4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mbroek

Citaat van: seed7 op 21-12-2015  11:39 uAls je de specificatie leest bij deze mout gaat het om een Cara-mout. Helaas zijn de specificaties en de namen van Swaen er onduidelijk, ik heb ze daar al eens vragen over gesteld maar helaas geen reactie gehad.

Ingo
Ik heb per ongeluk (mijn fout) van de Swaen vrij veel Dark Munich in huis, die lijkt heel erg veel op CaraMunich III en smaakt ook zo.
Een proefbrouwsel met 90% Pale en 10% Dark Munich is net gebotteld, dus even afwachten hoe die uitpakt.
On-topic: het is geen brown malt.

homoeccentricus

[EDIT: OG->1.060]

Citaat van: seed7 op 21-12-2015  11:08 uIngo (die met 3% Zwart en 5% Brown plus ... al op de 80EBC zit)

Dan klopt er ergens iets niet. Dit is wat ik met Beersmith krijg:
Recipe: porter in brand 2
Brewer: Homo Eccentricus
Style: Robust Porter
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 13.44 l
Post Boil Volume: 11.44 l
Batch Size (fermenter): 10.00 l   
Bottling Volume: 9.00 l
Estimated OG: 1.060 SG
Estimated Color: 20.6 SRM
Estimated IBU: 0.0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 74.00 %
Est Mash Efficiency: 81.4 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU         
2.44 kg               Pale Malt (2 Row) Bel (3.0 SRM)          Grain         1        92.0 %       
0.13 kg               Brown Malt (65.0 SRM)                    Grain         2        4.9 %         
0.08 kg               De-Bittered Black Malt (Dingemans) (550. Grain         3        3.1 %         

seed7

Je hebt de puntjes niet volledig ingevuld en ik begin uiteraard met mild mout, net iets donkerder en iets enzymrijker om die hoeveelheid puntjes te converteren.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 21-12-2015  12:15 uJe hebt de puntjes niet volledig ingevuld en ik begin uiteraard met mild mout, net iets donkerder en iets enzymrijker om die hoeveelheid puntjes te converteren.

Ingo

Met mild malt als basis, 3% black en 5% brown moet ik volgens Beersmith meer dan 25% crystal 120L (ik denk de donkerste niet-roast malt) toevoegen om aan 80 EBC te komen.

seed7

Dark Crystal, SpecialB, lees ook de smaakbeschrijving, zoethout is gewenst --> Droppig.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 21-12-2015  13:29 uDark Crystal, SpecialB, lees ook de smaakbeschrijving, zoethout is gewenst --> Droppig.

Ingo

Ja goed, maar Special B of Crystal 120 L, dat maakt voor het basisprobleem geen verschil. Laat jij eens een voorbeeld van een recept zien waarbij er geen belachelijk hoge hoeveelheid dark crystal malts nodig is om aan die 80 EBC te geraken?

seed7

Je kunt niet dwingen wat niet te dwingen is, lees de Fysiek fiche: smaak. Dat schreeuwt om een gulle hand met Cara's. Mijn uitgangspunt zou bijvoorbeeld een Sarah Hughes Dark Ruby Mild zijn en die middels roostmouten in de Porter richting duwen in plaats om vanuit de roost mouten te vertrekken.

De hele Brand omschrijving is voor mij erg Amerikaans en niet Engels en zeker niet historisch. Voor mij moet een Porter zeer doordrinkbaar zijn, net als pils. Het was het allemansbier, geen milkshake, maar dat is niet wat gevraagd wordt. Er wordt letterlijk plakkend gevraagd medium tot tamelijk volle body, zoetig tot zoet. Als je daar wilt komen door een "droge receptuur" heel hoog in te maischen haal je de rest van de technische specs niet.

Dat hun kleuromschrijving niet met de gegeven getalletjes overeen komt staat buiten kijf en we weten ook uit voorgaande wedstrijden dat Brand de specificaties ook niet als absolute waarden ziet.

Ingo

Hay

Op het gevaar af dat ik iets stoms zeg en Oscar me terecht wijst  :) :)
Er staat minimaal 5% brown mout en maximaal 5 % geroosterde mout.
Als ik dan een recept neem met zo´n 75 tot 80 % basismouten en 15 % caramouten en nog 5 % carafa of zoiets haal ik toch makkelijk de doelstellingen?
Sterker nog er staan hier recepten op het forum die aan die eisen voldoen.

homoeccentricus

Kan je eens een verwijzing naar een recept tonen? Misschien ben ik wel al de hele tijd stommiteiten aan het schrijven, of is er iets mis met Beersmith...

Hay


Drents Hopbier

Citaat van: seed7 op 21-12-2015 &nbsp;15:04 u>De hele Brand omschrijving<
>Dat hun kleuromschrijving<

Ik heb het vermoeden dat niet Brand maar iemand anders de specificaties opsteld (al dan niet in overleg met Brand).

Hopbier

homoeccentricus

Ziet er een prima recept uit, maar er staat geen EBC bij. En daar gaat het net om: EBC moet minstens 80 zijn volgens specificaties.

RienP

Bovendien vind je op het grote web ook voldoende porter recepten met >10% Brown mout. Volgens mij kun je binnen het kader nog steeds grote verschillen creëren met je keuzes van de mouten.

Albertus

IK heb in het verleden wel meer bieren gebrouwen die ver over de 80 EBC kwamen, maar dat waren allemaal bieren met een veel hoger begin SG.
Wanneer ik wat ga stoeien met recepten valt het niet mee om de 80 te halen bij een SG van 1060.
De 80 EBC halen is misschien mogelijk maar het maximaal toegestane/?? Ik weet niet meer wie het opmerkte maar misschien zijn bij Brand inderdaad EBC en SRM door elkaar gehaald.

Bert

Hay

Citaat van: homoeccentricus op 21-12-2015 &nbsp;15:45 uZiet er een prima recept uit, maar er staat geen EBC bij. En daar gaat het net om: EBC moet minstens 80 zijn volgens specificaties.

Klopt maar heb die ff ingevuld in BrouwHulp
maris otter is gewone pale ale en chocola had ik carafa van gemaakt en dan kom je met die percentages over de 80 ebc.

Hay

En sg is dan 1,060.
Maar of ie lekker is dat weet ik niet  :weetniet:
Maakt ook niet uit ik maak dit recept toch niet  :degroeten:

Thamerdal

Er staat nergens dat je geen kandijsiroop mag gebruiken.

Albertus

Citaat van: Hay op 21-12-2015 &nbsp;15:54 uKlopt maar heb die ff ingevuld in BrouwHulp
maris otter is gewone pale ale en chocola had ik carafa van gemaakt en dan kom je met die percentages over de 80 ebc.

Vreemd, ik kom dan maar aan 74 EBC.

Bert

RienP

Citaat van: Thamerdal op 21-12-2015 &nbsp;16:01 uEr staat nergens dat je geen kandijsiroop mag gebruiken.

Er staat in de specificatie:
Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout

Dus enige vorm van suiker in de stort is niet toegestaan.

Hay

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptporter
Brouwdatum
BiertypePorter (Brown)
Volume20,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)81 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC71,3 %
0,700 kgCara 120Dingemans120 EBC12,5 %
0,700 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12,5 %
0,210 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC3,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Ik werk normaal niet met BrouwHulp maar mijn met  eigen progamma kan ik het hier niet neerzetten.
Dus als dit niet mag dat ik dit hier neerzet dan haal ik het wel weg .
Het is ook niet afgemaakt en niet het recept wat ik heb die vldoet ook.
Maar om te laten zien dat het kan of ik maak ergens een grote fout.

Thamerdal

Citaat van: RienP op 21-12-2015 &nbsp;16:10 uEr staat in de specificatie:
Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout

Dus enige vorm van suiker in de stort is niet toegestaan.
Precies: afkomstig van. Dat is in alle gevallen het geval.
Er staat namelijk niet: Bijzon. het wort bestaat uit 100 gew % gerstemout


Albertus

Citaat van: Hay op 21-12-2015 &nbsp;16:11 uBrouwHulp Recept uitdraai

.....



Inderdaad, ik had de Brown Malt vergeten  :pan:

Bert

homoeccentricus

Citaat van: Hay op 21-12-2015 &nbsp;16:11 uBrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptporter
Brouwdatum
BiertypePorter (Brown)
Volume20,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)81 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,000 kgPale Ale moutDingemans7 EBC71,3 %
0,700 kgCara 120Dingemans120 EBC12,5 %
0,700 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12,5 %
0,210 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC3,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Ik werk normaal niet met BrouwHulp maar mijn met  eigen progamma kan ik het hier niet neerzetten.
Dus als dit niet mag dat ik dit hier neerzet dan haal ik het wel weg .
Het is ook niet afgemaakt en niet het recept wat ik heb die vldoet ook.
Maar om te laten zien dat het kan of ik maak ergens een grote fout.

Carafa III mag maar maximaal 3% zijn.

Maar: als ik net hetzelfde recept ingeef in Brewer's Friend krijg ik 58.35 EBC Morey. Begrijpe wie begrijpen kan.

homoeccentricus

Citaat van: Albertus op 21-12-2015 &nbsp;15:52 uIk weet niet meer wie het opmerkte maar misschien zijn bij Brand inderdaad EBC en SRM door elkaar gehaald.

Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende uitleg: dat ze een EBC waarde genomen hebben in de veronderstelling dat het SRM was, en dan maal 2.

Drents Hopbier

Citaat van: Thamerdal op 21-12-2015 &nbsp;16:14 uPrecies: afkomstig van. Dat is in alle gevallen het geval.
Er staat namelijk niet: Bijzon. het wort bestaat uit 100 gew % gerstemout

Niet als je tarwemout zou gebruiken.
En gelukkig niet:  Bijzon. het wort bestaat uit 100 gew % gerstemout, omdat wort een vloeistof is en gerstemout vaste stof..

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.