4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

homoeccentricus


Hay

Citaat van: homoeccentricus op 21-12-2015  16:39 uCarafa III mag maar maximaal 3% zijn.


Maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa).

orangeloo

Citaat van: Aloysius op 21-12-2015  10:05 uWie kan mij vertellen wat er precies met "Brown mout" wordt bedoeld?

Citaat van: cow op 21-12-2015  10:09 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/mout-granen/thomas-fawcett-mouten/tf-roasted-malts-mouten/thomas-fawcett-brown-malt-1-kg.html

Klopt dit???? Is dit DE mout waarvan 5 % aanwezig MOET zijn????

Albertus

Leest Brand mee? Het zou voor iedereen plezieriger zijn wanneer de in het reglement genoemde EBC waarden worden bevestigd (of veranderd ;D).

Bert

Sjaak_Deventer

Jacques heeft korte lijntjes met Brand ;)

Ps.  Heb de beste man (Boaz) net een mail mailtje met de link van dit topic gestuurd.

Markiej87

Ik begrijp echt totaal niet waarom iedereen zo tegen die kleur aanhikt?

Ik heb net een beetje een recept zitten ontwikkelen en het laatste waar ik actief rekening mee heb gehouden is het behalen van 80 EBC. Dat was vrij makkelijk.

Oscar

Het winnende recept :

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrand Porter
Kenmerk
Brouwdatum21-12-2015
BiertypePorter (brown)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater36,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater21,4 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur142 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout (DM)90,0 %5,501 kg8 EBC
Brown malt5,0 %0,306 kg150 EBC
Zwartmout (BM)5,0 %0,306 kg1150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)7,0 %55 gr90 minuten39 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten3,5 l/kg
272°C30 minuten3,5 l/kg
375°C1 minuten3,5 l/kg

:brouwen: :biersmile:

 :degroeten:

Albertus

Nu begrijp ik het, Brand heeft BrouwVisie gebruikt!  :nut:

Bert

William

Citaat van: Albertus op 21-12-2015  20:17 uNu begrijp ik het, Brand heeft BrouwVisie gebruikt!  :nut:

LOL

Markiej87

Citaat van: Oscar op 21-12-2015  20:08 uHet winnende recept :

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrand Porter
Kenmerk
Brouwdatum21-12-2015
BiertypePorter (brown)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater36,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater21,4 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur142 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Palemout (DM)90,0 %5,501 kg8 EBC
Brown malt5,0 %0,306 kg150 EBC
Zwartmout (BM)5,0 %0,306 kg1150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D)7,0 %55 gr90 minuten39 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortDanstar Nottingham
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C30 minuten3,5 l/kg
272°C30 minuten3,5 l/kg
375°C1 minuten3,5 l/kg

:brouwen: :biersmile:

 :degroeten:
Als je daadwerkelijk met dit recept (zoals je software aangeeft) op 6,2% alcohol uit gaat komen gaat het natuurlijk nooit winnen  ;D ;D ::)

Hay

Als het winnende recept toch al bekend is dan hoef ik ook niet meer mee te doen.

mbroek

Citaat van: Hay op 21-12-2015  20:55 uAls het winnende recept toch al bekend is dan hoef ik ook niet meer mee te doen.

Iemand moet het wel brouwen, Oscar zei dat hij niet mee deed, grijp je kans.

John


koffie

Citaat van: lennart0r op 19-12-2015  09:25 uWat een ge%##&, vernieuwing en craft beer revolution? Heeft hier toch niets mee te maken. En hoe vernieuwend zijn we nou helemaal? Kijk naar de wedstrijden als ONK, daar worden gewoon goede bieren gebrouwen en daar komt weinig vernieuwends. Laat mij eens één zo'n vernieuwing zien
Dat komt omdat ONK ruk is. ONK heeft niets, maar dan ook niets met een lekker bier te maken. Puur of je kan brouwen binnen een hokje. Als een bepaald bier uitstekend is vanwege minder koolzuur ga je nooit winnen als de oudbollige keurder vind dat er een shitload koolzuur in dit type hoort, omdat de hokjes dat nu eenmaal vereisen.

Oscar

Citaat van: Albertus op 21-12-2015  20:17 uNu begrijp ik het, Brand heeft BrouwVisie gebruikt!  :nut:

Je maakt er een grapje over... maar de kleurberekening methode BrouwVisie gezien vanaf het kleurvlak werkt (bij mij althans) akelig goed... (wat ik al reeds op het forum het aangetoond)  :brouwen: :biersmile:

homoeccentricus

Citaat van: koffie op 21-12-2015  22:55 uDat komt omdat ONK ruk is. ONK heeft niets, maar dan ook niets met een lekker bier te maken. Puur of je kan brouwen binnen een hokje. Als een bepaald bier uitstekend is vanwege minder koolzuur ga je nooit winnen als de oudbollige keurder vind dat er een shitload koolzuur in dit type hoort, omdat de hokjes dat nu eenmaal vereisen.
Heb ik het mis wanneer ik zeg dat ik een zekere persoonlijke frustratie waarneem?

McMelloW

Citaat van: koffie op 21-12-2015  22:55 uDat komt omdat ONK ruk is. ONK heeft niets, maar dan ook niets met een lekker bier te maken. Puur of je kan brouwen binnen een hokje. Als een bepaald bier uitstekend is vanwege minder koolzuur ga je nooit winnen als de oudbollige keurder vind dat er een shitload koolzuur in dit type hoort, omdat de hokjes dat nu eenmaal vereisen.
Is de Brand Bierbrouwwedstrijd ook niet in een hokje brouwen. Juist in zo'n strak kader iets verrassends te kunnen brouwen moet toch een uitdaging zijn.

Thamerdal

Citaat van: McMelloW op 22-12-2015  09:28 uIs de Brand Bierbrouwwedstrijd ook niet in een hokje brouwen. Juist in zo'n strak kader iets verrassends te kunnen brouwen moet toch een uitdaging zijn.
Mmmm... om echt een bier te maken binnen de gegeven kaders, èn wat verrassend lekker is lijkt me iets wat je niet in één keer kunt brouwen. Daarvoor moet je een recept toch een aantal keren brouwen. Als dit binnen één keer lukt zou ik denken dat de factor geluk een grote rol speelt.

koffie

Citaat van: McMelloW op 22-12-2015  09:28 uIs de Brand Bierbrouwwedstrijd ook niet in een hokje brouwen. Juist in zo'n strak kader iets verrassends te kunnen brouwen moet toch een uitdaging zijn.
Nee, want Brand is juist niet op zoek naar iets verrassends. Ze zoeken mainstream porter. Ga je daarbuiten weet je al dat je niet zult winnen.

homoeccentricus

Citaat van: Oscar op 21-12-2015  20:08 uHet winnende recept :

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrand Porter
Kenmerk
Brouwdatum21-12-2015
BiertypePorter (brown)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1057 (6,2 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater36,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater21,4 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur142 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)


Geeft in Brewer's Friend en Beersmith respectievelijk  52.3 en 49.5 EBC (ik vermoed beide Morey).  :proost:

Wolter

Citaat van: koffie op 21-12-2015  22:55 uDat komt omdat ONK ruk is. ONK heeft niets, maar dan ook niets met een lekker bier te maken. Puur of je kan brouwen binnen een hokje. Als een bepaald bier uitstekend is vanwege minder koolzuur ga je nooit winnen als de oudbollige keurder vind dat er een shitload koolzuur in dit type hoort, omdat de hokjes dat nu eenmaal vereisen.

Binnen een hokje kunnen net zo goed lekkere bieren gebrouwen worden als er buiten. Volgens mij is er een V klasse voor die bieren die buiten de type hokjes vallen. Wat mij betreft moet je dan niet de keurder maar de brouwer verwijten dat hij/zij het bier in de verkeerde klasse inzendt.

koffie

Citaat van: Wolter op 22-12-2015  10:06 uBinnen een hokje kunnen net zo goed lekkere bieren gebrouwen worden als er buiten. Volgens mij is er een V klasse voor die bieren die buiten de type hokjes vallen. Wat mij betreft moet je dan niet de keurder maar de brouwer verwijten dat hij/zij het bier in de verkeerde klasse inzendt.
Het gaat er niet om of je bier lekker is of niet. Als het niet in de stijl past win je niet. Dat geldt zelfs voor de V klasse als ik sommige berichten op dit forum mag geloven.

Adbrouwt

Citaat van: McMelloW op 22-12-2015  09:28 uIs de Brand Bierbrouwwedstrijd ook niet in een hokje brouwen. Juist in zo'n strak kader iets verrassends te kunnen brouwen moet toch een uitdaging zijn.
Ik begrijp niet wat het probleem is  als het bier wat buiten het hokje zou liggen. Je bent dan juist onderscheidend van de rest van de biermarkt. Het is of een gebrek aan lef of een ordinaire reclame campagne van Heineken. Verder is 12 flesjes inleveren behoorlijk veel. Die keer dat ik meegedaan heb ben ik een half jaar aan het zeuren geweest voor het laboratorium rapport. Wat hier in stond was zeer summier. Dus ik heb toen mijn conclusie getrokken. Maar voor de deelnemers hoop ik dat ze een leuke spannende dag hebben bij Brand  :brouwen:

Wolter

Citaat van: koffie op 22-12-2015  10:31 uDat geld zelfs voor de V klasse als ik sommige berichten op dit forum mag geloven.

Ik heb het idee dat ze bij het keurmeestersgilde hier wat anders mee om gaan dan een paar jaar geleden en toch wat meer kijken naar orginaliteit en ook of wat de brouwer op het logboekformulier aangeeft in lijn is met het brouwsel.

RienP

Citaat van: Adbrouwt op 22-12-2015  11:23 uIk begrijp niet wat het probleem is  als het bier wat buiten het hokje zou liggen. Je bent dan juist onderscheidend van de rest van de biermarkt. Het is of een gebrek aan lef of een ordinaire reclame campagne van Heineken. Verder is 12 flesjes inleveren behoorlijk veel. Die keer dat ik meegedaan heb ben ik een half jaar aan het zeuren geweest voor het laboratorium rapport. Wat hier in stond was zeer summier. Dus ik heb toen mijn conclusie getrokken. Maar voor de deelnemers hoop ik dat ze een leuke spannende dag hebben bij brand  :brouwen:

Je moet niet vergeten dat de primaire marktgroep van [vul een willekeurige macrobrouwerij in] anders is dan de meesten personen hier op het forum. Een bier wat niet bij het gros van de consument aanslaat is een financieel risico.  Zou zo`n wedstrijd door een kleinere brouwerij (Emelisse, het IJ of iets dergelijks), kun je een heel andere wedstrijd krijgen. Zij hebben ten slotte ook gemiddeld een andere klantenkring, waarbij afwijkende bieren toch vaak wel een doelgroep vinden. 
Dus is het een marketingstunt: Ja, ben ik absoluut met je eens. De brouwers van Brand kan zo`n bier net goed bedenken als de gemiddelde hobbybrouwer. Maar ik neem het verder gewoon voor wat is, met alle + en - punten.

Rien

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.