Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Wat me daarnaast opviel is dat de metingen die ik zelf heb gedaan en die uit het lab komen gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. (alcohol 0,04%punt verschil bijvoorbeeld, en eind SG 1 SG-puntje). Enkel de kleur was berekend 85EBC en gemeten 161EBC
Ik denk dat de kleur op het formulier de SRM waarde is. EBC is omgeveer SRM/2 en dan klopt het wel weer aardig.
Er staat toch duidelijk EBC bij
Wat me daarnaast opviel is dat de metingen die ik zelf heb gedaan en die uit het lab komen gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. (alcohol 0,04%punt verschil bijvoorbeeld, en eind SG 1 SG-puntje).
Dat valt niet te ontkennen.Mijn berekende EBC was 67, de gemeten kleurwaarde was 122 - ook zo'n factor twee verchillend.Bij mij ook spot-on (0,06% verschil in %alcohol)
Weet iemand wat Er, Ea, RDF en AdF betekenen op het analyse formulier?
Ik kon helaas ook niet. Zat wel bij de top 10 met 40 punten. Daar was ik al erg tevreden mee. Benieuwd wat mijn Porter doet op het ONK.
@ Jacques, Jij hebt toch zo'n digitale refractometer? Kwamen de metingen bij jou wel aardig in de buurt?