4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart LJ

Ja. Als je je aanmeldt krijg je een leeg krat opgestuurd.

LaurensP

CiteerMij verbaasd de kleur-eis: 80-175 EBC , terwijl ik elders lees Irish Dry Stout 117-124 EBC.

Volgens mij is de kleur-eis een fout:
BJCP geeft voor een Brown Porter SRM waardes van 20-30, wat zich vertaald in 39-59 EBC,
Voor een Robust Porter 22-35 SRM, wat neerkomt op 43-69 EBC.
Zelfs met een stout, waarvan alle types een bovenwaarde van 40 SRM (79 EBC) hebben, haal je de ondergrens van Brand, de 80 EBC niet.

hansm

Wel aardig dat de specificaties precies tussen de BKG-specificaties van een klasse B Porter en een klasse D Baltic Porter in liggen.
Een Porter die volgens de Brand-specificatie helemaal aan de onderkant zit, zit bij het BKG juist helemaal aan de bovenkant van een klasse B Porter.

De kans lijkt klein dat de winnaar van de Brand-wedstrijd volgend jaar ook het ONK wint  :biersmile:

homoeccentricus

Citaat van: hansm op 20-12-2015  11:15 uDe kans lijkt klein dat de winnaar van de Brand-wedstrijd volgend jaar ook het ONK wint  :biersmile:

Inderdaad, want met een minimum van 80 EBC en een maximum van 5% donkere mouten heb je naar schatting minimaal 20% brown malt en 20% crystal 120L nodig. Dat heeft uw dienaar voor u snel even uitgerekend. Ik denk niet dat zo'n bier kan winnen.  :proost:

Hoe je dan boven de 100 EBC (laat staan in de richting van 175 EBC) moet gaan vereist dan volgens mij een flinke portie zwarte magie of een literse fles Sinamar ;)

Lonnes

Citaat van: hansm op 20-12-2015  11:15 uDe kans lijkt klein dat de winnaar van de Brand-wedstrijd volgend jaar ook het ONK wint  :biersmile:
Een afgeleide vraag hoor, maar mag dat gewoon, hetzelfde bier bij meerdere wedstrijden insturen?

Drents Hopbier

Citaat van: Bart LJ op 19-12-2015  23:16 uJa. Als je je aanmeldt krijg je een leeg krat opgestuurd.

Eigenlijk een volle krat met lege flesjes.

HHopbier

Robert1968

Ik denk dat de voorgeschreven kleur range ook niet klopt; aan de (te) hoge kant voor een Porter en daarnaast komt de genoemde kleur 'donker koper/bruin' overeen met 45-75 EBC en niet met pas vanaf 80 EBC.

Ik heb Brand hierover een email gestuurd.

Drents Hopbier

Citaat van: Bart LJ op 18-12-2015  10:03 uDe opdracht

Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, waarvan minimum 5% bestaat uit Brown mout en maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa).

Wat valt nu eigenlijk onder de max. 5 % geroosterde mout? Ik lees ergens: Kenmerken: Belgische Aromatische mout. Hoge kiemtemperatuur, geroosterd tot 115°C om een rijk aroma te ontwikkelen.
Biscuitmout 45 EBC: Unieke, zeer speciale Belgische mout. Licht afgeëest, vervolgens voorzichtig geroosterd tot 160°C.
Belgische Melanoïde mout. Bijzonder kiemproces. Wordt op een speciale manier geroosterd tot 130°C.

Van genoemde moutsoorten zou max. maar 5 % in de storting mogen zitten?

Hopbier

seed7

Citaat van: Drents Hopbier op 20-12-2015  13:22 uWat valt nu eigenlijk onder de max. 5 % geroosterde mout?

Inderdaad de gehele reeks biscuitmout, ambermout(Engelse), Brown mout, pale chocolate, chocolate en zwartemout met al hun varieteiten worden tot de geroosterde mouten gerekend, en in gezien het productieproces zou je daar zelfs Special B aan toe kunnen voegen. Het Belgische Amber (Aromatic) wordt wel licht geroosterd maar wordt als broeimout ingedeeld, samen met Muenchner, Vienna, Melanoidine en Pale mout.

In het geval van Brand zou ik gemakshalve alleen zwarte mout als 'geroosterd' opvatten.

Ingo

RienP

CiteerBijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, waarvan minimum 5% bestaat uit Brown mout en maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa).

Zie omschrijving. Brown mout, hoewel over het algemeen als geroosterd beschouwd, valt hier dus al buiten.

hansm

Citaat van: Lonnes op 20-12-2015  12:58 uEen afgeleide vraag hoor, maar mag dat gewoon, hetzelfde bier bij meerdere wedstrijden insturen?

Ja, dat mag.
Wat je ziet de afgelopen jaren, is dat er bij het ONK plotseling veel bieren ingestuurd worden van het biertype van de Brand-wedstrijd. Zo waren er dit jaar erg veel saisons, veel meer dan normaal.

In 2014 won hetzelfde bier het ONK én de Brandwedstrijd.

Lonnes

Ah, dus dit jaar kunnen we erg veel bieren in de B-klasse verwachten met een milk stout wedstrijd in april en een porter wedstrijd in mei.

RienP

Dat is ook niet verkeerd. Volgens mij is dit over het algemeen de klasse met de minste inzendingen.

Puck

Citaat van: Lonnes op 20-12-2015  21:18 uAh, dus dit jaar kunnen we erg veel bieren in de B-klasse verwachten met een milk stout wedstrijd in april en een porter wedstrijd in mei.

Is er ergens al een overzicht te vinden met alle wedstrijden van 2016?

kiekumgaon

Voor 2500 euro wil ik wel even kloten, en als het niks wordt, dan heb we toch weer bier in de kast staan. Dat moeilijke gedoe altijd.

Wolter

Citaat van: Puck op 20-12-2015  21:53 uIs er ergens al een overzicht te vinden met alle wedstrijden van 2016?

Milk stout wedstrijd Groningen (april)
Brand Porter wedstrijd (mei/ juni)
Onk ( juni)
Obbk (september)
Ock (november)

Puck

Citaat van: Wolter op 20-12-2015  22:06 uMilk stout wedstrijd Groningen (april)
Brand Porter wedstrijd (mei/ juni)
Onk ( juni)
Obbk (september)
Ock (november)

Bedankt!  :biersmile:

Aloysius

Beste allen,

"Bijzon. het wort is afkomstig van 100 gew % gerstemout, waarvan minimum 5% bestaat uit Brown mout en maximum 5% uit geroosterd mout (b.v. chocolade, zwart of Carafa)"

Wie kan mij vertellen wat er precies met "Brown mout" wordt bedoeld? Ik kom er zelf namelijk niet echt uit. Valt hier bijvoorbeeld onder Arsegan Special-B mout, Thomas Fawcett Crystal Mouts?

Alvast bedankt!



homoeccentricus

Citaat van: kiekumgaon op 20-12-2015  21:58 uDat moeilijke gedoe altijd,

Met de huidige specificaties van Brand valt naar mijn mening geen fatsoenlijk bier te brouwen, dat heeft niks te maken met moeilijk doen. En dat valt niet te verhelpen met wat te "kl*ten".

Aloysius

Citaat van: cow op 21-12-2015  10:09 uhttp://www.Brouwmarkt.nl/bierbrouwen/mout-granen/thomas-fawcett-mouten/tf-roasted-malts-mouten/thomas-fawcett-brown-malt-1-kg.html

Bedankt cow voor je snelle antwoord. Is dit het enige type brown mout beschikbaar bij Brouwmarkt, of is Gold Swaen Munich Dark bijvoorbeeld ook goed?

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 20-12-2015  12:19 uInderdaad, want met een minimum van 80 EBC [...]

Je kunt je natuurlijk ook aan de beschrijving houden, "Donker koper/bruin tot zeer donker ..."

Ingo (die met 3% Zwart en 5% Brown plus ... al op de 80 EBC zit)

TimWillebrands

Citaat van: Aloysius op 21-12-2015  10:48 uBedankt cow voor je snelle antwoord. Is dit het enige type brown mout beschikbaar bij Brouwmarkt, of is Gold Swaen Munich Dark bijvoorbeeld ook goed?

Je hebt deze nog, wel van The Swaen: http://www.Brouwmarkt.nl/gold-swaen-brown-1-kg.html

seed7

Citaat van: TimWillebrands op 21-12-2015  11:31 uJe hebt deze nog, wel van The Swaen: http://www.Brouwmarkt.nl/gold-swaen-brown-1-kg.html

Als je de specificatie leest bij deze mout gaat het om een Cara-mout. Helaas zijn de specificaties en de namen van Swaen er onduidelijk, ik heb ze daar al eens vragen over gesteld maar helaas geen reactie gehad.

Ingo

Brouwers

Citaat van: TimWillebrands op 21-12-2015  11:31 uJe hebt deze nog, wel van The Swaen: http://www.Brouwmarkt.nl/gold-swaen-brown-1-kg.html
Swaen noemt dit wel brown malt maar volgens de omschrijving van Swaen zelf is dit een CARA mout. De brown van de swaen lijkt me vergelijkbaar met een dark crystal mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.