4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Drents Hopbier

Citaat van: Johnny Stardust op 24-02-2016  18:41 uHet antwoord van Boaz luidt:

Beste Arne,

Dit is het lucht droog rendement van het mout. Dit rendement wordt door de moutleverancier verstrekt middels een congreswortanalyse. Dit rendement is het minimale rendement van de aantal gestorte kg mout versus het extract (stamwort) van het verkregen product (congreswort). Dit rendement wordt gebruikt voor de berekening van het aantal kg te storten mout.

Groet Boaz


Volgens mij bedoelt hij hier de waarde die BrouwHulp geeft als je kijkt bij "Potentiële Opbrengst" Of de waarde die veel mouterijen daarvoor geven in hun factsheet. Of zie ik nu iets verkeerd?

Volgens mij staat in het in te vullen formulier ook bij suiker extract rendement%

Hopbier

Johnny Stardust

Citaat van: Drents Hopbier op 01-03-2016  15:21 uVolgens mij staat in het in te vullen formulier ook bij suiker extract rendement%

Hopbier

Dat klopt, maar wat bedoel je daar mee / wil je daar mee zeggen?

Drents Hopbier

Citaat van: Johnny Stardust op 01-03-2016  15:30 uDat klopt, maar wat bedoel je daar mee / wil je daar mee zeggen?

Dat de kop extract rendement % bij suiker weggelaten had kunnen worden. Net zo als maïsch maisch had moeten zijn. En tempertuur temperatuur enz.

Hopbier

Ambero

Ik kom er niet achter voor wanneer je de 12 flessen moet hebben terug gestuurd.  :weetniet:

Dit wordt mijn 4de brouwsel, ik ga voor het beginnersgeluk.

rvvliet78

Citaat van: Ambero op 21-03-2016  23:28 uIk kom er niet achter voor wanneer je de 12 flessen moet hebben terug gestuurd.  :weetniet:

Dit wordt mijn 4de brouwsel, ik ga voor het beginnersgeluk.
Er komt vanzelf een uitnodiging vanuit Brand. Waarschijnlijk kun je ze dan bij een collega hobbybrouwer in de buurt brengen waar ze vervolgens door Brand worden opgehaald.

Lecluse

Vandaag mijn wedstrijdkrat klaar gemaakt, etiketten erop geplakt met volgnummer 276 !!!
Veel deelnemers, dus een spannende wedstrijd. Ook alle andere deelnemers succes gewenst.

Robert1968

Volgens mij beginnen ze pas met nummer 100, maar goed nog steeds veel deelnemers.

Drents Hopbier

Citaat van: Lecluse op 22-03-2016  16:09 uVandaag mijn wedstrijdkrat klaar gemaakt, etiketten erop geplakt met volgnummer 276 !!!
Veel deelnemers, dus een spannende wedstrijd. Ook alle andere deelnemers succes gewenst.
[IMG

Geen Brand-kroonkurken ontvangen?

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Ambero op 21-03-2016  23:28 uIk kom er niet achter voor wanneer je de 12 flessen moet hebben terug gestuurd.

Dit word mijn 4de brouwsel, ik ga voor het beginnersgeluk.

Boaz liet weten: Vrijdag 22 april kunt u het krat naar een centraal punt bij u in de buurt brengen, daar halen wij alle kratten op.
Het receptuur format, deze moet uiterlijk 22 april ingeleverd zijn bij mij.
Ik zal u op de hoogte houden van alle data en locaties.

Hopbier

Lecluse

Citaat van: Drents Hopbier op 22-03-2016  18:48 uGeen Brand-kroonkurken ontvangen?

Hopbier

Dat wel, 15 stuks. Maar ik heb mijn bier eind december gebrouwen, dus in januari gedopt met mijn eigen doppen.
De porter is inmiddels mooi helder. Staat al anderhalve maand bij 10 graden te lageren.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Lecluse op 22-03-2016  19:17 uDe porter is inmiddels mooi helder.
Mooi helder?
Volgens de wedstrijd eisen moest hij minimaal 80 EBC zijn en niet doorschijnend...

Robert1968


Hoppenbrouwers

Citaat van: Robert1968 op 22-03-2016  20:18 uEven flink schudden voor gebruik.
Troebel en niet doorschijnend zijn twee wezenlijk andere eigenschappen.

Robert1968

Klopt, maar ik vraag me af of Brand "niet doorschijnend" echt wel bedoeld. Het is volgens mij vrij lastig om een niet doorschijnend bier te brouwen (afgezien van koudewaas of flink wat tarwe in de stort). Ik denk zelf dat Brand dit relateert aan de zeer donkere kleur van het bier waardoor er nauwelijks doorheen is te kijken. De BKG biertypenlijst zegt over de Porter: helder tot licht wazig.

We zullen zien, mijn Porter is in ieder geval kraakhelder.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-03-2016  20:17 uMooi helder?
Volgens de wedstrijd eisen moest hij minimaal 80 EBC zijn en niet doorschijnend...

Ook bij een heel donker bier kan de helderheid worden beoordeeld. Dit gebeurt vaak met een sterke (zak)lamp.

Mijn bier is in ieder geval ook helder maar is wat minder donker dan ik gehoopt had. Het bier is lichter van kleur geworden door de vergisting.

beermenke

Na de einddatum van inschrijving begin april zijn de inleveradressen bekend en de flessen moeten uiterlijk 21 april ingeleverd zijn. Ze worden namelijk 22 april opgehaald

Lecluse

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-03-2016  20:17 uMooi helder?
Volgens de wedstrijd eisen moest hij minimaal 80 EBC zijn en niet doorschijnend...

Mijn porter heeft een EBC van 127,6 maar als je hem tegen het licht houdt is hij mooi "donker" helder.

Lecluse

Citaat van: Robert1968 op 22-03-2016  20:18 uEven flink schudden voor gebruik.

 >:D

Ambero

Citaat van: Drents Hopbier op 22-03-2016  18:56 uBoaz liet weten: Vrijdag 22 april kunt u het krat naar een centraal punt bij u in de buurt brengen, daar halen wij alle kratten op.
Het receptuur format, deze moet uiterlijk 22 april ingeleverd zijn bij mij.
Ik zal u op de hoogte houden van alle data en locaties.

Hopbier
Ik kan pas over 2 weken gaan brouwen. Sowieso als ik dit weekend kan brouwen is het nog te kort dag.  :(

Ambero

Ik heb contact gehad met Boaz en gevraagd of het nog mogelijk was om het brouwsel een maand later in te leveren, dat was niet mogelijk. De jurering vindt 13 of 14 mei plaats. Ik dacht ik meld het even.

John

Wat moet ik met het receptuurformat dat ik van Brand gemaild kreeg?

Eric v B

Citaat van: John op 28-03-2016  20:57 uWat moet ik met het receptuurformat dat ik van Brand gemaild kreeg?
Naar waarheid invullen en terugsturen naar Boaz.

William

Citaat van: Eric v B op 28-03-2016  21:04 uNaar waarheid invullen en terugsturen naar Boaz.

En niet opschrijven dat je kruiden hebt gebruikt  :)

John


Robert1968

193 aanmeldingen. :o :nut: pffff. Heb medelijden met de keurmeester(s)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.