4-06-2016 Brand Bierbrouwwedstrijd 2016

Gestart door Hoppenbrouwers, 18-12-2015 09:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Haagse Wouter

Citaat van: Markiej87 op 17-06-2016  07:37 uEn wat ga je achteraf doen als je ziet dat niet iedere keurmeester zich aan de regels heeft gehouden? Die keurmeesters diskwalificeren? De regel zal er ongetwijfeld wel geweest zijn maar je werkt met mensen, en ook nog eens mensen waar je niet zakelijk zeggenschap over hebt, ze doen het vrijwillig, vrije tijdsbesteding.

Ik zou het vooral terugkoppelen via de enquête :)

Toch je moet de kwaliteit van de keuring blijven controleren.
Maar worden de keurmeesters echt niet betaald bij de brand wedstrijd? Apart dat een bedrijf dat een bedrijf van die grootte die ook nog is onderdeel is van een gigangt geen professionele keurmeesters inhuurt.

Brouwers

Citaat van: Haagse Wouter op 17-06-2016  14:48 uToch je moet de kwaliteit van de keuring blijven controleren.
Maar worden de keurmeesters echt niet betaald bij de brand wedstrijd? Apart dat een bedrijf dat een bedrijf van die grootte die ook nog is onderdeel is van een gigangt geen professionele keurmeesters inhuurt.
Het zijn voor een groot deel keurmeesters van het BKG geweest met wat mensen van brand en Heineken. BKG keurmeesters worden in principe niet betaald, ze doen het voor de hobby. Nu zijn ze er niet bepaald bekaait vanaf gekomen wat ik begrepen heb van een van de keurmeester begrepen heb.
Ik vraag me af of er überhaupt genoeg professionele keurmeesters zijn en als die er zijn zal het tarief er ook wel naar zijn (100-200 euro per uur x 20 keurmeesters  x 5 uur keuren)

Bennemans

Citaat van: justDick op 16-06-2016  14:36 uLeuk,

De pakketdienst kwam net langs.
Met 4 6packs Brandbieren. Ipa, saison, zwaar blond en up. Niet verkeerd.
Als dank voor het beschikbaar zijn als inleverpunt.
Sowieso een leuke dag gehad.
Volgend jaar weer.

groet, Dick
Pakketdienst was toen ook bij mij langs gekomen, alleen was er niemand thuis.
Had het bij de buren afgegeven en ik had geen notificatie gekregen.
Uiteindelijk kreeg ik het gister alsnog van de buurtjes
Toch leuk zo'n attentie.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 15-06-2016  13:16 uMaar het niet goed invullen van de keuringsrapporten is wel een van van de punten die ik ga terugkoppelen. Ik weet dat er velen zijn met mij die het jammer vinden dat de formulier niet goed is ingevuld, dus als iedereen het terugkoppelt zal het volgens jaar waarschijnlijk beter gaan.

Deze wedstrijd heeft niet de intentie de hobbybrouwers te voorzien van aanwijzingen om hun bieren beter te brouwen. De bedoeling is het beste bier te vinden. Daarvoor hoef je als keurmeester alleen de bieren te rangschikken. Terugkoppeling zijn veel hobbybrouwers gewend als gekeurd wordt door BKG keurmeesters. Nogmaals dit een heel andere wedstrijd. En dan gelden andere regels.

Bennemans

Citaat van: Jacques op 19-06-2016  20:51 uDeze wedstrijd heeft niet de intentie de hobbybrouwers te voorzien van aanwijzingen om hun bieren beter te brouwen. De bedoeling is het beste bier te vinden. Daarvoor hoef je als keurmeester alleen de bieren te rangschikken. Terugkoppeling zijn veel hobbybrouwers gewend als gekeurd wordt door BKG keurmeesters. Nogmaals dit een heel andere wedstrijd. En dan gelden andere regels.
Daar kan ik me in vinden. Maar doe dan geen formulieren toesturen, of beperk het tot het lab formulier. Dan heeft niemand een verwachting. Alleen de technische gegevens. En de rest is smaak.
Je weet in ieder geval door het lab formulier wat er technisch niet goed gaat in grote lijnen.
Nu kan je als hobbybrouwer het idee krijgen door het verkregen jury rapport dat ze je gelijk wat tips en trucs mee kunnen geven. Zeker als je bedenkt dat het een rangschikking is om het commercieel beste biertje te ontdekken. Dan doet de nummer 2 er al niet meer toe. Dus ik snap Jacques.

Jacques

Citaat van: Bennemans op 19-06-2016  20:57 uMaar doe dan geen formulieren toesturen...
...
Dan doet de nummer 2 er al niet meer toe.

Het formulier laat zien hoe het bier in totaal is gewaardeerd. Het maakt uit of je 28 of 38 punten hebt gehaald. Maar verwacht niet een uitgebreid verhaal waarom jouw bier maar 28 punten gescoord heeft.

De laatste jaren worden alleen bekend gemaakt wie in de finale zat en niet meer wie 2 of 3 was. Dat doet er namelijk niet toe. Die bieren worden niet gebrouwen door Brand.

Rene Haring

Citaat van: Jacques op 19-06-2016  21:37 uHet formulier laat zien hoe het bier in totaal is gewaardeerd. Het maakt uit of je 28 of 38 punten hebt gehaald. Maar verwacht niet een uitgebreid verhaal waarom jouw bier maar 28 punten gescoord heeft.

De laatste jaren worden alleen bekend gemaakt wie in de finale zat en niet meer wie 2 of 3 was. Dat doet er namelijk niet toe. Die bieren worden niet gebrouwen door Brand.

Kan iemand vertellen welke nummers er in de finale stonden? Ik doel dan op de 10 op de zaterdag.

Mike101

Ik stond in de finale en was niet aanwezig. Achteraf kreeg ik het finalebord thuis gestuurd. Leuk!!
Ik had 40 punten gehaald.

Robert1968

Ik stond in de finale, kon er ook niet bij zijn en had ook 40 punten. Het finalebord heb ik bij Heineken Zoeterwoude opgehaald.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 19-06-2016  20:51 uDeze wedstrijd heeft niet de intentie de hobbybrouwers te voorzien van aanwijzingen om hun bieren beter te brouwen. De bedoeling is het beste bier te vinden. Daarvoor hoef je als keurmeester alleen de bieren te rangschikken.

Je schreef ook: <Overigens is de insteek van deze wedstrijd een geheel andere van bijvoorbeeld het ONK. Bij deze wedstrijd wordt een bier gezocht dat voldoet aan het beeld dat Brand heeft bij het bier dat zij op de markt willen brengen.>

Zocht Brand nu de beste porter of hadden ze al een idee hoe de beste porter moest smaken en werd bij het keuren daar naar gezocht?

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 23-06-2016 &nbsp;23:10 uJe schreef ook: <Overigens is de insteek van deze wedstrijd een geheel andere van bijvoorbeeld het ONK. Bij deze wedstrijd wordt een bier gezocht dat voldoet aan het beeld dat Brand heeft bij het bier dat zij op de markt willen brengen.>

Zocht Brand nu de beste porter of hadden ze al een idee hoe de beste porter moest smaken en werd bij het keuren daar naar gezocht?

Hopbier

Brand heeft elk jaar een beeld voor ogen wat voor soort bier zij op de markt willen brengen.
Dit jaar waren zeer gedetailleerde aanwijzingen gegeven. Aan de hand daarvan kon je als deelnemers al weten welke kant je op moest gaan.
Overigens zijn weten waar je naar toe moet en een goed smakelijk bier brouwen niet synoniem. Het vakmanschap van de hobbybrouwer komt ook om de hoek kijken.

Adbrouwt

Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik fan ben van Heineken. Een mondiaal product uit Holland. Maar laten we in godsnaam de hobbybrouwers lekker laten pielen en innovatief wezen zodat de biermarkt lekker in beweging blijft. Daar heeft ook Heineken voordeel van.

Markiej87

Persoonlijk denk ik dat Brand allang al een recept klaar heeft voor ze die wedstrijd beginnen en is dit een mooie publiciteitsstunt, marketing. Ieder jaar hoor je over de merkbare verschillen in receptuur en smaak tussen het winnende bier en het uitgebrachte bier door Brand. Helemaal dit jaar kon je heel duidelijk zien dat Brand al precies wist hoe het recept er uiteindelijk uit dient te zien.

Ja, het vakmanschap van de brouwer bepaalt de winnaar. Ja, het is onwijs tof dat Brand dit organiseert. Ja, ik heb meegedaan en zal volgend jaar waarschijnlijk weer meedoen. En ja, we zijn te goedgelovig als wij daadwerkelijk denken dat ons recept bepalend is voor de uiteindelijke Brand Porter die straks in de flesjes zit. En nee, daar maak ik me niet druk om  :P :proost:

McMelloW

Citaat van: Markiej87 op 25-06-2016 &nbsp;12:28 uPersoonlijk denk ik dat Brand allang al een recept klaar heeft voor ze die wedstrijd beginnen en is dit een mooie publiciteitsstunt, marketing. Ieder jaar hoor je over de merkbare verschillen in receptuur en smaak tussen het winnende bier en het uitgebrachte bier door Brand. Helemaal dit jaar kon je heel duidelijk zien dat Brand al precies wist hoe het recept er uiteindelijk uit dient te zien.

Ja, het vakmanschap van de brouwer bepaalt de winnaar. Ja, het is onwijs tof dat Brand dit organiseert. Ja, ik heb meegedaan en zal volgend jaar waarschijnlijk weer meedoen. En ja, we zijn te goedgelovig als wij daadwerkelijk denken dat ons recept bepalend is voor de uiteindelijke Brand Porter die straks in de flesjes zit. En nee, daar maak ik me niet druk om  :P :proost:
Ben je niet aanwezig geweest op de finale dag?
Tijdens het interview met de 4 vorige winnaars klonken daar heel ander geluiden. Zowel van Brand als van de prijs winnaars zelf.
Ja het recept van de winnaars is wel degelijk bepalend hoe de Brand Porter straks in de flesjes zit.  :proost: :proost:

Adbrouwt

Citaat van: McMelloW op 25-06-2016 &nbsp;21:01 uJa het recept van de winnaars is wel degelijk bepalend hoe de Brand Porter straks in de flesjes zit.
Als ik moet gokken denk ik dat de marketing net iets belangrijker is. Bewijs is dat de hele wereld Heineken drinkt.

Brouwers

Citaat van: Adbrouwt op 26-06-2016 &nbsp;12:05 uAls ik moet gokken denk ik dat de marketing net iets belangrijker is. Bewijs is dat de hele wereld Heineken drinkt.
Jullie hebben allebei deels gelijk. Zoals ik het begrepen had van een van de keurmeesters had Brand een bepaalde porter voor ogen. Op basis van dit profiel heeft Derek Walsh 2 commerciele voorbeelden genomen die hetzelfde smaakprofiel hadden. Langs die lat zijn de porters gekeurd. Degene die er het dichtst in de buurt kwam heeft uiteindelijk gewonnen.

Dus de porter stond vast alleen het recept om daar te komen nog niet. En dat het proces eromheen een grote marketingstunt is, doet verder geen afbreuk aan het feit dat de winnaars terecht hebben gewonnen.

Markiej87

Als je al ziet dat in het de omschrijving bepaalde onderdelen van het recept en gebruik van ingrediënten al vast staan, kan je mij niet vertellen dat ze zelf niet weten hoe ze een bepaald bier moeten vertalen naar een recept en dat er dus al een (gedeeltelijk) recept klaar ligt :) Daarnaast vind ik een praatje van de winnaars en Brand zelf nou niet echt het meest objectieve argument dat er is  ::)


beermenke

En, zijn er al wensen kenbaar gemaakt voor het te brouwen bier Brand 2017?


Eric v B

Citaat van: beermenke op 26-06-2016 &nbsp;14:05 uEn, zijn er al wensen kenbaar gemaakt voor het te brouwen bier Brand 2017?
Nee,  "we" hebben nog geen biertype voorgedragen aan Brand.

McMelloW

Citaat van: beermenke op 26-06-2016 &nbsp;14:05 uEn, zijn er al wensen kenbaar gemaakt voor het te brouwen bier Brand 2017?

In de enquete voor de deelnemers was de mogelijkheid om een suggestie voor 2017 te doen.

Markiej87

Mijn geld gaat op een session ale ;)

Maurice Gobbens

Wie weet er waar alle afkortingen voor staan op het analyse formulier?
Er - %m/m
Ea - %m/m
SG 20/20
RDF - %
ADF (m/m) - %

Brouwers

Ik heb ingezet op een barley wine. Ze hebben naar mijn idee al genoeg zomerse door drink bieren bij brand, een zwaarder bier dat je rustig kan drinken hebben ze nog niet echt. Dubbels, quadrupels en RISsen zijn er al genoeg naar mijn idee. Dus een barley wine leek mij dan een mooie aanvulling in het brand assortiment.

William

Citaat van: beermenke op 26-06-2016 &nbsp;14:05 uEn, zijn er al wensen kenbaar gemaakt voor het te brouwen bier Brand 2017?

Ik heb in de enquete mijn favoriet Imperial Pilsner maar weer eens voorgesteld (IPA der lage landen)

Drents Hopbier

Citaat van: Maurice Gobbens op 26-06-2016 &nbsp;14:54 uWie weet er waar alle afkortingen voor staan op het analyse formulier?
Er - %m/m
Ea - %m/m
SG 20/20
RDF - %
ADF (m/m) - %

Er=extract real %m/m = gewichts % = werkelijk extract
Ea= extract apparent = schijnbaar extract
SG 20/20 = soortelijk gewicht gemeten bij 20 °C vergeleken met dat van water bij 20 °C
RDF = real degree of fermentation = werkelijke vergistingsgraad
ADF = apparent degree of fermentation = schijnbare vergistingsgraad

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.