWat me daarnaast opviel is dat de metingen die ik zelf heb gedaan en die uit het lab komen gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. (alcohol 0,04%punt verschil bijvoorbeeld, en eind SG 1 SG-puntje).

Bij mij ook spot-on (0,06% verschil in %alcohol)

RienP

Beide winnaars van harte gefeliciteerd. Geniet van het hele traject.
Ik heb 38 van de 50 punten waar ik heel tevreden mee ben. De enige opmerking op het formulier was "redelijk koffie". Ik kan dus niet afleiden wat ze dan misten in de smaak en geur.  Als ik kijk naar de labanalyse zat ik met mijn metingen vrij goed en dat is ook best fijn om te weten.

Verder vond ik het een hele leuke dag en was het goed georganiseerd. Pluim voor Brand. Leuk om weer een aantal mensen gesproken te hebben.

Op naar het ONK. Daar heb ik mijn  Brand Porter ook ingestuurd en ik ben erg benieuwd naar die beoordeling.


broeder

Nieuwe ''meesterbrouwers''...
Gefeliciteerd met jullie overwinning.
Effe wachten tot volgend jaar en dan mogen wij het proeven.


Groet, broeder Willem

RienP

Mijn vrouw hoorde trouwens via iemand van Brand dat er ook een Porter van 15% was ingestuurd.  :nut: Van iemand hier op het forum misschien?

John

Citaat van: William op 05-06-2016  12:40 uDat valt niet te ontkennen.

Mijn berekende EBC was 67, de gemeten kleurwaarde was 122 - ook zo'n factor twee verchillend.

Bij mij ook spot-on (0,06% verschil in %alcohol)

Mijn berekende EBC 108 vlgs. rapport 183

bierfan

Mijn SG dobber wijkt volgens Brand 3/4 plato af.

Weet iemand wat Er, Ea, RDF en AdF betekenen op het analyse formulier?

Tjardo

Gefeliciteerd Niels en Dennis! Wat een super leuke dag was het, 33 punten voor mijn eerste porter die ik ooit maakte vind ik een prima resultaat. 's avonds nog naar de 24 uurs van Maastricht geweest en heerlijke bieren gedronken, nu net thuis en nagenieten van het mooie weekend  :biersmile:

Jacques

Citaat van: bierfan op 05-06-2016  13:47 uWeet iemand wat Er, Ea, RDF en AdF betekenen op het analyse formulier?

Er = real extract = het werkelijke extractgehalte van je bier zonder invloed van alcohol.
Ea = apparent extract = het schijnbare extractgehalte van je bier
RDF = real degree of fermentation = de werkelijke vergistingsgraad
ADF = apparent degree of fermentation = de schijnbare vergistingsgraad, dat is de vergistingsgraad waar wij het als hobbybrouwers het steeds over hebben. Wij korten het af als SVG.

Tjardo

Mijn waardes/metingen wijken nogal af van de metingen die Brand heeft gevonden, ik had 6,0% alcohol berekend en Brand geeft slechts 5,1 ook mij eind SG verschilt nogal, binnenkort maar eens de SG 'dobber' van de buurman lenen en kijken of we het zelfde meten...

Ik ben heel erg benieuwd wat we volgend jaar mogen brouwen... Wanneer maken ze dat eigenlijk bekend?

Brouwers

Dennis en Niels, gefeliciteerd. Was leuk dat ik naar het podium mocht komen, helaas gaat Brand nu een andere porter brouwen. Was een zeer geslaagde dag in ieder geval. Enig puntje van kritiek is dat de keuringsrapporten slecht zijn ingevuld. Score stond er over het algemeen wel op. Bij mij waren er maar 4 vakjes aangekruist, bij een gildelid stond helemaal niets aangekruist. Nu weet je dus niet wat er beter kon. Volgend jaar ben ik er weer bij.

bierfan

Bedankt! Dan moet ik toch eens wat nauwkeurigere meetmateriaal aan gaan schaffen.
Bij mij klopt er niet veel van.

Begin sg bij mij; 14,5 Plato   bij Brand 15,17
Eind sg bij mij 1013   Bij Brand 1010
svg bij mij 78% Bij Brand 82,4%


@ Jacques, Jij hebt toch zo'n digitale refractometer? Kwamen de metingen bij jou wel aardig in de buurt?

ejet

Winnaars, gefeliciteerd! Mooi gedaan.
Ik moest helaas door omstandigheden afgelopen week afzeggen, erg jammer, ik had erg graag bij willen zijn...
Weet iemand of de resultaten nog via de mail worden doorgestuurd? Ben toch wel erg benieuwd naar mijn resultaat, dit is de eerste wedstrijd waar ik aan mee heb gedaan.

Op het ONK ben er ik weer bij, tot dan in ieder geval.

Robert1968

Ik kon helaas ook niet. Zat wel bij de top 10 met 40 punten. Daar was ik al erg tevreden mee. Benieuwd wat mijn Porter doet op het ONK.

Bennemans

Citaat van: Robert1968 op 05-06-2016  15:39 uIk kon helaas ook niet. Zat wel bij de top 10 met 40 punten. Daar was ik al erg tevreden mee. Benieuwd wat mijn Porter doet op het ONK.

Ook ik kon niet op het laatste moment, maar ben wel benieuwd hoe jij aan jouw uitslag komt...

Jacques

Citaat van: bierfan op 05-06-2016  15:27 u@ Jacques, Jij hebt toch zo'n digitale refractometer? Kwamen de metingen bij jou wel aardig in de buurt?

Het eind SG dat ik gemeten heb en dat door Brand gemeten is komt exact met elkaar overeen.
Het begin SG heb ik 0,6 ºP hoger gemeten. Het begin SG heb ik ook bepaald met mijn hydrometer. Tussen de uitkomst van mijn hydrometer en refractometer zat geen verschil.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.